"Oh, maar dan ga ik mee, want ik wil al een hele tijd een proefritje in een XS maken" antwoordde ze toen. En dat klopt, want sinds ik afgelopen winter moeiteloze tochtjes over de besneeuwde Veluwe maakte lijkt haar zo'n velomobiel misschien wel een hele geschikte winterfiets.
Eerder, in juli 2011, reed ze ook al eens in een velomobiel. Dat was toen een Strada. De snelheid was toen wat teleurstellend en het bakje wel heel erg ruim. Met duizend Andalusische fietskilometers in de benen zou het in de veel kleinere en lichtere carbon XS beter moeten moeten gaan. En aldus geschiedde.
![]() |
Mevrouw Mooi Geel bij haar eerste poging (juli 2011) |
Ik vertrok afgelopen dinsdag al om een uur of zeven en rolde iets na tienen de oprit van velomobiel.nl op. Daar was het al een drukte van belang. Half velomobielend Noord Holland hing op de stoep. ;-). Heel gezellig en ik leerde onder andere dat Jan Geel soms voor de auteur van dit blog wordt aangezien. Omdat ie zo heet ;-).
Anja reisde per trein naar Dronten. De oranje demo Quest XS werd van stal gehaald. Mijn achterwiel was intussen geheel losgehaald en muurvast teruggezet. Anja bleek prima in de XS te passen en we vertrokken samen voor een rondje richting Roggebotsluis en weerom.
![]() |
Passen en meten |
![]() |
Staatsieportret |
![]() |
Langs de Hanzespoorlijn weer terug naar Dronten |
Terug bij velomobiel.nl meldde Anja trots: "...en ik heb helemaal geen natte rug!" "Oh maar dan heb je je dus ook helemaal niet ingespannen", antwoordden de daar nog steeds bivakkerende Noord Hollanders in koor. Ik vond dat ze wel een beetje gelijk hadden.
Het vervolg van dit verhaal? Dat is nog in nevelen gehuld. Maar als er een vervolg komt dan zijn de lezers van dit blog de eersten die het zullen weten.
Spannend! Maar het is vast reuze gezellig om samen met je vrouw uit velomobielrijden te gaan.
BeantwoordenVerwijderenIk ga altijd uit velomobielrijden met mijn oudtante, ook heel leuk en ik ben nooit alleen.
Groet
Erwin en Tante Lies
Ik schrok ook behoorlijk. Ze keek 'even' op haar teller om te zien hoe hard we gingen. Net een mini viaductje af dus dat was 32 of zo ;-).
BeantwoordenVerwijderenIdem.
BeantwoordenVerwijderenEn wat heeft zo'n XS-je toch een lekker achterkantje hè ;-)
Wim toch...!!!
BeantwoordenVerwijderenIk dacht even; 'dat wordt een enkeltje naar de sloot'. Maar het viel mee gelukkig.
BeantwoordenVerwijderenGa je dan ook zo'n walkie talkie halen?
Eerst maar eens afwachten of die fiets er komt....
VerwijderenHet vervolg van dit verhaal lijkt mij duidelijk, vergelijk maar eens de gezichtsuitdrukkingen in de Strada en in de Quest.
BeantwoordenVerwijderenDoet me sterk denken aan zo'n voor - na foto in een of andere reclame ;-)
Petra heeft inmiddels een XS aangeschaft! De voetengaten in de testxs moesten wel uitgezaagd worden. Daar hadden jullie nu weer profijt van ...
BeantwoordenVerwijderenVrouwen en bermen....de mijne deed ongeveer hetzelfde met mijn 2400 kg SUV aan 80 km/u in een zachte berm omdat er een andere auto aan kwam....
BeantwoordenVerwijderenEn het commentaar daarna, toen het maar net zonder ongeval was afgelopen : "Je zei toch dat ie van de weg af kon ?"
De enige die bij ons een keer in de berm is omgegaan is Dave dus je (seksistische) opmerking slaat nergens op.
