woensdag 29 juni 2016

Jarenlang een uurtje Cycle Vision...

Jullie hebben het kunnen lezen: ik ga op zondag naar de Cycle Vision 2016 in Amsterdam. Ik ga dus voor de gezelligheid, de rit ernaartoe en weer terug en om wat velo-akoestiek op te snuiven. Dat lijkt een wat beperkte motivatie, maar voor mij is dat al genoeg.

Aan wedstrijden deelnemen? Ach da’s niet voor mij weggelegd en naar wedstrijden kijken is wat saai. Op zondag in elk geval wel: knetterhard rondrazende kliko’s en liggers en dat drie of zelfs zés uur lang. Vast superleuk om mee te doen maar verder niet zo mijn ding ;-).  Afgezien van die fantastische klikoroffel bij het passeren van de tribune.

Een uurtje op de tribune hou ik dat nog wel vol maar ja, de één-uursrace is op zaterdag en dan ben ik er niet. Da’s mijn eigen schuld. Over die 1-uurs race heb ik trouwens wel een uitgesproken mening. Ooit schreef ik:
“Niet dat die race heel spannend zal zijn. De 1-uurs race zal waarschijnlijk weer eens gewonnen worden door iemand die met twee vingers in de neus 1500 megawatt wegtrapt en dat ook nog eens heel makkelijk afgaat omdat ie alleen in z'n carbon onderbroek (kleding is gewicht) in een tot in het extreme gepimpte buikschuivende velomobiel zit." 
Maar wie trappen er eigenlijk die 1500 megawatt met de spreekwoordelijke twee vingers in de neus, al dan niet gestoken in de speciale kledinglijn van Daniel Fenn? Zijn dat de 'usual suspects' of zitten daar elk jaar ook verrassende outsiders bij? Ik heb het opgezocht. Ik bladerde door de resultaten van de 1-uurs race op de Cycle Vision sinds 2003 en zette het die op een rij.

Voor dit overzicht pakte ik telkens de nummers 1 tot en met 5 per jaar. Er zijn nogal wat lieden die meerdere jaren die 1500 megawatt wegtrapten. Heb je één keer gewonnen dan is de kans groot dat je dat nog een keer gaat doen. Kijk maar eens mee:
De top Vijf van de 1-uurs race van Cycle Vision 2003-2015. Hoe donkerder de kleur hoe vaker iemand in dit overzicht staat 
Als de gokkantoren op het Sloterpark straks openen is dit de unieke ‘inside information’ waarmee  je je slag kunt slaan. Met de opbrengst van je gokje kun je daarna die nieuwe superfiets kopen om daar in 2017 de 1-uurs race mee te fietsen én te winnen.

Rest nog de vraag wie uit dit overzicht bezetten straks de eerst vijf plekken in de 1 uurs race 2016? En voor de echte liefhebbers: alle uitslagen ooit


zondag 26 juni 2016

Cycle Vision 2016: drie redenen om te gaan

Volgende week zondag ga ik naar de Cycle Vision 2016. 'T wordt weer een hele andere CV dan vorig jaar. Toen durfde ik niet met de Strada te komen uit angst dat zwermen Brabantse kindertjes met hun plakkerige vingertjes mijn fiets zouden kunnen bepotelen. Dat bleek gelukkig mee te vallen.

Dit jaar is Cycle Vision (weer) een 'back to basic' evenement. Hardfietsende ligfietsers en rondrazende kliko's. That's it! Een lezingenprogramma is nog in voorbereiding heb ik gehoord.

CV2016? Rondrazende kliko's. Meer is er niet te beleven....voor mij. Of is er meer?
Kliko's kiek'n in Venray - CV2015
Veel te beleven is er dus niet....voor mij. Toch ga ik zondag voor een op-en-neertje naar het verre Amsterdam. Ik ben een beetje benauwd voor grote steden in combinatie met velomobielen maar het moet maar. Omdat er Drie Goede Redenen zijn die zondagochtend 3 juli héél vroeg uit Dieren te vertrekken.

