maandag 23 november 2015

Van de drup in de regen

Vorige week was het nat, erg nat. Ook zal zong de regenguru van Hetregentbijnanooit zijn gebruikelijke lied, nu klopte het even niet. Bijna elk ritje werd wel geplaagd dat natte goedje van boven. Het ideale seizoen om stil te staan (zo weinig mogelijk ;-) bij de combinatie van velomobielrijden en regenachtig weer.

Als ik van huis of werk vertrek check ik dus de Buienradar. Als Hetregentbijnanooit een guru is dan is de Buienradar een orakel. Beiden zijn niet 100% betrouwbaar, maar ze hebben wel vaak gelijk. Als ik vanaf kantoor naar huis vertrek probeer ik mijn vertrektijdstip bovendien af te stemmen op de passerende buienfronten. Dan helpt het Buienorakel zeker.

Regendruppels op een Strada
Maar welke fasen doorloopt de klassiek cabriorijdende velomobilist van eerste drupjes tot gutsende stortregen? Ik zette het allemaal op een rijtje.

Code Blauw (de eerste spatjes, een buienfront aan de horizon)
Zoals gezegd: ik fietst dus altijd dekselloos. Van een paar spatjes trek ik me nog niks aan. Ik steek een natte vinger in de lucht om de windrichting te peilen en inspecteer de voorbijtrekkende wolkenfronten op regenvaardigheid. Niet dat dit ritueel ook maar iets helpt maar je voelt je even 'in control'. Ook al ziet het er slecht uit ik fiets rustig door.

Code Geel (echte regen!)
Van die eerste regen trek ik me nog niks aan. Als het niet harder gaat fiets ik gewoon door. Bij donker weer gaat nu de verlichting aan. Mijn bril veeg ik af en toe druppelvrij. Deze fase kan ik heel lang volhouden. Dat de bovenkant van m'n shirt nat wordt maakt me niet uit. Thuis of op het werk hangt droge kleding.

Serieuze nattigheid
Code Oranje (serieuze regen, fietsers met regenpakken en voetgangers met paraplu's)
Nu komt een moeilijk moment. Wanneer ga ik stoppen om het schuimdeksel achter het stoeltje vandaan te halen? Het is onvermijdelijk, ik weet het, maar ik heb zo'n hekel aan stoppen. De vraag is bovendien hoelang ik nog door mijn brillenglazen zal kunnen kijken. Met +2 kan ik gelukkig ook zonder door het verkeer. De NVHPV sjalie die ik de laatste Cyclevision scoorde blijkt uit te munten in het opvangen van ijskoude regendruppels die langs de nek naar beneden willen lopen. Een ideaal ding. Als er een Code Rood aan zit te komen is het zaak tijdig daarop te anticiperen.

Dit zou een gevalletje Code Rood zijn, maar ik zit binnen ;-)
Code Rood: (het komt nu werkelijk met bakken naar beneden)
Als ik m'n helm nog op heb gaat ie nu af. Het water begint in m'n ogen te lopen en om dat te stoppen pak ik mijn gele Fietsersbondpetje uit de rechtervelomobieltas. Met de klep ver over de ogen getrokken, weggezakt achter m'n schuimdeksel kan er met gepaste snelheid doorgereden worden. Als het ook nog eens donker is gaat de snelheid er helemaal uit. M'n bril heb ik dan al een tijdje niet meer op.  Alhoewel het schuimdeksel mij verrassend goed droog houdt begint er nu toch hier en daar wat nattigheid naar binnen te lopen. Opspattend water komt via de voetengaten naar binnen. Maar ik voel me nog steeds op en top een 365-dagenfietser!

Ai, ik bedenk me nu pas dat ik met dit stukje het bekende gele mannetje wel weer eens wakker gemaakt kan hebben!

Zijn er soms inventieve lezers die goedkopere hoe-overleef-ik-de-regen-tips hebben dan die ene dure van dat gele mannetje? En hoe doen jullie dat als je brildrager bent en echt niet zonder kunt? Ik hoor het graag :-).

N.a.v. dit bericht kwamen er ook op Twitter een aantal suggesties voorbij.


6 opmerkingen:

  1. Ja de mijne gemaakt van een laskap natuurlijk! En die gaat al twee velomobielen mee ook (nooit gedacht trouwens toen). Ziet er nog steeds niet uit met de ducktape er op maar "iets dat werkt" toch?
    Wel moet ik de boutjes van de verbinding kap-vizier eens omdraaien (zó even?), van binnen naar buiten. En een doek of klittenband op het deksel aanbrengen tegen onderdoor spattende druppels.
    Maar moesten niet mensen met een veel duurdere kappen dit ook doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Paul, je kan het schuimdekje ook onder de 'motorkap' steken (deze bevat als het goed is klittenband voor de achterste lussen) dan kun je met enige handigheid zelfs onder het fietsen het dekje op en weer afzetten. Da's één goedkope tip ;). Verder vind ik het prettig om met een regenpet (met lange klep) te fietsen want dat houd regenspetters relatief goed uit de bril. Misschien helpt dat ook bij jou. Groet, Marc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marc, het idee van de regenpet lijkt me interessant. Ik kende het verschijnsel regenpet nog niet....

      Groet,
      Paul

      Verwijderen
    2. als je googlet op 'inov 8 rain cap' dan zie je wat ik bedoel...

      Verwijderen
    3. Ik heb dat pas rijdend geprobeerd. Ga liever even stilstaan. Door de rijwind vloog de kap uit mijn hand, de andere heeft namelijk het stuur vast. De schuimkap belandde bijna in het kanaal.

      Verwijderen
  3. Hallo Paul, ik heb mijn bril jaren geleden ingeruild voor contactlenzen. Bevalt prima bij het sporten en liggen ! Geen beslagen glazen, geen vervorming aan de zijkant of een rand van een montuur die in de weg zit.
    Om rondvliegend stof, insecten e.d. af te weren moet je wel zorgen voor een goede zonnebril, bij voorkeur met een extra set lichte glazen en ... , euh, tja, nu moet ik wel bekennen dat dit watje bij regen een ander vervoermiddel kiest dan de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen