maandag 19 augustus 2013

En je benen steken raar naar voren...

Leun achterover en doe iets,

Inspiratie en bron
'T is nu bijna twee jaar geleden dat ik mij serieus verdiepte in het fenomeen ligfietsen. Het verhaal heb ik al eens verteld, door een verandering van werkplek werd mijn woonwerk afstand met de helft gereduceerd. En die 25-30 kilometer voortaan te fietsen leek me een goed idee. Vooral na 11 jaar forensen met de trein.

In eerste instantie dacht ik toen aan een ligfiets, maar ik ontdekte al snel het fenomeen velomobiel en heb me toen niet meer verder in de wonderbaarlijke wereld van het open liggen verdiept.

Ik had zowiezo al wat twijfels. Bij weer en onweer zou ik net zoals op mijn andere fietsen blootgesteld zijn aan de geseling der elementen. Je benen staken zo raar naar voren  ;-) en keuzestress, keuzestress: welke van de 4000 verschillende types en merken ligfiets zou dan het meest geschikt voor mij zijn.

Een tweewieler, een trike, een roeifiets? 26 achter, 20 voor? Laag, medium of hoog? Bovenstuur of onderstuur? En zo kan ik dan nog een uurtje doorgaan. De velomobielkeuze, hoe moeilijk daar soms ook over gedaan wordt, is eigenlijk stukken simpeler.

Ik moest aan deze periode terug denken, toen ik alwéér een vrijwel nieuwe ligfiets op de advertentiepagina van Ligfietsnet voorbij zag komen. Vaak zie je daar puik materiaal, goed onderhouden, recent nog van nieuwe banden, kettingen etc voorzien. Maar keer op keer verbaas ik me ook over de verkopers die vermelden dat hun fraaie ligfietsje eigenlijk nauwelijks gebruikt is. Had ikzelf nog duizend overpeinzingen voor ik mijn Strada kocht, voor de aanschaf van een open ligger is dat blijkbaar niet nodig.

Een kleine bloemlezing van de verkopers:

  • Omdat ie al weer even staat niets te doen
  • Wordt te weinig gebruikt
  • In goede staat met weinig kms.
  • krijgt de aandacht niet meer die hij verdient (velomobiel aangeschaft dus ;-)
  • Hooguit maximaal 5 keer op gefietst!
  • etc. etc. etc. 

Even razendsnel dus het profiel van de gemiddelde open ligger. Wat impulsieve fietsenkoper. Die er veel van verwacht maar die ontdekt dat je met zo'n (snelle) ligger toch zowat met je achterwerk in de plassen hangt, én je benen raar naar voren steken (fotografeer maar eens een ligfietser recht van voren, dat ziet er niet uit).  Je wordt dus net zo nat als op een gewone rechtopfiets, alleen op andere plekken.

Je scoort weliswaar de beloofde snelheidswinst maar ineens ziet niemand je meer. Je bent in één klap gevaarlijk laag geworden! Je rijd een keer of twee (of twintig) naar je werk maar dat valt tegen, je gaat eens fietsen in het weekeinde maar dan is het niet leuk dat vrouwlief op een heel andere fiets fietst. Of, en da's natuurlijk een bekende wending van het verhaal, je komt in de ban van de velomobiel.

In dat laatste geval is het snel bekeken ;-) Die medium racer met onderstuur komt dan alleen nog maar op zomerse hoogtij dagen tevoorschijn. Tot je vijf jaar later ontdekt dat je er al 275 kilometers mee gereden hebt. Tijd voor een advertentie op Ligfiets.net. Zo gaat dat.

Om serieus aan het ligfietsen te geraken moet er zowiezo ergens een schroefje los zitten, wil je afglijden naar de velomobiel dan moet er meer los zitten. Vandaar dat die kliko's altijd zo rammelen!

Voor iedereen nu over me  heenvalt: er is niks verkeerd met ligfietsen en al helemaal niet met velomobielen, maar het is heel duidelijk niet ieders ding. Als het je ligt is het geweldig, ligt het je niet dan wil je maar één ding: die dwarsliggende fiets zo snel mogelijk verkopen.

Ligfietsen is overduidelijk niet gewoon fietsen, het moet je liggen! En voor de meeste fietsers is het dus niks... De afwijkende houding, de lage positie, het veronderstelde opnieuw moeten leren fietsen, het moeite hebben met de 'aandacht' die je krijgt, het speelt allemaal mee. Toch nog best goed dat er zo'n 30.000 ligfietsers in Nederland zich over deze bezwaren heen hebben gezet.

