maandag 30 december 2013

De eerste, de alternatieve, de oostelijke: de LOBT 2013

Op Ligfiets.net stond het ineens: "Omdat niet iedereen 27 december kan, sommigen het te ver vinden en anderen de kalkoen er weer af willen rijden, is er door een deel van LOL initiatief genomen voor deze tocht."

27 december kwam mij slecht uit, ik vond het ook wel een beetje ver om op één dag heen en weer naar Tilburg te fietsen, maar als flexitariër hoefde ik er géén kalkoen af te fietsen. Voldoende redenen om aan te haken bij wat de LOLiebollentocht genoemd werd.

Het weer was perfect, de wegen rustig, de route aangenaam...
Ruim honderd kilometer zou er gefietst gaan worden. Tot over de Duitse grens deze keer. Het weer was perfect, de route aangenaam en de koffie ("...mit oder ohne Milch?") met appeltaart ("...mit oder ohne Sahne?") in het Duitse Zwillbrock  smaakten uitstekend. Toen hadden we er al 60 kilometers opzitten.

'We' waren 11 velonauten en 2 open liggers. Die laatsten fietsten de hele tocht met een stevig tempo door. Respect daarvoor! En dankzij deze LOL-special kon ik fietsjaar 2013 afsluiten met 7468 kilometers. 
 
Volgend jaar weer?



Er zijn ook al verslagen van BocycleWim, Edwin en Casper.




zaterdag 21 december 2013

"I Wish You A Heavy Christmas..."

Afgelopen donderdag liet ik mij (waarschijnlijk) voor het laatst dit jaar in S94 zakken voor de woonwerk rit naar huis. In het grote kantoor achter mij sputterde de kerstborrel nog wat na maar ik vond dat het tijd was om het werkjaar af te sluiten. De kerstvakantie kon beginnen.

Traditioneel hoort bij die kerstborrel de uitreiking van het al even traditionele kerstpakket. Je weet wel, zo'n grote kartonnen doos met een opdruk van gestileerde sneeuwvlokken, sterretjes o.i.d, een flinke laag opvulstro en daartussen verstopt de nodige etenswaren.

Tot voor twee jaar was aan dat kerstpakket een andere traditie verbonden: nl. die van het thuis gezamenlijk uitpakken. Om bij elk artikel dat tussen het stro vandaan kwam te roepen: "Oh lekker, dat komt wel op!", of  "Nou dát geven we wel weg...".

Maar sinds ik in Apeldoorn werk, en met S94 heen en weer pendel, is die laatste traditie helaas verdwenen. Een ongeopend kerstpakket in mijn velomobiel meenemen gaat niet meer. Ruimte zat in zo'n Strada maar niet voor een zware en grote doos. En om alleen om die reden met de trein te gaan? Nee, dat zag ik niet zitten.

Het viel me overigens wel op dat de fietsenstalling opmerkelijk leeg bleef die donderdag terwijl het parkeerterrein uitpuilde! En dat allemaal door zo'n kerstpakket.

Niet iedereen waardeert zo'n pakket..   ( foto van WindwalkerNLD )


'T was even passen en meten maar door slim in te pakken paste, anders dan vorig jaar, zelfs mijn schuimdeksel nog achter het stoeltje.

Op weg naar huis  ontdekte ik waarom sommigen een lichtgewicht carbon versie van de Strada of Quest bestellen. Ik was een kilo of acht zwaarder geworden. En elke keer als er opgetrokken en geaccelereerd moest worden (en dat is best vaak op mijn route) trokken die kerstpakketkilo's als een sleepanker aan mijn fiets. Voor mijn gevoel was ik traag en zwaar geworden. Maar ach, wat maakte het uit.

Ik zong zachtjes "I wish you a heavy Christmas...I wish you a heavy Christmas...and a happy New Year!",  en de 30 kilometer naar huis rolden eigenlijk toch als vanzelf onder de banden vandaan. 

Een uurtje later duwde ik S94 de garage binnen. Een snelle rekensom leerde mij dat ik dit jaar met 7266 fietskilometers kon afsluiten. In 2012 waren dat er 5554, maar toen begon ik pas vanaf eind februari serieuze afstanden af te leggen. Volgend jaar weer verder!

Naschrift: het waren toch niet de laatste kilometers. Met LOL fietste ik daarna nog de eerste LOLiebollentocht.


donderdag 12 december 2013

12 december: twee kaarsjes...

2 jaar:  12.630 km
Het is een beetje een vreemde dag. Uitgerekend op 12 december, de dag dat S94 de tweede verjaardag viert, zit ik in die andere gele raket: de NS trein van Dieren naar Apeldoorn. Vanmiddag moet ik vanwege werkverplichtingen elders in het land zijn, en een terugreis per velomobiel is dan niet handig.

De teller stond gistermiddag op 12.630 kilometers. Die kilometers heb ik zonder zorgen en problemen afgelegd. Een van de reden waarom ik twee jaar geleden besloot per velomobiel te gaan forensen was de veronderstelde onderhoudsarmheid. Was die veronderstelling een juiste?

Een terugblik op twee jaar intensief sleutelen!

  • ketting gesmeerd (een week of wat geleden voor het eerst na 12.000 km! Dat was wel nodig. Het fietst met veel minder lawaai.)
  • versnelling (achter) bijgesteld. 2 x waarvan een keer in Dronten
  • de remmen bijgesteld. 2 x waarvan een keer uitgebreid in Dronten
  • knipperlichten vervangen (onder garantie in Dronten)
  • diverse reparaties aan de accu en losse bedrading (2 x, waarvan een keer uitgebreid in Dronten)
  • twee lekke banden plakken (al na 500 km heb ik de Marathon Plus gemonteerd; sindsdien fiets ik lekvrij)
  • af en toe een drupje olie in de voorste schokdempers
  • defecte claxon vervangen
  • een paar weken geleden de kettingrol vervangen
  • buitenkant schoongemaakt met een emmertje sop (elke 3 a 4 weken ;-)

Twee keer was in na mijn maiden trip in Dronten: de eerste keer na precies een jaar, de tweede keer een paar maanden later voor het laten vervangen van mijn knipperlichtjes. Begin volgend jaar ga ik weer eens een keer op en neer.

Het klopt dus wat ze zeggen: met een beetje geluk heb je geen omkijken naar zo'n velomobiel. Voor iemand zoals ik is dat ideaal. Als ik de komende twee jaar het onderhoud opnieuw kan beperken tot het bovenstaande lijstje (exclusief die 2 lekke banden ;-) ben ik een tevreden mens.



maandag 9 december 2013

De Fiets die stof doet opwolken

Even rommelde en trilde de grond, en er wolkte een enorme stofwolk op. "Hé, wat was dat nou weer?", vroeg Anja me. We zaten rustig in de woonkamer, zij las de krant en ik bladerde op mijn tablet door wat velomobielblogs.

