Vier jaar geleden kwam er nogal een dramatische wijziging in mijn mobiliteitspatroon. Van 2 x 60 kilometer met de trein naar Amersfoort ging ik naar 2 x
30 kilometer per velomobiel naar Apeldoorn. En dat allemaal vanwege een fusie van twee organisaties.
Ik hoorde bij de 'happy few'. De kleine groep van collega's (15%) die net zo lang of zelfs korter zouden gaan reizen. En daarom kon ik dus gaan fietsen, en ben ik uiteindelijk ook aan het bloggen verslingerd geraakt ;-).
In aanloop naar de daadwerkelijke fusie liet men een mobiliteitsonderzoek uitvoeren. De verwachting was dat de grootste groep de 'unhappy many' (85%) vooral van de fiets over zouden stappen naar de auto (of OV) en dat de autorijders auto zouden blijven rijden. En daarom werd het parkeerterrein direct uitgebreid. Alhoewel nu blijkt dat het maar
één dag per jaar echt helemaal vol staat. De collega's van de andere fusiepartner die al in Apeldoorn werkten, bleven gewoon met de auto komen of met de fiets.
We zijn nu vier jaar verder en het waterschap gaat nog serieuzer aan de slag met duurzaamheid. De energie slurpende rioolwaterzuiveringen gaan bijvoorbeeld grotendeels in de
eigen stroombehoefte voorzien. En zo zijn er heel veel initiatieven. Er was helaas weinig aandacht voor duurzame mobiliteit.
Ik zag dan ook een mooie kans toen ik las dat de Fietsersbond gestart is met een fietsvriendelijkheidscertificaat voor bedrijven.
"Een fietsvriendelijk bedrijf faciliteert zijn personeel om op de fiets naar het werk te komen.’ We weten allemaal dat gezonde en fitte medewerkers met plezier naar hun werk gaan, maar wat doen we eigenlijk terug voor onze fietsers? Wij van Fietsvriendelijk bedrijf vinden dat we onze fietsers best wat vaker mogen belonen." Hoe werkt dat?
 |
Logo FVB |
De mensen van Fietsvriendelijk Bedrijf vinden dus dat fietsers best wat vaker beloond mogen worden. In de vorm van een kilometervergoeding of een warme douche. Er is daarom een checklist die enerzijds is bedoeld om bedrijven te beoordelen op hun fietsvriendelijkheid en anderzijds om eens kritisch te kijken waar de fietsfaciliteiten extra aandacht behoeven. Zo doe je wat terug voor de fietsende medewerkers en krijgt de werkgever erkenning met een brons, zilver of gouden certificaat.
Mooi hè? Ik dacht dat het waterschap wel een hele dikke voldoende zou gaan halen toen ik
die checklist opende. We hebben een ruime overdekte stalling vlakbij de dienstingang, er is een goede kleed- doucheruimte (2 douches per geslacht) en we krijgen dezelfde kilometervergoeding als de automobilisten. Wat wil je nog meer?
 |
1. ruime overdekte stalling voor velomobielen |
 |
2. Voldoende kleed- en doucheruimte. In de zomer soms wel een beetje vol |
Maar dan blijkt dat je voor een
gouden plak echt serieus aan de bak moet. Een bescheiden bloemlezing uit de checklist:
- Brochure “de Fietsvriendelijke werkgever” voor nieuwe werknemers,
- Fietsonderhoud cursus (in samenwerking met plaatselijke fietsenmaker),
- Het gebruik van fietsvervoerders voor de eigen logistiek,
- Mogelijkheid tot repareren van de fiets (fietsgereedschap, pomp en onderdelen)
- Wasmachine én drooghok,
- De fietsparkeerplekken zijn dichterbij de ingang dan de auto parkeerplekken,
- Geen recht op parkeerplek wanneer werknemer op een afstand woont van 3 kilometer van het werk,
- Minimaal 1 fiets parkeerplek per 3 werknemers
- etc. etc. etc.
Voorlopig heeft alleen de Fietsersbond zichzelf een
100% Fietsvriendelijk certificaat kunnen geven. Da's wel een beetje een
Wij van wc eend verhaal ;-).
Wat je van het bovenstaande ook denkt, variërende van "zijn ze nou helemaal gek geworden" tot "een steengoed idee" de checklist fietsvriendelijk bedrijf biedt, denk ik, wel degelijk mogelijkheden om het forensen met de fiets te bevorderen. Gebruik de lijst voor het belonen van de fietsers ;-). Ik zie geen heil in het 'bestraffen' van de autorijders, die missen al zoveel pret.
Het Team Duurzame Ontwikkeling van het waterschap heb ik inmiddels hierop gewezen. Ze gaan er mee aan de slag, lieten ze me weten. Ze gingen onderzoeken of zoiets haalbaar was ;-).
In elk geval heeft iedereen nu de mogelijkheid om de fietsvriendelijkheid van de eigen werkgever eens met een stofkam uit te pluizen. En wie weet wat er dan allemaal gebeurt....?