woensdag 27 januari 2016

Wij ligfietsers willen meer licht!

Ik keek altijd wat vreemd naar berichtjes over verlichting op andere blogs.  Vaak moest ik mijn ogen flink dichtknijpen. Chinese lichtkanoniers schowden daar hun zwaarste geschut. Geschut zo zwaar dat het afgeplakt moet worden of slim afgeschermd met stukjes pvc buis. Sommigen schroeven zelfs een 'kleine zon'  aan hun fiets. Na het lezen van zo’n blogbericht heb ik altijd nog een minuut of wat van die nalichtende vlekken voor m’n ogen. Maar in het diepst van mijn gedachten wilde ik natuurlijk ook steeds meer licht.

Vier jaar geleden schafte ik Strada 94 aan, en omdat mijn woonwerkroute grotendeels door het buitengebied en langs het lantaarnloze kanaaljaagpad gaat, liet ik dubbele koplampen monteren. Dat moest voldoende zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op mijn eerste rit in het diepe duisternis diep onder de indruk was van de riante hoeveelheid licht die ik bleek te hebben. En door aan dat handige handeltje te draaien kon ik stoute tegenliggers nog eens lekker verblinden ook ;-). En al die jaren forenzen waren die beide koplampen genoeg. Ik kon alles voldoende zien.

Maar soms dacht ik wel eens: “Zien ze mij wel?”  en “Moet ik de zijkant van de fiets niet wat meer zichtbaar maken?”.  Dat dacht ik vooral en liet het er verder bij. Tot ik een tijdje geleden op de website van velomobiel.nl las dat de AXA Greenline 30 een geschikt klein lampje zou zijn dat ook nog eens goed past op die spiegelsteuntjes uit Dronten.  En aldus geschiedde.

Zien ze me wel? Ja, nu wel toch?
Ik ben geen Chinese lichtkanonnier. Maar ik wilde wel meer licht!
Dit moet voldoende zijn...
Zijlicht
Er kwamen twee lampsteuntjes die ik voor het mooie mooi zwart spoot en er kwamen dus ook twee AXA Greenline 30 lampjes die bij Rose toen het goedkoopst bleken.  Die lampjes geven geen Chinees lichtvuurwerk maar drie uur lang een mooie 30 lux op de hoogste stand. Overigens duurt het nog een uur of drie langer voor het kaarsje helemaal uitgaat.  In de 15 lux stand gaat de accu 5 uur mee, maar is ook dan nog niet helemaal leeg. Dat kon ik bij de lange rit van en naar de Oliebollentocht 2015 mooi vaststellen.  Daarna duurt het wel weer ettelijke uren om de niet vervangbare accu op te laden via een USB-poort.  Da’s een kwestie van plannen als je ze elke dag nodig hebt.  Maar omdat het geen Chinezen zijn heb je er geen plakband of pvc-buis bij nodig.

Misschien helpt wat extra licht ook bij het opklaren van de duisternis over NVHPV contributies en  de niet gedrukte Ligfiets&? ;-)

Met een flexibel rubber voetje klem je zo’n lampje razendsnel vast op je spiegelsteuntje. Omdat de bevestiging flexibel is trilt het lampje wel iets maar dat is nauwelijks een probleem. Het lampje zelf klik je simpel los van het houdertje.

De lampjes van Rose op...
....de steuntjes van velomobiel.nl

Tegenliggers kunnen nu over de volle breedte zien dat er zo'n vreemde fiets aankomt. Aan de zijkant wordt al dat mooie geel ook nog eens fraai uitgelicht.  En als bonus heb ik ook een beter zicht op wat er zich in de berm afspeelt.

Ik ben dus heel bescheiden ingestapt in de race naar meer licht. Maar inmiddels heeft het streven naar verlichting me goed te pakken. Zeker na het zien van onderstaande video. Zo'n lampje wil ik ooit hebben. Kun je lastige tegenliggers niet alleen verblinden, je kunt ze dan ook roosteren.



woensdag 13 januari 2016

Ballet met Barney en Fred

Als je wel eens in een groepje fietst dan heb je het zonder enige twijfel al een paar keer meegemaakt. Je fietst met een hele sliert velomobielen achter elkaar en de voorrijder slaat rechtsaf. En dan, meestal een meter of 100 verderop, gebeurt het. De hele colonne komt tot stilstand. Die hele sliert ranke fietsvoertuigjes schuift als een lekke accordeon in elkaar. Wat is er gebeurd? Inderdaad, de man of vrouw met de route reed verkeerd. Dat kan de beste overkomen. Zeker als het donker is pak je zelfs op bekend terrein wel eens een verkeerde afslag. En dan ontstaat er dus iets heel bijzonders.

