maandag 20 juni 2016

Met 12 Strada's naar huis fietsen. Hoe doe je dat?

Er was die middag behoorlijk wat opschudding in het grote kantoor van het waterschap in Apeldoorn. Een paar collega's die toevallig naar buiten zaten te kijken zagen iets ongelooflijks. Iets wat ze nog niet eerder gezien hadden. Niet minder dan twaalf van die banaanfietsen stonden er startklaar op het parkeerterrein. Ze riepen hun collega's erbij: "Moet je nou eens komen kijken!!"

Al snel had iemand het door. "Volgens mij is dat een stunt van Paul. Je weet wel die van de 2e etage. Maar hoe die het voor elkaar krijgt om in alle twaalf fietsen tegelijk te zitten? Ik begrijp er echt helemaal niks van."

En Paul is op weg...
Het was dan ook een heel bijzonder spektakel die vertrekkende 12 velomobielen: 11 gele en 1 frisgroene. Allemaal op weg naar Dieren maar wel in hun eigen tempo. Gelukkig had één van de technische collega's bij het waterschap net zijn diploma 'drone piloot' gehaald dus er zijn opnamen van deze unieke gebeurtenis. Duidelijk werd wel dat Paul niet altijd even snel fietst.

De werkelijkheid steekt natuurlijk iets anders in elkaar. Op het idee gebracht door de mogelijkheid van de zogeheten 'fly bys' op Strava (je ziet dan wie er nog meer in jouw omgeving fietste) besloot ik dat uit te werken maar dan alleen voor mijn eigen woonwerk-ritjes. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen zien waar de meeste tijd verloren gaat.

Ik bewerkte twaalf woonwerk GPS-bestanden zodanig dat datum en vertrektijd voor alle ritten 100% identiek waren. Daardoor kon ik met z'n twaalven tegelijk vertrekken. Ik importeerde daarna deze .gpx bestanden in Google Earth. Met een schermopname programma maakte ik er de video van die je hieronder ziet. De technische details lees je onderaan deze pagina.

Toen ik de hele rit bekeek zag ik al snel wat er gebeurde. Drukke wegen, kruisingen en stoplichten zorgden voor vertraging maar als je goede benen hebt dan maakte dat helemaal niks uit. En: ben je in het begin van je route niet al te snel dan komt er later nooit meer een goede tijd uit. Die ene rit (in de video met de groene Strada) die meer dan drie km korter was blijkt in deze serie zelfs de langzaamste! Eigenlijk moet alles mee zitten voor een nieuw PR, ook de wind.

Maar eigenlijk was  het maken van deze video nog het leukste en leerzaamste onderdeel ;-).  Fiets en vlieg een stukje mee:






Voor de liefhebbers de technische details:
  1. Zorg dat je voldoende GPS bestanden hebt. Ik downloadde 12 gpx bestanden van mijn Strava account.
  2. Pas de datum van de gpx bestanden aan naar éénzelfde datum. Dat kan met zoeken en vervangen met elke platte tekst editor.
  3. Pas de zgn. 'timestamp' van je gpx track aan. Dat zorgt er dat alle ritten op exact hetzelfde tijdstip beginnen. Ik gebruikte hiervoor GPSBabel. 
  4. Sleep je bewerkte tracks naar Google Earth. Er worden dan allerlei data meegekopieerd maar je hebt alleen de track (onder Tracks) nodig. 
  5. Klik rechtermuisknop op deze track en kies Eigenschappen > Stijl en kleur
  6. Pas lijnen, label en pictogram aan. Met transparantie kun je delen onzichtbaar maken.
  7. Klik op de knop rechts van Naam en je krijgt de mogelijkheid om het pictogram te wijzigen. Ik gebruikte een sterk verkleinde Strada uit eigen voorraad. Sla op als PNG met transparante ondergrond.
  8. Gebruik de Schuifregelaar Tijd (linksboven op het scherm) om tijd en snelheid etc. van de animatie in te stellen. 'T is vaak even prutsen om dat goed te krijgen.
  9. Klik in de Schuifregelaar op Animatie inschakelen. 





14 opmerkingen:

  1. Whahaha ! Waanzinnig leuk gedaan !
    Als je goed luistert hoor je in het begin André van Duin: 'me gras, daar gaat m'n GRAS !!!'
    Ook leuk om te zien hoe ze netjes wachten met oversteken (terwijl er geen verkeer aankomt) en hoe sommige eigenwijs toch doorrijden. ;-)
    Ga je ze de volgende keer voorzien van rugnummers, zodat we kunnen zien wie wie inhaalt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hi Paul, wat ben je toch een kunstenaar !!
    Ik zie mogelijkheden om volgende jaar de LOL600 vanuit de luie stoel te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn echt stuntmannen bij. Zoals deze die als laatste vertrekt en "gewoon" over de auto's heen rijdt. En waarom sommigen liever door het gras ploeteren dan over het asfalt ernaast te rijden is me ook een raadsel ;-)
    Maar verder keiknap gedaan. Ik ga dat ook eens uitzoeken, want je kunt er blijkbaar echt mooie leuke dingen mee maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er verschrikkelijk grappig uit :-))

    Maar zeg nou eens, heb je dat op werk in elkaar gezet ? ( nee hoef geen antwoord haha :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Paul,

    Dat is wel weer heel creatief, ziet er leuk uit.

    Ik zie ook hier dat die GPS sinaalversterker van Intellifiets in een Velomobiel zonder kap zijn nut kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je doelt ws. op de soms wat zwalkende gang van de fietsjes? Ik heb gemerkt dat de de track via de Strava app (bij mij Android)zelden een rechte lijn oplevert. Vandaar. Gebruik ik echter mijn Garmin Dakota 20 (op gps beugel in de fiets) en stel ik die in op zo vaak mogelijk vastleggen dan is de track op een rechte weg ook een volmaakt rechte lijn.

      Verwijderen
    2. Ik zie bij het gebruik van de kap enorme afwijkingen in bochten op Strava, zonder kap valt het aardig mee meestal. Op de racefiets geeft de GPS (een Edge 800) een strakke lijn. Op zich maakt die strakke lijn niet zo veel uit, maar als je het echt als navigatie gebruikt, dan werkt het wel zo fijn als de GPS je ook echt op het goede punt situeert.

      Verwijderen
    3. Ik zie bij het gebruik van de kap enorme afwijkingen in bochten op Strava, zonder kap valt het aardig mee meestal. Op de racefiets geeft de GPS (een Edge 800) een strakke lijn. Op zich maakt die strakke lijn niet zo veel uit, maar als je het echt als navigatie gebruikt, dan werkt het wel zo fijn als de GPS je ook echt op het goede punt situeert.

      Verwijderen
    4. Erg origineel Paul! Zoals Henk-Jan al zei, met mijn GPS oplossing zou je strakkere lijnen krijgen. Mijn gps (on)nauwkeurigheid is zonder externe antenne in de orde van 60 meter, met gps is het 3 meter. Daarmee wordt ook je snelheidsaanduiding stabieler

      Verwijderen
  6. Dat vervelende muziekje zit in mijn hoofd en wil er niet uit...welbedankt lol :-))

    BeantwoordenVerwijderen