zondag 28 juli 2013

Virtueel velomobielen met gps4sport

Stel je bent een enthousiast velonaut en legt graag je eigen prestaties vast met video, gps, smartphone en wat al niet meer. Je bent te volgen op Strava, Google+, Blogger, Twitter, YouTube etc.Maar je wilt meer ;-)

Men neme in dat geval één dosis gps track data (bijv,. van Strava), één dosis YouTube (zelfde traject, zelfde tijd) en één dosis Google Maps cq. Google Earth. Voeg dit samen, roer goed, laat het even koken en je hebt de website gps4sport.com.

Met de bovenstaande ingrediënten kun je via deze website binnen een paar minuten een smakelijke mix maken van een '3D' velomobieltrip door het luchtfoto-landschap van Google Earth.

Hoe werkt het? Heel simpel. Je gaat naar www.gps4sport.com en maakt een gratis account aan. Je upload een gps track en klaar ben je. Heb je óók nog een video gemaakt van datzelfde stuk op datzelfde tijdstip? Die kun je die naar YouTube uploaden en daarna simpel aan je track koppelen.

Gps4sport toont snelheid, hartslag, cadans, hoogte, stijgingspercentage en afgelegde afstand.
Dit alles gekoppeld aan Google Maps/Earth en een YouTube video

Wat krijg je dan? De luchtfotokaarten van Google Earth waarin je 'jezelf' ziet fietsen. Met je echte snelheid of desgewenst 2 tot 50 keer sneller.

Het combineren van video and gps-data is natuurlijk niet nieuw. Software als RaceRender and Dashware zagen we bijvoorbeeld al in actie in de 1-uurs race videos van Quezzzt. Gps4sport is geheel gratis, en voegt daarbij ook nog eens de 3D luchtfoto-kaart en meezwenkende camera toe. Ik zie in elk geval wel  toepassingmogelijkheden.

Maar zoals altijd zeggen beelden veel meer dan woorden. Dus: fiets mee met een ritje inclusief video dat ik op 19 juli jl. maakte van Apeldoorn naar Dieren. De video start ongeveer 20 seconden na vertrek. Alleen als je de video afsluit (kruisje rechtsboven) kun je de track tot 50 x sneller afspelen.





donderdag 25 juli 2013

Mijn jubileum in februari 2028

Hoera, gefeliciteerd, goed gedaan. Een klopje op de schouder! Champagne! Vanmiddag om 15:45 uur passeerde ik de legendarische 10.000 km grens.

Red Dice Number 1 Magnetic Number 0 p.e.r.i.o.d number 0 paint 0 little tikes number 0

Toen ik de eerste (en wat mij betreft de laatste keer) kantelde dacht ik dat ik vanaf dat moment wel als een échte velomobielrijder geaccepteerd zou worden. Getuige de reacties toen, bleek je daar meer voor in huis te moeten hebben. Heel veel kilometers maken bijvoorbeeld, en niet omslaan natuurlijk. Dat bleek toch niet zo stoer te zijn als ik toen dacht.

En nu, wat vinden jullie? Is 't wat? Ik bedoel tienduizend kilometers wegtrappen in het woonwerk verkeer? Ik ben er best trots op. 'T ging eigenlijk vanzelf.

De Marathon Plus banden rondom beginnen nu wel enige tekenen van slijtage te vertonen. Waarschijnlijk (dat hoop ik dan maar) door de schuine stand van de Strada voorwielen, zijn ze aan een binnenzijde van de band kaler dan aan de buitenzijde. Een paar dagen geleden heb ik ze  gewisseld. Nog eens 10.000 zou moeten lukken.

Het traditionele kilometerteller-shot. Wel even gestopt, want veiligheid voor alles en ik hou van scherpe foto's


En wat doe je bij het bereiken van zo'n mijlpaal? Je slaat 'm stevig in de grond en gaat er eens lekker op zitten. Een geriefelijke zetel om eens terug te blikken.

Na één jaar forensen blikte ik al eens terug vanuit mijn fiets van zes miljoen. Al die opmerkingen zijn nog steeds van toepassing. Maar één ding moet me, zo na de hittegolf, wel van 't hart. Na zo'n zomers ritje van 30 km in redelijk tempo kan ik mijn fietskleding wel uitwringen. En dan ben ik geen notoire hardfietser én een hard core dekselmijder. De ventilatie,  of liever gezegd het ontbreken ervan, is en blijft een nadeel. Kunnen er geen beter ventilerende stoeltjes in die Strada's en Quest's? Dat zou al veel schelen. En bijvoorbeeld luchthappers die open en dicht kunnen? Airco inbouwen? Ik noem maar wat. Ennuh... in de winter wil ik dat natuurlijk allemaal weer niet.

