donderdag 29 december 2016

Een in nevelen gehulde omweg (Oliebollentocht 2016)

Door mijn deelname aan de 21ste Oliebollentocht ben ik tot de ontdekking gekomen dat bijna de hele velomobielwereld op de één of andere manier te weten is gekomen dat ik sinds een tijdje met pensioen ben ;-).  Maar daar leek het woensdagmorgen beslist niet op. De wekker stond gewoon op half zes. Ik had gelijk weer dat vertrouwde 'en nu naar het werk fietsen' gevoel. Ik zou wat later zelfs langs het waterschapskantoor komen, zij het met een enorme omweg.

Die omweg begon met het ophalen van dorpsgenoot Lorenz. Waarna de reis verder ging naar het LOL-meetingpoint bij de Oude IJsselbrug te Zutphen. Daar sloten wij aan bij Nico, Wim R. en Casper. Al bij het uitrijden van Zutphen merkte ik dat de mist bijzonder hardnekkig en ijzig koud was."Ach dat gaat wel over", dacht ik,  "straks breekt de zon wel door..." Toen kwam Deventer in beeld. Bij de spoorbrug kwam Arjen erbij; we waren compleet. Lorenz gaf een rondje oliebollen en we gingen nu echt op pad.

We gingen deelnemen aan een tocht die inmiddels zó bekend is dat er zelfs een traditioneel gefrituurd gistdeeggerecht naar genoemd is.

Iets voor zeven uur: verzamelpunt Zutphen
Kwart voor acht: verzamelpunt Deventer

Kwart over tien was het al toen we, uiteindelijk toch wat laat ;-), de Koperweg inreden. Die bleek geheel geblokkeerd te zijn door een werkelijk enorme hoeveelheid velomobielen. Er moeten daar dus 209 van die banaanfietsen gestaan hebben. Want zoveel zijn er geteld. Een heus wereldrecord!


Hé hallo, jullie gaan toch niet al weg? Kan ik nog even koffiedrinken?
Nee Paul, dit zijn echt de allerlaatsten! Je moet nu weg!

Leuk dacht ik nog, terwijl ik me naar binnen spoedde om wat levensreddend warm zwart vocht te scoren.  Met een diepe zucht ging ik op een van de houten bankjes zitten en nam een slok. Ik had nog maar net één slok genomen of buiten hoorde ik al iemand roepen: "de laatsten moeten nu écht weg hoor...!" Ik rende weer naar buiten, sprong in mijn Strada en kon nog net aansluiten bij de staart van de tocht. Dat was een mooi gezicht: hoe we wel vier-breed over de weg, het fietspad negerend, naar de rand van Dronten fietsten.  En al die auto's er een beetje hulpeloos tussen  ;-).

We waren nog maar net op een beetje op gang toen ik piepjes in het vooronder van de fiets hoorde. De notabene in Dronten nog vervangen, en thuis geheel opgeladen, batterijtjes van mijn Oregon 600 waren door de kou spontaan geïmplodeerd. Met het herbedraden van de hele navigatie raakte ik nog verder achter.

Bij de Roggebotluis, waar korte en lange route zich scheidden, kon ik gelukkig weer aansluiten. Het was een machtig gezicht die enorme rij velomobielen. Alhoewel ik door de mist de voorkant van de rij niet kon zien. Als korte routerijder was het verder simpel: rechtdoor en het water vooral links houden. Dan kwam je bijna vanzelf bij Flevonice.

Oh die eindeloze uitzichten in de polder!
De lange rij voor de korte route bij de Roggebotsluis.
De man met het bordje. Kort rechtsaf, lang linksaf.
Er reden acht QV's mee. Da's meer dan 50% van alle afgeleverde QV's hoorde ik.

Net voor Flevonice - een eindeloze rij

Net voor Flevonice - een eindeloze rij

Bij het oprijden van het Flevonice terrein werden we nog op een fraai stukje variété getrakteerd. Daniel Fenn reed met zijn prototype DF4 dwars door de berm ("Kuck mal wie einfach das geht!") en liet zich daarbij voortslepen door een piepklein hondje ("Sogar ein Jack Russel kann mit der DF4 30 pro Stunde fahren!").  De hele Oliebollentocht werd dan ook georganiseerd door dat andere bekende velomobielmerk uit Dronten ;-).


'Flevonice buiten
Flevonice binnen

Ik heb m'n fiets maar bij een paar snelle modellen in de buurt gezet. Wellicht dat ie daar nog wat van leert

Binnen was het warm en was er een heel uur lang de gelegenheid om nu echt bij te komen én diverse collega-bloggers en -fietsers te spreken. Daar was ik wel aan toe na 120 kilometers. De korte route terug naar Dronten werd de allerkortste route terug naar Dronten. Niet moeilijk doen gewoon de grote weg blijven volgen. Kwart over twee  kon ik aansluiten bij de heren en dames die zich buiten bij een goed brandende vuurkorf stonden te warmen.

Het grote voordeel van vroeg arriveren was dat er tijd genoeg was om gezellig verder te kletsen en te recupereren voor de lange koude en donkere reis terug. Het nadeel was wel dat het wachten op de soepkar was langer duurde. De soep smaakte er niet minder om.

