maandag 31 juli 2017

Mijn vierde ideale vakantiefiets

Het is volop vakantietijd. Dat merk ik onder andere doordat de berichtjes op mijn 'Misschien wel meest complete lijst van ligfiets- en velomobielblogs" minder snel doorschuiven. Er wordt simpelweg minder geschreven, want we zitten met z'n allen in Frankrijk, Duitsland, Spanje of misschien wel verder weg. Genieten van de zon en een zee van vrije tijd. En heel misschien zijn er wel lezers van dit blog aan het (lig)fietsen. Maar dat is natuurlijk niet verplicht ;-).

Zelf genoot ik de afgelopen jaren ook heel erg van mijn jaarlijkse maand fietsen ergens buiten Nederland. Al vanaf 1979 maak ik uitsluitend fietsvakanties dus ik durf wel te zeggen dat ik er inmiddels een beetje verstand van heb gekregen. Ik heb in al die jaren een hele reeks vakantiefietsen versleten. Stuk voor stuk waren dat mijn ideale fietsen. Maar dat begrip 'ideaal' blijkt van jaar tot jaar te kunnen veranderen.

Als je de deskundigen van de Vakantiefietser mag geloven heeft een goede vakantiefiets "een stijf frame, de sterke wielen, stevige bagagedragers, goede en slijtvaste onderdelen, een rustig stuurgedrag en een comfortabele zithouding."  Natuurlijk klopt dat. Zo'n fiets rijdt fijner en gaat minder snel kapot. Je hebt dan een fietsvakantie zonder (of met minder) zorgen, afgezien van die incidentele lekke band.

Maar als ik terugkijk op een reeks 'versleten' vakantiefietsen merk ik dat het niet echt om die spulletjes gaat. Ook met een tweedehands barrel kun je naar China fietsen, of een rondje IJsselmeer maken. Het is vooral een kwestie van doorzetten. Ik begon ooit te vakantiefietsen op een hele mooie groene Gazelle. Het was eigenlijk niet meer dan een soort racefietsje met spatborden en een bagagedrager. De mooie lichtgewicht spulletjes die we  nu kunnen kopen waren er in 1979 nog niet. Fiets met me mee door de tijd en kom uiteindelijk uit bij mijn écht ideale vakantiefiets. En om teleurstelling te voorkomen: dat is dus niet mijn mooi gele Strada.


Mijn 1e ideale vakantiefiets: de Gazelle 


De aller- allereerste fietsvakantie in 1979. Ik op een Gazelle en Anja op een witte Peugeot. Licht uitgevoerde fietsjes met een uitermate goedkoop fietstassensetje van Wehkamp en bagagedragertjes van verchroomd staaldraad. Niets stond een geslaagde vakantie naar de Ardennen in de weg. We overnachtten in jeugdherbergen
In de jaren die volgden durfden we steeds verder van huis te gaan. En zelfs steile bergpassen te bedwingen. Dat laatste deden we  vooral te voet want een echt bergverzet zat er niet op die fietsen. Inmiddels hadden we  iets meer te besteden in sliepen we  in hotelletjes. Kamperen? Daar dachten we  niet eens aan. 


Mijn 2e ideale vakantiefiets: de Koga Myata World Traveller 


Dat ver weg fietsen beviel erg goed. Zo goed dat we in 1987 besloten om op ons gemak van Nederland naar Nieuw Zeeland te gaan fietsen. Daar was de  Gazelle niet goed genoeg meer voor en dus kwamen er twee Koga Myata World Travellers. Met stoere lowriders en extra bidonhouders. Op het Indiase platteland (het is op de foto eind 1988) trok je veel bekijks met zo'n fiets. 
Na anderhalf jaar waren we  in de Australische Outback. Op deze foto sta ik stoer voor een enorme termietenheuvel die je daar veel hebt. De gele tas aan het frame is een extra waterzak. De World Travellers hielden zich prima. 
Ook na thuiskomst in 1989 bleven we buiten Europa fietsen. Hier bij Monument Valley. Kamperen was inmiddels standaard De Koga's zouden het tot nog 2004 uithouden... 