Ach, wat zeur ik, ik doe het er gewoon mee, ik blijf lekker doorfietsen. En zo omstreeks februari 2028 moet ik dan de fabuleuze 100.000 grens doorbreken. Als ik tenminste in dit tempo door blijf gaan ;-)

number 1 Calendar Wood Block number 0 full stop Calendar Wood Block number 0 John Crane Classic Block Number 0 rubber stamp handle 0




dinsdag 23 juli 2013

Ze schrikken maar een beetje

Weer eens een ouderwets controversieel onderwerp op Mooi Geel Is Niet Lelijk. De verschrikkelijke overlast van oudere e-bikers die mijn fietspaden langs mijn Apeldoornse Kanaal op mooie zomerdagen teisteren.

Afgelopen vrijdag 19 juli was zo'n typische dag waarop deze recreanten in grote getale uitzwermen. Met slechts één doel: voortzwoegende velonauten het passeren zo moeilijk mogelijk te maken. En we hebben het dan als zo zwaar! Kletsnat van het zweet zitten we te puffen in onze groene, blauwe en vooral gele bananen. Er vormen zich plasjes naast de stoeltjes; de plantenspuiten moet regelmatig gehanteerd worden. Nee, het is afzien in onze rijdende saunaatjes.

Nee, en dan ook nog zo'n echtpaar op van die zogeheten elektrieke fietsen. Je kunt er wel 25 per uur mee halen (schijnt het) maar ze rijden meestal maar nét aan 15. En natuurlijk ook breeduit naast elkaar. Dan moet je er maar langs zien te komen. Meestal zijn ze nog eens doof ook. Een ramp is, maar ik vertel jullie niks nieuws.

"Jan, pas op er komt zo'n (!) fiets aan!". Jan kijkt natuurlijk om en maakt een heerlijke zwieper naar links net als jij ter hoogte van z'n achterspatbord bent. Heerlijk. Zo gaat dat.

De enige die altijd uit z'n dak gaat is m'n vaste Eerbeekse vriendje Fikkie
Ok, en nu allemaal terug naar de realiteit! De Camera Die Nooit Liegt (een Contour Roam2) heeft vrijdagmiddag meegedraaid. En wat blijkt: al die recre-fietsers zijn ontzettend oplettende lieve mensjes die niets prettiger vinden dan tijdig ruimte maken voor het naderende gele gevaar. Geen onvertogen woord. Ok, hier en daar een nerveus slingertje met het stuur maar dat was het dan wel. Op z'n ergst schrikken ze maar een beetje. En je moet ze natuurlijk even de tijd geven...

De enige die, zoals gebruikelijk, weer hééélemaal van slag raakt, is Fikkie mijn vaste viervoetige vriendje ergens bij Eerbeek. In onderstaande video is het allemaal te zien. Oh ja, en voor ik het vergeet, er werd ook niet gemopperd over 'vlaggetjes'.

Als opwarmertje beginnen we  met 9 minuten beelden van mijn geheel vernieuwde woon-werk route. Een route die het gevreesde stadsgewoel van Apeldoorn geheel vermijd door er met een grote boog omheen te fietsen.


Ook deze video is weer voorzien van 'aantekeningen'.

donderdag 18 juli 2013

Ochtendsfeer

De foto's spreken deze keer voor zichzelf...
Nog maar net 3 km afgelegd en dan alweer uit de fiets. Dat wordt geen PR vandaag...
Laantje bij het Apeldoorns Kanaal. Je kunt hier met de Strada door (als je wil)
Aan de overkant van het kanaal rijden de eerste auto's
Joggers en wandelaars zijn ook al op pad...
Rustig doortrappen
Opnieuw de fiets uit voor dit sfeervolle plaatje
Zelfportret
Apeldoorn: nog drie kilometer te gaan; mijn bestemming is vlakbij de grote toren...

woensdag 17 juli 2013

Stuwt Strava de snelheid op?

De fiets-app van Strava wordt al een tijdje door een groep velomobielrijders gebruikt. Onderstaand knipsel haalde ik uit de editie van het 16 juli 2013 van het AD Amersfoortse Courant. Het is een onderdeel van een langer artikel. De kop daarvan is traditioneel, elk jaar weer terugkerend:  "Racende wielrenner schrik van 't fietspad".

Zoals we gewend zijn heeft iedereen er weer een mening over. Zelfs het ministerie van IM weet te melden dat iedereen zich aan de verkeersregels moet houden. Tja, wat moet je er meer van zeggen?



dinsdag 16 juli 2013

Wat heeft KPN met fietsen?