'Intercitybike' bood een uitgebreid voorzieningenpakket aan. Aan elk detail was gedacht. Hartelijk dank daarvoor!
De heren van de vuurkorf
LOL'ler Nico zoekt altijd het beste plekje voor zijn fiets
Hoera de soepkar
Het typische gebak dat naar deze tocht genoemd is
Hoera de soep!


Met z'n zevenen vertrokken we om half vijf in het laatste licht. Doorploeteren was het, weer dwars de Veluwe over. Dwars door de bossen, waar de duisternis donkerder is dan in de rest van het land.  Bij Vaassen, we stonden bij dat wereldberoemde Apeldoorns Kanaal, verdween de rest in de nevels  richting Deventer en Zutphen.

Wat als een werkdag was begonnen eindigde nu ook weer zo. Met een omweg van uiteindelijk slechts 181 kilometer passeerden Lorenz en ik het waterschapskantoor. Daarna waren het nog maar een schamele 30 kilometers naar Dieren. Vlak voor Dieren werd de mist ondoordringbaar. Voor de 37ste keer die dag zette ik mijn bril weer af. Tweehonderd-en-elf kilometers stonden er uiteindelijk op de teller en het was mooi geweest, heel mooi!

Volgend jaar fiets ik beslist weer mee  met de 22ste editie van de velomobieltocht der tochten. Waar die dan wordt verreden is nog onbekend; dat is nog in nevelen gehuld. Wie weet wordt het weer zo'n woonwerkritje met een omweg?







Update: Het complete OBT2016 Fotoalbum is te bekijken op Flickr of op mijn Facebookpagina












maandag 26 december 2016

Opladen voor de OBT2016

Hé zijn jullie al bezig? Met de voorbereidingen voor de 21ste Oliebollentocht? Of ben je zelfs al onderweg? In Huize Mooi Geel begint de oliebollenspanning nu héél langzaam op te lopen. De fiets moet nog gewassen worden, de krentenbollen nog gekocht, de winegums liggen nog in het schap bij Albert Heijn. Dat komt allemaal morgen wel.

Maar voor zo'n op-en-neertje van 225 kilometers moet je jezelf wel voldoende opladen. Dat geldt zeker ook voor alle spulletjes die ik mee ga namen. Het lijkt verdorie wel elk jaar meer te worden. In totaal sleep ik meer dan 50 Gb aan digitale opslagruimte mee; voldoende voor uren video en ontelbare vele foto's. En dan heb ik het nog niet eens over de serieuze verlichting die mee gaat en de navigatie-apparatuur. Plus de back-up voor de energievoorziening.

Het lijkt nu wel of het vooral om al die e-spulletjes gaat in plaats van over een leuk stukkie fietsen. Samen met LOL en 150 andere velonauten. Dat is natuurlijk beslist niet zo ;-).

Tot a.s. woensdag in Dronten.

Opladen!

donderdag 22 december 2016

Iets voor het laatst doen...

Het is iets na zessen. Jullie kennen het verhaal wel. Ik fiets langs dat inmiddels wereldberoemde Apeldoornse Kanaal, het is erg donker en ik ga naar mijn werk. Vanochtend regende het behoorlijk en gebruikte ik voor de 7e keer mijn kap. Boeiend ;-). De afgelopen vijf jaar heb ik elk jaar zo'n 7000 woonwerk kilometers gemaakt. Ook dit jaar zal het daar zo ongeveer op uitkomen. Vaste dagen, vaste afstand; dan krijg je dat al snel.

Van november tot en met maart fiets ik 's ochtends in het donker
Het bijzondere van deze dag is echter dat het mijn allerlaatste woonwerk kilometers zijn.  Vanaf morgen fiets ik nooit meer naar Apeldoorn om daar te gaan werken. Ik ga zelfs helemaal niet meer woonwerkfietsen. Paul stopt ermee, hij gaat met 'pensioen'.

Nadat ik nu even een betekenisvolle stilte heb laten vallen door een nieuwe alinea in te voegen, zal ik het verder uitleggen. Zo ingewikkeld is het niet: Anja en ik wilden al lang wat eerder stoppen met werken en op een gegeven moment kwam die mogelijkheid in beeld. Zo is het ongeveer gekomen.

Wat voor MGINL véél belangrijker is, is dat er ineens 7000 kilometers aan fietsbelevenissen en -inspiratie per jaar gaan wegvallen. En dat is niet alles. Als ik niets doe mis ik ook nog eens meer dan zes uur matig ;-) intensief  'sporten' per week. En aangezien ik nog steeds van lekkere dingen hou moet ik een plan bedenken.

Ik zal een heel nieuw ritme van fietsen (want dat wil ik graag blijven doen) moeten vinden. Ik zal de Pé Koomen van de provincie Gelderland moeten worden. Ik heb bewondering voor de grote regelmaat waarmee Pé zijn rondjes door Noord Holland draait.

Ik zal mooie tochten en tochtjes over de Veluwe gaan maken bijvoorbeeld.  Even op en neer naar Dronten om mijn banden op te laten pompen of toch maar weer een stukkie langs dat mooie Apeldoornse Kanaal?

Langs het kanaal fietsen blijft natuurlijk een aantrekkelijke route
Maar zonder het werk als stok achter de deur zal ik toch, zeker de eerste tijd, een drempel moeten nemen. In elk geval wil ik net zoals tot nu toe zeker 200 kilometer per week blijven fietsen. Maar daar heb ik dan ook zeven dagen per week de tijd voor.

