zondag 6 maart 2016

Zo'n echte LOL-voorjaarstocht!

Als je na het bekijken van onderstaande foto's nog twijfels hebt of je wel eens een keertje met LOL mee zou willen fietsen dan weet ik het niet meer.  Mooier en leuker dan deze voorjaarsrit kunnen we het niet maken. En het goede nieuws is dat eigenlijk elke LOL-rit zo is! Dus snel aanmelden voor de LOL-toertocht van komende april.

Het is zondagochtend 6 maart en ik ben op weg naar het LOL-verzamelpunt in Zutphen. De weilanden zijn nog wit bevroren maar de zon die voorzichtig door de wolken breekt belooft mij een hele mooie fietsdag
Weet je wat, dan rijden we eerst maar via Deventer naar Welsum. En dan zien we daar wel weer verder. De typische LOL-benadering van de te fietsen route die via een complex anarcho-democratisch proces tot stand komt.
Een strak blauwe hemel, een rimpelloze IJssel en de moderne stadsarchitectuur van Deventer. Wat wil je nog meer?
Zoals gebruikelijk bestond het LOL-peleton weer voor het grootste deel uit velomobielen. Maar het tempo was heerlijk ontspannen. Ik had het hele stuk het gevoel in een rijdende strandstoel te zitten.
Welsum. Belangrijke punt langs de IJssel. Er is koffie met appelgebak te krijgen én er vaart een veer de IJssel over.
Netjes binnen de lijntjes parkeren jongens!  Weer veel belangstelling voor onze wonderschone fietsen. Martin met zijn lage M5 kreeg nog een advies: "Moet daar geen vlaggetje op..."
Zoek de Strada(s)  ;-)
Hier draait het allemaal om. Deze keer kreeg het appelgebak een ruime voldoende heb ik begrepen van het testpanel.
Lichten doven (check!), remmen vast (check!), motor uit (uhhh?)
Beetje ontspannen toeren langs een vaag kanaal. Geen idee  waar het was en waar we naar toe gingen maar da's helemaal niet erg. Uiteindelijk fiets ik gewoon achter iemand aan die de goede kant opgaat.
Typisch LOL-tafereeltje tegen het einde van de tocht. "Ik ga hier rechtdoor", zegt Arjen, "wie rijdt er ook die kant op?".  En vervolgens ontspint zich een heel gesprek over mogelijk routes, al dan niet om Deventer heen, die sommigen al dan niet willen of kunnen nemen.


vrijdag 4 maart 2016

Code Geel

KNMI, goed gemikt!
Ik heb er  heel lang om moeten zeuren. Ondanks het feit dat ik er talloze stukjes over schreef wilde het maar niet gebeuren. Het is algemeen bekend: Paul wil code geel met veel wit!  Deze week had ik er genoeg van. Ik besloot een geheim wapen in te zetten en mijn invloed als medewerker van een waterschap eens te gebruiken.

Zoals jullie weten zijn de waterschappen grootgebruikers van het weer. Ze zijn kind aan huis bij het KNMI vanwege de enorme hoeveelheden regen én droogte die ze elke jaar afnemen. En als grote klant kun je dan ook heel af en toe verzoeknummers indienen. Een collega bij de Afdeling Inkoop Weer had ik al eens mijn wensen ingefluisterd.

Vanochtend stond ze bij mijn bureau: "Volgens mij gaat het vanmiddag lukken hoor! We hadden nog wat bonuspunten dus het kan budgettair neutraal...  Het KNMI probeert zo goed mogelijk op Gelderland te mikken en het wordt waarschijnlijk een leuke code geel. Reken niet op sneeuw van wintersportkwaliteit. Als je dat wil moet je het via de dijkgraaf regelen."

En aldus geschiedde. Mijn winter is gered! Feliciteer me maar!

Langs het kanaal Apeldoorn - Dieren
Weliswaar ploeteren door natte kledder, maar het wás echte sneeuw
Lampjes beetje dichtgesneeuwd


woensdag 2 maart 2016

Fietspad

Bron Wikimedia
Ongeveer 750 meter van mijn fietsroute is sinds vorige week afgeschermd. Langs de hele wegkant staat een laag zwart kunstofscherm.  En bij het binnenrijden van dit stukje Dieren staat er nu ook een bijzonder verkeersbord.

Als over een tijdje de temperatuur verder zal stijgen en ook de luchtvochtigheid hoog genoeg is dan wordt het ineens heel druk in Dieren Noord. De paddentrek is dan begonnen! In grote groepen steken ze dan de drukke Harderwijkerweg over. Om vervolgens met bosjes platgereden te worden. Vandaar die 750 meter scherm.

Net als fietsers hebben padden baat bij een goede, geheel van het autoverkeer gescheiden, infrastructuur. 

Want padden en auto's dat gaat niet samen, volgens een vrijwillige paddentelster die ik toevallig sprak en van wie ik al deze wijsheid heb.  "Ach meneer, tegenwoordig rijden de auto's zo hard. Vooral 's avonds en 's nachts als de padden de weg willen oversteken...! Wie ziet er nu een pad?" Nou, dat was voor mij heel herkenbaar ;-).

Fietspad (Bufo Flavum Tribus Rotae)

Om te voorkomen dat onze padjes zich bij dat het scherm vastlopen en dan aan het dwalen slaan zijn er op dit stuk tien emmers ingegraven. Een pad op pad valt uiteindelijk in één van de emmers. En dan komen de vrijwilligers, die meten en tellen, om ze daarna aan de andere kant van de drukke weg ze met emmers vol op een veilig plekje weer verder laten springen.

Zo worden in Dieren elk jaar niet minder dan 1500 padden op pad geholpen. De voorjaarstrek is de meest massale, maar ook in de zomer en het najaar zitten de padden (en andere amfibieën) niet stil. En dat allemaal op mijn fietspad fietsroute.

De dagelijkse tellingen zijn vanaf nu te volgen.