zaterdag 21 mei 2016

Lekke band!!!

8 mm klein maar oh zo venijnig.
Pas op: bovenstaande foto kan emoties losmaken. Ben je namelijk zo'n lekontkennende Marathon Plus fietser dan vertel ik het nu gelijk maar even: ze kunnen lek! Het is confronterend, het is even schrikken, maar wees nou eerlijk, wat is er wél zeker in het leven?

Voor iedereen die al direct doorklikt naar het reactievenstertje hieronder om me te feliciteren, lees eerst even verder. Ter geruststelling: Strada 94 rijdt nu al 10.000 km 100% lekvrij met de huidige set banden. En ik verwacht er nog zo'n 15.000 aan vast te plekken. Echter als fervent lekvermijder draag ik mijn geloof in een lekvrije woonwerkrit graag uit. Ook Anja die forenst naar Doetinchem heeft ze om de 26 inch wielen van haar e-bike liggen. Bijna nooit een lek gehad dus.

Tot afgelopen week. Na een lange werkdag verheugde ze zich op het fietstochtje terug naar Dieren. Helaas, de achterband was plat! De fietsenmaker om de hoek zou het klusje wel even fiksen, "Morgen is ie klaar, mevrouw." De reparatie had wel even wat tijd gekost, meldde hij die volgende middag. Waarschijnlijk om zich te verontschuldigen voor de hoge rekening. Plakken doen fietsenmakers tegenwoordig niet meer, blijkt ;-). En dan moet zo'n ingewikkeld e-bike achterwiel er helemaal uit.

Maar dat laatste wist ik toen allemaal nog niet. Ik was lekker lekvrij met Strada 94 onderweg naar huis maar toen ik net thuis was ging mijn telefoon. "Ik sta net voorbij Doesburg en ik heb alweer een lekke band!!!" Tja, dat was Anja dus met haar gloednieuwe binnenband. Met vijf keer oppompen haalde ze het net, maar ze was wel een beetje humeurig. Stomme fietsenmaker.

De volgende dag trok ik de die gloednieuwe binnenband van de velg, Een bakje water en wat lucht en binnen 10 seconden had ik het lek boven water. Op die plek stak een piepklein stukje metaal uit de buitenband. Daar bleek dus 8 mm vlijmscherp staal aan vast te zitten. En dat terwijl die anti-lek laag maar 5 mm dik is.

Slecht werk van de fietsenmaker of gewoon de statistische (on)mogelijkheid om met een Marathon Plus in twee dagen twee keer lek te rijden? Wie een mening heeft mag het zeggen.





5 opmerkingen:

  1. Het is me twee jaar geleden gelukt in Bonn, 3x het zelfde gaatje in een bijna nieuwe marathon plus in een uur tijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit 2x keer vlak achter elkaar. Wel 1 keer binnen 500 meter door een hele scherpe parker.

      Verwijderen
  2. Fietsenmakers moet je met een stofkam selecteren. Het gaat om omzet, omzet en omzet. De gemiddelde fietser fietst te weinig om zijn fiets te verslijten of zelfs lek te rijden. De tendens is eenmaal lek, laat maar verstoffen in de schuur en koop een nieuwe na verloop van tijd.
    Op mijn zwerfvuilroute van Koudhoorn naar Putten heb ik 2x een fiets uit de berm/bos geplukt. Rede van dumping door de schooljeugd? Lekke band.
    Plakken van een band is idd een uitstervende behendigheid. Ongemak ontwijkend gedrag is blijkbaar in onze genen gekropen. We vallen graag terug op voortschrijdende techniek en 24/7 telefonisch bereikbare servicediensten.

    Op een zaterdagmorgen wil ik mij nog wel eens terugtrekken in mijn schuurtje. Met een priem prik ik dan wat gaatjes in mijn band om daarna met genoegen deze eraf te halen en te gaan plakken. Gelukkig bestaan ze nog die handig sukkels.... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gaat niet op Theo ik rij nauwelijks kilometers maar heb toch regelmatig lekke banden.

    Wel geheel volgens verwachtingspatroon vrijwel nooit het achterwiel ( geen lekbescherming SuperMoto ) zelden het linkerwiel ( zeer matige lekbescherming F-lite of Shredda ) en dus meestal het rechterwiel.

    Toch rij ik overwegend iets rechts van het midden van 2 baans fietspaden ( omdat ik met de achterband niet over de onderbroken streep wil hobbelen ) als de situatie dat toelaat dus mijn rechterwiel is niet continue aan de rand van het fietspad waar de rommel meestal ligt.

    Maar als er andere fietsers zijn moet je natuurlijk met je rechterwiel nabij de rand van het fietspad. Ik denk dat als ik altijd rechts zou rijden ik nog veel vaker lek zou rijden.

    Maar mijn Marathon greenguards ( winter ) zijn nog nooit lek gegaan. Wellicht zijn de niet lekvrij maar er is wel meer voor nodig om ze te doorboren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anti lek banden bestaan helemaal niet. Elke band kan lek, bij de een duurt het alleen wat langer dan bij de ander.

    BeantwoordenVerwijderen