Alweer een tijd geleden zat ik enthousiast als altijd een berichtje te tikken voor dit weblog toen ineens mijn internetverbinding eruit vloog. Kan een keer gebeuren, maar vanaf dat moment kwam het vaker voor. Modem/router een keer aan en uit zetten en daarna deed ie het weer. Tot ook dat niet meer hielp. Zelfs een volledige reset (je moest met het uiteinde van een paperclip ergens in het binnenste porren) deed helemaal niks. Een dag later was het leed ineens toch weer geleden en konden de bits en bytes weer vrijelijk in- en uitstromen. Gedoe dus, en dat moest afgelopen zijn.

Dat betekende dus bellen met internetprovider KPN. Als ik ergens een hekel aan heb is je eerst door zo'n toets-keuze menu heen worstelen om vervolgens iemand te spreken te krijgen die ook alleen maar dingen van een beeldscherm kan voorlezen. Met als dieptepunt dat je ergens in dit proces je klantennummer hebt ingetoetst ("Zo kunnen we u sneller van dienst zijn...") en dat de call centre dame die je dan aan de lijn krijgt daar gewoon weer naar vraagt. Alsof je niks gedaan had! $%&@#!!

Daarom ging ik dus niet bellen met KPN. Ik dacht, ik probeer het eens met Twitter. Heb ik daar goede ervaringen mee bij het kietelen van gemeenten. Wellicht dat het bij deze telecomreus ook werkt.

Ik vuurde mijn eerste tweet af. Het antwoord volgde de volgende dag...


Het nieuwe modem werd dezelfde dag nog verstuurd en was een dag later in huis. Ik was onder de indruk van de snelheid van de service. Geen gezeur of dat oude modem nu wel écht kapot was, gewoon een nieuw kastje sturen. Ik besloot ook mijn tevredenheid ook op Twitter te ventileren.



Ik kon weer zonder problemen mijn berichtjes voor Mooi Geel Is Niet Lelijk tikken en het werkte nog allemaal wat vlotter ook.

En nu over fietsen


Maar wat heeft de KPN nu met fietsen? En wat heeft dat met het bovenstaande te maken?

Een week of twee  later belde de pakketbezorger nog eens aan. Deze keer met een grote vierkante doos met een groene strik eromheen. Of ik even wilde tekenen: een pakketje van KPN. Wat wantrouwig zette ik een krabbel en sleepte het pakket de kamer in. Best wel zwaar. "Die eikels hebben me toch niet nog een keer een nieuw modem gestuurd?" ,dacht ik nog,  terwijl ik het groene lint en het plakband verwijderde.

Binnen zat zo te zien vooral groen opvulmateriaal, erboven op lag een enveloppe met dit briefje erin:

Persoonlijk briefje van Webcare team KPN

Een medewerker van KPN had dus de moeite genomen om mijn naam te googelen. Je ontdekt dan o.a. vrij snel dat ik behalve een enthousiast velomobielrijder, ook al in tientallen landen op de fiets lange rezien heb gemaakt. Onder het groene vulsel kwam een uitgebreid fietspakket voor Nederland te voorschijn. Heel leuk!

Fietspakket Nederland (...op maat samengesteld?)
Ik was onder de indruk van deze bijzondere persoonlijke inspanning van KPN Webcare. En ik was al tevreden omdat ze me zonder zeuren een nieuw modem stuurden. Natuurlijk is hun drijfveer het behouden van klanten, dat begreep ik ook wel. Toch wekte deze hele actie mijn sympathie.

Dit hele verhaal toont vooral weer de kracht van de sociale media aan. Had ik dit alles telefonisch afgehandeld en had ik nog even teruggebeld met een complimentje voor de vlotte afhandeling, dan was dit pakket waarschijnlijk nooit bezorgd. Nu 'iedereen' op Twitter kon meekijken speelden er ineens andere belangen mee. En had KPN ineens iets met fietsen!

De powerbars waren binnen een uur op. De CO2 patronen liggen nog ongebruikt; ook op mijn andere fietsen heb ik stevige Schwalbe Marathon Plus varianten die maar niet lek willen. De bidon is opgeborgen en de beide boekjes over fietsen in Nederland zijn geïnteresseerd doorgebladerd. En dan die 'cooling gel' tegen spierpijn nog. Och, misschien is dat iets als ik serieus ga trainen voor de 1-uurs race in 2014 of 2015 ;-))


dinsdag 9 juli 2013

Hoe snel reageer jij?

