zondag 18 februari 2018

Wij zijn de lakmoesproef!

Gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat, de Fietsersbond. Allemaal steken ze enorme hoeveelheden energie  in het ontwikkelen en onderhouden van onze fantastische Nederlandse fietsinfratsructuur. Daar hebben wij het als fietsers toch maar mooi mee getroffen. Maar met 35.000 kilometer fietspad binnen onze grenzen gaat er natuurlijk ook wel eens iets mis. Ik heb nu ontdekt hoe dat komt: het ontbreekt ons fietsers aan een gecerticifeerd fietstestteam.

Ja ik weet het, de tientallen afdelingen van de Fietsersbond doen hun stinkende best. Met wat geluk  zien ze de tekeningen van die nieuwe rotonde en dan lijkt er nog geen vuiltje aan de lucht. De gemeente gaat voortvarend aan de slag en drie jaar later ligt die rotonde mét vrijliggende fietspaden er al.

En dan blijkt na enige tijd dat de bochten wel erg strak zijn, de stoepranden niet erg vergevingsgezind, de heggetjes soms het zicht op de rijbaan én fietspad ontnemen, de kruisingen idioot zijn aangelegd en zo nog wat details. Op papier leek het allemaal zo simpel, maar de praktijk blijkt altijd weer weerbarstiger. In het buitenland kunnen ze dat trouwens véél beter ;-).

Aangezien ik inmiddels bijna 45.000 kilometers in een gele Strada heb weggetrapt heb ik vanzelfsprekend regelmatig kennisgemaakt met de allerdonkerste kanten van onze fietsinfrastructuur. Elke velomobielrijder kent die donkere kanten: de onmogelijke bochten, de onoverzichtelijke kruisingen, de te krappe fietspaden, het slechte wegdek, paaltjes en hekken en zo nog een hele lijst ergernissen. Ergernissen die je vooral ervan weerhouden om met velomobiele topsnelheid door te razen. Alleen al daarom moet het dus allemaal anders.

Tijdens het wegtrappen van die 45.000 kilometers kwam ik op een gegeven moment daarom op het volgende geniale idee dat gebaseerd is op een simpel uitgangspunt.

Als een fietspad voor een velomobielrijder veilig en snel is te gebruiken, is het veilig en snel te gebruiken voor elke fietser!
Een mooi idee, de vm als lakmoesproef, maar wat doe je ermee? Daarom start de Fietsersbond in samenwerking met de NVHPV een officieel Fietspadentestteam.  Voorlopig bestaat dat exclusief uit geselecteerde Stradarijders. Dit team, duidelijk te herkennen aan het TestTeam vlaggetje, gaat door, langs en via bekende fietsknelpunten rijden. Lukt het de testpiloot om een gemiddelde van 30 km p/u aan te houden dan is het fietspad, of de rotonde, officieel goedgekeurd via de velomobiele lakmoesproefmethode. Blijft de snelheid lager dan is er werk aan de winkel, voor gemeente of provincie.

Wij zijn de lakmoesproef. Rechts goedgekeurd en veilig, links afgekeurd en onveilig.
Is het veilig voor een velomobiel(rijder) dan is het veilig voor elke fiets(er) 

De Strada is gekozen om het overheden in het begin niet al te moeilijk te maken. Dit is immers één van de meest wendbare velomobielen. Het gaat voorlopig om een proef. Als blijkt dat deze aanpak succesvol is kunnen ook de bezitters van nóg onhandigere modellen velomobielen zich aanmelden.

Fietsersbond en NVHPV zijn op dit moment nog druk bezig met de voorbereidingen. Over een tijdje kun je je als velomobielrijder aanmelden via ligfiets.net. Waarschijnlijk zullen nog voor de zomer de eerste testruns uitgevoerd gaan worden.

Door dit initiatief zal ook het maatschappelijke draagvlak voor velomobielen, en mogelijk zelfs voor gewone ligfietsen, vergroot worden. Ik kan me dan ook voorstellen dat jullie staan te trappelen van ongeduld om je aan te melden. Dat duurt dus nog even. Het goede nieuws is dat enthousiate doe-het-zelvers al met onderstaande proefstrook aan de gang kunnen.

Succes!

Voor velonauten die op eigen houtje alvast aan de slag willen hier bij een ongebruikte lakmoesproef.
 Succes! Let op: eenmalig te gebruiken!

Erwin deed als eerste de lakmoesproef. Het resultaat: matig.

21 opmerkingen:

  1. Voor meer voorbeelden hoe het niet moet: http://wcc.crankfoot.xyz/facility-of-the-month/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het eigenlijk best een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, ik durf het eigenlijk niet te zeggen ;-), maar het is zeker ook een beetje serieus bedoeld.

      Verwijderen
  3. Was het niet de fietsersbond die vond dat fietsers die 30 km/u of harder rijden helemaal niet op het fietspad thuishoren ? Of zijn ze tot inkeer gekomen :-))

    De beste en meest effectieve weg is voor mij de (boeren)landweg, het favoriete wegtype als ik tussen steden moet reizen met de velomobiel. Inderdaad zijn er zoveel fietspaden dat je kunt kiezen...en dan mijdt ik fietspaden.

    (boeren)landwegen zijn vaak bijna zoals een fietspad voor snelle fietsen zou moeten zijn, behalve dat de straatverlichting nogaleens eens ontbreekt. In ieder geval ligt er geen vuile verkeersweg naast waar je dieselrook diep in je longen zuigt....want dan wordt een gezonde bezigheid een zeer ongezonde bezigheid !

    Nu stoten veel boerenbedrijven ook fijnstof uit en er komt ook weleens een diesel voertuig langs....maar toch te prefereren boven de vervuiling van een verkeersweg...



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal met je eens Quezzzt alhoewel als ik elke dag twee keer alles langs de dijk wil fietsen ik een uur extra kwijt ben voor mijn ww route........om maar niet te spreken van die vieze houtkachel/allesbrander stank hier in de noord Hollandse lintbebouwing de adem wordt mij soms afgeknepen.....op het werk bij de minste geringste rook/dampen en gassen ademlucht dragen en in mijn vrije tijd gore zooi van anderen inademen.............hoezo arbo?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De aanmelding duurt nog even... tot de LOL-tocht van april? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een geweldig idee Paul! Verder heb ik dezelfde ervaring als Quezzzt, vandaag nog. Een ritje rondom Ede: eerst langs de dorpen (60-wegen) en dan over de hei. Eerste stuk door de dorpen lekker doorrijden, makkelijk inhalen, niks in de weg (het hielp vast dat het zondag was). Over de hei ligt een geweldig, relatief breed fietspad, waar je heel leuk kunt velomobielen, vooral als er niemand anders fietst. Ondanks de breedte blijft inhalen namelijk toch lastig. Mensen kijken vooral voor zich, en niet achter, horen de toeter niet, etc. Vandaag was het helemaal onbegonnen werk, iedereen was lekker met de auto naar de hei gereden om een héérlijke wandeling over het fietspad te maken... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne. Zo is het leven van een velomobielrijder ;-). Leuk trouwens om Stan gisteren te spreken. Komen jullie een keer meefietsen met LOL?

      Verwijderen
    2. Dat is wel het streven! Ik wil alleen wel echt trainen voordat we eraan beginnen, ik moet een beetje opletten met achillespezen/knieën. Dus niet teveel in één keer willen. Alleen al de route naar het startpunt (+/- 50 km) is voor mij al een flinke tocht op dit moment. Laat staan die afstand maal 2 plus de LOL-tocht zelf, komt toch op 130-150 km in een (of twee) dagen. Maar het is wel een wens en nu de dagen gaan lengen kan ik ook steeds vaker tussendoor de conditie op peil brengen :-)

      Verwijderen
  7. Hoi Paul, ik heb nog wel een aanvullende wens mbt de fietsinfrastructuur. Ik wil graag fietsrondwegen rond de steden. Voor mij ligt met name Amsterdam altijd erg in de weg. Ik kom er omheen, of doorheen, maar echt gemakkelijk gaat het niet. Het is zeker nog niet Stradaproef.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ook leuk is hier. We hebben hier en daar een rotonde met van die L vormige hekken. Die stonden toen te dicht op de rotonde zodat vrachtwagens ze eruit reden. Nu zijn de verder van de rotonde af geplaatst. Met als gevolg een onmogelijke bocht. En dan plaatsen ze een mooi bord aan het hek voor de automobilisten. Met het gevolg dat ik totaal niet meer te zien ben achter dat bord.

    Laat staan dat dit alles gaat lukken met een Strada(Of andere velo). Dat word dus de weg op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie mijlpaal dat je met de fietsbond dat voor elkaar hebt gekregen. Probeer ook wat zaken die niet fietsgebonden zijn mee te nemen. Zoals goede belijning die ook in het donker zichtbaar is. En dezelfde rechten voor fietsers als automobilisten. (Als je met de fiets van A naar B rijdt heb je dezelfde rechter als dat je als automobilist van A naar B rijdt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar geen goede straatverlichting is heeft Leo zeker een punt. Zo ben ik in het donker en bij regen meermaals met een wiel naast het fietspad terechtgekomen, waarvan 1 x met flinke schade onder de romp.

      Of je nu door of onder een viziertje kijkt, waarschijnlijk ook zelfs als je een ruitenwisser zou hebben, of een bril op hebt, of geen bril op hebt ( spatten in je ogen ) je ziet in de regen weinig.

      Belijning, al dan niet reflecterend helpt dan flink.

      Verwijderen
  10. De eerste test is binnen...

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb dit ook al eens bedacht, het zou echt geweldig zijn als de Fietsersbond/SWOV velomobilisten de fietsinfrastructuur laat testen. De velomobilist test namelijk in één keer voor gehandicaptenfietsen met drie wielen, voor lange tandems, voor fietsen met een kinderkarretje er achteraan en voor brede bakfietsen. Eigenlijk zou de Fietsersbond/SWOV/CROW er echt van overtuigd moeten worden dat velomobielen de ideale testvoertuigen zijn voor de fietsinfrastructuur. Als wij de bocht door kunnen zonder te steken is de bochtstraal goed en kan een slingerende bejaarde op een e-bike 'm ook nemen. Als wij uitzicht hebben op de weg heeft een klein kind of een handbiker dat ook. Als wij ergens doorheen kunnen kan die gehandicapte op een driewieler dat ook. Ik zou alleen die 30 km weglaten, daar wordt die directrice/tuthola van de Fietsersbond zenuwachtig van, dan word je verbannen naar de rijbaan en is het velomobilistentestteam van de baan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het 100 % eens met al je punten Belle.

      Verwijderen
    2. Prima aanvulling Belle. Zoals ik al schreef: wij zijn gewoonweg perfect (voor deze klus) ;-).

      Verwijderen