dinsdag 17 januari 2012

Fietsen langs krimpend water

Wat doe je op je vaste vrije dinsdag met dit schitterende weer? Juist, je springt in je velomobiel en gaat genieten van de zon en het hoge water in de IJssel. Wel vanaf de dijk natuurlijk.

Dat hoge water is inmiddels weer gestaag aan het zakken. Het krimpt, maar bedekt nog steeds grote delen van de uiterwaarden tussen Doesburg en Bronkhorst die ik vandaag verkende. 






Tussen  Bronkhorst, een "tourist trap" dat zich er op voorstaat het kleinste stadje van Nederland te zijn en Doesburg kun je grotendeels prima fietspaden over de dijk volgen. Zeker op een doordeweekse winterdag als vandaag kom je daar heel weinig fietsers tegen.

Vanaf het veer ben ik eerst de 10 km naar Bronkhorst gereden. Even flink doortrappen; met een stevig vaartje (voor mij dan) van tussen de 30-35 km per uur kwam het witte Bronkhorster gemaal al snel in zicht. Daar ben ik gekeerd om in een uitermate recreatief tempo terug te rijden, want er moesten foto's gemaakt worden.



Eigenlijk ben ik van mening dat serieus fotograferen niet te combineren valt met de snelheid van een fiets. Welke fiets dan ook. De ideale plek voor de mooiste foto vind je vaak pas door een stapje naar rechts of naar links te doen. Een meter verschil kan een foto maken of breken.  Dat zoeken en kijken past beter bij een wandeltempo; met de snelheid van de fiets ben je er bijna altijd al voorbij op het moment dat je het ziet.

Voordeel van de velomobiel is natuurlijk wel dat je gewoon kunt blijven zitten bij het fotograferen. Daar heb ik vanzelfsprekend dankbaar gebruik van gemaakt.



Het was heerlijk fietsen over die dijk. Genieten van weidse (bevroren) watervlakten met de zon in je gezicht.

Het enige wat minder is, zijn de talloze hekken met nauwe veerooster-fietsluisjes die je op dit stuk hebt. Om de paar kilometer moet je flink in de remmen, terugschakelen en stapvoets door het maar-iets-meer-dan-stradabrede sluisje met veerooster manoeuvreren. Inclusief twee scherpe bochten per passage, om weer op het dijkfietspad terug te komen.

Maar ik kon het; zonder klem te komen zitten. Ik leer steeds beter sturen ;-)



3 opmerkingen:

  1. Mooi nieuw fietspad inderdaad. Bedoel je hier het pad aan de oostkant van de IJssel, dat loopt tussen Bronkhorst en Doesburg?

    Groet, Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marc, ja dat bedoel ik. Zo nieuw is het natuurlijk niet meer maar nog wel in uitstekende toestand.... Althans het deel van Bronkhorst tot Dieren. Daarna is het allemaal minder.

      Verwijderen
  2. Fraaie foto's Paul. Je kunt zien dat er een spiegelreflex met meer scherptediepte aan boord is.

    BeantwoordenVerwijderen