Waar ze een minuut eerder nog als ranke raketten door het landschap gleden krijgen we dan het klunzige keren op de weg. Je hoort het geluid van fietsschoenen die worden losgeklikt. De voeten komen door de voetengaten naar buiten en het 'Flintstonen' begint. Het is een wat onbeholpen ballet van geschuifel en gedraai. Minutenlang is het stil afgezien van het geklik en geschraap van dribbelend wegglijdende fietsschoenen op het wegdek. Decimeter voor decimeter draaiend lijkt het hele gezelschap meer op een groep gestrande walvissen dan op de groep snelle fietsers tegen wie een paar minuten eerder zelfs de lucht geen weerstand leek te kunnen bieden. Het is niet ongebruikelijk dat bij dit hele ballet het doorgaande verkeer minutenlang geblokkeerd wordt.

Een mooi geval van Flintstonen
Het is dus een heel spektakel om te zien. Laatst nog, op weg van de Oliebollentocht naar huis, kwam de hele sliert van elf velomobielen in Diepenheim tot stilstand. Verkeerd gereden! Terwijl het ballet van Barney en Fred in volle gang was gingen in alle huizen in de Raadhuisstraat de gordijnen open. Wat daar nou toch aan de hand was. "Dit is beter dan televisie..!", sprak één van mijn medefietsers, en hij had gelijk. Veel, veel beter!

Je moet overigens niet denken dat ook maar één van die heren of dames dan kiest voor de snelle 'ik stap uit en draai met de hand' methode. Ben je gek. We zijn toch fietsers! Eenmaal in hun comfortabele fietsen gezeten lijken ze permanent vastgeplakt aan hun stoeltjes! Ook als het onderzijdig gesloten DF'ers zijn; die kiezen dan voor de rolstoelmethode. Ziet er iets gracieuzer uit, maar het duurt net zo lang ;-).

En met hoe meer velomobielen je tegelijk wil keren en hoe smaller de weg is, hoe mooier en complexer de choreografie voor Barney en Fred, en Betty en Wilma wordt. Zoals tijdens de Oliebollentocht toen we ons vastreden tegen een modderig weggetje. Daar heb ik opnamen van...








maandag 11 januari 2016

In zeer goed gezelschap

De oplettende lezers van ligfiets.net hebben 'm daar al eens voorbij zien komen: de infographic '30 Iconic Velomobile Designs From The Past 85 Years'. En als je 'm nog niet kende moet je alsnog gaan kijken. Leuk hoor!

Van de hand van dezelfde auteur is er nu een infographic 'Around The World by Bike' verschenen. Niet minder dan 121 fietsreizigers in één afbeelding verzameld die recent of in het verleden een hele lange of bijzondere fietsreis maakten. En, echt waar, er staan ook ligfietsers bij. Niet veel maar toch. Scroll naar beneden en je komt ze vanzelf tegen.

Nu is zo'n lijst van 121 individuen, duo's en groepjes volstrekt willekeurig. De werkelijke lijst van wereldfietsers is veel en veel langer. Maar, en nu steekt een vleugje ijdelheid de kop op, wat in dit geval zo bijzonder aardig is ;-), is dat ondergetekende (in zeer goed gezelschap) een plekje op deze Wall of Fame heeft gekregen. Nee, ik zeg niet waar, als je maar ver genoeg naar beneden gaat ('t staat alfabetisch op voornaam) kom je ons vanzelf tegen.


Bikepacking experts

Bron:121 Bikepacking experts share their routes around the world

dinsdag 5 januari 2016

Voor mijn geschiedenisboekje: 2015

Het is een traditie, het hoort er elk jaar weer bij. Nu ik de vooruitblik 2016 klaar heb is er tijd genoeg om de kilometerstanden van 2015 op te tellen en te verwerken. De resultaten? Ach, die zijn elk jaar zo'n beetje hetzelfde. Ook dit jaar heb ik weer ruim 11.000 kilometers weggetrapt in de Strada en op de Snel Explorer.

De drie langste ritten van 2015 waren het rondje Duitsland en Drenthe met LOL (325 km), de Oliebollentocht  (235 km), en een extralange onderhoudsrit naar Dronten (190 km).

