maandag 29 februari 2016

Oh O!

Klein onderdeel, grote gevolgen. Sterk vergroot detail van een versleten O-ring. Geschatte levensduur zo'n 4000 km? Voor 2 x 50 cent ben ik weer wat decibels armer.... Een onderhoudsklusje dat zelfs ik kan uitvoeren.


donderdag 25 februari 2016

Vier jaar CO2-neutraal?

Eind deze week, op de 27ste februari is het zover. Dan heb ik ik er Vier Hele Jaren Forensen tussen Dieren en Apeldoorn opzitten. Wat ik dan zoal beleef en bedenk heb je in de voorgaande 376 berichten kunnen lezen. In die vier jaar legde ik ongeveer 28.000 woonwerk kilometers af, elke werkdag 30 heen en weer 30 terug.

Ik koos eind 2011 ervoor zo'n peperdure velomobiel aan te schaffen om allerlei redenen. Eén ervan is dat fietsen een groene vorm van vervoer is. En da's toch wel de op één na mooiste kleur ;-). Ik had er ook voor kunnen kiezen een auto aan te schaffen (dat kan voor de prijs van een nieuwe Strada) of met de trein te gaan. Vier jaar heen en weer treinen tussen huis en kantoor blijkt ongeveer net zo duur als een velomobiel. Maar dat heb ik allemaal niet gedaan want fietsen is gewoon leuker!

Bovendien heb ik nu zo weinig kosten dat de maandelijkse kilometervergoeding van de baas voldoende is om na ook al vier jaar een standaard Strada geheel 'af te betalen'. Vanaf nu fiets ik voor niets ;-).

Ik dacht dus 100% klimaatneutraal mijn ritjes naar Apeldoorn te maken. Omdat ik dit bericht aan het schrijven was besloot ik het voor de zekerheid maar eens uit te rekenen. De CO2 uitstoot die ik geproduceerd zou hebben op mijn woonwerkroute als ik voor trein, auto of (doe eens gek) het vliegtuig zou kiezen.  In eerste instantie had ik mijn Strada vanzelfsprekend op 'nul'  kilogram uitstoot gezet. Dan kon ik in deze blogpost de dames en heren automobilisten weer eens lekker afzeiken. Ik keek dan ook wat beteuterd toen ik, 'just for fun', eens googlede op "CO2 uitstoot fiets".  Ik klikte verder en las:
"...Toch is de fiets niet helemaal CO2-vrij. Volgens berekeningen van TNO produceert een fiets(er) 21 gram CO2 per kilometer. Daarvan is 5 gram terug te voeren tot de productie en het onderhoud van de fiets, 16 gram komt voort uit het feit dat een fietser extra voedsel verbrandt." Bron: Fietsberaad CROW  

Strada vs. auto, trein en vliegtuig. Met een auto of vliegtuig zou ik na 28.000 km meer dan 6 ton aan CO2 hebben geproduceerd. Met de Strada minder dan een tiende daarvan. Conclusie: niet vliegen of autorijden in het woonwerkverkeer!

Het feit dat Strada 94 hierboven toch nog scoort komt dus vooral doordat ik als ik fietser minimaal twee al dan niet klimaatvriendelijke boterhammen meer eet dan wanneer ik met de trein zou zijn gegaan. Maar het blijft allemaal natte vinger werk. Hoe dan ook, ik plak er gewoon weer een groen en geel jaartje forenzen aan vast. In februari 2017 spreken we elkaar weer.


dinsdag 16 februari 2016

Wir leben Velomobile...

Dawn is here, be seduced
Oh, wat is ie stijlvol en sportief. Niet zo vreemd met emotie als belangrijkste bouwsteen. 'The future built on the past', zeggen ze dan toch? Betreed de wereld van ingetogen opvallen waar je voelt dat het goed zit en dat je de ruimte hebt om jong te blijven! Be as you are!

Dit is toch de meest natuurlijke keuze! Laat je verleiden door zijn stijl; net zo eigenzinnig als jij. Laat je inpalmen door zijn vormen en laat je betoveren door het allermooiste geel. Je moet er niet te lang bij stil staan en je zult compleet in balans komen.