Mijn 3e ideale vakantiefiets: de Snel Explorer


Je ziet het er niet aan af maar dit is dus een gloednieuwe Snel Explorer vakantiefiets. Bij Snel in Utrecht hadden in 2004 we  twee fietsen op maat laten maken. Met precies die onderdelen die wij wilden. Dat bleek uiteindelijk niet veel duurden dan een kant en klare Koga Myata. Oederdegelijke fietsen waar we weer jaren en jaren veel plezier van zouden hebben. Hier lig ik uitgeteld onder een cashewnotenboom in aan de oostkust van Sri Lanka. 
Een vakantiefiets in een land zonder fietsenmakers moet vooral betrouwbaar zijn. Of het nu een ligfiets is of niet, dat maakt niks uit. In 2011 was in Mongolië alleen in de hoofdstad wat te koop. Dan ben je blij met je betrouwbare misschien net iets te zwaar uitgevoerde vakantiefietsje. 
Vier weken fietsen door Andalusië. Het fotoverslag was op dit blog te zien. Mijn achtervelg scheurde in en bij thuiskomst bleken ook de drie andere wielen slijtagegaatjes te hebben. Tel daarbij op dat we deze fietsen al vanaf 2004 intensief gebruikt hebben en je komt aan de bijna onvermijdelijke keuze voor een opvolger. 

Mijn 4e ideale vakantiefiets: de...?


Het  was even slikken want zo'n nieuwe vakantiefiets is niet goedkoop tegenwoordig ;-). Zeker  als ie aan alle eisen van een ideale vakantiefiets moet voldoen: een stijf frame, de sterke wielen, stevige bagagedragers, goede en slijtvaste onderdelen, een rustig stuurgedrag én een comfortabele zithouding. Ergens in augustus kunnen we ze ophalen. Wat het geworden is laat ik nog even in het midden ;-). 

Tot slot

Laat je vooral niet gek maken door fietsenverkopers of door andere vakantiefietser die het allemaal beter weten. Let vooral niet op ligfietsende vakantiefietsers. Die zijn namelijk nog een tikkie eigenwijzer dan de rechtop variant ;-). Pak gewoon de eerste de beste fiets en vertrek voor een heerlijke fietstocht naar het onbekende of desnoods het iets minder bekende. Velen gingen je voor:















woensdag 26 juli 2017

Een moment van duizeligheid...

Pas sinds ik een Quest XS in de garage heb staan valt mij iets op. Voorheen, toen er alleen een Strada parkeerde, leek dat volstrekt normaal, het was de standaard, het was gewoon. Maar nu, met die slanke lage XS ernaast valt het me héél erg op.

Heb jij een Strada, Quest of soortgelijke fiets dan raad ik je aan om een stukje samen te fietsen met een XS rijd(st)er. Parkeer jouw velomobiel langszij en stap uit. Vraag je fietsmaatje dat ook te doen. Ga op een korte afstand van beide fietsen staan, kruis je armen voor je borst, blijf kalm ademhalen en kijk in alle rust naar die twee schitterende fietsen. Mooi hè?

Kruis je armen en bekijk het op je gemak. Dan zul je het snel zien. Foto Forest Runner op Flickr
En dan valt het je op. Net zoals het mij ineens opviel in de garage waar de gele en de witte knus naast elkaar staan. Het is als een moment van verlichting alhoewel in dit geval 'verdieping' een betere omschrijving zou zijn. Het instapgat van mijn Strada... 

OMG!!!, wat een enorme, lompe, diepe ruimte is dat. Een moment van duizeligheid kan en zal je nu bevangen. Ga niet te dicht bij de rand van je Strada of Quest staan, je kunt er zo invallen. Die gapende zwarte leegte, waar ergens diep onder je het Ventisit van het stoeltje glinstert. En nog dieper het karakteristieke patroon van de Velomobielonderdelen vaste vloerbedekking. Dit is The Abyss, The Deep, het Marianen trog. Een mobiel zinkgat, ondanks dat vrolijke geel er omheen. Iedere velonaut die hier instapt kan voor eeuwig in de diepte verdwijnen. Nee, ik maak geen grapjes. Duizeligheid is nog wel de minste van de symptomen.  Hoe heb ik dit in het verleden niet kunnen zien?