'Mooi Geel Is Niet Lelijk' zal met de zelfde regelmaat gevuld blijven worden. Als ik niets meemaak dan verzin ik wel wat. Dat ging me in de afgelopen jaren ook goed af ;-).  Als het goed is merken jullie van dit alles dus helemaal niets...



dinsdag 20 december 2016

Geheimzinnige geluiden in mijn fiets

Terwijl ik langs het Apeldoorns Kanaal de zoveelste dichte mistbank induik hoor ik links achter mij alweer dat gerinkel. Ik had er eerst nog niet zo op gelet maar nu begint het toch op te vallen. 'T zou een losse spaak kunnen zijn. Daar heb ik er al vier van gebroken, in mijn achterwiel. Maar de laatste keer dat dat gebeurde is al weer maanden geleden.

En nu ik er goed op ga letten hoor ik eigenlijk veel meer vreemde geluiden.  Een ritselend geluid rechts van mij. Dat moet uit mijn rechtervelomobieltas komen. Daar waar normaal gesproken de 'regenkleding' in zit. Dan is er nog dat knisperende geluid. Dat hoor ik vooral als ik een scherpe bocht naar rechts maak. Het lijkt wel of mijn elleboog dan tegen iets aandrukt?  En als ik mijn benen stil houd dan hoor ik heel op de achtergrond een subtiel geklots.

Er speelt een heel orkest van vreemde tikjes, kraakjes en tinkeltjes in mijn velomobiel. Moet ik nog snel op en neer naar Dronten voor groot en klein onderhoud? Zo mogelijk deze week nog, zodat ik pechvrij opnieuw naar Dronten kan de 28ste?  Ik begin me  toch zorgen te maken...

Maar op het moment dat ik die dichte mistbank uitrij wordt het me duidelijk. Op mijn dashboardklokje zie ik dat het al 19:37 uur is. Waarom ben ik zo laat? Ik keer huiswaarts van de jaarlijkse kerstborrel bij het waterschap. Bij die kerstborrel hoort het kerstpakket. Zo'n kerstpakket kun je als velomobielrijder niet in de daartoe verstrekte feestelijk gekleurde doos meenemen. Tenzij je een Quattrovelo hebt natuurlijk. Dus al die potjes, flesjes, zakjes en doosjes gaan in speciaal daarvoor meegenomen boodschappentassen, strategisch verspreid in de hele fiets.

Wij van Mooi Geel adviseren de vaste vloerbedekking van Velomobielonderdelen.nl voor het veilig vervoeren van een La Fiesta Tempranillo 2015.
 Achter mijn bureau had ik een paar uur eerder die feestelijk gekleurde doos opengemaakt en was begonnen met het overpakken van de complete inhoud in die boodschappentassen. Al snelde vormde zich een uitgelaten groepje collega's om mij heen. "Ga je dat echt allemaal meenemen in die banaan van je?" riepen ze. Gelukkig heb ik als velomobielrijder veel ervaring met jolige groepjes die wat over je fiets roepen.  "Wil er nog iemand en lege doos?", riep ik toen ik alles ingepakt was.  Gejuich steeg op.

Dat kerstpakket is een net zo vastgeroeste traditie als het jaarlijks schrijven van dit stukje daarover ;-).  Er zijn dan ook edities van 2015, 2014, 2013 en 2012.

donderdag 15 december 2016

Dirty Riding

Het is één van de unieke kenmerken van bezitters van een Strada, maar bijvoorbeeld ook van een Mango of een WAW. Nu groeit deze groep nog verder door al die nieuwe DF-rijders. Het gaat hier om één van de meest opvallende manieren waarop je de bezitter van zo'n fiets kunt herkennen.

Het zijn die unieke tatoeages die meestal in schuine patronen over het gezicht van de rijder verspreid zijn. Lijnen die zich overigens moeiteloos laten doortrekken naar soortgelijke 'striping' op de fiets zelf. Vaak in donkere tinten uitgevoerd en meestal met wat reliëf. Ze zijn 100% natuurlijk én afbreekbaar. Dat laatste gaat het beste met warm water en wat zeep.

Het ziet er heel spannend uit en ook wel indrukwekkend en wat dreigend. De oorlogsbeschilderingen van deze groep vm-rijders waaraan je kunt zien dat ze zich buiten de gebaande paden hebben begeven. Hé, let eens op, lijken ze te willen zeggen, wij zijn niet alleen maar gladde asfaltracers. Wij voelen ons op elk wegdek thuis!

Zij zoeken de rand van elk fietspad op, in elke bocht. Ook met regen, en sneeuw schromen zij niet modderige paden en wegen te kiezen. Plassen? Daar ga je dwars doorheen. Onvervaren kiezen zij voor onverhard.

Maar deze onvervarenheid heeft een prijs. Bij elke bocht komen de voorwielen uit hun wielkasten te voorschijn en werpen, als je geluk hebt, een indrukwekkende fontein van modder op. Daar helpt geen maxi schermpje aan. Hoe dan ook, het komt op jou en je fiets terecht. Je kunt dan zodra je weer thuis bent dat warme water en die zeep gaan gebruiken, maar je kunt het ook gewoon laten zitten. Op je fiets dan, bedoel ik ;-).