"Hé Paul...", hoor ik nu al iemand roepen, "heb jij eigenlijk wel eens op een open ligger gefietst?" Nee dus, en het gaat ('never say never...') ook niet gebeuren.  Ik lig al heel comfortabel zo, en niemand die ziet dat ik met m´n voeten raar naar voren fiets! Alweer een voordeel van een velomobiel ;-)



 

vrijdag 9 augustus 2013

Over de Snelfietsroute Apeldoorn - Dieren

Het snerpende geluid van de wekker maakt me met één klap wakker. Buiten hoor ik nog wat regen door de regenpijp naar beneden gorgelen maar volgens het weerbericht zouden die buien nu grotendeels weggetrokken moeten zijn.

Ik rol uit bed en begin aan mijn vast ochtendritueel. Eerst maar ontbijten dan de rest. Na een half uur ben ik bijna klaar om te vertrekken.  Ik trek m'n fietsschoenen aan, doe m'n helm op en loop naar de garage om de dagelijkse tocht naar Apeldoorn te beginnen.

Daar staat ie, m'n ouwe trouwe gele Strada 94. Niet meer de nieuwste maar nog steeds 'going strong...'. Een velomobiel is eigenlijk onbeperkt houdbaar.

Als ik door Dieren Noord fiets, is het rustig als altijd. Het is nog vakantietijd, de meeste mensen liggen of nog in bed, of zijn op vakantie.

Het eerste stuk is het rustig doortrappen, maar nadat ik de Kanaalweg ben overgestoken kan alweer jaren echt het gas erop. Die Kanaalweg is nu stukken rustiger dan in de tijd dat ik met velomobielen begon, zo omstreeks 2012.

De economische crisis waar we toen in zaten hebben we  allang achter ons gelaten, samen met de ideeën van onbeperkte eeuwigdurende economische groei en het even onbeperkt kunnen gebruiken van fossiele brandstoffen. HPV'en is alweer een hele tijd een sterke ontwikkeling. Een velomobiel? Je ziet ze echt heel veel tegenwoordig. Met name dan natuurlijk de E-versies. Velomobiel.nl schijnt binnenkort met een luxe tweezitter te komen. Met ondersteuning natuurlijk. Die keuze is er bij al hun modellen.

Vlakbij die Kanaalweg dus, is één van de opritten naar de Snelfietsroute Dieren - Apeldoorn (de SDA). de SDA ligt er nu alweer heel wat jaren, en ik heb gebruik gestaag zien toenemen. De Provincie Oost- en Midden Nederland bespreekt binnenkort een voorstel om het aantal rijstroken van twee te verdubbelen naar vier! Goeie zaak want tijdens de spits hebben met name die supersnelle E-VeloTilts wel veel extra ruimte nodig. Het is niet ongebruikelijk dat ik met snelheden van meer dan 70 km per uur ingehaald wordt. Gelukkig is het aantal van deze superfietsen nog beperkt want eigenlijk gaan ze te hard voor de SDA waar 30-50 de norm is.

Ik passeer al snel het knooppunt Eerbeek. Altijd even goed opletten daar. Nog niet alle gebruikers van de snelfietsroute zijn ook echt snel genoeg. Verdwaalde recreanten op gewone fietsen bijvoorbeeld, kunnen nog wel eens voor kleine files zorgen.

In rood het Snelfietsroutenetwerk in de driehoek Dieren - Apeldoorn - Deventer.
De minimumsnelheid op het hele netwerk is 30 km per uur....

Heerlijk dat supergladde asfalt wat wegzoemt onder mij nieuwe Schwalbe Marathon SDA radiaalbanden. Sinds twee jaar zijn deze banden, met een rolweerstand van bijna nul, nu te koop. Zelfs ik fiets in mijn niet-ondersteunde Strada 94 hier nu 45 km p/u met twee vingers in de neus. Op zolder heb ik nog een setje historische Marathon Lente banden hangen. Met van die spikes. Weet je nog? Dat was in de beginjaren nog wel eens nodig, maar de SDA heeft een volledig (met aardwarmte) verwarmd wegdek. Niks gladheid en sneeuw.

De SDA begint dan iets te stijgen naar wat vroeger de snelweg A50 was. Nu zijn daar nog twee rijbanen open; alleen voor internationaal vrachtverkeer en personenverkeer met speciale vergunning. De andere rijbanen zijn nu het domein van snelle fietsers in alle maten en soorten. Apeldoorn glijdt aan mijn linkerzijde voorbij. Geen afslagen, geen stoplichten, geen knopjes die te ver weg staan. Op de teller staat een geriefelijke 42 km per uur. Snel zat voor mij. Grote transparante schermen houden me uit de wind.

In mijn spiegels zie ik twee Questen naderen. Zo te zien van een recenter model, de meesten zijn nog steeds geel maar de neus is tegenwoordig heel anders van vorm. Ze passeren me en natuurlijk zwaaien we even ;-) De velomobiel community op internet is nog steeds actief. De ANWB (ja die bestaat nog) heeft al eens een poging gedaan ons in te lijven maar is weggehoond. De echte velonaut is nog steeds een ongebonden vrije vogel.