Nee, dan het instapgat van de XS. Die fraaie lijnen, die schijnbaar beperkte omtrek. Zo perfect, zo in harmonie met de fiets. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een zekere aantrekkingskracht op mij uitoefent. Ik wil voorzichtig één been in het gat laten verdwijnen en dan nog voorzichtiger een tweede. Maar dat zou onverstandig zijn, ook hier liggen gevaren op de loer. Als een 'femme fatale' zou de XS mij vastgrijpen zodra ik verder zou gaan dan die twee benen. En ik heb in Dronten gezien wat er dan gebeurt. Een gewaarschuwd man telt voor twee. Maar toch denk ik soms "...zou 't passen?"  Maar 't past niet want ik ben 189 cm lang. No way, dat ik mij in de armen van deze ranke witte sirene kan laten sluiten. Doe het niet Paul! Doe het niet!

Feb 2017: Hier ging het bijna mis. Als Theo en Allert niet hadden ingegrepen was Casper nooit meer thuisgekomen

Gelukkig leer je met de diepte van je eigen instapgat omgaan. Ik heb lange benen, dus de bodem van mijn mobiele zinkgat bereik ik toch telkens wel. Het is ook niet meer dan een illusie, een fata morgana van glasvezel en carbon. Ook die gedachte geeft steun en rust.

En zit ik dan eenmaal, dan voel ik me wel heerlijk knus en warm opgeborgen in die enorme gele bak van me. Over dat warme, veilige en geborgen gevoel zullen we maar niet te veel gaan psychologiseren.

Zoek de verschillen: geel = instapgat Strada, wit = instapgat XS 






maandag 17 juli 2017

De ligfiets is dood, leve de tesla?

2047

Het is 2047 en de ligfiets is, fiets voor fiets, uit het straatbeeld verdwenen. De snelle opkomst van nog betere ebikes en snelle speedpedelecs die tegen dumpprijzen uit China op de markt kwamen heeft de laatste ligfietser over de streep getrokken. En velomobielen? Nou die zijn er ook bijna niet meer. Behalve een paar in het Ligfietsmuseum in Dronten. Want wees nou eens eerlijk, wie wil er nog in z'n eigen zure zweetlucht zich te pletter trappen terwijl zo'n heerlijke open e-fiets je fluitend inhaalt. Nou, niemand meer dus. Exit voor al die Questen, Strada's. DF'en, Mango's en andere velotoppers. De ligfietsvereniging heft zichzelf op.

De laatste velomobiel ligt iets verderop... 


2097

Maar de tijd staat niet stil; we  maken wéér een enorme sprong in de tijd. Het is nu 2097, het nieuwe millennium gloort aan de horizon. Vergeet alles wat je weet of dacht te weten over fietsen, auto's en mobiel zijn. We leven in een compleet andere tijd.

Laten we maar beginnen met het belangrijkste. De zelfrijdende auto. Of beter gezegd de de volledig door eigen zonnepanelen aangedreven 105% autonome auto. De tesla wordt die in 2097 genoemd, naar de eerste model van de pre-historische auto die een beetje in die richting kwam; ergens in het begin van de 21ste eeuw. Toen nog met dat primitieve levensgevaarlijke Auto Pilot systeem. Auto's die nota bene nog gewoon een stuur hadden!

Reden ze in het begin alleen nog maar op snelwegen, in 2097 zijn ze overal. Het aantal ongelukken is gedaald met 99,98%. Fietsers worden in elk geval niet meer aangereden want die zijn er nog nauwelijks. Alleen op wielerbanen en speciale overdekte circuits draaien nog wat sporters met een speedpedelec hun rondjes. Honderd procent 'human powered'? Nee dat bestaat niet meer. Behalve in een museum dan. Strava is gefuseerd met Zwift, want het meeste fietsen gebeurt nu virtueel, inclusief de Tour de France.

