...buiten Nederland. Waarom is dat zo?
Check het gemiddelde uitje van Nederlandse ligfietsers en je ziet een enorme diversiteit aan ligfietsen. Onderstuur, bovenstuur, laag, medium, hoog etc. Maar je ziet meestal weinig 'trikes'. Open driewielers zijn blijkbaar niet heel populair in de Lage Landen. De enige driewieler die het hier goed doet is de velomobiel ;-).
Steek je echter de grens over naar bijvoorbeeld de USA dan is het een heel ander verhaal. Hele zwermen
tadpoles en delta's doorkruisen daar stad en land. Hoe zou dat toch komen? Zijn die Amerikanen (en bijvoorbeeld ook Duitsers) zo anders of is hun fietshabitat gewoon geschikter voor de driewielige open ligfiets? Een poging tot verklaring uit de losse pols.
Om te beginnen hebben die buitenlanders geen échte fietscultuur. Ze maken pas later kennis met de fiets, als ze ouder worden en een dikker en stijver wordend lichaam ze aanzet tot sportief bewegen. Op latere leeftijd is het dan een heel gedoe om nog op twee wielen te leren fietsen.
Two wheeled recumbents seemed to require more concentration to balance than an upright, and I worried about hitting something on the road and falling off. It was a delight to be able to just concentrate on pedalling and not have to worry about keeping the thing upright! Bron
De automobilisten in de USA met hun supersized SUV's willen fietsers best de ruimte geven maar dan moeten die ook 'big and wide' zijn! Trikes dus, waarvan de spoorbreedte vaak nog groter is dan die van een brede velomobiel! Anders dan in eigen land is de gemiddelde automobilist daar meestal geen fietser en dus wordt de bijzondere verschijning van zo'n lage ligdriewieler zelfs als een 'safety feature' gezien.
Now that I could ride as straight as an arrow, they gave me much more room! At last I felt safe cycling on the roads! Bron
A first tentative test ride on a quiet local road brought the first recumbent revelation – people don't half stare. Children, in particular, could hardly look more aghast if you'd just paraded past them on a rhinoceros. On their website, Ice venture the theory that this novelty makes their machines safer to ride in traffic than their minimal height would indicate, as surprised drivers pay you more attention. Bron
In de Verenigde Staten is 40 procent van de bevolking te zwaar en een kwart heeft vetzucht. Dat maakt deze groep groter dan de groep rokers en alcoholisten. Stel je eens voor dat je omvalt met een gewicht van 140 kg! Nee, dan liever drie wielen.
I weigh 300lbs, (dat is 136 kg! ) and have a history of breaking bikes, will your trike take my weight? No problem! Bron
"The reason why trikes are the fastest-growing segment of recumbents is ease of use," says Jeff Yonker, marketing manager for TerraTrike. "Two-wheeled recumbents have a sharp learning curve for pedaling, balance, and starting and stopping." For many older riders, not having to worry about balance is a big plus. Why not be comfortable as you're getting exercise? Bron
Alleen pensionados hebben in de USA veel tijd om te fietsen voor hun lol. Als Nederlandse pensionado kun je dan al 60 van je 65 levensjaren fietsen! En dan is de overstap naar een e-bike natuurlijk makkelijker gemaakt. Trikes schijnen ook een hoge fun-factor te hebben. Het is human powered carten!
Het is wel zo'n beetje duidelijk. De typische buitenlandse trike rijder is op leeftijd, fietst alleen voor z'n lol en heeft wat overgewicht. En voordat ie een trike aanschafte had ie zelfs nog nooit een fiets van dichtbij gezien. En omdat er in dat buitenland geen (smalle) fietspaden zijn is de buitensporige breedte van zo'n trike geen enkel probleem.
Er blijft nog wel één brandende vraag onbeantwoord: wie rijden er in Nederland met een trike? Want ze zijn er wel. Juist vandaag kwam ik er nog ééntje tegen in Apeldoorn.
Ben je een oudere Nederlander dan pak je je e-bike, heb je veel overgewicht dan heb je al een snorscooter. En omdat iedereen al wel eens rechtop fietste stap je door de macht der gewoonte én de angst voor het vreemde sowieso niet snel over naar een ligfiets, ook al kun je er niet mee omvallen. Tja, dan blijven er alleen fietsers over voor wie vallen een probleem is maar opvallen niet. Plus dat groepje excentriekelingen ;-) dat zo'n trike gewoon 'cool' vindt. Da's misschien nog wel de beste reden om er een aan te schaffen.
En daarom zijn er dus ook niet veel trike rijders in Nederland.
En als velomobielrijder dan? Kun je dan soms toch nog bezwijken voor de charmes van een trike? Het lijkt onmogelijk maar er zijn mensen daar wel eens over nadachten. Dan komen er verrassende andere voordelen boven drijven zoals het feit dat je geen schade aan je carrosserie kunt krijgen:
De trike heeft wat voordelen ten opzichte van een velomobiel: onder andere makkelijker opstappen, geen zorgen om schade aan carrosserie, makkelijker mee te nemen in trein/auto, en je kan goed je spoorbreedte zien waardoor je beter kan inschatten hoe ver je kunt uitwijken voor een tegenligger en je kan er U-bochten mee maken als het nodig is. Ook zit je iets hoger dan in een velomobiel. Bron: Belle
Nou, zo is het wel duidelijk genoeg toch? Wie heeft er zo'n trike in de garage staan? En raad je me dan een proefritje aan? Just for fun!