Oh, nu even opletten. Door het vertellen van dit hele verhaal mis ik bijna de afslag Apeldoorn Noord. Daarna kan ik er pas bij Vaassen weer af en keren mag niet en gaat hier niet. Knipperlichtjes aan en ik rol ontspannen de wijk Zuidbroek binnen. Nog drie km naar het werk! Bij de eerste de beste kruising zie ik met grote snelheid één van die oudere hybride benzineauto's naderen. Heeft ie me gezien, denk ik...

En op dat moment wordt ik in één klap wakker van het snerpende geluid van de wekker. Het is vrijdag 9 augustus 2013, half zes in de ochtend. Buiten hoor ik nog wat regen door de regenpijp naar beneden gorgelen maar volgens het weerbericht zouden die buien nu grotendeels weggetrokken moeten zijn.

Welke dromen zijn er nu mooier dan toekomstdromen?


maandag 5 augustus 2013

77 lome augustus kilometers met LOL

Het is me weer een keer gelukt: om de wekker te zetten op een zondag. En daardoor kon ik ruim op tijd aanwezig zijn in Zutphen voor de aangekondigde lome augustus rit met LOL. Ik had het de vorige keer al aangekondigd: "I'll be back!"

De opkomst was een record (het waren er 14 lees ik net bij Casper), het merendeel van de deelnemers kwam per velomobiel. Twee zelfs helemaal uit het verre Nijmegen.

De bestemming: Hoenderlo en omstreken. Het doel: de wereldberoemde LOL appeltaart test. Het klimmen viel gelukkig mee. En het afdalen? Tja dat valt altijd mee, op weg van Hoenderlo naar Apeldoorn heb ik mijn persoonlijke geluidsbarriere doorbroken. Pas toen we beneden weer verzamelden durfde ik op de teller te kijken: die stond op een max van 63 kilometer per uur. Ik dacht al dat het hard ging ;-)

Een afgelopen ketting en ontspoorde derailleurs zorgden voor enig oponthoud. Maar voor ik er erg in had stonden we  alweer aan het Apeldoorns Kanaal. Vandaar was het nog even doortrappen naar thuishaven Dieren.

Nog meer weten? Bekijk het maar! Hieronder.



Ook roeifietser Wim beschrijft deze lome tocht.




donderdag 1 augustus 2013

Erbij stilstaan...

Wie kent ze niet, de kruisen, de kaarsjes en de tegeltjes in de berm. Het zijn de zgn. berm- of wegmonumentjes voor (meestal jonge) verkeersslachtoffers.

Sommige gemeenten en provincies hebben er zelfs regels voor opgesteld. Maar regelgeving blijkt een gevoelig onderwerp. De provincie Noord-Brabant hanteerde bijvoorbeeld de regel dat een bermmonument maximaal drie jaar mag blijven staan. "Maar er was niemand in huis die het aandurfde de nabestaanden na drie jaar te benaderen met de vraag het gedenkteken op te ruimen", meldt een provinciewoordvoerster. (Bron de Volkskrant)

Wat dit met velomobielrijden te maken heeft? Op mijn dagelijkse woonwerk route passeer ik twee van dit soort monumentjes. Al maanden fietste ik er redelijk gedachtenloos aan voorbij.

De eerste zie ik meestal niet eens, die ligt iets van het fietspad af verborgen in het groen. De tweede valt me, op de heenweg, des te meer op. Het is een uitgebreid monumentje dat voor een velomobielrijder op ooghoogte voorbij komt.

Een tijdje geleden besloot ik te stoppen om te zien voor wie die monumentjes waren opgericht. Om er letterlijk en figuurlijk even bij stil te staan.

voor Nick

Vlakbij Dieren staat een mooi houten kruis in de berm. Drie plantjes, twee waxinelichtjes en een hart van kralen. Het is voor de 22-jarige Nick uit naburig Doesburg die op dinsdagmorgen 11 januari 2011 met zijn auto in het Apeldoorns Kanaal belandde. Hij werd vermoedelijk verrast door de gladheid toen hij rond 6 uur 's ochtends over de Kanaalweg reed. Hij overleed later in het ziekenhuis.

11 januari 2011

voor Nicky

Een heel eind verderop, zo'n 3 km ten zuiden van de rand van Apeldoorn, wordt Nicky herdacht. Lichtjes, een kruisje en veel speelgoedautootjes.  Het 5-jarig jongetje is 13 september 2008 omgekomen, nadat hij met zijn fietsje onder een tractor was gekomen. Hij is op deze plek plotseling de weg opgeschoten en was op slag dood.

13 september 2008

...en weer verdergaan

Beide monumentjes zijn, ook na al die jaren, goed onderhouden. Blijkbaar zijn het punten langs een weg die familie en vrienden helpen om verder te gaan. Het voorziet in een behoefte, met of zonder regelgeving van de overheid.

Ook ik ben weer verdergegaan...