"Nou", sprak ik, "...ik lees hier net, heet van de naald, over de nieuwe Strada DF van velomobiel.nl. En zoals je kunt verwachten doet die mededeling nogal wat stof opwolken!".

Daar komt zo'n Strada DF aan!  (foto door cobalt123)
Met alle die eigenwijze velonauten op het World Wide Web waren de meningen, opvattingen en commentaren niet van de lucht. Vandaar al dat stof ;-)  Ik had het blogbericht van Velomobiel.nl natuurlijk ook goed gelezen en haalde opgelucht adem. Ik ben 1.89 m en pas dus niet in deze nieuwe fiets. Ook in de toekomst geen keuzestress! Bovendien ben ik een zeer tevreden Strada XL-rijder.

Toen las ik in één van de vele commentaren bij Onderweg met de Fiets dat ik in een grote obese lompe zware zeppelin rijd. Ik vond die vergelijking vooral grappig en creatief. Dat zeppelin-gevoel, dat herken ik wel. Heerlijk comfortabel zweven langs 's heren wegen. Logisch dat mijn landzeppelin wat groot en lomp is. Ik moet er met mijn 189 cm lengte goed in passen.  'T is bovendien mijn rijdende huisje waarin ik ook 's winters warm en met een knus binnenlampje aan, heen en weer wil forenzen. En wie woont er nu niet graag een beetje ruim? 

"En..", vroeg Anja die middag, "kun je je 'm al kopen dan? Die DF". "Ja en nee, vanaf volgend jaar  januari kun je proefrijden in Dronten", antwoordde ik. Pas dán weten we écht of die Strada DF een supersnelle alleskunner is geworden of een redelijk wendbare rechtdoorraket.

Tot dat moment zien we door al dat opdwarrelende stof het allemaal niet zo helder.

Naschrift
In februari was het stof voldoende neergedaald en kon ik de DF duidelijk zien

vrijdag 6 december 2013

Dans de Takko met mij...


Takko  (demmeervoud: takko's): Langzame dans voor een velomobiel en een onbeperkt aantal takken (hoe groter hoe beter). Wordt gekenmerkt door een onregelmatige slingerende beweging van de velomobiel. Vaak met abrupte vertragingen. Typisch Nederlandse dans die ergens in het begin van de 21ste eeuw ontstaan is. Wordt vooral waargenomen in de bosrijke omgeving van Midden-Nederland; meestal na of tijdens stormachtig weer.

Bron: Het Groot Velomobielwoordenboek der Nederlandsche Taal

donderdag 5 december 2013

Kloink, boenk, knal, beng én ting!

Ik was net twee scholieren gepasseerd die, voorovergebogen tegen windkracht 6 of 7, weggedoken achter hun capuchons, mij nariepen "Nou zo blijf je wel lekker droog!".  En gelijk hadden ze. Diep weggezakt achter het schuimdeksel, de klep van mijn regenpetje zo ver mogelijk over de ogen getrokken zat ik er redelijk comfortabel én droog bij.

Ik peinsde daarna nog wat over het gemak en ongemak van een toerkap. En of dat nu, op deze horrorstorm-coderood-dag handiger en prettiger zou zijn dan mijn low budget deksel-petje combinatie. 

Daarna dus, werd ik plotsklaps hardhandig uit mijn mijmeringen weggerukt! Kloink, boenk, knal, beng, ting! Het waren allemaal nogal harde geluiden, verontrustend hard, en ze kwamen uit het vooronder van mijn scheepje op woelige baren. En vreemd genoeg was het laatste geluid, die ting, het karakteristieke geluid van de grote ding-dong fietsenverjager die in het vooronder hangt.

Ik hield mijn benen stil en hoorde dat het nog niet voorbij was. Grrr, zzz, grrr, zzz, klonk het ergens vooraan. Het klonk niet goed... Is dit "de dag die je wist dat zou komen..", schoot door mij heen. Had ik nu serieuze pech onderweg bij stromende regen, harde wind en in volledige duisternis? Was ik daar wel klaar voor?

In de diepe duisternis van mijn route ben ik altijd weer blij dat ik bij aanschaf gelijk gekozen heb voor de optie Dubbele Koplampen. En bovendien staat 't mooier ;-)
Ik stopte voorzichtig en pakte mijn hoofdlamp. Met de krachtige leds verkende ik de ruimte rond mijn voeten. Niets te zien, zo op het eerste gezicht. En toen stopte die brommer.

Door z'n integraalhelm verstond ik er niet veel van maar ik begreep wel dat er een boomstam uit mijn fiets stak. De brommerrijder boog zich naar voren en trok voorzichtig aan de boomstam terwijl ik behoedzaam achteruit flintstonede. Het was best een joekel.

Altijd fijn als er mensen zijn die je zomaar helpen. Nog bedankt daarvoor!








zondag 1 december 2013

LOL = 5 x geel, 2 x wit, 1 x blauw en 1 x groen

Met z'n negenen vertrokken we uit het centrum van Zutphen voor de maandelijkse LOL toerrit. De "kliko's" waren weer eens in de meerderheid. En dan praat je vanzelf over véél geel met een vleugje wit. Niet in het minst doordat nu eindelijk ook Casper is gezwicht voor het mooie geel. Hij heeft zijn oranje 20" Quest ingeruild voor een nieuwer geel exemplaar. Gelukkig zorgden de ligfietsen van Wim en Bocycle voor subtiele groene en blauwe kleuraccenten. Dank daarvoor!

'Battle scars' op de fiets van Lorenz. Ik woon ook in Dieren en weet hoe gevaarlijk het daar is ;-)

Edwin (links) lijkt het nog niet te kunnen geloven. De oranje Quest van Casper is op miraculeuze wijze geel geworden

'T is dat het al december is anders was het onderschrift geweest: LOL fietst in rustig herfstweer langs de IJssel

Hier was het allemaal om te doen. Alhoewel? Deze warme Apfelstudel met vanillesaus en slagroom kwam alleen maar op tafel omdat het huisgemaakte appelgebak niet in voorraad was. Nou moe! Daar komen we dus nooit meer terug. Wel met speciale dank aan Bocycle die over onvermoede horecakwaliteiten bleek te beschikken.

Veel geel met een vleugje wit

Zo steil als het op deze foto lijkt werd het gelukkig niet.