Ervaren 'open' rijders kunnen aan de hand van de sporen op de fiets veel vertellen over terrein en snelheid. Zo kun je zien dat deze fiets meestal op Veluwse zandgrond te vinden is en dat er met matige snelheden (zo rond de 30 km p/u) gereden word. Dat klopt dus aardig ;-).
Fiets wassen is dus niet mijn favoriete bezigheid. Maar nu weten jullie waarom ik het vaak zolang uitstel.
"Nou Paul", zei een collega laatst, "je mag je fiets wel eens wassen." En dat ga ik dus bewust niet doen. Deze subtiele fietsttatoos in warme aardetinten laten juist zien dat ik een echte 365-dagen fietser ben! Ik ben er trots op. Op mijn Strada zit een 'Proud To Be Dirty'  sticker!

Straks, vlak voor de Oliebollentocht, gooi ik er wel een emmertje warm sop overheen. Maar dat is dus vooral omdat Anja vindt dat ik er dan netjes uit moet zien ;-).

maandag 12 december 2016

Toeristische gids voor de OBT 2016

Vorig jaar was het een 'crime' ;-). Er waren, als ik me goed herinner, niet minder dan acht mogelijk routevariaties. Klimmen, vlak, kort, lang en dat alles ook nog eens heen én terug. Dat was nog eens keuzestress. De poldereditie van 2016 is wat dat betreft eenvoudiger. Alhoewel je zowel vóór als ná de koffie telkens toch nog weer uit twee varianten kunt kiezen.

Nu zou je denken, zo'n fietstocht door de polder is toch niks anders dan monomaan knetterhard achter elkaar aanfietsen over kaarsrechte onbeschutte polderwegen? Nou, zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Op die rechte wegen sukkel je als velonaut makkelijk wat weg in je comfortabele stoeltje. Polderblindheid noemen ze dat. En voor je het weet hebben we de grootste kopstaartbotsing uit de geschiedenis van het ligfietsen.

"Hoe langer de sliert hoe meer het pleziert"


Om iedereen scherp te houden, en tegelijkertijd een beetje te helpen bij de routekeuzestress heb ik hieronder wat verzameld. Zodat je niet alleen maar panisch naar het achterband van je voorganger zit te staren. "Zie ik 'm nog, zie ik 'm nog? Moet ik al remmen?" Heb je onderweg nog wat om naar uit te kijken :-).

 

Startpunt Dronten

Dronten ontleent haar naam aan de Polder Dronthen, een door aangeslibd land ontstane polder bij Kampen. Op 26 april 1962 kwamen de eerste bewoners in Dronten. Je ziet 't niet maar je zit hier meters onder zeeniveau. Als de dijken breken helpt 't geen zier dat onze fietsen ook wel eens voor kano's of duikbootjes worden uitgemaakt. Alleen het talud van de Hanzelijn levert je een droog plekje op als het water naar binnen stroomt.

Rood is onder NAP, groen er boven. (AHN Hoogtekaart van Nederland)
Fietspad langs de Hanzelijn van Dronten richting Kampen. Deze route nemen we dus niet, Waarschijnlijk vanwege de scherpe bochten die er in zitten en de opstoppingen die dat geeft \als al die Questrijders drie keer moeten steken ;-)


Vlak voor dat we bij de randmeren komen fietsen we door een groot bos. Dit is het Ontariobos want het is in 1958 (de polder was toen nét droog en ikzelf twee jaar oud) geschonken door de Ontario Horticultural Associaton. Hadden die Canadezen heel veel bomen over? Vlak voor de Roggebotsluis kun je iets verderop een hele vroege 'bio break' maken bij Restaurant Cafetaria Roggebot House. Waarschijnlijk kun  je er een visje eten.


Roggebotsluis

Gewoon een sluis dus. De naam komt van een zandplaat die in de natte tijd hier ergens in de Zuiderzee lag. Als je de lange route rijdt dan fiets je er overheen. Als je de korte route rijdt dan zie je 'm vooral in je achteruitkijkspiegels. Want hier scheiden de wegen van de korte en lange route heen zich tijdelijk. Maak je geen zorgen vlak na Elburg zien we elkaar alweer.

 

Lange route heen

De lange route duikt hier dus de polder in en schampt de historische Hanzestad Kampen. Je passeert een aantal pittoreske kolken  waarin Hengelsport vereniging Ons Vermaak naar zeelt, blankvoorn en karper vist. Die kolken zijn eigenlijk gewoon enorme gaten die achterbleven na de zoveelste dijkdoorbraak. Op dit punt steekt ook de nieuwe Hanzespoorlijn de randmeren over.



Na het gehuchtje Noordeinde zit je een stuk op de route van een LOL langeafstandstocht: het rondje waterschap in 2014. Dat waren toen 275 hele warme kilometers.  Zo warm als toen gaat het nu beslist niet worden.

De route gaat verder zuidelijk langs de randmeren. Neem vooral het fietspad dat bovenop de dijk loopt, je hebt er een mooi uitzicht op het water. Heel ver weg aan de overkant zou je de rijders van de korte route moeten kunnen zien rijden.

Een paar kilometer voor Elburg staat een bescheiden stenen schuurtje langs de dijk. Dat is het historische polderschuurtje cq. dijkhuisje waarvan ik een paar maanden geleden een fotoserie maakte voor het waterschap. Daarna fiets je al snel Elburg city binnen: vooral bekend als dé toegangspoort voor oostelijke velonauten tot Dronten.