Omdat die tesla's  nooit brokken maken zijn ze superlicht gebouwd, Airbags, roll bars en bumpers zijn niet meer nodig. En omdat elke tesla echt zelfrijdend is hoef je er niet eens zelf in te zitten om er iets aan te hebben. Kinderen ophalen van school. Stuur je tesla. Pakje gekocht bij Bol.com? Laat het ophalen door jouw tesla.  In het jaar 2090 bestaat 45% van het verkeer al uit autonoom rijdende voertuigen zonder menselijke passagiers erin. Over bestuurders wordt dan al een jaar of tien niet meer gesproken. Vanaf het moment dat het stuur uit de 'auto' verdween.  Samen met het rijbewijs. De tesla is een rijdend verlengstuk van jezelf en van je huis geworden.  In de beginperiode van de autonome tesla was er nog hier en daar wetgeving die het bijvoorbeeld verbood om sex te hebben in een rijdend voertuig. Daar wordt inmiddels om gelachen.

Grote automerken waren ooit nog bang dat de zelfrijdende auto zou worden gepest en getreiterd door fietsers en wandelaars. In de beginjaren gebeurde dat inderdaad op grote schaal  (Koot en Bie zagen dat 100 jaar eerder al) maar in 2097 zijn er geen fietsers en wandelaars mee. 'Pak een tesla, goedkoper dan lopen', was jarenlang een slogan. En als je met alle geweld toch teslaloos de openbare ruimte in wil dan ben je wettelijk verplicht een geïmplanteerde id-chip te dragen. Voor je eigen veiligheid.



De ontwikkeling ging niet zonder slag of stoot. De tesla's veroorzaakten ook wel eens ongelukken in de beginjaren. En wie was er dan verantwoordelijk als er zelfs geen mens in zat? Daar kwam allemaal een einde aan toen de VN bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor in Sjanghai de Drie Wetten van de Tesla als bindende constructieregel voor alle fabrikanten aannam. Alleen in de VS, waar de Trump-dynastie nu al decennia aan het roer staat, houdt men nog krampachtig vast aan de eis van een menselijke bestuurder. Maar goed, in dat derde wereldland rijden zelfs nog auto's op fossiele brandstof!

Eerste Wet: Een tesla mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
Tweede Wet: Een tesla moet de opdrachten uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
Derde Wet: Een tesla moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet. Bron

Al die autonome mobiliteit heeft wel tot gevolg gehad dat we veel dikker en ongezonder zijn geworden. Morbide obesitas is sinds 2075 met 37% toegenomen volgens het Ministerie van Volksgezondheid. Met alle gevolgen van dien. De gemiddelde leeftijd is zelfs voor het eerst in eeuwen weer gedaald.



Een nieuw begin

Maar er is een kentering op komst. Met het steeds compacter worden van de autonome stuurunits is er sinds een paar jaar een kleine groep die de overstap aan het maken is naar iets totaal nieuws. 'Human Powered Fitness Mobility' heet deze beweging die mensen stimuleert om over te stappen naar de fiets!

Geen gewone 'ouderwetse' fiets vanzelfsprekend. We zijn met z'n allen zo verslingerd geraakt aan het zelfrijden dat we wel willen bewegen maar absoluut niet meer willen sturen. En dat blijkt makkelijker te realiseren te zijn met een driewielige of een vierwielige fiets. Naast die drie of vier wielen is er dan meestal ook sprake van enige weersbescherming. Iets wat je  ook een stroomlijn zou kunnen noemen.

Je loopt naar je 'fiets', gaat zitten (het lijkt meer op liggen) zet je voeten op de pedalen en geeft je bestemming op. Zodra je gaat trappen stuurt jouw velomobiel (want zo noemen ze deze bijzondere fietsen in 2097) je op (bijna) eigen kracht naar je bestemming. Sturen, opletten, richting aangeven is niet nodig. Het is puur bewegen! Voorlopig is dit nog het domein van de zelfbouwers. Op HPFM forums circuleren foto's uit oude archieven en de kenners discussiëren over de Quest, de Strada en de Quattrovelo.  Baanbrekende werk voor de zelfrijdende fiets was al decennia eerder gedaan door Google. En zo omstreeks 2103 zullen al deze hobbyisten zich gaan verenigen in een Nederlandse Vereniging voor Human Powered Vehicles. Interessante tijden breken aan....






zondag 16 juli 2017

Klap achterop auto

Toen ik vanmiddag thuis kwam na een aangenaam concert in het openluchttheatertje van Kasteel Middachten piepte mijn telefoon kort. "Ah, een mailtje", dacht ik, "eens kijken wat het is." Ik klikte het berichtje met als onderwerp 'Klap achterop auto' open en las het volgende:

"Dag Paul,

Als ik mij niet vergis, dan heb jij eerder deze week op de vroege ochtend in Lent gepaard met luid getoeter en geschreeuw, keihard op de achterklep van mijn auto geslagen omdat jij er met jouw gele ligfiets niet goed door kon. Ik stond gedeeltelijk op het stuk weg waar je als fietser kunt oversteken, maar jij hebt best wel gezien dat ik niet verder door kon rijden.