Traditie moet zijn. Een lekke band hoort erbij. Deze keer was de roeifiets van Wim aan de beurt. En handig: Nico bleek een loodzware hightech pomp met computergestuurde drukmeter aan boord te hebben. Maar dan wel met houten handvaten!

LOLlen is ook af en toe op elkaar wachten. Heerlijk met z'n negenen al het doorgaande fietsverkeer blokkeren!


Fietsers afstappen! Nou daar trekt een rechtgeaard LOL fietser zich dus helemaal niks van aan.



zaterdag 30 november 2013

Te veel goedheilige kilometers...


Rommel de bommel, wat een gedonder
wat hoorde Sint daar ergens onder

Het kwam van recht van onder zijn Heilige Stoel
daar ratelde het een heleboel

De heilige zetel naar voren gedraaid
"Dat dacht ik al wel", sprak velomobiel-Piet gehaaid

Al heel vaak is Sint namelijk op en neer van Spanje komen rijden
ja, dan heeft zo'n kettingrol veel te lijden

na zo'n 12.000 goedheilige kilometers
blijken kettingen echte O-ringen vreters

Ja dan is er maar één wijze raad, Alligt!
Sint zond Dronten een elektronisch bericht
na zo'n 12.000 goedheilige kilometers
blijken kettingen echte O-ringen vreters


Een dag later kon hij aan het klussen slaan
maar dat bleek niet vanzelf te gaan

Er werd eerst wat gewrongen en gewrikt
en uiteindelijk zelfs met de bisschoppelijke hamer getikt

Sints handschoenen werden van wit nu zwart
hij werd bijna met zijn assistent verward *)

Een proefrit over de mooie Dierense daken
deed hem een zucht van opluchting slaken

Geen Minder herrie meer onder de Heilige Stoel
Pakjes bezorgen met een gerust gevoel







*) Een enigszins risicovolle opmerking in deze tijd. Maar er zit nu eenmaal geen rood, groen of geel vet aan de ketting.


woensdag 27 november 2013

Netjes in de fiets

Alhoewel ik niet bepaald een heel gestructureerd persoon ben hou ik, als het om de Strada gaat, er niet van als allerlei rotzooi door de fiets zwerft. Daarom vond ik bijvoorbeeld het ook zo'n geweldig idee om het kleine schuimdekseltje met klittenband achter de stoel te bevestigen. Ideaal, ik heb er nog elke dag plezier van.

Daarom dus kreeg Strada 94 een tijdje geleden vaste vloerbedekking ingebouwd. Zo'n Ventisit vloermat van Velomobielonderdelen.nl. Netjes hoor. De beide tassen schuiven niet meer heen en weer en als ik eens wat op de laadvloer leg, rammelt dat tenminste niet meer bij elke bocht of verkeersdrempel. En, afgezien daarvan, het staat ook nog eens heel netjes.

Alles was dus netjes in orde. Maar af en toe had ik toch nog wat klein slingerend spul in de fiets zwerven. Pakje zakdoekjes, etuitje van m'n oordopjes, hoesje van de telefoon, een batterijtje. Dat soort spul. Ik heb inmiddels niet minder dan twee velomobieltassen maar dat bleek niet voldoende ;-).

Mede geïnspireerd door de reactie van Q426 op mijn Truuk Met Het Kleine Deksel kon ik dat probleem netjes oplossen. Op een website voor nautische spulletjes verkochten ze namelijk elastische netjes.

Netje(s)
In eerste instantie bevestigde ik het met (waarmee anders?) zelfklevend klittenband. Maar dat bleek niet te houden. Uiteindelijk kwam het netje aan de boutjes vast te zitten, die de bovenkant met de onderkant van de fiets verbinden.

Ik fiets er nu al maanden mee rond en het bevalt. Allerlei klein spul hangt voor het grijpen. Zo blijft het netjes...


woensdag 20 november 2013

Struikrovers?

Ik ben op weg naar huis en net met mijn gele ros de voorde bij Herberg Den Ouden Brugkabouter overgestoken. Het water staat laag vanavond en zonder kleerscheuren bereik ik de overkant. Klaar voor de laatste 1000 roeden langs de lange Apeldoornse Slotgracht.

Het duister begint al op te rukken en één lantaarn heb ik daarom al ontstoken. Het schijnsel verlicht de weg voor mij, terwijl ik behoedzaam verderga. In de verte hoor ik de klok van de Dierense Toren. Dat is het signaal dat de poort over een halve stonde zal sluiten. Ik moet voortmaken.

Plotseling steigert mij trouwe Strada! Onraad? In het flauwe schijnsel van mijn lamp zie ik takken op de weg liggen. Hmm, denk ik, 't moet hier behoorlijk gestormd hebben. Maar dan valt het me op dat die takken allemaal mooi dwars over mijn pad liggen. Voorzichtig leid ik Strada om de obstakels heen.

Maar dan. Met een ruk aan de teugels kom ik tot stilstand. Boomstammen en ander materiaal versperren het hele pad. Linksom kan niet en rechtsom gaapt de steile oever van de slotgracht. Er rest mij niets anders dan af te stijgen.

"Hier klopt iets niet...", mompel ik, terwijl mijn hand in de zadeltassen reikt. Daar zit tussen de hoefijzerreparatieset en de tondeldoos, een ploertendoder. Als rijder door de woeste buitengebieden moet ik op alles voorbereid zijn. In de struiken ritselt het. Struikrovers zijn de laatste maanden hier niet meer gezien, maar aan deze kant van de Apeldoornse Slotgracht is het gezag van de Heer van Dieren en zijn schouten altijd al zwakker geweest.

Terwijl ik de omgeving scherp in de gaten houdt sleep ik de boomstammen en takken aan de kant. Het blijft gelukkig rustig. Opgelucht geef ik Strada de sporen. Snel, snel, naar de veiligheid van de burcht en huis en haard.

Ik hoop dat het hier ooit, in een verre, verre toekomst, een stuk veiliger zal zijn.

Onverlaten hebben het fietspad langs het Apeldoorns Kanaal geblokkeerd....
Het kostte me geen moeite mijn fantasie hier op hol te laten slaan.

Naschrift
Vanochtend 21 november fietste ik in het diepe duister van de vroege ochtend voorzichtig over dit pad weer noordwaarts. Alle takken en andere rotzooi waren opgeruimd.

maandag 18 november 2013

Het kan nu elk moment voorbij zijn!

Het is onvermijdelijk, zo langzamerhand moet ik er echt aan geloven. De herfst loopt op z'n laatste benen, Sinterklaas is in 't land, Koning Winter komt er achteraan. De eerste winterse neerslag is al voorspeld ergens tegen het einde van deze week.

Wat ik bedoel is dat de temperaturen 's ochtends vroeg al aardig dalen, het eerste natuurijs is al gesignaleerd, en dat het dus koud is om zes uur 's ochtends... Tijd om de korte fietsbroek aan de inmiddels bladerloze wilgen te hangen en de lange variant uit de kast te halen. 'T kan misschien nog héél even uitgesteld worden maar het is echt onvermijdelijk.

Zelf maakt het me allemaal niet zoveel uit, als ik maar lekker warm in m'n karretje kan zitten. Maar oh oh oh, wat zullen de dames ten kantore het gaan missen. Als ik dan weer eens vlak voor vertrek (al dan niet met opzet ;-) nog even in volledig fietstenue over de afdeling loop stijgt steevast een luid gejoel op. En de begeleidende opmerkingen gaan dan altijd, ik snap er niks van, over mijn blote mannenbenen. Ach, ik gun ze dit verzetje gewoon af en toe. Ik plan het in, ik pas mijn vertrektijd er voor aan.

Heel binnenkort niet meer te zien....
Ik laat al deze aandacht stoïcijns van mij afglijden. Als velomobielrijder ben ik op de openbare weg natuurlijk wel wat gewend. De toeterende auto's, de bijna flauwvallende meisjesfietsers, de jongetjes die stoer "homo..." roepen maar het eigenlijk een rete-coole fiets vinden. Om nog maar te zwijgen over de verkeersdeelnemers die je hardnekkig niet zien.

Voor de dames in Apeldoorn: geniet er nog even van. Het kan nu echt elk moment voorbij zijn!



zondag 17 november 2013

Geen lijntrekkers

Wat je ook over ambtenaren in het algemeen mag denken of zeggen, het zijn géén lijntrekkers daar bij de gemeente Apeldoorn. Naar aanleiding van de verbetering van het slechte deel van mijn fietspad langs het Apeldoorns Kanaal had ik de gemeente een vraag gesteld. Of het geen goed idee zou zijn de belijning uit te breiden met twee reflecterende zijlijnen? Het is hier nl. nu 's ochtends vroeg aardedonker en zeker bij slecht weer is het moeilijk wegdek en berm van elkaar te onderscheiden.

Tegelijkertijd had ik de afdeling Apeldoorn van de Fietersbond ook van mijn idee op de hoogte gebracht. Die reageerden per ommegaande enthousiast! Een goed idee, en een goedkoop alternatief voor straatverlichting. Ze gingen het bespreken met de gemeente.

Animatie van het effect van zijbelijning op het fietspad langs het Apeldoorns Kanaal ten zuiden van Apeldoorn. Ooit wel eens in de stromende regen in absolute duisternis over zo;n fietsoad gereden? Dan helpt zo'n mooie witte zijlijn echt!

De gemeente trok geen lijn, een week later viel het antwoord al in de brievenbus. "We kunnen uw verzoek helaas niet honoreren.".  Communiceren is moeilijk voor de overheid dus ze waren even vergeten uit te leggen waarom ze mijn verzoek niet konden honoreren.

Na nog een kietelend e-mailtje mijnerzijds kwam snel het verlossende antwoord. Ze waren al blij dat het budget voor gewoon asfalteren beschikbaar was gekomen en het geld was dus op. Maar... het was natuurlijk wel een héél goed idee, schreef de meneer van de Afdeling Fietspad-Asfalteren. Misschien dat ik het bij de Fietsersbond kon aankaarten?

Ik verwacht op korte termijn geen spectaculaire resultaten. Ik zie dit soort acties vooral als het planten van een zaadje. Het zit nu in de grond en met voldoende geduld en wat wind mee zal daar ooit een heel mooi plantje uit groeien.


donderdag 14 november 2013

EHBFO verstopt achter het afval

Wie heeft er de afgelopen maand een lekke band gehad? Steek je hand maar even omhoog. Oh zoveel? Zeker allemaal tevreden F-Lites gebruikers? Ja dat dacht ik al.  Nou ja als velomobielrijders zijn jullie natuurlijk allemaal, stuk voor stuk, geheel zelfverzorgend. Honderd procent autonoom als het om Eerst Hulp Bij Fiets Ongelukjes gaat.

Ik heb in elk geval een complete zelfhulpset aan boord om een band te plakken. Plus nog wat imbus- en steeksleuteltjes voor evt. losgelopen moertjes etc. Ik zal niet snel (met een lekke band) ergens in de binnenlanden van Apeldoorn Noord stranden.

Waarom deze introductie? Aan de achterkant van het kantoorpand waar ik op werkdagen verblijf, ontdekte ik nl. in een zeer obscuur hoekje verstopt, een heuse ANWB rijwielhulpkist.

Een heuse Rijwielhulpkist verstopt achter de afvalcontainers
Mijn nieuwsgierigheid was natuurlijk gewekt. Als het over fietsen (hier nog rijwielen genoemd) gaat sta ik al snel met mijn neus voor aan. Ik wurmde mij met enige moeite langs de afvalcontainers. Er was net voldoende plek om het deurtje open te doen en de inhoud aan een nader onderzoek te onderwerpen.

De inhoud...
Nou dat viel niet tegen!  Een prominent aanwezig EHBO trommel (fietsen blijft immers een risicovolle aangelegenheid), allerlei inbussleutels, schroevendraaiers, steeksleutels, tangetjes, een spakenspanner, noodspaken, een flesje rijwielolie en zo nog wat klein spul.

Of er wel eens gebruik van gemaakt wordt? Geen idee maar aangezien het nogal een rommeltje in de kist was vermoed ik van wel.

Op de eigen website meldt de ANWB ze van oudsher belangenbehartiger van fietsers is ( euh...?) , inclusief dus de hulpverlening aan gestrande fietsers. Die hulpverlening is ooit begonnen met de ANWB rijwielhulpkist, die nog steeds de basis vormt van de ANWB Fietsservicepunten.

Kijk en daar wilde ik naar toe. Heb je die ene keer met pech en heeeel toevallig net niet die ene imbussleutel maat vier bij, dan kun je dus nog steeds terecht bij deze fietsservicepunten. En da's handig om te weten.









maandag 11 november 2013

Van Ermelo naar Belfast, via Amsterdam

Een ritje van Ermelo naar Belfast? Dan is het toch geen onlogische gedachte om via Amsterdam te gaan? Tja, 't is maar hoe je het bekijkt, maar in dit geval vooral ook wáár je het bekijkt.

In de Zuid-Afrikaanse provincie Mpumalanga in het noord-oosten van het land is in veel plaatsnamen de Nederlandse en Engelse geschiedenis van het land nog af te lezen. Vandaar de titel van dit bericht, dat verslag doet van onze fietsvakantie die begon in Ermelo en eindigde in Belfast. En het slaperige dorpje Amsterdam lag inderdaad op onze route.

Als je wil kun je een stuk meefietsen:

In de tuin van het Avon Road Guesthouse in Johannesburg hebben we  alle ruimte om onze fietsen uit te pakken en in orde te maken voor vertrek. De dozen kunnen we hier opslaan en op de terugweg dan nog een keer gebruiken.
De eerste fietsdag. We kunnen nog twee kanten op... ;-) Iets verderop liggen plaatsen met namen zoals Utrecht en Amersfoort. In het slaperige dorpje Amsterdam waar we die dag overnachtten wonen nog geen 1000 mensen.
Op de kaart leek het hier vrijwel vlak maar ook op deze eerste fietsdag klimmen we 800 hoogtemeters en dalen we er uiteindelijk bijna 1300 af.
Alternatieve camping op het terrein van het politiebureau van  Bhunya in Swaziland. De volgende stad was echt te ver weg om nog voor het duister te halen. En in Bhunya zelf was geen enkel b&b of hotel te vinden. In zo'n geval gaan we naar de politie. De Senior Station Comissioner moest persoonlijk toestemming geven maar daarna werd het heel gezellig. De kinderen van de agenten die ook op dit terrein woonden kwamen allemaal kijken en wilden alles over ons weten.
Het Mlilwane Nature Reserve in Swaziland. Een natuurreservaat waar geen gevaarlijke beesten rondlopen. Je mag er dus overal fietsen en wandelen. Niet te dicht bij de waterpartijen komen want daar zitten dan wel weer krokodillen ;-)
Daar beneden ligt het historische mijnstadje Barberton. Swaziland ligt inmiddels achter ons en om in die vlakte daar beneden te komen maken we die dag 1700 daalmeters. En dat schoot in elk geval lekker op.
Denk maar niet dat in Zuid Afrika elke dag een aangenaam zonnetje schijnt. Oktober is ook het regenseizoen en hier in de bergen tussen de eindeloze bosplantages blijven de wolken de hele dag hangen. De thermometer kwam niet hoger dan 13 graden. Let ook even op het 'eigen' fietsstrookje dat we hier hebben. Zo'n vluchtstrookje heb je op de meeste wegen.
We fietsen door het zgn. 'low veld', je zit hier maar 500 meter boven zeeniveau. Het gevolg is dat het veel warmer is dan daarboven in het 'high veld'. 'S nachts zoemen muggen om ons hoofd en slapen we alleen onder een laken. In sommige delen van dit gebied komt nog malaria voor.

Terug op meer dan 1500 m boven zeeniveau: uitzicht op de Blyde Rivier Canyon. De op twee na grootste canyon ter wereld! Schitterende uitzichten op het laagland waar we  een dag eerder nog doorfietsten.
Ergens tijdens de eindeloze klim over de Long Tom pas.  Op dit punt werd de wind zo sterk dat we  keer op keer de berm in waaiden. Alhoewel de top (2150 m) nog maar een paar kilometer ver weg was besloten we  te stoppen. Eindpunt Lydenburg was nog 30 kilometer verder en dat gingen we niet meer halen voor zonsondergang. Even later stopte er een pick-up truck die ons meenam. De chauffeur sprak over "unusual strong winds!". Op het bord met de rode stip staat: High Accident Area. Maar dat was natuurlijk alleen voor de automobilisten bedoeld.
'T was natuurlijk niet alleen maar afzien. Heel vaak overnachtten we in zgn. 'self catering appartments'. Volledig ingerichte vakantiehuisjes die je ook voor één overnachting kunt huren. De bedden zijn opgedekt, en je beschikt over een complete keuken. Kwestie van boodschappen doen bij de plaatselijke SPAR supermarkt en daarna met een goed glas wijn of een ijskoud biertje van je maaltijd op je eigen terras genieten. En dit alles is niet duurder dan een hotel of b&b overnachting.

Dit is Belfast, het einde van de fietstocht. Met Clive, de eigenaar van het b&b in Johannesburg, hebben we  afgesproken dat hij ons hier af zou halen. De resterende 250 kilometers naar Johannesburg slaan we  liever over: te druk en te saai.
Terug op Schiphol. De beide fietsdozen hebben de reis maar ternauwernood doorstaan. Er waren dan ook bij het inchecken in Johannesburg wat problemen. De dozen pasten niet op de speciale grote bagageband en werden in eerste instantie als bagage geweigerd. We moesten de fietsen weer uitpakken, toen past het net. Het personeel van de bagage-afdeling heeft uiteindelijk zelf alles weer ingepakt en dichtgeplakt. Beide fietsen hebben de reis zonder schade doorstaan!

vrijdag 8 november 2013

Gloednieuw, superglad, donkerzwart...

Meer dan 5 weken was het doodstil op dit weblog. Maar terwijl Strada 94 geduldig stof stond te vergaren in de garage, fietste ik wel degelijk. Een kilometer of 1000 om precies te zijn. Maar dan niet in het woonwerkverkeer maar in het fietsvakantieverkeer. Niet tussen Apeldoorn en Dieren maar door het bergachtige noord oosten van Zuid Afrika. Maar daarover in een volgend bericht meer.

Aan elke vakantie komt helaas een einde. Afgelopen woensdag moest ik er weer aan geloven. De woonwerkrit naar Apeldoorn noord. En ik wist al dat mij een aangename verrassing te wachten zou staan. Edwin (Strada 136) meldde het al op zijn blog: het slechte Apeldoornse deel van het fietspad langs het kanaal is van gloednieuw glad asfalt voorzien.

En, halleluja, hij had gelijk. Alles wat ooit de Boomwortel Maximus Allee van Apeldoorn genoemd werd, was nu superglad, donderzwart asfalt. Mét zo'n mooie middenlijn! Ja dit zou wel eens de opmaat kunnen worden voor de gedroomde snelfietsroute tussen Dieren en Apeldoorn.

Een hoeraatje voor de gemeente Apeldoorn die anders nog wel eens in een lethargische prinsessenslaap is verzonken waar het om verbeteren van fietsvoorzieningen gaat. Meer dan één keer had ik immers mijn ongenoegen over deze mtb route geuit.