Vorige week was het op donderdagmiddag prima fietsweer en ik besloot mijn route iets aan te passen. Ik fietste wat verder langs het Apeldoorns Kanaal dan ik normaal gesproken doe. Voordeel: je rijdt over een uitstekend fietspad door een groene omgeving. Nadeel: je moet uiteindelijk dwars door Dieren, over een niet zo erg geweldige weg met veel kruisingen. Alles heeft een prijs.

Het was op die kruisingsrijke weg dat ik iets meemaakte dat me aan het denken én rekenen zetten. Ik ken alle kruisingen op dit deel van de route en fiets dus alert op kruisend verkeer, niet té snel en zoveel mogelijk links op de rijbaan.

Vlak voor één van die kruisingen stond een geparkeerd busje rechts langs de weg het uitzicht te blokkeren. Ik hield de benen al stil en keek naar rechts. Toch kwam die auto van rechts zelfs toen nog wat onverwachts. Er was niks aan de hand, ik kneep krachtig in de remmen en stond ruim op tijd stil. De betreffende automobiliste was blijkbaar ook wat verrast en was ook tot stilstand gekomen, alhoewel ze voorrang had.

Situaties zoals elke verkeersdeelnemer vast wel vaker meemaakt?


De 13 in een dozijn splitsing waar ik toch ondanks mijn oplettendheid tóch nog onverwacht moest remmen voor verkeer van rechts...

Later thuis zette dit voorvalletje me aan het denken. Hoeveel meters per seconde legde ik wel niet af en hoe snel was mijn reactievermogen. Oftewel hoeveel meter zou ik nodig hebben om bij een gemiddelde snelheid plotseling tot stilstand te komen?

Het reactietijd van een verkeersdeelnemer is ongeveer 1 seconde. Dat kan korter, tot wel 0,2 seconde, als je op scherp staat voor iets dat elk moment kan gebeuren. Mijn snelheid op die Dierense kruising was waarschijnlijk niet meer dan 25 km per uur. Je legt dan nog steeds bijna 7 meter per seconde af.

Was ik compleet verrast geweest dan was ik 7 meter + de remweg bij die snelheid verder geweest. Door alert te fietsen heb ik die 7 meter waarschijnlijk méér dan gehalveerd. Bovendien reed ik vér naar links, waardoor ik kruisend verkeer al eerder kon zien.



En nu de moraal van dit verhaal

Als het in het verkeer (of waar dan ook) een keer goed fout is gaat is dat vaak het gevolg van gestapelde factoren. Bijvoorbeeld als ik die middag 40 km per uur had gereden (= 11 m/sec), uiterst rechts had gehouden en mij niet bewust geweest was van die afslag (door dat geparkeerde busje). Ja, dan was de kans op kreukels in de fiets ineens veel groter geworden.

Maar dan natuurlijk alleen nog maar als er precies op dát moment ook een auto van rechts was gekomen. Voeg in zo'n scenario nog duisternis, spitsuur en stromende regen toe en de kans op brokken neemt nog sneller toe.  Het is dus zaak er vooral alert op te zijn dat er zich geen factoren gaan opstapelen.

Quezzzt wilde het na.v. dit bericht weer eens precies weten, en deed wetenschappelijk onderzoek naar de remweg van een Quest bij 40 km per uur. Later deed een WAW rijder dit nog eens dunnetjes over

Reacties zijn overigens ook nu weer welkom. Ik ben benieuwd naar jullie reactiesnelheid ;-)







donderdag 4 juli 2013

Een nieuwe zomer, een nieuwe route

Iedereen die dit weblog met enige regelmaat volgt heeft mij wel eens horen klagen over de kilometers die ik dwars door Apeldoorn moet afleggen. Vooral op de weg terug naar huis is het is het door alle drukte  goed opletten en slecht opschieten.

Maar alweer een week of zes geleden besloot de gemeente Apeldoorn de bestrating op een essentieel deel van mijn route te gaan vervangen. Op zich een goed plan, maar ik was aangewezen op omleidingsroutes die zich door of langs het centrum slingerden. Toen ik vorige week van een Apeldoornse collega hoorde dat dit nog wel twee weken langer zou gaan duren heb ik mezelf eens diep in de ogen gekeken. Ik was het gehobbel en geslinger zat!

Waarom keek ik niet eens naar een langere verkeersarme, maar wellicht net zo snelle route? Met extra doorrijden zou ik het omrijden goed kunnen maken. In de stad fiets ik immers zelden harder dan 30 km per uur.