Jouw enigszins om mij geschift overgekomen reactie begrijp ik niet, misschien wil je het mij uitleggen zodat ik dat begrijp voordat ik mijn eigen conclusie trek? Je bent gemakkelijk te vinden online en offline dus vandaar eerst maar eens dit e-mailtje in een poging te begrijpen waarom je probeerde om een deuk in mijn auto te slaan in reactie op een toch veelvoorkomende verkeerssituatie.

Met onvriendelijke groet,
Ligfietsslachtoffer"


Al die gele ligfietsen lijken ook op elkaar ;-)


Ach wat vervelend, iemand heeft een nare ervaring gehad met een gele ligfiets. Als je daarna wat op Google rondklikt kom je al snel op plaatjes van een bekende gele Strada ;-).  En dan is de conclusie snel getrokken ;-). Het moet wel die meneer van Mooi Geel geweest zijn! Ik besloot het arme ligfietsslachtoffer niet in het ongewisse te laten en stuurde per ommegaande onderstaand antwoord. Overigens was de mail via een anonieme mailservice verstuurd, dat vond ik wel vervelend. 


"Hallo ligfietsslachtoffer,

Je vergist je. Ik ben vorige week in de vroege ochtend niet in Lent geweest. Ik kom daar eigenlijk ook zeer zelden. En sowieso niet in de vroege ochtend, dan slaap ik liever uit. Dus het moet een andere gele ligfiets geweest zijn.  

Ik snap het wel hoor, ze lijken allemaal op elkaar maar er fietsen er in Nederland toch zo'n 1500 rond waarvan een aanzienlijk deel geel is. Dus doe je best en zoek nog even verder....

Overigens had ik een niet anonieme mail wat vriendelijker gevonden :-).

Met (wel) vriendelijke groet,
Paul"





woensdag 12 juli 2017

20 jaar fietsen op de digitale snelweg

Wie herinnert zich het nog? In de jaren negentig werd internet voor consumenten uitgerold in heel Nederland. In 1994 was er het fenomeen van de Digitale Stad, daar dwaalde ik al even rond. Weer wat later kwam er een modem in huis. Als ik wilde internetten moest ik tegen Anja zeggen dat ze even niet kon bellen ;-). De telefoonlijn rolde ik de trap af naar de huiskamer waar de telefoonaansluiting zat. En dan begon het modemconcert, het zogenaamde inbellen. Wat een nostalgische geluiden als je ze nu nog eens hoort.

Ik ontdekte ook dat mijn internetprovider XS4ALL een zogenaamde homepage aanbood. Met een enorme opslagruimte van waarschijnlijk wel 10 Mb! Het leek mij wel leuk om zo'n homepage te maken maar over welk onderwerp? Nou, dat was erg eenvoudig, Ik had weliswaar nog lang geen velomobiel maar ik fietste ook toen al wel veel en ver. Ergens in juli 1997 is ie toen geboren: de website Cycling Around The World. Deels in het Engels, want ik dacht groot en wilde de hele wereld bereiken ;-). 

Juli 1997: op www.xs4all.nl/˜pvroekel kon je toen dit aantreffen.
Veel meer was er niet. De meeste links werkten niet.
Deze maand is die website dus twintig jaar oud. Voor een website is dat al stokoud, durf ik wel te stellen. Door eindeloos te knutselen aan die webpagina's en er telkens nieuwe reiservaringen op de fiets aan toe te voegen werd ik ook verdraaid handig met dat hele webgedoe. Zo handig dat ik in 2001 mijn baan bij het gemeente archief verruilde voor die van webmaster bij het waterschap. 

