donderdag 19 april 2012

Monstertocht naar spookkantoor

Ik heb een officieuze competitie met mijn vrouw. Zij is eerder met e-biken begonnen en haar totale kilometerstand is nu nog vele honderden kilometers meer dan die van mij. Maar op een normale werkweek loop ik bijna 50 kilometer in, dus ik haal haar wel in.

Afgelopen dinsdag heb ik in elk geval een flinke inhaalslag gemaakt door in één dag 120 kilometer aan mijn totaal toe te voegen. Om allerlei redenen, waarvan het uitleggen hier te ver zou voeren, moest ik in de omgeving van Leusden zijn. Oplettende lezers gaan nu even rechtop zitten. Heb je daar niet jaren gewerkt totdat het werk naar Apeldoorn verhuisde en de aanschaf van een Strada mogelijk maakte? Ja, helemaal goed! Jullie gaan door voor de volgende alinea!

Op de locatie Leusden is nog steeds een rudimentair spookkantoor met werkplekken voor een man/vrouw of 20 achtergebleven in een gebouw waar eens 175 mensen werkten. Onder andere de fietsenstalling, de douches en de koffie-automaten werken nog. En da's wel handig als je even uit wil blazen na een  tochtje van een kilometer of 60.

Tegen half zeven 's ochtends fietste ik al door de Veluwse bossen in westelijke richting. En dan moet je de bult over. Ik merk dat ik daar niet van hou, van bergop fietsen met de Strada. Daarna volgde nog een gruwelijk slecht stukje fietspad en kon ik eindelijk eens doorrijden. De onovertroffen routeplanner van de Fietsersbond loodste mij minutieus via de bossen ten zuiden van Otterlo keurig de Gelderse Vallei in.

Als je van Roekel heet stop je natuurlijk in de Roekelse bossen waar je roots liggen....


Bij Meulunteren vond men het helaas nodig over een grote afstand het asfalt te vervangen. Twee keer moest ik uit de Strada om de fiets met zachte hand langs allerlei obstakels en door bermen te loodsen.

In de omgeving van Barneveld waren er nog twee stoplichtloze afslagen waar ik besloot dat, gezien de enorme drukte en onoverzichtelijkheid, het veiliger was om te voet (!), met de fiets aan de hand, over te steken. Je merkt op zo'n route dat het niet je vaste woonwerk-routine is, elke kruising, elke afslag betekent oponthoud.

Het spookkantoor (officieel heet het satellietlocatie) bleek niet erg spookachtig te zijn. Er werkten die dag best veel collega's; de koffie en de Cup-A-Soup stonden voor me klaar. Strada stond buiten en claimde exclusief de hele fietsenstalling.

Waar vroeger tientallen fietsen stonden is nu wel plek genoeg voor de Strada....

Terug ging het allemaal iets vlotter door een alternatieve asfalteringswerkzaamheden-vermijdende-route die helaas wel deels onverhard was. Die winst was ik wat later weer bijna kwijt door verkeerd te rijden.

Eindelijk kwam na 115 kilometers de steile afdaling langs de Lange Juffer richting Dieren. Woehoe, zzzzoef je gaat 50 voor je er erg in hebt. Jammer dat je dan zo snel beneden bent. Fijn dat met zoveel kilometers in de benen het laatste stuk zo vlot gaat...  Nog een keer zo'n stuk doen? Nou voorlopig maar niet.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten