![]() |
Is Nederland vol met 1500 velomobielen? |
In de periode nadat ik mijn Strada besteld had keek ik met zeer grote regelmaat in het orderboek van velomobiel.nl. Daar kon ik immers zien hoe lang het ongeveer nog ging duren voor ik mijn felbegeerde velomobiel op kon halen. Ik heb van anderen later begrepen dat dat heel normaal gedrag is...
Maar daarna kwam ik er niet zo vaak meer. Een tijdje geleden gluurde ik weer eens in het orderboek en het viel me op dat veel van de bestellers uit het buitenland kwamen. De Questen en Strada's reden natuurlijk al eerder over de grens, tot in Japan toe, maar nu viel het me gewoon op. "Zou het soms een trend zijn?", dacht ik. En zoals al vaker, besloot ik het uit te rekenen.
De rijderslijst van Velomobiel.nl is heel overzichtelijk. Ik nam de cijfers per jaar en splitste die in Nederlandse velonauten en buitenlandse rijders. Fietsen die na de oorspronkelijke afleverdatum, jaren later toch over de grens zijn gegaan voor een tweede leven, geven mogelijk een onnauwkeurigheid, maar veel kan dat niet zijn. Binnen een uurtje had ik onderstaande grafiek.
De conclusie lijkt voor de hand te liggen. In Nederland zijn we in verhouding tot het buitenland, steeds minder velomobielen gaan kopen. Ook al bleef de productie in bijvoorbeeld 2010-2013 ongeveer gelijk.
Volgens de opgave op de website van Quest nr. 1, zijn we hier ongeveer met z'n 1500'den. En je zou nu kunnen denken Nederland vol is. Is het maximum aantal te verkopen velomobielen (van het soort zoals we ze nu kennen) bereikt?
Maar hoe kan dat nou? We hebben hier meer dan 18 miljoen gewone fietsen rondrijden, en na slechts 1500 vm's zou het land al vol zijn? Da's nog geen 1 velomobiel per 12.000 fietsen.
Stel je bent een fabrikant van tandenborstels en je ontdekt dat iedereen al een tandenborstel heeft. Wat dan? Je ontwikkelt dan een geheel vernieuwde tandborstel met donto-dynamisch voorgevormde borsteltoppen voor een optimaal schoon gevoel én een automatische stralende lach! Je plakt er een grote sticker op met de tekst Geheel vernieuwd - Aangeraden door uw tandarts - Nu een nog schoner gevoel met 20% minder poetsen!. En je boort zo een vervangingsmarkt aan én bereikt ook nog een stel nieuwe klanten die nog met die oude borstels van de concurrent poetsten. En misschien zelfs mensen die hun tanden nog niet eerder poetsten.
De DF en de DF XL, de VeloTilt, én alle vernieuwingen, zoals de verrassende vierwieler, die later uit de koker van Velomobiel.nl gaan rollen zijn vast die vernieuwde tandenborstels. Maar gaat dat ook betekenen dat het aandeel Nederlandse velonauten op de wereld weer gaat stijgen? Ik weet het niet, we gaan het meemaken. Wie het nu al denkt te weten mag het zeggen.
Maar wat mij betreft is Nederland nog lang niet vol.... Aan dat velo-politieke statement wil ik me nog wel wagen!