VerwijderenMag ik daaruit opmaken dat je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent?
VerwijderenHoezo maak je dat daarop uit???
VerwijderenUit de reactie van Quezzzt? Omdat hij zegt "mijn auto" ;)
VerwijderenWeer een hele leuke blog.
BeantwoordenVerwijderenDe voor mij voelbare spanning rond zo'n delicaat proces maakt het helemaal mooi. Het minste of geringste lijkt een showstopper te kunnen worden bij zulke processen en eerlijk is eerlijk, bij het Velomobielen liggen potentiële showstoppers voor het oprapen. Als een natte rug er zo een is, dan vrees ik een no go óf is het plezier bij zo'n eerste moeilijke ritje al zo groot dat dit ineens geheel overkomelijk is...
De cliffhanger maakt het af...
Leuk jullie bij ons zien! En je kan trots op je vrouw zijn, er is wenig die dat durven!
BeantwoordenVerwijderenHet wordt dus tijd voor meer vrouwen in de velomobiel! Volgens de rijderslijst van Velomobiel is slechts 4% vrouw en 84% man en 12% onbekend?
BeantwoordenVerwijderenStuur een brief naar minister Schippers! :+
VerwijderenLeuk! Alleen, wat vond Anja er van? Dat mis ik een beetje.
BeantwoordenVerwijderenHet beviel haar goed maar de vraag is nog wel of de kosten van de evt. aanschaf van een 2e hands xs opwegen tegen het verwachte beperkte gebruik (vooral in de winter) van zo'n fiets. Er is in elk geval geen urgente wens tot aanschaf.
VerwijderenMaar als er een mooie occasion voorbij komt kan dat veranderen ;-)
VerwijderenMooi om te horen dat het goed beviel.Een occasion XS? Dat heb ik ook gedaan toen ik al een hele tijd Flevobike Alleweder reed. Moet je wel een beetje geluk/geduld mee hebben. succes!
VerwijderenWellicht moet je ook overwegen of de blessure gevoeligheid van veel typen (sportieve) velomobielen niet te groot is om jullie overduidelijk geliefde hobby - toerfietsen in het buitenland - niet in gevaar te brengen.
BeantwoordenVerwijderenVoordat je vind dat dat een belachelijke opmerking is : de velomobiel Blogs bevatten veel omschijvingen van problemen zoals : chronische overbelasting van pezen in voeten, achillespezen, schouder en armpezen ( in en uitstappen ) en pijn in knieeen en heupen. Vaak van voorbijgaande aard. Maar soms ook chronisch. Nog niemand gelezen die kunstgewrichten in de heupen of knieeen nodig had door chronische overbelasting ( dus te hoge slijtage die niet meer overeenkomt met de aanmaak van nieuw kraakbeenweefsel op een bepaalde leeftijd ) maar ook dat kan gebeuren.
^^ Ik bedoel een (carbon) voertuig van ~ 30 kg leeg komt met eigenaardigheden waar niet ieder lichaam tegen kan, alhoewel jouw vrouw overduidelijk niet de eerste de beste is met bepakte toerfietsen op buitenlandse (berg)wegen.
VerwijderenDat heeft lijkt me meer te maken met de gigantische afstanden die veel VM rijders afleggen. Als je dezelfde afstanden (of 30% minder) per gewone fiets aflegt, heb je dezelfde lichamelijke belasting.
VerwijderenTenzij je natuurlijk zonder terugschakelen even hard wilt optrekken als de auto's en brommers.
Dat vraag ik me af CV want een bukfietser is niet in staat zich met de rug af te zetten tegen de rugleuning. Met een ligfiets/velomobiel heb je dus veel meer potentie om (te)veel kracht op je gewrichten te zetten en velomobielen zijn dus ook nog eens zware voertuigen ( voor fietsen dan ) wat ook al niet helpt. Nu moet dat kortdurend idd geen probleem zijn. In sportscholen trap je zo 150+ kg met de benen weg bij bepaalde apparaten. Maar dat doe je minuten, geen hele dag of zelfs vakantie lang.
