woensdag 29 juli 2015

Een gecko met één pootje

Toen ik een Contour actioncamera aanschafte bevestigde ik 'm de eerste tijd op mijn fietshelm. Dat gaf een mooi perspectief  maar uiteindelijk ging ik me ergeren aan het feit dat ik m'n hoofd altijd wat heen en weer beweeg bij het fietsen. Ik zocht een stabielere plek.

Dus schafte ik een jaar geleden een Hama zuignap statiefje aan. Waarvan ik verwachtte dat het zich als een gecko aan de gladde gelcoat van mijn Strada zou hechten. Nou dat hechten dat klopte aardig alhoewel ik gelijk al een noodlijntje aanbracht voor het onwaarschijnlijke geval dat de Hama zijn kleefkracht onverwacht zou gaan verliezen. En zoiets gebeurt dan altijd net als je met meer dan 70 kilometer per uur de Holterberg afdendert.

Voor de twintig euro die ik voor dit ministatiefje moest neertellen viel het eigenlijk niet mee. De zuignap hield zich goed maar het kogelkopje voelde krakkemikkig aan om maar te zwijgen over het vleugelmoertje waarmee je dat kogelkopje en daarmee  je camera moest proberen vast te zetten. Elke keer had ik het gevoel dat dat plastic dingetje af zou breken. Maar dat gebeurde niet en ik maakte een hele serie velomobielvideo's.

Hama zuignap statiefje van ongeveer 20 euro. Niet erg degelijk, trilt snel en brak uiteindelijk bij de zuignapbevestiging af
Tot zaterdagochtend 23 mei. Toen reed ik met Lorenz over de IJsselbrug bij Zutphen. We waren onderweg naar het startpunt voor het rondje GTDP met LOL. Ik was net de brug over toen in één keer zuignap en de rest van het statiefje explosief van elkaar afscheid namen. Het was voorbij, er bleek een permanente niet meer te lijmen breuk tussen die twee.

De rest van de tocht filmde ik uit de losse hand. Dat heeft zeker ook voordelen want je wisselt dan nog eens makkelijk van opnamepositie. Laag bij het wiel, hoog boven je hoofd, achteruit, het kan allemaal. Maar je aandacht bij de weg houden en de Contour actioncamera bedienen, hoe eenvoudig ook, is geen goede zaak. Daarom moest er een nieuwe komen. Maar dan wel een betere, eentje die mogelijk vasthoudender en vooral steviger zou zijn.

Ik was zelfs bereid om er iets meer voor uit te geven. Uiteindelijk viel mijn blik op de Delkin Fat Gecko Stealth van 30 euro. Als die net zo goed kleefde als de pootjes van een echte gecko, dan moest dit wel een geweldig product zijn. Bovendien zat er 2 jaar garantie op.

Tja, dat was andere koek dan dat Hama dingetje. Dit zag er allemaal veel solider uit. Deze versie kan bijna 2 kilo torsen dus een Contour ROAM2 kon geen probleem zijn. Kwestie van de fiets netjes schoonmaken, voor zekerheid toch maar een reddingslijntje bevestigen, vastzuigen en fietsen maar.

Delkin Fat Gecko Stealth....met geel reddingslijntje aan de spiegel vast

En hoe deed mijn gecko met één pootje het? Dan is er maar één manier om dat te beoordelen. Ik nam een videoopname van 31 juli 2014 en maakte er één van hetzelfde (woonwerk)traject op 29 juli 2015. De tweede is nog gemaakt met het inmiddels gesneuvelde Hama statiefje, de eerste vandaag met de nieuwe Gecko.

Als je de video's tegelijk start zie je al snel de verschillen. De hoeveelheid vibraties die zichtbaar zijn in de oudste video is aanzienlijk groter. Hoe ruiger het wegdek hoe groter het verschil. En nu maar eens kijken of de Gecko het langer dan een jaar uit gaat houden.






4 opmerkingen:

  1. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring.
    Want ik ben ook al een tijdje aan het denken hoe ik op Orca de camera kan bevestigen.

    Ik doe het nu met de camera's (beide) op de helm geplaatst.
    Met de bewegingen van het hoofd heb ik geen problemen,
    Dit omdat ik zeer snelle montages maak en dus kleine fragmentjes nodig heb.

    Met een camera naar voor gericht zal het wellicht wel lukken op de helm,
    maar met de camera naar achter is dat wellicht onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerste indrukken zijn dus positief. Stevige kwaliteit en weinig trillingen.

      Verwijderen
  2. Hoi Paul,

    Ik heb de officiële houder gekocht van Contour, die bevestig je op de fietshouder van velomobiel. Het moment lijkt echter wel voor versterking van de trillingen te zorgen. Ik ga kijken hoe het bevalt tijdens mijn rit.

    Tot over een paar weken, tussendoor zal ik maar beperkte updates geven.

    Groet, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bedoel je met de fietshouder van velomobiel? Waar zit die ;-) ? Overigens natuurlijk een goede reis gewenst!

      Groet, Paul

      Verwijderen