Born to race on every ground
Sportief, uitgesproken, veelzijdig
Jij bent een voorbode van een revolutie op het gebied van duurzame mobiliteit. En ondanks dat ben je 'born to race on every ground'. Maar gaat het eigenlijk niet vooral om dat aantrekkelijke, no-nonsense design en die geavanceerde techniek? Voor mensen zoals jij, die overal ter wereld op zoek zijn naar een unieke, compromisloze rijervaring?  Ontdek die nieuwe comfortzone, prikkel je passie: restart your heart,

Jouw fiets is eerlijk over het gebruik: geen emissies, geen compromissen!  Zo'n slimme keuze is snel gemaakt, dit is echt de volgende stap! Het is gewoonweg 'The absolute opposite of ordinary.' Als dat geen mooi verhaal is om in te rijden...

Nadat ik bij velomobiel.nl een folder meenam waarin alle modellen staan dacht ik: "Hoe doen ze dat in de autobranche?"  Ik bezocht websites van automerken en noteerde de 'mooiste' reclamekreten. Bovenstaande tekst bestaat (vrijwel) geheel uit die aan elkaar geplakte automobiele reclameboodschappen. Ik citeer: Alfa Romeo, BMW, Jeep, Kia, Lancia, Maserati, Mazda, Mercedes Benz, Mitshubishi, Opel, Renault, Rolls Royce, Seat, Suzuki, Tesla en Volvo.
De mooiste van het stel.... ;-) (folder Velomobiel.nl)


Naschrift:
Deze blogpost is vermeld op Ligfiets.net

vrijdag 12 februari 2016

De Verschrikkelijke Sneeuwfiets

Mist, dichte mist, zéér dichte mist! Is het WinterBikeToWorkDay 2016 en het enige winterse is de aanvriezende mist op mijn schermpje. En niet de zo innig gewenste blizzard

Vorige WinterBikeToWorkDay bevond ik me in het goede gezelschap van Veeti, Christian, Eva en Grete. Stuk voor stuk geharde winterbikkels die in slechts een dun thermohemdje gehuld, temperaturen van -25 Celsius trotseerden. Toen had ikzelf het geluk dat het in elk geval nog één echte graad vroor ;-).

WBTWD2016
Als je dit jaar Winter Bike To Work Day en de wereldkaart met alle deelnemers een beetje gevolgd hebt, ontdekte je al snel dat het een verbeten nek aan nek race is tussen Serviërs, Canadezen, Finnen, Noren én de inwoners van Alma Ata. Wie er de meeste winterfietsers op de been kan brengen!  In het westen van Kenya en het verre zuiden van Malawi zijn ook WinterBiketoWork-bikers actief, maar die tellen niet echt mee. Die fietsen waarschijnlijk in een luchtig hemdje, een korte broek en een paar teenslippers. En, last but not least, diep in de Algerijnse woestijn, fietst een Rus elke dag naar zijn werk. Zelfs in de winter dus. "ЗОЖ, укрепление иммунитета", Heeft ie erbij gezet. En gelijk heeft ie!

Ach jullie weten het allemaal wel: ik ben een echte sneeuwfan. Ik hou van dat witte spul. Daarom doe ik elk jaar mee  met WBTWD. Ik hoop op een soort omgekeerd effect. Niet omdat het winter is doe ik mee, maar omdat ik mee doe wordt het winter. Wat is er mooier dan het knerpende geluid van Marathon Plusjes op een verse laag poedersneeuw. De ijskoude lucht die in je neus bijt. Jaren geleden kreeg ik een kort voorproefje (de video hieronder) en daar is het helaas verder bij gebleven. En de OBT in Nijmegen natuurlijk maar dat was voor de LOL.



Ik heb het me al wel vaak in gedachten voorgesteld: 's ochtends gaat dan de wekker en als ik de gordijnen open schuif zie ik buiten één dikke witte deken. De sneeuwschuivers van de gemeente komen in de tijd dat ik m'n bordje Brinta leeg eet al drie keer door de straat maar veel lijkt het niet te helpen. "Ga jij naar je werk?", vraag ik Anja. "Hmm, ik denk maar dat ik thuis ga werken...", zegt ze. "En jij?"

"Nou het lijkt mij wel een avontuur...", antwoord ik dan. "Ik gooi in elk geval nog even de Marathon Winterbanden erop en ik neem een extra jas mee, en m'n warme winterschoenen voor het geval ik niet meer kan fietsen en moet lopen."

Een half uur later is alles al ingepakt en fiets ik voorzichtig de straat uit. Het is kwart over zes in de ochtend. De fietspaden zijn al wel een keer geveegd maar voor ik bij het kanaal ben heb ik het al aardig warm gekregen. Het is hard werken met drie wielen door de sneeuw. Op de anders al aardig drukke kanaalweg is geen kip te bekennen.  Het is er stil, zoals het alleen maar tijdens een sneeuwbui stil kan zijn. De sneeuwval wakkert verder aan maar ik geef niet op. Door de beschutting van de bomen langs het kanaal ligt de sneeuw daar iets minder dik. Met wat moeite kom ik nog wel vooruit: 18 km p/u staat er op de teller. Niet slecht toch? Net voorbij kruispunt de Brugkabouter gaat het wat minder vlot. Een sneeuwduin van zeker een halve meter hoog blokkeert het fietspad. Uitstappen en duwen.  De sneeuwval wordt heviger de wind wakkert verder aan. Bij de derde sneeuwduin hoor ik mijn telefoon overgaan. Het is Anja: "Het waterschap belde net; ze konden jou niet bereiken. Het kantoor blijft vandaag gesloten vanwege het weer. Kom maar snel naar huis, ik maak warme chocolademelk! Waar ben je nu?"  Een uur later duw ik een mooie witte Strada 94 alias 'de Verschrikkelijke Sneeuwfiets' de garage in. Het laatste stuk heb ik moeten lopen.


maandag 8 februari 2016

Optocht langs het hoge water

Onderweg naar Zutphen zal ik het al: de IJssel stond hoog
Twee  jaar geleden toerde ik al eens met LOL door Carnavalsgebied. En afgelopen zondag bleek dat we weer midden in dit mallotenseizoen onze maandelijkse tocht zouden moeten maken. Op Whatsapp werd al nerveus gecommuniceerd: Hoe Vermijden We Het Carnaval? Niemand had er zin in zich vast te rijden in een file van praalwagens en hossende bewoners van de Zutphense binnenlanden. Die gegarandeerd voor een deel in kennelijke staat zouden zijn.

Bij het vertrekpunt Het Volkshuis in Zutphen was het daarom niet één twee drie duidelijk welke route 100% carnavalsveilig zou zijn. Vooruit, dan maar een keer langs de IJssel. Waar we, als het goed was, geen onlollige gezelligheid tegen zouden komen. Terug moesten we dan weliswaar tegen de wind in maar aangezien elke deelnemer die dag een velonaut was, leek dat geen groot probleem.

Iedereen was 'Vollverkleidet'

Carnaval gaat nooit helemaal aan ons voorbij. Met zo'n velomobiel ben je namelijk altijd al verkleed. 'Vollverkleidet'  zeggen onze oosterburen toch als ze het over gestroomlijnde fietsen hebben? Da's niet voor niks. Die zondag was zelfs Wim niet als roeifietser verkleed. Wel had hij ter compensatie een nogal opvallend Giant-shirt aangedaan. "Als ik dat shirt draag krijg ik veel respect van de heren wielrenners", wist Wim nog te melden. Wij maakten dus gewoon onze eigen optocht! Vijf gele en drie witte praalwagentjes. Bomvol lollige gezelligheid en alles natuurlijk rond het thema duurzame mobiliteit! Alaaf! In polonaise achter onze routeprins: Arjen d'n Eersten!

Korte stop bij openluchttheater Oxerhof. Net op de grens tussen Gelderland en Overijssel.
We slingerden ons om Deventer heen naar het noorden. Aan de rand van die stad maakten we de traditionele koffiestop bij huize Pieter Jan. Pieter Jan zelf fietste niet mee; hij bleek nog razend druk te zijn met het opruimen in zijn gloednieuwe woning die hij 3 weken geleden betrokken had. Leuk idee trouwens om eens bij een LOL-ler thuis koffie te drinken.  "Maar als jullie een keer in Dieren willen stoppen dan moet ik het wel van te voren weten...", hoorde ik Anja bij thuiskomst zeggen. Ze wil dan namelijk een onuitwisbare indruk maken met haar wereldberoemde Dierense Appeltaart ;-)!

Het veer van Olst naar Welsum
Hoog water in de IJssel
Tegen de zon en de wind in terug naar Zutphen...
Bij Olst staken we een sterk gestegen IJssel over. Daarna was het bikkelen tegen de wind in. Na bijna 100 kilometers bereikte ik om een uur of half drie de bebouwde kom van Dieren. Op de Molenweg kwam me al een vreemd uitgedost voertuig tegemoet! "Verdorie...", dacht ik, "...ook hier houden ze van dat beregezellige carnavalsfeest". Een paar honderd meter verderop hoorde ik bonkende geluid van dweilorkestjes en ander oer-Dierens feestgedruis.  Ik kon nog nét op tijd afslaan en via een slinkse omweg Huize Mooi Geel veilig bereiken.

Ook Wim maakte een verslag van deze tocht

vrijdag 5 februari 2016

Band op het strand

Na het afmattende tochtje op mijn rechtop vakantiefiets moest ik er echt even uit. Bijkomen en uitwaaien. De verloren energie weer opladen door een lang weekeinde op Vlieland uit te waaien. Dat uitwaaien was vorig weekeinde letterlijk uitwaaien. Vrijdagmiddag om een uur of vijf liepen we voor het eerst weer langs het strand, onze favoriete bezigheid op het eiland. Op tijd om te genieten van een mooie zonsondergang. Maar de zon zat verscholen achter dichte wolken. Wel was er een windkracht 8 die ons voorovergebogen tegen de wind liet lopen. Toen viel mijn oog op een langwerpig vreemd zwart voorwerp.

Langs zo'n strand spoelt voortdurend iets aan: oude schoenen, lege flesjes, gescheurde visnetten en soms zelfs potvissen. Maar dit zag er anders uit. Zwart en kronkelig. Toen ik eenmaal dichterbij gekomen was zag ik het. Het was een fietsband. Ik tuurde in de verte waar woeste schuimkoppen het zeewater meters omhoog stuwden. En dacht na over de reis die deze band gemaakt zou kunnen hebben...

20160130-IMG_7043

"Jozef stond al uren op het achterdek. Hij was een aardige maar een beetje vreemde jongen. Als hij aan boord werkte verlangde hij naar een baantje aan de wal en als hij op kantoor zat, verlangde hij naar de zee. Jozef hoorde er nooit echt bij. Als het werk gedaan was kon je hem altijd op het achterdek vinden. Het was nu al twee uur na middernacht, maar Jozef bleef staan omdat het een maanheldere nacht was, je kon alle bekende sterren van het zuidelijk halfrond duidelijk zien en het gevaarlijk wit bruisende schroefwater achter het schip.

Er stond een heerlijke zoele wind. Als je goed keek zag je inderdaad de horizon of iets dichterbij het lichtje van een wegloevend schip, dat, was Jozef een uur eerder geweest, recht op hem af was komen varen. Maar, zoals blijken zal, de zintuigen kunnen ons bedriegen. Er zijn filosofen die beweren dat alles wat is, inbeelding is en het tegendeel valt ook niét te bewijzen! Jozef voer op een wildevaartschip en zag 's nachts nooit schepen.

Op een gegeven moment zag Jozef het lichtje in de verte een bruuske zwenking maken, het leek een korte bocht op het water te beschrijven en toen kwam het recht op hem af. Toen het alsmaar dichterbij kwam was Jozef tot de slotsom gekomen dat dit haast geen schip kon voorstellen of zijn, aangezien het dermate onderhevig was aan de 'beweging der golven', vooral omdat het maar steeds bij één lichtje bleef. Een schip met alléén een heklicht aan? Gevaarlijk. Toen het merkwaardige vaartuigje tot op een afstand van tweehonderd vadem tot Jozef was genaderd, zag hij dat het een vreemd geel voertuigje was. Hij zag draaiende wielen boven het opspattende zeewater. Voor het eerst in zijn leven gebeurde er iets met Jozef dat 'met recht merkwaardig' was. Wat hij nu zag zou iemand anders in zijn stoutste dromen nog niet durven of kunnen bedenken.

Het voertuigje, velomobiel.nl stond er met vette letters op de zijkant, was Jozef nu tot een meter of zestien genaderd. Jozef stond te roepen en te zwaaien dat het een aard had, maar hij vergat in zijn opwinding de touwladder uit te werpen. Hierop werd hij door de berijder van de velomobiel, want dat was het, opmerkzaam gemaakt.

De man droeg een brilletje dat behoorlijk beslagen was en een sterk door het zeewater aangetaste fietshelm. Het voertuigje bleek een heel bijzondere fiets te zijn. Maar wel een fiets en geen bootje! Hij had geen speciale voorzieningen. 'Zelfs de voetengaten heb ik niet dichtgemaakt', zei de man.

'Hoe is het mogelijk dat u op het water rijden kan?' vroeg Jozef verbaasd. 'Dat is een kwestie van oefenen,' zei de man, 'ik ben begonnen met een speld plat op het water te leggen. Als je dat heel voorzichtig doet, blijft hij drijven. Op de lange duur nam ik steeds zwaardere voorwerpen. Het was mij natuurlijk om mijn Strada te doen en tenslotte maakte ik mijn eerste schamele tochtjes over het Apeldoorns Kanaal. Nu fiets ik over de hele wereld. Ik kom nergens aan land, maar omdat ik af en toe eten moet, fiets ik vaak naar een schip.

Ik ga het liefst in het holst van de nacht. Dan ligt iedereen te slapen. De eerste keren ging ik bij vol daglicht naar de schepen toe, maar toen zijn er mensen hodeldebodel geraakt. Eerst riepen ze dat dit het mooiste was wat ze in hun hele leven hadden meegemaakt en vervolgens begonnen ze wartaal uit te slaan of ze werden gek. Ik ben van plan om veertigduizend kilometer over zee af te leggen, het mogen wel wat kilometertjes meer worden, als ik de hele aardbol maar rond heb.

'Bent u nooit bang om te verdrinken?' vroeg Jozef. 'Welnee,' antwoordde de man. 'Het is de wijze waarop men stuurt, daar zit het hem in steeds, en da's heel belangrijk, een juiste trapcadans van tussen de 95-105 aanhouden. Een hoge golf bijvoorbeeld moet je nooit met te grote snelheid nemen, anders wordt de zijkant van de banden nat, en als dat eenmaal gebeurd is, is het einde zoek.'

De man keerde zich naar zijn voertuigje en begon in hoog tempo de achterband te vervangen. Die zag er behoorlijk versleten uit, de rode antilek-laag kwam er op veel plekken al doorheen. 'Mensen denken wel eens dat je banden op water niet slijten. Het tegendeel is waar. Door de viscose resistentiestromen en het zoute water slijt het rubber juist sneller af.'  Hij liet de oude band nog even door zijn handen draaien en wierp hem toen met een grote boog overboord.

Het werd al enigszins licht. Jozef voelde zich bedroefd. De vreemde fietser was al een kwartier over de horizon verdwenen. Jozef ging nog maar een uurtje naar bed. De volgende dag vertelde hij de marconist wat hij 's nachts had meegemaakt. Deze haalde zijn schouders op en toen Jozef maar bleef aandringen, begon hij te lachen. Een uur later wist het hele schip dat Jozef  die nacht een man over het water had zien fietsen..."

Ik duwde met mijn voet tegen de buitenband op het strand van Vlieland. Ja, die was goed versleten, zag ik. De rode antilek-laag kwam er overal al doorheen. Toen ik weer opkeek brak toch de zon nog even door.

Zonsondergang op Vlieland

Een laatste opmerking
Het verhaal van Jozef en de vreemde fiets(er) is een door mij sterk ingekorte en met behoud van het originele idee en van de meeste details vooral vrijzinnig bewerkte versie van het verhaal "Brommer op zee" van J.M.A. Biesheuvel. De meeste credits zijn dus voor deze schrijver! Spreekt deze blogpost je aan, leen of koop dan vooral het originele veel langere verhaal. Dit verhaal is ook verwerkt tot deze zeer korte film.

dinsdag 2 februari 2016

Waarom ik toch geen open ligfiets kocht...

Vorige week donderdag was een vreemde dag.  Anders dan op alle andere werkdonderdagen vertrok ik namelijk op de Snel Explorer voor de dagelijkse rit naar Apeldoorn. Jullie begrijpen natuurlijk al wel dat dit niet geheel vrijwillig was. Nee, er was geen grote pech. Strada 94 stond geheel rijklaar in de garagedeur die ik die donderdagochtend achter mij dichttrok.  Het ritje op de rechtopfiets was helaas even nodig.

