donderdag 16 juli 2015

Tour du Beau Jaune; een live verslag

Ik volgde de laatste kilometers van een aantal touretappes van de Tour de France 2015 en noteerde een aantal typische uitspraken van het commentaarduo. Die verwerkte ik letterlijk in dit verslag. Later ontdekte ik dat met name Maarten Ducrot blijkbaar bekend is van zijn niet door iedereen gewaardeerde one-liners.

Welkom, beste lezers. Voor iedereen die wat later aangehaakt is: we zijn net lekker op weg voor alweer een etappe in de mooie Tour du Beau Jaune. De etappe vandaag is, zoals eigenlijk elke dag, weer uitdagend en afwisselend en is alweer een individuele tijdrit van Apeldoorn naar Dieren. Onze vaste presentatoren Maarten Ducrot en Herbert Dijkstra nemen u mee tot aan een hopelijk bloedstollende finish!

H: "Maarten hoe ging dat in jouw tijd?"
M: "Ja het is heel anders nu. Toen reden we met zo'n 198 deelnemers. Dat is nu een stuk minder. Zie je trouwens dat Paul nu al volle bak fietst. Dat geeft wel aan dat ie er zin in heeft!"

H: "Ja, Paul zit er goed bij maar het zou me niet verbazen dat ie de rit van vanochtend nog in de benen heeft. Kijk nou, hij zit ondersteboven in z'n fiets toch echt een huzarenstukje op te voeren."
M: "Hij rijdt nog in het zwart maar eigenlijk zou dat wel eens het geel kunnen worden! Dat klinkt simpel maar dat is het natuurlijk niet. Want standaard fietst ie al in het geel. Ha ha!"

H: "Scherp opgemerkt Maarten. We zitten nog in de stad maar het tempo ligt al aardig hoog. Nu zou ik gewoon tijd pakken! Uiteindelijk wint ie altijd."
M: "Merkwaardig boeiend maar dit hoort dus allemaal bij het fietsen... Dit is fietsen absoluut!"

H: "Ja, we verlaten nu de bebouwde kom van Apeldoorn. De rotondes vliegen je om de oren en de fietsen ook maar Paul rolt er weer stabiel omheen. Straks komt de lange sprint langs het Apeldoorns Kanaal. Daar moet het dan gaan gebeuren voor deze fietser."
M: "Absoluut, zit je daar vooraan dan zit je vooraan en dan is het 'va banque'  naar de streep."

H: "Dit is één van de echte mijnwerkers van de weg. Respect Ik had hem eerder al genoteerd als 'dark horse'  maar nu moet ie wel gewoon tijd gaan pakken."
M: "In mijn tijd hadden we dan nog een jagend peloton en moest je echt met het mes tussen de tanden fietsen."

H: "Oh kijk nu eens. Paul gaat daar gewoon zitten en dan hebben we een gat! Het materiaal is enorm verbeterd de laatste jaren. Maarten, jij reed toen toch nog op een draisine?"
M: "Nou ja, daar kreeg je wel turbo dijen van, toen. We moeten nu er wel rekening meer gaan houden dat het nog ver is en Paul al moe begint te worden. Eigenlijk ben ik nog steeds naar hem op zoek. Waarom kijkt die camera niet een keer naar achteren. Die verdomde Franse regie altijd. Verdorie, dit is fietsen!"

H: "Als ie in dit tempo doorgaat krijgt Paul geen eten vanavond. Dit is pompen of verzuipen. Hoe ging dat in jouw tijd Maarten?"
M: "In mijn tijd ging ik dan altijd in gesprek met mijn benen. Dit is de weliswaar de Tour du Beau Jaune, maar toch. En Dieren is nog ver."

H: "We zijn nu in Laag Soeren in de Badhuislaan. De risicovolle oversteek van de kanaalweg heeft Paul in een nieuwe recordtijd en zonder kleerscheuren genomen. We gaan ons opmaken voor de laatste kilometers. Paul gaat niet zwemmen maar punten pakken."
M: "Ah, daar hebben we de bebouwde kom van Dieren. Hier is ie terug tussen de auto's en kan ie misschien nog even wat rust pakken aan een bumper."

H: "Nu even opletten we krijgen nog een colletje van de 6e categorie. De aanloop door de Domeinlaan. Nu moet het gaan gebeuren! Dit is harken op het middenblad."
M: "Alsof ie door het toilet getrokken wordt, gaat ie nu naar de streep voor alweer een gouden kans."

H: "Nog 200 meter. Dit gaat een hele mooie tijd worden. Virtueel rijdt ie al een tijdje in het mooie geel. Maarten, hoe ging dat in jouw tijd?"
M: "Toen hadden we dus nog niet van die gele fietsen. Wij moesten er echt nog wat voor doen om in het geel te rijden. En ik begrijp nu dat ie eigenlijk altijd in het geel rijdt. D'r is dus wel heel wat veranderd in het fietsen."

H: "Paul is zojuist gefinisht in een mooie tijd van 1:04:36. Hij kijkt er echter niet heel blij."
M: "Als ik het goed zie staat rondemiss Anja niet aan de streep. In mijn tijd was dat wel anders, dan had je twee ronde-missen, en elke dag weer andere!"

H: "Beste lezers bedankt voor het meekijken, -luisteren en lezen. We sluiten af. Morgen weer zo'n bloedstollende  individuele tijdrit maar dan van Dieren naar Apeldoorn. Tot dan. Maarten hoe was dat in jouw tijd?"
M: "Mmmm, als we niet zaten te linkeballen reden we toch elke dag een andere route als ik het me goed herinner."

De Tour du Beau Jaune draait niet alleen maar om snelheid



4 opmerkingen:

  1. Welk een bloedstollend verslag! Het zweet stond me bij het lezen al op de rug, en dan te bedenken dat ik in mijn eigen gele Tante Lies vanmiddag óók nog zo'n tijdrit voor de boeg heb...

    Erwin "flits" en Tante Lies "zoef"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven Paul, ik zat al mee te harken, en de actie erop en erover al voor te bereiden.:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent weer lekker op dreef Paul.
    Ik kon er eerst geen touw aan vastknopen.
    Na me eerst een beetje verdiept te hebben in het fenomeen Tour de France en de types Maarten en Herbert, begon het bij me te dagen en zag ik de humor wel van het stuk.
    Ik hou het meer 'down to Earth' en fiets liever zelf en lul daar ook graag over. Daar heb ik die twee warhoofden met hun populistisch taalgebruik en one-liners niet bij nodig.

    Maar evengoed heb je, voor hen die het allemaal wel volgen, weer leuk verhaaltje in elkaar geknutseld tot een lezenswaardig stuk zoals altijd.
    Denk je wel om de lak met je racerij op de openbare weg? ;-)
    Want jij krijgt geen tonnen prijzengeld bij volbrengen van je huzarenstukje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je, ik ben helemaal geen Tour de France liefhebber. Maar toen ik een keer een stuk van een etappe zag viel me het taalgebruik op en besloot ik er 'iets' mee te doen.

      Verwijderen