Reden 1: Meet & Greet met andere bloggers, ligfietsers en velomobielrijders
Zijn jullie er ook weer? Bij de vorige CV was het erg leuk jullie te ontmoeten. Ik trek m'n Mooi Geel T-shirt aan dus je kunt me in de massa toeschouwers makkelijk terugvinden ;-).

Reden 2: het vijfjarig jubileum van ligfietsclub LOL
Op 3 juli 2011 fietsten o.a. Wim en Casper het allereerste LOL-ritje vanuit Zutphen. In december 2011 schafte ik S94 aan maar het duurde tot mei 2013 voor ik voor het eerst meereed. De reden daarvan is alom bekend. 3 juli is dus een jubileumrit!  Dat wil ik niet missen. Aansluiten kan nog!

Reden 3: het mooiste geluid ter wereld horen
Twee jaar geleden liep ik op mijn gemak richting het Raceway circuit in Venray, Er was nog niks te zien maar ik hoorde het toch al: het allermooiste geluid ter wereld: (hard)rijdende velomobielen!

Een unieke akoestische combinatie van de straaljagerachtige zuiging van de luchtverplaatsing, het sonore gerommel van een verre onweersbui en het gerammel van een paard en wagen. Geen wonder dat gewone fietsers soms van pure angst de berm inrijden! Echte velomobiel(f)luisteraars schijnen met de ogen dicht te kunnen herkennen om welk type velomobiel het dan gaat en vooral ook welke banden gemonteerd zijn!

Ben jij zo'n echte velomobiel(f)luisteraar: klik op afspelen hieronder en geniet ervan. En kom naar de Cycle Vision in Amsterdam natuurlijk!


Mix van de soundtrack bij de video"Velomobile Flyby at the "Velomobilfliegen May 2015" van Stefan Silberstein

Tot zondag 3 juli in Amsterdam!

maandag 20 juni 2016

Met 12 Strada's naar huis fietsen. Hoe doe je dat?

Er was die middag behoorlijk wat opschudding in het grote kantoor van het waterschap in Apeldoorn. Een paar collega's die toevallig naar buiten zaten te kijken zagen iets ongelooflijks. Iets wat ze nog niet eerder gezien hadden. Niet minder dan twaalf van die banaanfietsen stonden er startklaar op het parkeerterrein. Ze riepen hun collega's erbij: "Moet je nou eens komen kijken!!"

Al snel had iemand het door. "Volgens mij is dat een stunt van Paul. Je weet wel die van de 2e etage. Maar hoe die het voor elkaar krijgt om in alle twaalf fietsen tegelijk te zitten? Ik begrijp er echt helemaal niks van."

En Paul is op weg...
Het was dan ook een heel bijzonder spektakel die vertrekkende 12 velomobielen: 11 gele en 1 frisgroene. Allemaal op weg naar Dieren maar wel in hun eigen tempo. Gelukkig had één van de technische collega's bij het waterschap net zijn diploma 'drone piloot' gehaald dus er zijn opnamen van deze unieke gebeurtenis. Duidelijk werd wel dat Paul niet altijd even snel fietst.

De werkelijkheid steekt natuurlijk iets anders in elkaar. Op het idee gebracht door de mogelijkheid van de zogeheten 'fly bys' op Strava (je ziet dan wie er nog meer in jouw omgeving fietste) besloot ik dat uit te werken maar dan alleen voor mijn eigen woonwerk-ritjes. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen zien waar de meeste tijd verloren gaat.

Ik bewerkte twaalf woonwerk GPS-bestanden zodanig dat datum en vertrektijd voor alle ritten 100% identiek waren. Daardoor kon ik met z'n twaalven tegelijk vertrekken. Ik importeerde daarna deze .gpx bestanden in Google Earth. Met een schermopname programma maakte ik er de video van die je hieronder ziet. De technische details lees je onderaan deze pagina.

Toen ik de hele rit bekeek zag ik al snel wat er gebeurde. Drukke wegen, kruisingen en stoplichten zorgden voor vertraging maar als je goede benen hebt dan maakte dat helemaal niks uit. En: ben je in het begin van je route niet al te snel dan komt er later nooit meer een goede tijd uit. Die ene rit (in de video met de groene Strada) die meer dan drie km korter was blijkt in deze serie zelfs de langzaamste! Eigenlijk moet alles mee zitten voor een nieuw PR, ook de wind.

Maar eigenlijk was  het maken van deze video nog het leukste en leerzaamste onderdeel ;-).  Fiets en vlieg een stukje mee:






Voor de liefhebbers de technische details:
  1. Zorg dat je voldoende GPS bestanden hebt. Ik downloadde 12 gpx bestanden van mijn Strava account.
  2. Pas de datum van de gpx bestanden aan naar éénzelfde datum. Dat kan met zoeken en vervangen met elke platte tekst editor.
  3. Pas de zgn. 'timestamp' van je gpx track aan. Dat zorgt er dat alle ritten op exact hetzelfde tijdstip beginnen. Ik gebruikte hiervoor GPSBabel. 
  4. Sleep je bewerkte tracks naar Google Earth. Er worden dan allerlei data meegekopieerd maar je hebt alleen de track (onder Tracks) nodig. 
  5. Klik rechtermuisknop op deze track en kies Eigenschappen > Stijl en kleur
  6. Pas lijnen, label en pictogram aan. Met transparantie kun je delen onzichtbaar maken.
  7. Klik op de knop rechts van Naam en je krijgt de mogelijkheid om het pictogram te wijzigen. Ik gebruikte een sterk verkleinde Strada uit eigen voorraad. Sla op als PNG met transparante ondergrond.
  8. Gebruik de Schuifregelaar Tijd (linksboven op het scherm) om tijd en snelheid etc. van de animatie in te stellen. 'T is vaak even prutsen om dat goed te krijgen.
  9. Klik in de Schuifregelaar op Animatie inschakelen. 





zaterdag 18 juni 2016

"Met krentenbollen in een banaan" (LOL in de krant)

Terwijl de velonauten van de LOL500 tocht al om vier uur 's ochtends Dieren gepasseerd waren,  spoedde ik me in alle vroegte naar Dieren centrum om daar de zaterdag editie van dagblad De Gelerlander te scoren.

Woensdag meldde LOLler Lorenz namelijk dat de pers op de hoogte was gekomen van de plannen om 500 kilometer te gaan fietsen. Het interview mét fotosessie zou donderdagavond plaatsvinden. Andere deelnemers aan de monstertocht #LOL500 waren van harte uitgenodigd.

Ik fiets weliswaar vandaag niet mee, het is me een beetje te ver ;-), maar twee velomobielen op de foto is natuurlijk altijd leuker dan één. Het resultaat zie en lees je hieronder. Door de redactie keurig afgerond met een link naar ligfiets.net.

Volg LOL500 via Twitter 

krantenknipsel verwijderd

donderdag 16 juni 2016

Google Veloview

Een mooie donderdagochtend langs het mooiste stuk van het Apeldoorns Kanaal, een mooie gele fiets en de verrassende ontmoeting met de Google Veloview camera. Mijn dag kon niet meer stuk.

Klik hier voor de volledige 360° Google Veloview ervaring
Met dank aan Bas Boer die mij door een tweet op dit idee bracht. Gemaakt met de Google Streetview app voor Android.

woensdag 8 juni 2016

Trikes zijn razend populair....

...buiten Nederland. Waarom is dat zo?

Check het gemiddelde uitje van Nederlandse ligfietsers en je ziet een enorme diversiteit aan ligfietsen. Onderstuur, bovenstuur, laag, medium, hoog etc. Maar je ziet meestal weinig 'trikes'. Open driewielers zijn blijkbaar niet heel populair in de Lage Landen. De enige driewieler die het hier goed doet is de velomobiel ;-).

Steek je echter de grens over naar bijvoorbeeld de USA dan is het een heel ander verhaal. Hele zwermen tadpoles en delta's doorkruisen daar stad en land. Hoe zou dat toch komen? Zijn die Amerikanen (en bijvoorbeeld ook Duitsers) zo anders of is hun fietshabitat gewoon geschikter voor de driewielige open ligfiets? Een poging tot verklaring uit de losse pols.

Ik vind hoge trikes een beetje vreemd ;-) Bron Flickr

Amerikanen zijn gek op oversized trikes. Foto Flickr
Om te beginnen hebben die buitenlanders geen échte fietscultuur. Ze maken pas later kennis met de fiets, als ze ouder worden en een dikker en stijver wordend lichaam ze aanzet tot sportief bewegen. Op latere leeftijd is het dan een heel gedoe om nog op twee wielen te leren fietsen.
Two wheeled recumbents seemed to require more concentration to balance than an upright, and I worried about hitting something on the road and falling off. It was a delight to be able to just concentrate on pedalling and not have to worry about keeping the thing upright! Bron
De automobilisten in de USA met hun supersized SUV's willen fietsers best de ruimte geven maar dan moeten die ook 'big and wide' zijn! Trikes dus, waarvan de spoorbreedte vaak nog groter is dan die van een brede velomobiel! Anders dan in eigen land is de gemiddelde automobilist daar meestal geen fietser en dus wordt de bijzondere verschijning van zo'n lage ligdriewieler zelfs als een 'safety feature' gezien.

Now that I could ride as straight as an arrow, they gave me much more room! At last I felt safe cycling on the roads! Bron
A first tentative test ride on a quiet local road brought the first recumbent revelation – people don't half stare. Children, in particular, could hardly look more aghast if you'd just paraded past them on a rhinoceros. On their website, Ice venture the theory that this novelty makes their machines safer to ride in traffic than their minimal height would indicate, as surprised drivers pay you more attention. Bron

In de Verenigde Staten is 40 procent van de bevolking te zwaar en een kwart heeft vetzucht. Dat maakt deze groep groter dan de groep rokers en alcoholisten. Stel je eens voor dat je omvalt met een gewicht van 140 kg! Nee, dan liever drie wielen.
I weigh 300lbs, (dat is 136 kg! )  and have a history of breaking bikes, will your trike take my weight? No problem! Bron
"The reason why trikes are the fastest-growing segment of recumbents is ease of use," says Jeff Yonker, marketing manager for TerraTrike. "Two-wheeled recumbents have a sharp learning curve for pedaling, balance, and starting and stopping." For many older riders, not having to worry about balance is a big plus. Why not be comfortable as you're getting exercise? Bron
Alleen pensionados hebben in de USA veel tijd om te fietsen voor hun lol. Als Nederlandse pensionado kun je dan al 60 van je 65 levensjaren fietsen! En dan is de overstap naar een e-bike natuurlijk makkelijker gemaakt. Trikes schijnen ook een hoge fun-factor te hebben. Het is human powered carten!

Het is wel zo'n beetje duidelijk. De typische buitenlandse trike rijder is op leeftijd, fietst alleen voor z'n lol en heeft wat overgewicht. En voordat ie een trike aanschafte had ie zelfs nog nooit een fiets van dichtbij gezien. En omdat er in dat buitenland geen (smalle) fietspaden zijn is de buitensporige breedte van zo'n trike geen enkel probleem.

Je hebt trikes in alle maten en soorten Bron Flickr

Er blijft nog wel één brandende vraag onbeantwoord: wie rijden er in Nederland met een trike? Want ze zijn er wel. Juist vandaag kwam ik er nog ééntje tegen in Apeldoorn.

Ben je een oudere Nederlander dan pak je je e-bike, heb je veel overgewicht dan heb je al een snorscooter. En omdat iedereen al wel eens rechtop fietste stap je door de macht der gewoonte én de angst voor het vreemde sowieso niet snel over naar een ligfiets, ook al kun je er niet mee omvallen. Tja, dan blijven er alleen fietsers over voor wie vallen een probleem is maar opvallen niet. Plus dat groepje excentriekelingen ;-) dat zo'n trike gewoon 'cool' vindt. Da's misschien nog wel de beste reden om er een aan te schaffen. En daarom zijn er dus ook niet veel trike rijders in Nederland.

En als velomobielrijder dan? Kun je dan soms toch nog bezwijken voor de charmes van een trike? Het lijkt onmogelijk maar er zijn mensen daar wel eens over nadachten. Dan komen er verrassende andere voordelen boven drijven zoals het feit dat je geen schade aan je carrosserie kunt krijgen:
De trike heeft wat voordelen ten opzichte van een velomobiel: onder andere makkelijker opstappen, geen zorgen om schade aan carrosserie, makkelijker mee te nemen in trein/auto, en je kan goed je spoorbreedte zien waardoor je beter kan inschatten hoe ver je kunt uitwijken voor een tegenligger en je kan er U-bochten mee maken als het nodig is. Ook zit je iets hoger dan in een velomobiel. Bron: Belle
Nou, zo is het wel duidelijk genoeg toch? Wie heeft er zo'n trike in de garage staan? En raad je me dan een proefritje aan? Just for fun!




zondag 5 juni 2016

Een warm zomerritje met LOL

Net iets na negen uur rolde ik als eerste de Houtmarkt in Zutphen op. Ik was in elk geval ruim op tijd voor de LOL zomerrit. Ik was nog maar net gestopt of ik kreeg belangstellend bezoek van een jongetje en een meisje. Van die wijsneusjes die alles willen weten ;-).

"Meneer, waarom zit er een stoeltje in?", was het eerste wat ze wilden weten.  Net toen ik aan het uitleggen was dat het stoeltje erin zit vanwege het comfort en dat als het een zadel was geweest waarschijnlijk niemand ooit met een velomobiel had willen rijden, draaide de gloednieuwe blauw-zwarte DF XL van Marc het plein op. Even waren ze afgeleid, maar al snel wilden ze meer weten. "Meneer, waarom heeft u alleen een onderbroek aan?"  Marc redde me uit de brand door op te merken dat dat een heuse velomobielsportbroek was.  Ik ben tenslotte mr. DF niet ;-). Daar leken ze gelukkig genoegen mee te nemen.

Een Strada en een Quest in een DF XL

'T ziet er altijd een beetje vreemd uit zo'n vertrekkend gezelschap ligfietsers.

Na deze velomobielpromotie kon ik mooi proberen of ik in zo'n DF zou passen. 'T was even passen maar het paste. Ik zat prinsheerlijk in een fiets die aanzienlijk smaller aanvoelde dan mijn 'good old'  Strada de landzeppelin. Opmerkingen op andere blogs dat zo'n DF past 'als een handschoen' begrijp ik nu wel. Fietsen mocht van Marc, maar dat doe ik later nog wel eens in Dronten.

Intussen was het LOL gezelschap zo'n beetje compleet: niet minder dan twee roeifietsers, een open ligfiets, een Strada, een Quest, een XS en inderdaad een DF XL. We zouden op ons gemak langs de IJssel naar het noorden fietsen.

The new kid in town :-)
Net Zutphen uit
Heerlijk beschaduwde weggetjes langs de IJssel.
'T water stond hoog
Volgens mij rijdt dat best goed. Als ik weer eens in Dronten kom wil ik ook wel eens een proefritje maken

En aldus geschiedde. Nico is een roeifietser in opleiding (maar hij leert wel erg snel) dus het tempo werd waar nodig aangepast. Helemaal niet erg. Op mijn vaste plekje in de achterhoede trapte ik heel relaxed achter de hele club aan. Op zo'n warme dag heb je trouwens helemaal geen zin in recordpogingen toch?

Na het appelgebak met een koude cola (inclusief 1 gratis ijsblokje) reden we weer zuidwaarts. Na een versnapering bij Huize Wim te Voorst sloeg ik af. Hoe ik ook verder zou fietsen naar Dieren, het Apeldoorns Kanaal wilde ik te allen tijde vermijden. Daar is het op zo'n dag een voortdurende slalom-oefening om files van fietsers en wandelaars. Na 103 kilometers duwde ik tevreden Strada 94 de garage in. Volgende maand weer en meer.