Op Snel Explorer fietste ik met Anja o.a. een weekje door het Münsterland, verkende ik op weg naar de Cyclevision de Vennbahn en reisde ik een maand door Iran.

mijn 11.340 kilometers in 2015
Over 2014 maakte ik ook zo'n taart

zondag 3 januari 2016

In mijn glazen bol: 2016

Mag het nog? Het mag nog. Gelukkig nieuwjaar! Maar wat gaat dat nieuwe jaar brengen voor ons ligfietsers en vooral velomobielrijders? Om die knagende onzekerheid wat weg te nemen heb ik besloten het hele jaar alvast met jullie door te nemen. Wij van Mooi Geel kunnen het je vertellen. We doen het graag hoor en je kun het ook beter alvast gehad hebben. (*)

Even schudden en je ziet van alles...
Januari
De Noordelijke Velomobieltocht wordt op het allerlaatste moment uitgesteld. Vanaf volgende week trekt namelijk een onverwacht Siberisch koufront het land in en binnen enkele dagen heerst de 11-stedenkoorts. Daar kunnen een paar banaanfietsers niet tegenop. Wel verschijnt op de ligfietsagenda een toertocht over het Sneekermeer. V&D gaat alsnog niet failliet want alle winterkleding vliegt nu wel de winkels uit.

Februari
De Überkliko Rotovelo (hier te koop als Eurovelo) is een enorm succes. Al in de eerste maand worden er 25 besteld. Vooral door notoire schaderijders. Het is jammer dat er  bij de productie van de eerste vijf iets fout gaat: op de body staat abusievelijk de tekst : "Geen hete stoffen inwerpen".

Maart
Daniel Fenn begint een kledinglijn. Het gaat om carbon onderkleding die (ook letterlijk ) nauw aansluit bij de wensen van de kopers van de DF. Elke gram telt tenslotte. Er komen twee  maten: gewoon en XL.

April
Samen met de Fietsersbond analyseert de NVHPV de ligfietsdata die uit de Fietstelweek is gekomen. Dankzij deze data komt er eindelijk ook letterlijk vaart achter de realisatie van de F12 fietssnelweg.
Minister Melanie Schultz van Haegen moet als zoveelste VVD'er aftreden: zij heeft jaren lang informatie over deze fietsnelweg in de versnipperaar gegooid.

Mei
Strava komt eindelijk eindelijk met aparte categorieën voor 'recumbents' en 'velomobiles'.  Staatssecretaris van Rijn verantwoordelijk voor sportzaken moet aftreden; hij blijkt als racefietser stiekem velomobielritjes op Strava geflagd te hebben en heeft dat nooit aan de Kamer gemeld. Een doodzonde in de politiek .

Juni
De Cyclevision wordt, na lange discussies,  toch opnieuw gehouden in Venray. Er komt een verbod op e-Fatbikes en als grote publiekstrekker zijn er nu velo-polowedstrijden voor teams met de onverwoestbare Rotovelo's. De Velotilt doet mee met de 3-uurs race. 

Juli & augustus
Het is vakantie in Nederland. Ligfieters genieten tijdens hun vakantietochtjes van de heerlijke Hollandse wolkenluchten zoals alleen ligfietsers dat kunnen. Maar da's eigenlijk geen voorspelling, dat weten we al zeker.

September
Velomobiel.nl schudt de velowereld op met een 'nieuw' model. Uiterlijk vrijwel gelijk aan de QV zal nog voor de winter van 2017 de QV4W geproduceerd gaan worden. Deze unieke velomobiel heeft inderdaad 4wielaandrijving en wordt speciaal ontwikkeld voor de Scandinavische markt. In de wielkasten zal ruimte genoeg zijn voor spijkerbanden. 

Oktober
Nu Velomobiel.nl de QV4W aankondigt kan Intercitybike.nl niet achter blijven. De lijn van DF fietsen wordt uitgebreid met een DF CE. Deze afkorting staat voor Closed Edition en verwijst naar het vernieuwende gebruik van gesloten voorwielkasten.

November
Tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas rijden er ook een flink aantal kleur-Pieten mee in gelijkgekleurde velomobielen. Dit mooie publiciteitsmoment is te danken aan intensief lobbywerk van de Ligfietsvereniging NVHPV.  De meeste ligfiets-Pieten zijn dit jaar geel.

December
De Oliebollentocht 2016 start vanuit Dronten. Er zijn dit jaar twee routes maar het ontbreken van een heuse Klimmen-route wordt  door velen gemist. Er zijn 234 deelnemers die in een heerlijk winterzonnetje van 15 graden door de polder rijden. Er wordt geen snert geserveerd maar ijscoupes.




*) Voor het idee  en de inleidende tekst werd ik geïnspireerd door een gelijksoortig artikel in de Volkskrant van afgelopen zaterdag.