Tot aan den einder: gloednieuw, superglad, donkerzwart, met middenstreep....
Wat wil een mens nog meer?
En vooral knap ook, dat ze al dat nieuwe asfalt precies in mijn vakantie hebben aangelegd. Geen momentje overlast heb ik er van gehad. Ach ze hadden natuurlijk nog wat goed te maken!





zondag 6 oktober 2013

Net zo gevaarlijk als velomobielrijden...

Ondanks dat een eerder geplande vakantie ineens niet doorging, vertrek ik nu toch binnenkort voor een fietsvakantie ergens buiten Europa. En toen ik nog eens nostalgisch door mijn verzameling vakantiefoto's bladerde, viel het mij op dat er veel overeenkomsten zijn te bedenken tussen mijn fietsvakanties en velomobielrijden. Eigenlijk is het dus niet zo vreemd dat ik na 25 jaar fietsvakanties óók ben gaan velomobielrijden.

Beide activiteiten roepen allerlei reacties én emoties op bij mensen die het zelf niet doen. Het woord 'gevaarlijk' komt bijvoorbeeld nogal eens voorbij. Een aantal andere overeenkomsten zie je hieronder in woord en beeld uit eigen archief beschreven.

Je schrikt terug niet voor het afleggen
van grote afstanden op de fiets

Australië

 

Die andere weggebruikers zijn véél gevaarlijker

Zimbabwe

 

Je fietst door weer en wind, ongeacht het seizoen

Alaska

 

Beesten langs de weg? Ze slaan gegarandeerd op hol

Kenya

 

Er zijn maar weinig andere gelijkgestemde zielen
die ook zo gek zijn ;-)

Ontmoeting met een ligfietser in Bolivia

 

Je bent verslaafd aan snelheid?

India

 

Waar je ook gaat of staat, je trekt de aandacht

Uganda
Tot later...!

woensdag 2 oktober 2013

Het telefoontje van Obama en mijn fietsvakantie

President Barack Obama zat achter zijn glanzend gepoetste bureau in de Oval Office. De klok aan de muur gaf bijna drie uur aan. Zo meteen zou de telefoon gaan en zou hij worden doorverbonden met een soortgelijk kantoor 10.000 kilometer verderop: het presidentiële paleis van Hassan Rohani in Teheran. Als het tenminste allemaal gelukt was het achter de schermen te regelen. Even gleden zijn gedachten af naar de heerlijke stoofschotel die Michelle gisteravond bij het diner serveerde. Maar toen ging de telefoon. De rest is geschiedenis en stond in elke krant.

Dat korte telefoontje was zo'n beetje het voorlopige hoogtepunt in de ontspanning tussen Iran en het westen. Of het allemaal doorzet moet nog blijken maar het was toch groot nieuws. Maar groot nieuws heeft ook kleine gevolgen. Één van die gevolgen was dat ik niet met fietsvakantie ging.

Al maanden waren wij namelijk bezig met de voorbereiding van onze jaarlijkse grote fietsreis; deze keer hadden we  het in ons hoofd gehaald om door, je raad het al, Iran te gaan fietsen. We waren op het idee gekomen door het lezen van reisverslagen van andere fietsers. Iedereen was er laaiend enthousiast over. De mooie oude steden zoals Shiraz en Isfahan, de eindeloze woestijnen, de ruïnes van Persepolis en de vriendelijke en enorm gastvrije bevolking. Dat wilden we graag meemaken.

Tot we ruim een week voor vertrek ook een telefoontje kregen. Iran had plotseling de regels voor zelfstandig reizende westerse bezoekers aangescherpt. We waren nog steeds welkom maar uitsluitend onder begeleiding van een Iraanse gids. Tja, dat zagen we niet zitten op een fietstocht van ruim 1000 km. Dat ging niet werken.

Hi Paul, would you mind canceling your Iran bike trip? I just spoke to Hassan and he is
getting a bit nervous about independent cyclists in his country. Yes, I'm sorry too.
(Sept. 27, 2013. Official White House Photo by Pete Souza)
De aanleiding van deze maatregel was simpel. Er waren een paar buitenlanders aangereden, gewond geraakt en in de nasleep van het ongeluk van al hun spullen bestolen. Ja, dat kan overal voorkomen, maar de ambassade van de ongelukkige reizigers had scherp gereageerd. Als reactie had het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Teheran dus maar besloten dat er met alle zelfstandige reizigers met eigen vervoer een Iraanse gids mee moest!

Want, en nu zijn we  weer terug bij het begin van het verhaal, niets mocht de prille verbeteringen van het Iraanse imago in de westerse wereld in de weg staan. Ook niet twee op eigen houtje rondtrekkende Nederlandse fietsers die heel misschien wel een onaangename ervaring zouden kunnen hebben.


Korte video impressie van andere fietsers in Iran. Ook westerse vrouwen moeten met correcte hoofdbedekking fietsen...

Had Obama die telefoon gewoon laten rinkelen en was ie stiekem weggeslopen naar de keuken waar nog een restje van Michelles heerlijke stoofschotel in de koelkast stond, dan was onze hele vakantie dus hééél misschien wel doorgegaan. Dan had president Rohani woedend de hoorn neergegooid. "Damn it...!", had ie dan uitgeroepen, "...stop dat hele charme-offensief maar!".

Het is natuurlijk allemaal minder dramatisch. Een alternatieve bestemming is al gevonden en misschien dat het volgend jaar wel gaat lukken. Meer over De Fietsvakantie Die Wél Doorging later op deze plek.



maandag 30 september 2013

Kijk uit je doppen!

Dit is echt mijn laatste post over het thema geluid(soverlast). Het komt me de oren uit ;-).  Maar dit bericht gaat gelukkig vooral over marketing en reclame, over informatie en 'misleiding'. Ik ervoer nl. deze week dat het bij Alpine (ja die van de oordopjes), net zoals bij heel veel producten, in belangrijke mate gaat om de verpakking, de naam, het geinige tasje, de kleur etc.

Stel je voor dat je een Strada uitzoekt uit de grote on-line catalogus van Velomobiel.nl en dan, als je nog eens heel goed kijkt, tot de ontdekking komt dat het gewoon een Quest is met vrolijke wieldoekjes en een ander kleurtje lak.

Recent meldde ik dat ik een setje Alpine Motosafe oordopjes had aangeschaft. De gele dempten me te veel; de groene ga ik deze week verder proberen. Intussen bladerde ik door de Alpine website. Ik zocht eigenlijk naar losse filtertjes in deze dopjes die nog wat minder zouden dempen dan die groene. Toen ik de verschillende producten feitelijk ging vergelijken viel het me op dat er niet zo veel verschillende producten zijn. Het is vooral een kwestie van een andere naam én een andere verpakking.

Qua dempinsgwaarden is Motosafe bijvoorbeeld gelijk aan Musicsafe Classic. Bij de Pro krijg je er één lichter type filter bij. En de Worksafe komt overeen met de groene dopjes die ik al heb. Alleen de Sleepsoft+ is anders.

Mocht je dus van plan zijn om geld uit te geven aan de Alpine oordoppen, kijk dan goed uit je doppen en lees onderstaande tabel. Er zijn ook prijsverschillen tussen setjes met gelijksoortige dempingswaarden. En voor de duidelijkheid: die dopjes werken dus wel...


Alpine oordopjes vergeleken



Motosafe (groen SNR waarde 17, geel SNR waarde 18)


 Hz
125
250
500
1000
2000
4000
8000
groen
dB
14,8
15,0
15,7
18,7
26,6
24,4
18,9
geel
dB
18,8
15,6
16,0
18,5
27,7
23,9
22,0

Musicsafe Classic (geen SNR waarde gegeven)


 Hz
125
250
500
1000
2000
4000
8000
silver
dB
14,8
15,0
15,7
18,7
26,6
24,4
18,9
gold
dB
18,8
15,6
16,0
18,5
27,7
23,9
22,0

Musicsafe Pro (geen SNR waarde gegeven)


 Hz
125
250
500
1000
2000
4000
8000
white
dB
10,2
11,2
14,3
17,9
24,0
23,4
18,0
silver
dB
14,8
15,0
15,7
18,7
26,6
24,4
18,9
gold
dB
18,8
15,6
16,0
18,5
27,7
23,9
22,0

Sleepsoft+ (SNR waarde van 22)


 Hz
125
250
500
1000
2000
4000
8000
kleur?
dB
19,1
18,5
18,3
22,7
26,3
30,2
22,5

Worksafe (SNR waarde van 18)


 Hz
125
250
500
1000
2000
4000
8000
kleur?
dB
18,8
15,6
16,0
18,5
27,7
23,9
22,0



zaterdag 28 september 2013

Mijn fluisterstrada

In  het grote kantoor waar ik meestal werk is anderhalf jaar geleden het nieuwe flexibele werken ingevoerd. De losse kamers zijn eruit gesloopt en vervangen door grote open werkzalen waar (bijna) niemand meer een vast plek heeft.

Daar werken lijkt wel wat op velomobielrijden: het is altijd lawaaierig om je heen. Als je pech hebt zitten ze 10 meter verderop te vergaderen én voert je achterbuurman weer eens één van z'n beruchte telefoongesprekken waar geen eind aan komt. Stil is het er eigenlijk alleen op vrijdagmiddag na een uur of drie. Of je moet één van de schaarse stiltewerkplekken claimen.

Maar het is natuurlijk niet zo'n lawaai als in de Strada. Na mijn geruchtmakende Velodecibels Test probeerde ik de Zuidafrikaanse Spoilerz om de windruis onder de duim te krijgen. Dat was geen groot succes. Ik besloot zwaarder geschut in te zetten: oordopjes van Alpine Motosafe. En daar heb ik vorige week mee  gefietst.

twee typen filters, een reserve oordopje,
een inbrenghulsje en een etuitje. Kosten: ongeveer 25 euro.
Ik meldde het al kort op Twitter: het was echt wennen. Bij de dopjes krijg je groene en gele filters. Geel filtert het meest en die probeerde ik dus eerst. Met het bijgeleverde inbrenghulsje kun je ze vrij makkelijk je oor in draaien. Een beetje spuug erop maakt dat makkelijker. Als ze goed zitten, en dat lukte me niet altijd gelijk, voel je er niks van. Zitten ze scheef dan voelen ze al snel hinderlijk aan.

Het resultaat was verbluffend, in meerdere opzichten. Al dat dagelijkse fietslawaai, het geruis en geknerp van de ketting, het kettingwiel onder mijn stoeltje, het glijden van de ketting over de achtertandwielen bij het schakelen, de windruis, dit alles verdween grotendeels in het zwarte gat van die gele dopjesfilters. Tot zover missie geslaagd.

Wat hoorde ik nog wel? De claxon bijvoorbeeld, een auto aan de overkant van het kanaal op het moment dat ie me inhaalde. Een inhalende bromfiets ook pas op het moment dat ie langszij kwam. Een beetje windruis was er ook nog, net zoals nog een deel van het kettinggeluid. Op de supergrove klinkers van Apeldoorns Autoboulevard bleef alleen een diepe resonantie als een soort trillende klopboor door het stoeltje heen merkbaar. Het normale geroffel was weg. Mijn lawaaibak was een fluisterfiets geworden.

En dan merk je ook, dat je je in het verkeer niet alleen visueel oriënteert. Je gehoor is daarbij toch ook belangrijk. Ik moest extra moest opletten omdat ik verkeer van links, rechts en achter niet al van verre kon horen aankomen. Vooral in het diepe duister van de ochtend was dat een factor van belang.

Ik miste bijvoorbeeld ook het gegons van de banden in een scherpe Strada-bocht. En ook kon ik niet altijd horen of de ketting goed langs de achterderailleur liep. Je weet wel, zo'n klein rateltje dat je vertelt dat je de shifter kort iets moet aantrekken.

En last but not least, een gesprekje voeren onderweg is ook wat lastiger. Dat merkte ik toen ik op een splitsing ten oosten van Apeldoorn een Quest van links zag naderen. Het was een gele carbonversie met een witte race- of toerkap.  "Ha..., even een praatje maken" dacht ik en stak mijn hand op. De Quest stopte en de berijder vroeg mij: "Do you speak English or German?". Het was een Duitse velonaut, nog die ochtend vertrokken uit Keulen en onderweg naar, waar anders, Dronten. Hij had er al 195 kilometers opzitten en wilde de volgende dag nog door naar Assen.

Maar het hele gesprek kon ik alleen maar goed voeren, nadat ik die verdraaide oordopjes uit mijn oren had gewrikt. Het inbrenghulsje zat ergens in mijn rugzak die in de Stradastaart zat. Ik besloot dus doploos de tweede helft van mijn tocht voort te zetten.

En toen merkte ik in wat voor lawaaibak ik de afgelopen anderhalf jaar heb rondgereden. De windruis viel me eigenlijk mee, maar de rest! Het getril van mijn gele bakje, het geraas van de banden, het draaien van de ketting. En nog drieduizend andere semi-permanente geluiden.  Het leek wel alsof ik in een rijdende fabriekshal zat. Het was oorverdovend, maar na een tijdje hoorde ik dat niet meer. Tja.

