dinsdag 12 augustus 2014

Vier wielen: sportief als een fiets, comfortabel als een auto?

Waarom hebben auto's (meestal) vier wielen en de meeste velomobielen en sommige ligfietsen maximaal drie wielen?

Die vraag kwam bij me op toen ik een tijdje geleden ik in de trein zat. Een reiziger had een krant achtergelaten en ik had even niks te doen. En toen las ik een artikel over fietsen en forenzen. Over de opkomst van de elektrische fiets en en meer van dat gedoe. De journalist had besloten zijn verhaal met een aardig detail af te sluiten. Het ging over een vierwielige (lig?)fiets.

Het ging hier om de Floow. "De FlooW is een vierwielige fiets met elektrische trapondersteuning die alle gemak en comfort heeft van een auto, maar net zo milieuvriendelijk is als een fiets. Of je nu heel relaxed en met weinig kracht een flinke afstand wilt rijden of erg sportief met veel kracht snelheden ver boven de 25 km/h wilt ontwikkelen: ieder komt aan zijn/haar trekken. Bij de ervaring met het rijden met deze zeer bijzondere fiets, ontdek je en voel je het FlooW-gevoel!" Aan het ronkende taalgebruik merk je waarschijnlijk al dat ik de website van de makers heb bezocht. 

Vervang in bovenstaande alinea 'FlooW' door 'velomobiel' en er verschijnt gegarandeerd een brede glimlach op je gezicht :-).


Je kunt de FlooW kopen vanaf 5400 euro of zelfs leasen vanaf 130 euro per maand (ex btw.). Wordt 't wat met de FlooW? Ik weet het niet. "T is een net zo'n ding als de Drymer (die wel weer drie wielen heeft) waarvan ik me afvraag voor wie het eigenlijk bedoeld is?





Ik voorspel al wel dat geen enkele velomobielrijder de overstap wil maken naar deze rolstoel 'on steroïds'. Je zit lekker hoog (eindelijk geen vlaggetje nodig ;-) maar daar blijft het dan ook bij. En als je er de optionele overkapping bij koopt zou je wel eens aardig droog kunnen zitten. Voor de gewone-fiets forens lijkt het me ook een erg duur ding.

En dan is er ook nog die andere 4-wieler. De Q4W van velomobiel.nl. Een lage sportieve fiets (dat zijn al hun fietsen) die comfortabel is als een auto (dat zijn al hun fietsen) met als bonus een riante laadbak. En je kunt met 29 km per uur de elandtest doen. Is de Q4W hét perfecte huwelijk van stabiliteit, snelheid én laadruimte?

Ik durf het 4e wiel van mijn Strada er om te verwedden dat vm.nl nu al een paar Q4W's virtueel verkocht heeft.



Ben je overtuigd van de mogelijkheden van vier wielen maar wil je zelf aan de slag? Op Marktplaats vond ik een prototype body voor een vierwielige velomobiel te koop. Te bezichtigen bij Alligt in Dronten en gebaseerd op de Alleweder A6. Op hetzelfde adres kun je geloof ik ook terecht voor een Sunrider op 4 wielen. Daar past een kratje bier achterop.

Keus en kansen genoeg. Maar toch. Driewielige auto waren vaak buitenbeentjes. Zullen de vierwielige velomobielen en dito ligfietsen straks ook zo bekend staan?  Ondanks alle bedenkingen zouden vierwielers toch zomaar ineens een nieuwe trend kunnen gaan worden. De tijd zal het leren.

Voorlopig ben ik met mijn S3W dik tevreden.



Naschrift
Het tweede deel van de titel van dit bericht is de 'slogan' van Drymer. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten