woensdag 24 mei 2017

Een fietstocht is (g)een berg

Komende zaterdag 27 mei fiets ik weer eens een extra lange toertocht met de heren van LOL. Deze keer gaan we naar de Kinderdijk. Heen via de Nederrijn en Lek en terug via de Waal. Voor mij komt dat uit op een ritje van ruim boven de 275 kilometers. Ik weet dat ik het kan, ik heb dit kunstje al eens vaker vertoond. Maar toch is het een behoorlijk eind fietsen.

Een stevige maaltijd hoort bij een stevige afstand ;-)
Geen bijzonder nieuwsfeit dus maar toen ik de laatste blogpost van René las begon ik er toch over na te denken. In 'De ware sporter' gaat René in op een citaat dat hij las op Belle's Kampeerwijzer. Die las het weer in 'De Renner' van Tim Krabbé. Zo schuiven we  elkaar de onderwerpen voor berichten gewoon toe ;-).

Na het lezen van deze berichten vroeg ik me het af: waaróm maak ik eigenlijk zo'n LOL Megatocht? Om te kunnen opscheppen dat ik 'm gereden heb? Mwah. Om op een snelle manier aan m'n quotum van 200 fietskilometers per week te komen? Voor de gezelligheid onderweg en tijdens de regelmatige stops? Als excuus om grote zakken drop en winegums aan te kunnen schaffen?  Misschien  helpt 't, dacht ik, als ik Tim's gedachtegoed simpelweg 'vertaal'?

Als je een velonaut vraagt waarom hij een bijzonder lange tocht rijdt, antwoordt hij: omdat die tocht georganiseerd wordt. Er is bij mijn weten nooit op gewezen dat dit antwoord onzin is. De wil van de velonaut ontstaat namelijk niet door die tocht, maar is er ook zonder lange tochten van 275 kilometers en veel meer. De wil van de velonaut is niet zoiets gerings dat hij zoiets toevalligs als de agenda op ligfiets.net nodig zou hebben om te bestaan. Ook al was er geen ligfietsagenda, of waren er zelfs helemaal geen wegen zouden er velomobielrijders zijn: de ware velomobielrijders. De ware velonaut zou zich er zelfs voor schamen zijn wil vorm te laten geven door dingen van een lagere orde als een lullig agenda-item op ligfiets.net of een gpx trackje met een route. Er is dus maar één vraag die men met recht aan de ware velonaut zou kunnen stellen: waarom fietst jij nooit een LOL Megatocht? Zijn antwoord zou luiden: omdat er LOL Megatochten zijn.

In goed gezelschap wordt 'de berg' makkelijker beklommen
Uit dat oogpunt heb ik denk ik nogal wat te leren. Ik fiets zaterdag vooral weer mee omdat het gezellig is om met anderen onderweg te zijn.Om het ene koude biertje dat ik van mezelf mag nemen bij het diner van kroketten, omelet, salade  en brood. En om thuis  toch wel een beetje trots ('moe maar voldaan') op de bank een tweede pilsje achterover te slaan en Anja alle sterke verhalen van die dag te vertellen.

En wie weet maak ik komende zaterdag ook een innerlijke reis; misschien zelfs veel verder dan Kinderdijk. En ooit bereik ik dan, om met René te spreken "de ultieme vrije geest die met wilskracht zelfs de behoefte kan overwinnen om de berg te moeten beklimmen."

Maar voorlopig vind ik het nog te leuk om met z'n allen echt die berg op te fietsen!

10 opmerkingen:

  1. Wat is een lange tocht en wanneer fiets je (te)veel? Ene Amanda Coker heeft per vandaag al 57.470,8 km gereden in 2017 en is bezig met een recordrace. Elke dag zo'n 400 km dus zonder een dag over te slaan en elke dag dezelfde ronde(s). Is dit voer voor filosofen of eerder psychologen? bron: https://www.strava.com/athletes/10033054

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er vooralsnog vanuit dat een berg en zelfs de wereld slechts een decor is, en ik ( en iedereen ) slechts een speler ben die daarin korte tijd door moet brengen om een reden die mij volstrekt onduidelijk is :-))

      Vanuit dat gezichtspunt ( dat heel goed onjuist of belachelijk kan zijn :-))) is bergen beklimmen of exteem sporten dan niet heel nuttig. Tenzij het diegne die het doet helpt om inzicht te krijgen waarom we in dit decor zijn beland, op een specifieke plek in dat decor en omgeven door specifieke andere spelers...

      De vraag waarom ik hier ben geboren en niet kansloos in Afrika of een andere straatarme hoek van de wereld is voor mij belangrijker dan een onnozele hoop opgeduwde aardkorst beklimmen ! En het eerstvolgende boek waarin men mij dingen wil opleggen - die overduidelijk door mensen verzonnen moeten zijn gezien de opvattingen vanuit een bepaalde tijdgeest - geeft geen antwoorden. Alhoewel men met "interpreteren" altijd opvallend flexibel uit de hoek komt. Won't cut it though....

      Toch moet ik concluderen dat als iemand zo mentaal sterk is dat hij/zij eigen beslissingen durft te nemen ongedwongen door wie dan ook in ieder geval bewust is dat hij/zij een eigen reis aan het maken is, waartoe dat ook leidt. De prestatie of dat het doel bereikt wordt telt in mijn ogen voor niets, de reis echter alles :-)

      Dus Paul, veel plezier gewenst :-)))





      Verwijderen
    2. Mooie beschouwing Quezzzt. Ik geloof dat een mens niet teveel moet denken: ik fiets dus ik denk niet (maar ben gewoon lekker bezig).

      Verwijderen
    3. Mijn ritjes met de Quest laten denken idd niet toe....teveel andere fietsers van "wisselende mate van verkeersinzicht" om mij heen :-))

      Werk is echter een ander paar mouwen.....uren en uren in een "prikkel arme" omgeving met niets te doen dan uit een raam kijken laten zeeen van tijd om na te gaan denken...het letterlijk voorbij trekken van de wereld door dat raam versterkt wellicht wel het idee dat het een decor is...

      Verwijderen
  2. aanvulling: en dat doet zij niet op een bukfiets, maar hele mooie open ligfiets: http://www.schlitter.bike/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maakt mij niet uit op welke fiets je dit doet. Een ligfiets lijkt me dan wel prettiger ;-). In dit specifieke geval lijkt het wel erg dwangmatig. Kun zij zichzelf dan nog gewoon een dag (of meer) vrij geven? Oftewel die berg alleen in je geest beklimmen? Dus geen voer voor psychologen of filosofen maar meer voor psychiaters.

      Verwijderen
    2. Ik zag net dat deze Amanda Cox op één dag vele vele malen het zelfde rondje fietst. Dat staat helemaal ver af van mijn ideeën over fietsen.

      Verwijderen
    3. Dan is ze vast dolgedraaid..

      Verwijderen
  3. Zaterdag fietsen wij met de Rotte Rijders een korte tocht van 65km. Ik lees over Kinderdijk in jouw verhaal, wie weet komen de LOL en Rotte rijders elkaar nog tegen! Meer over de rotterit op de blog van André Brouwer atrikecalledquest. Fijne tocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, als je van alpinisten velonauten maakt, dan snijdt dat stuk uit Tim Krabbés De Renner opeens veel meer hout. Bedankt voor deze verduidelijking.

    BeantwoordenVerwijderen