Komende week ga ik over op het minder sterke groene filter. Wellicht dat de Strada dan het comfort van de ideale stiltewerkplek kan bereiken. En wat fine-tuning van de fiets kan waarschijnlijk ook geen kwaad ;-).

Update 2 oktober 2013De groene filterdopjes bevallen een stuk beter. Je hoort gewoonweg meer van je omgeving en dat is voor mij prettiger.



dinsdag 24 september 2013

Geplaagd door de wind

Een setje Spoilerz
Alhoewel ik wat nuchter reageerde op de resultaten van mijn eigen Grote Velodecibels Test, heeft het me toch aan het denken gezet. Enige gehoorbescherming zou toch wel eens een goed idee kunnen zijn.

De reactie van Willem Jan Coster klonk mij goed in de oren. Hij geeft aan naar tevredenheid het produkt Spoilerz te gebruiken. Dat zijn simpele plastic 'spoilertjes' die je aan de voorste banden van je helm kunt bevestigen.

Ik besloot zo'n setje in Zuid Afrika te bestellen. De tien euro die dit experiment zou gaan kosten zou in elk geval weer stof voor een verhaal opleveren.

Binnen drie dagen viel de enveloppe al op de deurmat. Om hun windafbuigende werking optimaal te kunnen doen moeten de voorste helmbandjes gedraaid worden. Daardoor komen ze iets naar buiten te staan en de plastic spoilertjes zorgen dan (waarschijnlijk) voor stevigheid en een verbeterde luchtstroom. Mijn helm bleek niet 100% compatible te zijn met de gebruiksaanwijzing. Maar met wat gepruts kreeg ik de bandjes toch in een gedraaide toestand.

Het kan natuurlijk aan m'n oren liggen...
De volgende werkdag was het tijd voor de grote test. De grote vraag is natuurlijk: hielp het? Ja het hielp, de windruis was minder. Maar ook niet zoveel minder dat ik het de moeite waard vind. Zeker bij een behoorlijke tegenwind buldert het geruis nog lekker de oren in. Ik fiets met een mini-vizier maar zit niet heel diep in de fiets.

Als je op het internet op zoek gaat naar meningen van andere gebruikers van de Spoilerz zul je ontdekken dat die meningen verdeeld zijn. Ik constateerde een vermindering van ongeveer 25%. Anderen zijn er laaiend enthousiast over, weer anderen vinden het hele produkt bagger.

Volgens de mooie traditie van hoor en wederhoor heb ik Slipstreamz gemaild over mijn bevindingen. Vrij snel kreeg ik een reactie (zie hieronder). Interessant is zijn opmerking over het resultaat in relatie tot de toestand van je gehoor.

Het zou best eens kunnen dat als je er met andere oren naar luistert het voor jou beter werkt. Daarom stel ik mijn setje geheel gratis beschikbaar aan een andere fietser. Stuur me je adres via paulvanroekel apestaartje gmail punt com  en een paar dagen later valt er een enveloppe met inhoud op je deurmat. Het leukste is het natuurlijk dat, áls je een weblog hebt, je er ook weer iets over meldt. Maar beschouw dat als een vrijblijvende suggestie.

Er zijn meer van dit soort produkten: de Cat Ears, en de Zweedse WindFree. Ik denk dat ik het maar eens met goede oordopjes ga proberen. De recente uitgebreide test van Quezzzt met een serieuzere decibelmeter heeft die gedachte nog een bevestigd.



Reactie Slipstreamz:

Hi Paul,

I appreciate the feedback very much. Looking at the photographs it appears to me that you have fit them very well and that the helmet is suited to them. For my personal preference I would loosen the tension just a couple of millimetres, which may increase the deflection just a little without risking losing your helmet in an accident.

As for your experience of the noise reduction, my experience over the last 8 years is that every single persons experience of the spoilers is different, with the determinant variables other than the obvious shape/size of ears, head and helmet being the state of a person’s hearing. What may seem like a 25% reduction in noise reduction to one would seem like a 50-75% reduction in noise to me. In general, my experience and feedback from customers is the worst the condition of your hearing, the better the Spoilers seem to work.

I hope this makes sense, and you are welcome to post them on your blog. I’d also welcome any questions you have clarifying this.

Best Regards,
Lonnie



zaterdag 21 september 2013

Strada lust schoenen rauw...

Hoe lang fiets ik nu als tevreden velomobiel.nl klant in mijn mooi gele Strada nummer 94? Het moet inmiddels al ruim anderhalf jaar zijn. Intussen gleden al meer dan 11.000 kilometers onder de Marathon Plus banden weg maar nog nooit heb ik er op gelet. Op wat er zich rond mijn voeten afspeelde. Ik trapte rustig door, de schoenen losjes ingeklikt op de SPD pedalen. Klik, kloink, en trappen maar.

Tot afgelopen week. Ik kwam thuis en trok zoals gebruikelijk mijn schoenen uit om ze in te wisselen voor een paar makkelijke instappers.  Ik peuterde een kiezelsteentje uit het profiel van de rechterschoen. "Kijk", zei ik tegen Anja, "...die zolen slijten natuurlijk niks want ik loop er elke dag nog geen 50 meter op". "Nou", antwoordde ze, "daar rechts lijkt het me anders wel behoorlijk afgesleten!". En ze wees naar een vreemde cirkelvormige plek op de rechterbuitenkant van de rechterschoen. Je herkent dat wel, vrouwen letten op andere details ;-).

Toch wel een aardige slijtplek na anderhalf jaar fietsen...


Ai! Het buitenmateriaal van de schoen was daar volledig weggesleten, maar nog niet zo ver dat er een gat in mijn schoen zat. Het was voor het eerst dat ik het zag. Schuurde mijn rechtervoet soms ergens langs in de fiets? Och, het piept en schuurt altijd wel wat in zo'n velomobiel. Niet zo vreemd dat het me nooit opgevallen was. Maar ik wilde er wel het fijne van weten.

De makkelijke slippers schopte ik snel weer uit, stapte weer in de fietsschoenen en liet me in de Strada glijden. Ik zag het onmiddellijk. Nee,  niet de rechterwielkast, zoals ik eerst dacht, daar kom je met je voeten niet eens bij in de buurt. Maar met het rechtervoetengat moet mijn schoen soms bij het passeren contact maken. Maar niet voortdurend, anders was die hele rechterschoen allang met huid en haar opgegeten door het schurende glasvezel....

Bij het linkervoetengat heb ik overigens veel meer ruimte. Laat het maar weten, of jouw schoenen ook wel eens zijn opgegeten door je fiets. Ik ben benieuwd.