Al vrij snel verbeterde de lay-out en kwam er meer inhoud


Nog een van de vele versies.
Vooral de eerste levensjaren van de website waren leuk. Er waren nauwelijks 'homepages' in Nederland die redelijk uitgebreid waren en Cycling Around The World heeft dan ook in dagbladen gestaan en is ooit vermeld in een boekje ;-) met tips voor het zelf bouwen van een website.

Op deze twintigste verjaardag zit Cycling Around The World al weer jaren in een modern Wordpress jasje. Elk jaar voegen Anja en ik er een nieuwe serie pagina's aan toe. En daar gaan we  de komende jaren rustig mee door. Voor het najaar staat alweer een nieuwe, dit maal wat langere, fietstocht op het programma. 

Alweer jaren is de site te vinden via www.cyclingaroundtheworld.nl
En, last but not least, al die jaren fietswebsite-ervaring maakten het een jaar of vijf geleden erg makkelijk om maar eens, kijken wat het wordt,  met een velomobielblog te beginnen. 'Weet je wat', dacht ik toen, 'ik pak een beetje lollige titel, wie weet slaat dat aan.' 






donderdag 6 juli 2017

"Weet je zeker dat het past?"

Ga even met me terug in de tijd. Naar medio januari 2012. Ik had net een maand mijn Strada in huis en vond elk ritje nog een uitdaging. Elk tochtje bevatte wel een leermoment. Op een mooie winterdag fietste ik langs de IJssel. Niet alleen de mooiste rivier van Nederland maar ook nog eens voorzien van een aangenaam fietspad op de oostelijke oever. Tussen Doesburg en Bronkhorst is het weer of geen weer altijd mooi fietsen. Niet voor niets is dit ritje één van de LOL Classics. Het feit dat in Doesburg het beste appelgebak in de regio wordt geserveerd heeft daar helemaal niets mee te maken ;-).

Een mooi breed fietspad, weidse uitzichten maar óók een aantal uitdagende hindernissen. Op een aantal plekken staan hekken die je uitsluitend via een net-Strada-breed veeroostersluisje kunt passeren. Die januaridag in 2012 moest ik die smalle poortjes voor het eerst in mijn velomobielleven passeren. Met samengeknepen remmen én billen hobbelde ik stap voor stap het sluisje door. En natuurlijk ging het goed. Je hebt namelijk ruimte zat ;-).

Afgelopen dinsdag wilde Anja wel weer eens een stukkie in haar XS46 rijden. Langs de IJssel, wilde ze graag. Velomobielrijschool Mooi Geel is altijd in voor een ritje langs een mooie route.

Ik besloot niks te zeggen over Dé Hekjes Zone. Over de beruchte ruw metalen hekjes die zouden happen en grauwen naar de smetteloos witte zijkantjes van haar XS'je en de grove veeroosters die Marathon Plus bandjes als ontbijt eten.

Zo onschuldig mogelijk klinkend (dat lukt me meestal slecht) stelde ik voor de action camera maar eens op de XS te zetten. Zogenaamd omdat ik dan zelf ook eens in beeld kon komen. In werkelijkheid draaide het om het minutieus vastleggen van haar passage van de De Hekjes zone.



Zo'n eerste keer is altijd lastig. Eerlijk is eerlijk: hekje twee  en drie en vier en vijf gingen al veel vlotter. "Volgens mij werden ze elke keer breder" hoorde ik achter me toen we Bronkhorst binnenreden ;-). Over een paar weken zijn ze vast en zeker nog breder...


dinsdag 4 juli 2017

De geschiedenis herhaalt zich



De geschiedenis schijnt zich vaak te herhalen. In kortere of langere cycli. Voor wat betreft mijn ritjes met de ligfietsers van LOL lijkt het om een cyclus van ongeveer vier jaar te gaan. Dat heb ik sinds afgelopen zondag wetenschappelijk en proefondervindelijk vastgesteld.

In mei 2013 fietste ik voor het eerst mee met LOL. Op zich al een historische gebeurtenis van formaat. En één met verstrekkende gevolgen: ik vond het namelijk erg leuk en ging veel vaker meefietsen. Heel bijzonder van die meizondag in 2013 was het feit dat er buiten mijn mooi gele Strada geen enkele velomobiel op de Houtmarkt verscheen. Dat blijkt daarna nooit meer voorgekomen te zijn.