Rechts het dijkhuisje....

 

Korte route heen

Dit deel van de route fiets ik wel eens als ik naar of van velomobiel.nl fiets. Zeker als het hard waait en koud is fiets je de eerste kilometers (vanuit het noorden gezien) beschut tussen bomen en struiken over een breed fietspad. Van de randmeren zie je op dit stuk weinig. Die komen pas ergens voor Elburg weer in het vizier.  'T is even doortrappen maar dan komt Elburg in zicht en gaan we ritsen met de jongens en meisjes van de lange route.

Maar eerst kun je nog vlak voor de kruising met de weg naar Dronten aan je rechterkant de Kop van 't End zien. Toen Oostelijk Flevoland op 27 juni 1956 officieel droog werd verklaard kwam het havenhoofd van Elburg op het droge te liggen. Veel later is het gereconstrueerd en samen met een replica van de vuurtoren  hier weer opgebouwd.

Samen verder naar Flevonice - tijd voor koffie, koek, cake en kletsen 


In de zomer moet het hier druk zijn bij de talloze campings en jachthaventjes. Ter hoogte van Biddinghuizen kun je dan ook met een mini voetfietsveer naar Nunspeet oversteken  De mooie Veluwe op. Maar nu is er vast niks te zien of te doen. Naar Flevonice is het niet ver meer.

Weet je het nog?: Flevonice verkeerde ooit in financieel zwaar weer, net toen ónze Cycle Vision gehouden zou worden. Dat was in 2013. Ze hebben daar dus nog wel wat goed te maken ;-) want die CV werd toen afgelast.

Op vertoon van je NVHPV ledenpas kun je tegen gereduceerd tarief  overbanden met spikes huren en een rondje draaien op de ijsbaan. Let op: we vertrekken weer op tijd naar Dronten.

 

Lange route terug


De echte bikkels (of degenen die in de buurt wonen) pakken deze route. Via een omweggetje ga je net als de jongens en meisjes van de korte route eerst naar Biddinghuizen. Biddinghuizen is in 1963 ontstaan. Het dorp is vernoemd naar een verdwenen dorp met dezelfde naam. We fietsen hier 3 meter onder NAP.




Op 10 oktober 1963 kwam de familie Heijmink als eerste bewoners in Biddinghuizen wonen. Zij betrokken deze woning aan De Voor 6. 

De lange-route-rijders zwaaien nog even naar de sliert fietsers die verder gaat met de korte route en fietsen dan drie rotondes later weer het open landschap van de polder in .

Als er een gure oostenwind waait zou het wel eens handig kunnen zijn deze route te nemen. Eerst heb je dan wind mee en de tweede helft fiets je beschut door zo'n typische strook polderbos, 
En voor je er erg in hebt ben je alweer in Dronten city.  Bekend van de heerlijke oliebollen en dampende kommen snert. En van de velomobielindustrie natuurlijk.

 

Korte route terug

Grotendeels over vrijliggende fietspaden rijden ook de korte-route-rijders naar Biddinghuizen. Ze zwaaien nog even aar de sliert fietsers die verder gaat met de lange route en fietsen dan drie rotondes later weer het open landschap van de polder door. Dronten, bekend van de heerlijke oliebollen en dampende kommen snert, is dan dichtbij.

 

Nog steeds keuzestress?


Wat je ook doet, welke route variant je ook rijdt, het wordt vast en zeker een leuke OBT!
En weten jullie al welke route je gaat nemen? In elk geval tot dan!

Of ik zelf al een voorkeur heb?  Ik denk er over heen de lange route te nemen (40 km) want die is wat afwisselender. Terug wil ik zo snel mogelijk naar de oliebollen en de snert: de korte route dus van 20 km. Kom ik in totaal uit op een mooie 60 kilometers. Met de 160 voor de heen en terugreis erbij is het dan wel lang genoeg geweest,


woensdag 7 december 2016

Adembenemend en 'unwiderstehlich'

Als je als velomobielrijder nog steeds in het Sinterklaascircuit zit dan is het onvermijdelijk. Degene die jouw lootje trekt  wrijft zich in de handen: "Ha! een onderwerp voor een surprise en voor een gedicht is dit jaar makkelijk", denkt hij op zij dan. Schaamteloos plunderen ze je blog en gaan aan de gang.

En daar zit je dan ineens  als meneer De Velomobielrijder met een groot geel boek op schoot. Origineel ;-) idee en leuk uitgewerkt :-). Hé Sint, da's nog eens wat anders dan over de daken fietsen!

De voorkant
De achterkant

zondag 4 december 2016

Een wonderschone winterrit

Je moest er wel koude tenen, koude handen en/of een koude neus voor over hebben maar dan kreeg je er ook véél voor terug. Een LOL-ritje door de mooie Achterhoek in wonderschoon winterweer. Daar ga ik geen woorden aan vuil maken, laat de plaatjes maar voor zichzelf spreken.