In de weken daarvoor was ik namelijk geplaagd door een mannenprobleempje op een gevoelige plek. In het comfortabele stoeltje van een velomobiel had ik daar niet zoveel last van, maar als ik moest zitten op een fietszadel in plaats van liggen was het anders. Ik won medisch advies in en tegelijkertijd namen de klachten heel langzaam af.  Er was echter een complicatie in de nabije toekomst. Over anderhalve maand gaat Paul namelijk zijn grote jaarlijkse fietsvakantie maken. En waar fietst ie dan op? Juist ja, op de Snel Explorer waar een relatief smal en hard zadel op zit. En als het fietsen daarop niet zou gaan moest er tijdig een alternatief plan getrokken worden. Daarom ging ik dus die donderdag oncomfortabel forensen naar Apeldoorn. Na zo'n 50 kilometer verwachtte ik voldoende duidelijkheid.

In de aanloop naar die donderdag waren er al verscheidene alternatieven bij mij opgekomen in het geval het fietsen niet lekker zou gaan. Eén daarvan was, je raad het al, de aanschaf van een open ligfiets. Nu is het bekend dat ik daar geen grote fan van ben, maar wat moet dat moet. Op Ligfiets.net was vast en zeker wel een betaalbare en degelijke vakantieligfiets te vinden. Die zou ik daarna wel weer verkopen.

Maar wat een gedoe zeg, zo'n forensenritje op een 'gewone' fiets. Allereerst, wat trek je aan. Om te beginnen m'n fietsbinnenbroek met geplolsterd zitvlak. En dan de rest. Moest ik een jas aan en handschoenen? Nog een extra warm shirt onder die jas? Ik tastte in het duister. Met dat duister had ik trouwens nog een ander probleem. Mijn Snel Explorer heeft standaard geen verlichting aan boord. In het verre buitenland vermijd ik fietsen in het donker als de pest. Da's vaak véél te gevaarlijk. Gelukkig kon ik de pas aangeschafte Axa Greenline 30 lampjes zo van de spiegelsteuntjes van de Strada plukken.

Niet op mijn vaste luxe plekje in de velomobielstalling maar tussen het tweewielige gepeupel
En dan die 25 kilometer naar Apeldoorn Noord. Natuurlijk fietste ik nu wel dwars door de stad. Iets wat ik met de velomobiel al een hele tijd vermijd. En vanzelfsprekend deed ik er behoorlijk langer over dan met de Strada. Meer dan 20 minuten extra kostte dit ritje me. En door de straffe tegenwind viel het niet mee. Last but not least, ik miste heel erg het comfort van mijn Ventizitje en kon me op de weg heen eigenlijk nauwelijks voorstellen dat ik nog maar een paar maanden geleden 4 weken lang door Iran fietste op ditzelfde zadel.

En die verschillen tussen een 'gewone' fiets en een velomobiel kun je ook nog eens heel goed meten. Niet de hoeveelheid zadelpijn, maar wel de snelheid en de versnelling. In onderstaande grafieken zie je de verschillen die je anders alleen met je benen voelt.

De snelheid van de Snel Explorer. Wat opvalt is de gelijkmatige snelheid in het eerste deel. Daar fiets ik langs het kanaal en anders dan met een velomobiel had ik bij elke kruising veel ruimer overzicht. Afremmen was bijna nergens nodig.
Dezelfde route met Strada 94. Wat een verschil. De snelheden liggen veel hoger maar kruisingen en bochten kosten ook veel snelheid en die weer opbouwen in zo'n loodzware glasvezelbak kost tijd.

Tijd (y) besteed per snelheid (x) per fiets. Met de Snel zat ik bijna een kwart van de hele rit op zo'n 19 km p/u. En als ik al even moest afremmen accelereerde ik veel sneller. Logisch want deze fiets is zeker 15 kilo lichter dan Strada 94. De blauwe grafiek laat zien dat ik veel langzamer op snelheid kom en relatief weinig tijd op een hoge kruissnelheid fiets. Maar het ging wel veel sneller natuurlijk ;-).

Maar om het bovenstaande ging het me niet. Het ging om het proefzitten. Heen was het al erg goed gegaan. Het was niet comfortabel ;-), maar dat wist ik al. Het gevreesde ongemak bleef gelukkig uit. Ook de weg terug ging het goed. Ik kon me zelfs een klein beetje voorstellen dat ik dit ritje elke werkdag op een gewone fiets zou kunnen doen. Één ding was in elk geval wél duidelijk geworden: ik zou toch geen open ligfiets aan hoeven schaffen.