Tot het moment dat de geschiedenis  besloot zich te gaan herhalen. Afgelopen zondag leek daarvoor een geschikt moment. Maar ik wist van niks. Ik had er geen idee van dat alle andere deelnemers die zondag min of meer toevallig hun open ligger uit de schuur trokken. Sommigen omdat ze hun nieuwe fietsje wilden showen, anderen om dat de ochtendregen vanzelfsprekend weg zou drijven.

Bij mij kon de geschiedenis die gedachte niet implanteren omdat ik simpelweg geen open ligfiets heb. Maar dat was dan ook precies de bedoeling, want mijn aanwezigheid in een velomobiel was juist nodig om de geschiedenis zich te laten herhalen.

"Ja, Paul heeft dus geen open ligger", zei iemand bij vertrek tegen één van de twee gastrijders uit het verre Heerenveen (!). "Je benen steken zo vreemd naar voren", beargumenteerde ik mijn keuze nog maar eens, en dat begreep iedereen wel.

Vorige maand namen gastrijders uit de regio Gouda stroopwafels mee. Die gingen nu goed op!
Vanwege evenementen in het centrum startten we  bij station Zutphen 
Nog maar net onderweg. Wim rijdt lek met een snelle Avocet band.  
Basisvoedsel in Welsum
Er waren geloof ik niet minder dan tien open liggers 
Ze belemmeren je uitzicht nogal met die open ligfietsen
Ach, ik hobbelde wel achter de hele kudde aan. Dat doe ik toch meestal al maar nu voelde ik me een herder van een kudde liggende schaapjes. Het tempo was ontspannen en het appelgebak in Welsum smaakte weer goed. Op de terugweg probeerden weerspannige open liggers mij van m'n stuk te brengen door over smalle onverharde paadjes te rijden. Maar gelukkig kon ik ze weer snel het asfalt op drijven.

In de zomer van 2021 moet zich dit bijzondere ligfietsfenomeen dus nog een keer voor gaan doen. Overigens is het nergens voor nodig om zo lang te wachten tot je een keer met LOL mee gaat rijden. Dat kan volgende maand al weer. Met een ligfiets óf zelfs met een velomobiel...








zaterdag 1 juli 2017

Leuker dan de beesten in het park

'T was een uur of negen en juf Lisa begon zoals elke dag bij Basisschool De Kosmos in Apeldoorn met het kringgesprek. Kon je de kinderen heerlijk een half uurtje laten kletsen en kon je zelf even wakker worden. Gisteren hadden ze met de hele groep het Nationaal Park de Hoge Veluwe bezocht, dus dat was hét onderwerp van de dag.

"En wat hebben jullie gisteren gezien in het park? Wie wil wat vertellen?"

Daan stak zoals meestal het eerst z'n vinger op. "We hebben beesten gezien... Herten, en uh, en uh ik weet niet meer hoe dit heten...met van die streepjes. En toen gingen we  frietjes eten en dat was leuk!"

"Ja!", riep Jesse, "..en er was ook een meneer met een hele rare fiets. Een gele!" "En een mevrouw met een witte", gilde Julia er dwars doorheen. Dit begon al snel uit de hand te lopen, juf Lisa klapte even kort in haar handen, en alle kinderen waren in een keer stil Ze had haar kudde goed onder controle.

"Wie wil er wat over die rare fiets vertellen", zei juf Lisa, want anders bleven ze er toch telkens maar over doorgaan. Gisteren in de bus terug waren ze ook helemaal hyper geweest.

"Ja en we mochten niet met onze handjes kijken, zei die meneer", vertelde Sem, "maar dat heb ik toch gedaan en toen zei die meneer dat er geen oogjes in mijn handjes zaten en dat ik niks zag. Dat was grappig. Hi hi."

"Ja, en wat gingen we daarna doen?", vroeg juf Lisa, in een wanhopige poging het verhaal over het wilduitkijkpunt naar boven te halen waar ze (héél bijzonder) wel 22 herten, 8 wilde zwijnen  en 15 moeflons gezien hadden.

"En toen gingen we frietjes eten", gilde de hele klas, "en die meneer toeterde heel hard. En die mevrouw ook!"