Op pad naar Zutphen: de bevroren neus van Strada 94 prominent in beeld.
Ik zag het al direct: dit beloofde een mooie, een hele mooie dag te worden
Voor zo'n uitzicht moet je gewoon stoppen, ook al is fietsen nog zo leuk
Mijn tenen beginnen koud te worden maar gelukkig ligt aan de overkant van de IJssel al Zutphen
Terwijl ik me opwarm met een bakkie koffie druppelen de andere elf LOL-lers binnen
Staat iedereen in de goede richting voor een rondje Achterhoek? Dan kunnen we eindelijk vertrekken...
Nog maar net Zutphen uit of we staan alweer stil. Lekke band. Nog wel zo'n onplatbare Michelin Protek
Stilleven met twee velomobielen
Ideaal velomobielweer...
...koud én zonnig. Wat wil je nog meer? Zelfs voor de twee open liggers was dit nog genieten ;-)
Koffiestop bij het Wapen van Heeckeren vlakbij Hummelo.
'T ziet er erg smakelijk uit maar het appelgebak was wat aan de droge kant
Langs de Oude IJssel verder naar Doesburg en Dieren. Na 64 kilometers was ik weer thuis.

woensdag 30 november 2016

Op de hoge, hoge daken...

Mede onder invloed van de Partij voor de Dieren is dit jaar besloten een belangrijke vorm van traditionele dierenmishandeling tot een einde te brengen. Maar er is ook goed nieuws ;-). Door slim lobbyen van de NVHPV kon er een positieve draai aan gegeven worden. Zo is op het nippertje een escalatie à la Z****e Piet voorkomen. 

Het is zo wel beetje alleen op die hoge daken. 


De eerste ervaringen zijn positief. De ouders zijn tevreden en de kinderen vinden het 'cool'. Één ding is nog wel wennen: in tegenstelling tot het paard is Sint's fiets niet meer wit ;-).  Van allerlei bekende liedjes duiken inmiddels alternatieve versies op.

Op de hoge, hoge daken
Rijdt Sint Nikolaas met zijn Quest
Wil je weten, lieve kinderen
Wat hij tot zijn Quest steeds zegt

Kijk eens even beste fiets
zie je daar beneden iets?
Kijk eens even beste fiets
zie je daar beneden iets?

Zijn Action Cam gluurt door elke schoorsteen
En hij geeft de goede Sint
Die geduldig ligt te wachten
de naam van ieder niet meer fietsend kind

Alles ziet die slimme fiets
Zich vergissen kan hij niet
Alles ziet die slimme fiets
Zich vergissen doet hij niet

Sinterklaasje schrijft dan heel verdrietig
Al die namen op zijn fiets
En hij zegt die kinderen krijgen
Nu geen speelgoed maar een fiets

Wil je dat onthouden fiets?
Want niet fietsen vind ik niets
Wil je dat onthouden Quest?
Want niet fietsen is de pest!

"Waarom geen Strada op de hoge daken, Paul? Of een QV?" Dat heb ik me ook al afgevraagd. Tenslotte heb je bij het passeren van schoorstenen en dakgoten alle stabiliteit nodig die je kunt krijgen. Deze keuze schijnt genaakt te zijn omdat er voor een Quest meer maatschappelijk draagvlak zou zijn. Tja....

piano begeleiding om zelf mee te zingen


dinsdag 22 november 2016

Make Yellow Great Again

Bestel nu de actiebutton
2 st. 19,75 euro excl. verzendkosten
Met de verkiezing van de mooiste, beste en meest opvallende velomobielkleur van de wereld in het verschiet, heb ik wat te melden. Het moet namelijk maar eens afgelopen zijn!

In toenemende mate rijden er velomobielen met vreemde kleuren door ónze Nederlandse straten. Mint, roze, zwart, wit en nog vreemdere. En nog erger: meerdere kleuren op één fiets. Er is zelfs een foute website opgedoken waar je die kleurencombinaties thuis al stiekem kunt uitproberen.

Wij, de trotse mooi gele rijders hebben daaronder te lijden! We vallen minder op in het verkeer!  De waarheid moet nu maar eens gezegd worden: geen soft geneuzel meer van gevestigde Haagse lobbyclubjes zoals de NPHVV! 

Het komt allemaal door de Chinezen die onze markt overstromen met oranje, rode, blauwe, groene en andere verkeerd gekleurde fietsen. Die Chinezen zijn slim, die sturen ons alle foute kleuren die ze zelf kwijt willen. Ik beloof het jullie: ik bouw een Grote Muur om China heen en wie gaat dat betalen? Juist, de Chinezen! 

Ik garandeer jullie dat geel weer de mooiste kleur zal zijn die Onze Lieve Heer ooit geschapen heeft. Geen haar op mijn hoofd, en ja dat is allemaal echt, die hier ook maar aan twijfelt. Kijk naar die andere kleuren. Dat zijn toch geen kleuren! 

Vrouwen zijn niet geschapen om te fietsen. Ik pak ze meestal bij hun zadel en duw ze van het fietspad af. Ik kom er mee weg want ze vinden dat eigenlijk heel prettig. Met een gele fiets kun je namelijk alles maken bij de vrouwtjes.

Je moet gewoon groot denken. Want als je met denken begint kun je het net zo goed groot doen!  Al die anderen hebben geen oplossingen voor het kleurprobleem omdat ze niet zo rijk en zo slim zijn. Als geel straks weer de grootste kleur wordt ga ik elke velomobiel die de grens over wil en niet geel is de toegang verbieden. Krijgen we  ook weer een kleurzuivere Oliebollentocht.  Ik maak geel weer groot! Ik maak geel weer mooi! Wij worden weer trotse gele rijders!

Ik krijg ook veel steun uit het buitenland.... (Bron foto)
Het verbaast me niets dat jullie vinden dat ik nu gelijk heb. Vorig jaar heb ik ook al  alles goed voorspeld. Op ditzelfde weblog waarmee ik zo rijk ben geworden.

En tot slot een belofte: Ik zal nooit deelnemen  aan een wedstrijd op de Cycle Vision. Ach, toen ik wat jonger was reed ik de Ymtes en de Daniels er bij bosjes uit maar nu gun ik ze hun prijsjes. Als hoofdsponsor van de CV 2017 heb ik wel één voorwaarde gesteld: alleen gele velomobielen mogen meedoen. 

Willen jullie meer of minder geel?



zaterdag 19 november 2016

Rekappitulatie

Nog maar heel kort geleden stonden er  ineens drie Sinner velomobielkappen tegelijkertijd te koop op ligfiets.net. Waarschijnlijk hadden de drie eigenaren strategisch afgewacht tot de koudere en nattere dagen weer aan zouden breken. En inderdaad: in 'no time' waren ze verkocht. Tijd om eens terug te blikken op het gebruik van mijn Sinner velomobielkap. Heb ik 'm gebruikt én ga ik 'm verkopen? 

In januari 2015 probeerde ik de kap van Lorenz een paar dagen uit. Het toen was vooral erg koud en over het algemeen was de conclusie: prima ding, niet verkeerd bij kou (en nat weer) maar ik ga er geen aanschaffen. Ik vond het gewoonweg een beetje te veel geld.

Maar in april 2016 erfde ik van mijn Tante Gerrie een bedragje waar ik zo'n kap wel van kon betalen. De kap kwam er en werd in eerste instantie vrijwel niet gebruikt. Wat wil je ook, we fietsten op dat moment het voorjaar in en daarna kwam de zomer.. Er viel weinig regen en koud was het al helemaal niet.

Tot begin augustus kwam mijn kap welgeteld drie keer van z'n haakje in de rommel- annex logeerkamer. Augustus verstreek, de kap bleef hangen. September brak aan en de hele maand bleef mijn velodakje stof verzamelen. October, weer niks. De kap begon nu echt stoffig te worden. November brak aan. "We zitten in de herfst.", dacht ik. "Nu moet het op een werkdag toch lukken om een keer die kap te gebruiken?"

En welk een opluchting vorige week! Op dinsdag, woensdag én donderdag regende het veel of erg veel bij vertrek uit Dieren. En soms zelfs tijdens de reis naar huis. In één week verdubbelde ik mijn kapgebruik! 

En beviel het? Mwah, bij regen moet dat vizier toch open. Ik moet nog eens wat prutsen met een betere 'regendruppeldeflector' want zeker bij motregen woei er aardig wat nattigheid naar binnen en tegen mijn bril. En die wil ik juist heel graag op- en drooghouden. Maar het was natuurlijk een stuk prettiger dan onder dat benauwde deksel. Met het mindere uitzicht kan ik als (bijna) 4-sterren velonaut inmiddels wel omgaan. Een kwestie van iets ruimere bochten en wat voorzichtiger oversteken.

Hier hangt ie meestal: tussen de vakantiefietstassen en de strijkplank. Een mooi plekje ;-)
Hoe het verdergaat? Eigenlijk verwacht ik dat de kap in de weken tot 2017 nog wel een keer van z'n haakje zal komen. Al was het alleen maar om de bewonderende blikken en opmerkingen van mijn collega's nog een keer op mij in te laten werken ;-). "Wow, dat ziet er cool uit Paul", "Super stoer!" of één vele variaties daarop.

Oh ja, en verkopen ga ik 'm dus niet....


zaterdag 12 november 2016

Meefietsen met een blaadjesteller?

Hebben jullie dat ook wel eens? Zo'n dag dat je zit te genieten in (of op) je fiets? Zo'n dag met een verrassend warm novemberzonnetje. Haast zonder andere fietsers op het mooiste deel van je woonwerkroute. Zo'n middag waarop je zonder al te veel haast, haast moeiteloos naar huis kunt fietsen. Zo'n middag dat je denkt dat je de misschien wel mooiste woonwerk route van iedereen hebt! Nou, zó'n middag had ik afgelopen vrijdag.

Aan zo'n Amerikaanse Eik zitten al gauw 100.000 blaadjes van 0,4 gram per stuk
Als blaadjesteller van dienst nam ik het rayon  'Apeldoorns Kanaal' voor mijn rekening. Een perfecte tijd voor deze klus. Aangezien er aan zo'n Amerikaanse Eik uit 1867 ruim 100.000 blaadjes schijnen te zitten was ik er wel even druk mee.  Negentig procent van dat blad lag inmiddels op het fietspad, wat het tellen wel makkelijker maakte. Intussen liet ik de Contour Roam2 action camera meedraaien.

Fiets en tel mee...  Zak ontspannen onderuit en laat die blaadjes maar komen! Tip: Wij van Mooi Geel adviseren de video 'fullscreen' en met het volume op hoog af te spelen ;-).




donderdag 10 november 2016

Gans het raderwerk staat stil...