VerwijderenAls je nu goed hoge toeren ( veel arbeidslagen met weinig kracht ) maakt en heel veel schakelt om in de juiste toerentallen te blijven kun je met hogere voertuigmassa waarschijnlijk probleemloos me omgaan....
Maar hogere toeren trappen komen aan hogere hartslag en dus redelijk hard werken. Dat is niet erg relaxed. Dus niet echt ontspannen toeren. Zie je het probleem ?
Ik geef Anja gelijk dat het uitzicht over de voorkant van een Strada, Quest of Quest XL tamelijk beroerd is. Terwijl juist déze fietsen van een DF-achtige bovenkant voorzien zouden kunnen worden, wat met de Mango al gebeurd is...
BeantwoordenVerwijderenHeb ik iets gemist? Of bedoel je dat prototype van Sinner, de Hilgo? Je doelt op de inkeping tussen de benen in, toch?
VerwijderenJa CV, en de aflopende voorkant zoals al bij de originele Alleweder van Bart Verhees een sterk punt was!
VerwijderenJe kunt voor de Mango ook een andere top aanschaffen. Met een inkeping dus.
VerwijderenDit is geen top voor de Hilgo.
De top die ik bedoel is speciaal voor de Mango gemaakt.
even een toelichting van mevrouw Mooi Geel: het is me heel goed bevallen. Goed opgemerkt door Andre, dat verschil in gezichtsuitdrukking, had ik zelf nog niet eens gezien. Ik had geen probleem om voor me op het fietspad te kijken (met mijn stuurtas op de vakantiefiets kan ik mijn wiel ook niet zien), maar met links en rechts kijken voor naderend verkeer. Kwestie van wennen aan het lage stand(zit)punt. Problemen met spieren en gewrichten? Ik verwacht dat die alleen maar sterker worden. Gebeurde bij Paul ook, die heeft enorme hamstrings sinds hij velomobielt. Ik zal wel op schakelen moeten letten, want ik heb van nature de neiging te zwaar te fietsen, zwaarder dan Paul. Mijn knie heeft me laten weten dat niet (meer) leuk te vinden. Blijft over: kosten versus gebruik.
BeantwoordenVerwijderenSpieren en pezen worden sterker. Gewrichtsbekleding ( kraakbeen ) niet. Geen probleem als je 20 bent, regeneratie overtreft schade of slijtage. Het kan wel een probleem worden als je de 40 bent gepasseerd omdat regeneratie van kraakbeen domweg progressief met oplopen van leeftijd veel langer duurt.
BeantwoordenVerwijderenAls het kraakbeen weg is, is dat geen blessure maar invaliderende schade die uiteindelijk tot kunstgewrichten leidt...
Of velomobiel rijden tot zulke schade of slijtage kan leiden weet ik niet. Marathons blijven rennnen na je 50e in ieder geval wel ;-))
Spieren en pezen worden sterker. Gewrichtsbekleding ( kraakbeen ) niet. Geen probleem als je 20 bent, regeneratie overtreft schade of slijtage. Het kan wel een probleem worden als je de 40 bent gepasseerd omdat regeneratie van kraakbeen domweg progressief met oplopen van leeftijd veel langer duurt.
BeantwoordenVerwijderenAls het kraakbeen weg is, is dat geen blessure maar invaliderende schade die uiteindelijk tot kunstgewrichten leidt...
Of velomobiel rijden tot zulke schade of slijtage kan leiden weet ik niet. Marathons blijven rennnen na je 50e in ieder geval wel ;-))
Spannnend wat eruit rolt inderdaad! Ina zei na haar proefrit dat ze er zeker eentje zou willen als we in Nederland woonden en er elektrische assistentie in zou zitten........
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.