Twee opties: westelijk om Apeldoorn of aan de oostzijde er om heen; met wat varianten. Studie met de Fietsersbond routeplanner in combinatie met Google Maps en -Streetview leerde mij dat er in het oosten een interessante optie op mij lag te wachten. Een drietal kilometers langer en met slechts een beetje stad erin.

En aldus geschiedde. De afgelopen twee weken ben ik op en neer gereden en het beviel. Voor Apeldoorn in zicht komt verlaat ik mijn geliefde Apeldoornse Kanaal en blijf oostelijk van de snelweg A50. Het is slingeren over rustige boerenweggetjes. Een paar 'goed opletten' -afslagen en -kruisingen en uiteindelijk drie kilometer voor mijn eindpunt steek ik de A50 over.

Dan is het uitrollen door nieuwbouwwijk Zuidbroek, een lange neus maken naar alle dealers aan de Apeldoornse autoboulevard (ga toch fietsen ;-) en ik ben op mijn bestemming.

Boven: typisch stukje oude stadsroute. Onder: typisch stukje nieuwe route.
Beide na ongeveer 22 kilometers fietsen van huis.
(Bron: Google Streetview)
Blauw: oude route: 26 km - Rood: nieuwe route 29,3 km

De snelste tijd afgelopen week: iets onder een uur voor een afstand van 29,3 km. De oude route dwars door de stad was 26 km. Als alles meezat kon ik dat in 55 minuten doen, maar meestal duurde het langer.

De oorzaak van dit geringe verschil? Er waren nu hele stukken waar ik gewoon door te blijven trappen uiteindelijk een kruissnelheid van ruim boven de 30 km per uur kon vasthouden. Alleen maar omdat er minder oponthoud is in de vorm van stoplichten, fietsers en kruisingen. Ja, zo simpel is het.

Waarom ik dit niet eerder bedacht heb? Ach, de mens is een gewoontedier. Ben je eenmaal aan iets gewend dan blijf je dat zo doen. Voordat ik S94 aanschafte fietste ik mijn 'oude' route al wel eens op de gewone fiets. Ik constateerde dat er voor een velomobiel geen obstakels waren en ging na aanschaf van de Strada letterlijk op de ingeslagen weg verder. Dat er zich voor een velonaut ook andere wegen openen had ik toen nog geen idee van. En al snel sleet die oude route in, en werd het een vaste gewoonte.

Toch ook weer een aardig doorkijkje naar menselijk handelen in het algemeen ;-).


maandag 1 juli 2013

Tussen vier planken (...na sport komt tran-sport)

Zo, de tsunami van blogberichten over de 1-uursrace op de RDW baan is weer wat weggeëbd. Leuk om de foto's te zien en al die verslagen te lezen. Ik verwacht nog het nodige video materiaal maar schakel zelf alvast over van sport naar tran-sport.

Want behalve dat je met een velomobiel een uur lang boven de 40, 50 of 60  kilometers per uur kunt rijden kun je met vrijwel dezelfde fiets ook een aardige vracht aan spullen meesjouwen. Net zo als bij dat hardfietsen vraagt dat wel enige voorbereiding.


Zwaar tran-sport ergens in Uganda...
Dit meenemen in een Strada is (voor mij) net zo moeilijk als een uur
lang bijna 70 kilometer per uur rijden op de RDW baan

De plankjes waar het in de titel om gaat zijn de al eerder vermeldde Lundia schappen. Vier in getal, type recht, gelakt en tweede-hands. Twee komma één kilo per stuk. En aangeschaft bij het filiaal Apeldoorn van TweedehandsLundia.nl.

Die planken zijn heel ander spul dan wat er normaal gesproken in het achterruim meegaat. Zwaar, weinig flexibel en met scherpe metalen hoeken. Op zolder had ik een ongebruikt Thermarest slaapmatje liggen dat een prima zachte ondergrond voor dit harde hout zou verschaffen. Het laatste wat ik wilde is dat ik onderweg schappen zou gaan verliezen omdat door het gebonk en geschud een gat in de bodem zou slijten.


2 maal 30x80 cm van 2,1 kg per stuk

Aan de bovenkant komt nog zo'n matje om de linkerarm te beschermen
Die vier schappen pasten helaas niet in één keer in de fiets; twee gingen er comfortabel in. Dan hield ik ook nog wat ruimte over voor mezelf. De andere twee overnachten nu op kantoor en gaan een volgende keer mee.

Die trossen Ugandese bananen gaan dus niet lukken en die 70 kilometer per uur op de RDW baan ook niet. Maar die Lundia-schappen kon ik wel mooi op eigen kracht na mijn eigen dagelijkse 1-uursrace thuis afleveren.