Viaduct Terwoldseweg over de A50...
"...en we luisterden naar 'Last Leaves Of Autumn' van Beth Orton. Nu schakelen we over naar Jeroen van de Verkeersinformatiedienst voor de files van dit moment. Jeroen, wat heb je te melden?"

"Dank je, behalve de gebruikelijke files van een rustige dinsdagavondspits is er één extra filemelding. Op de A50 iets ten zuiden van afrit 25, dat is ten oosten van Apeldoorn, hebben we vier kilometer langzaam rijdend en stilstaand verkeer in de richting Zwolle. Het gaat hier om een kijkfile. Er schijnt op het viaduct Terwoldseweg korte tijd een vreemd voorwerp te zijn waargenomen. De verwachting is dat deze file snel oplost."

"Gansch het raderwerk staat stil als één velomobielrijder dat wil" 

maandag 7 november 2016

Een bijzonder lollige pannenkoek

Op de hele vroege zondagochtend is Nederland misschien wel op zijn allermooist. De natuur ontwaakt. De eerste zonnestralen verlichten de toren aan de Houtmarkt in Zutphen. De dag voelt nog fris en vol belofte. Er rommelt iets in een zijstraat - dat moet Marc zijn die even later met zijn DF het plein oprijdt. Bijna niemand die dit verstilde tafereel ziet,  behalve Paul.

Terwijl Anja nog op één oor ligt, is Paul voor dag en dauw opgestaan om met volle teugen de eerste zondag van de maand te proeven. Ontspannend? Reken maar. Net als de fietsrit naar Zutphen toe. Geen kip op de weg en zó'n relaxte rij-ervaring: dat kan alleen een velomobiel bieden. "Als je me twintig jaar geleden had verteld dat ik uitgerekend op de énige dag dat ik kan uitslapen extra vroeg op zou staan, had ik je recht in je gezicht uitgelachen", fluistert Paul. Hij neemt een slok van zijn koffie die juffrouw Nellie net neergezet heeft. "Maar zo'n moment om even te genieten van de LOL-rit die straks gaat starten, dat voelt echt als een cadeau."

Heb je nu een déja vu gevoel? Dat klopt! Bovenstaande tekst lijkt verdacht veel op de eerste twee  alinea's van het vorige bericht. Ik deed niets anders dan de opmerking van Wim bij dat bericht hier in de praktijk brengen ;-)

Rond de LOL-stamtafel in het Volkshuis werd het snel drukker. Ruim voor half tien, de officiële verzameltijd,  zaten er al dertien ligfietsers en velomobielrijders aan de koffie en thee. "Nou moe", zei juffrouw Nellie, "het lijkt wel of jullie elke keer met meer komen!"  Maar voor een record opkomst schijnt het nodig te zijn dat er vijftien man/vrouw meerijden.  Daar kun jij dus volgende maand aan bijdragen. Heb je een ligfiets of velomobiel? Fiets dan eens mee met LOL. En nee, we rijden niet heel erg hard ;-).

't is gewoon altijd erg gezellig aan de LOL stamtafel
Gaan we  nog een keer weg, of hoe zit dat?
De bestemming deze keer was (Radio) Kootwijk. Naar het westen waarvandaan de wind waaide. Met die bestemmingen bemoei ik me nooit, ik hou me dan op de vlakte. "Je houdt je op de vlakte omdat je niet van klimmen houdt, Paul", merkte iemand heel scherp op. Ze kennen me  wel een beetje bij LOL.

Verdorie, wat was het koud. Gelukkig had ik me bij vertrek al in winterkostuum gestoken. Een lange broek, een fietsshirt met korte mouwen en daarover heen nog eens een fietsshirt met lange mouwen. Maar dan de open liggers: die kleedden zich met dubbele handschoenen, donsjacks, warme schoenen en dikke fleecemutsen. We waren allemaal maar wat blij toen we  het dorpje Kootwijk binnenreden.

In  de warme gelagkamer van Café Restaurant Brinkhof konden we  zo aanschuiven aan de grote tafel.  Ik had intussen flink trek gekregen en waagde mij aan een pannenkoek met echt Veluws Spek. Dat wilde ik wel eens meemaken. Nou dat heb ik geweten!  De wat ongepolijste bediening (in een recensie op Google Maps  'lompe kikkers' genoemd) slingerde een werkelijk megavette pannenkoek op tafel. Waarschijnlijk houden ze achter het café in een schuurtje wat wilde zwijnen voor dat Veluwse Spek. Ik meende bij aankomst al wat geknor te horen, maar dat kan ook mijn maag geweest zijn. Jongens, jongens, ik heb die avond niet meer hoeven te eten. En bij de bescheiden klimmetjes die na deze stop nog volgden voelde ik nog het gewicht van dit Veluwse culinaire hoogtepunt.

Mooi fietspad over de mooie Veluwe langs een heel bijzonder gebouw. Nog nooit in Radio Kootwijk geweest? Fiets er eens heen dat kan ook met LOL ;-)
Daarna fietsten we toch nog langs Radio Kootwijk en over het supermooie betonfietspad over de heide naar Hoenderlo. Toen waren we eigenlijk alweer op de terugweg.  Na 97 kilometers was ik weer thuis. "Wil je nog wat eten?", vroeg Anja me. Maar die wist natuurlijk niet wat ik allemaal had meegemaakt.


Marc maakte een leuke korte video. Fiets mee met LOL over de mooie Veluwe: