vrijdag 8 september 2017

Drie maanden zonder velomobiel...

Het was afgelopen zondagochtend. Ik duwde om kwart over acht de garagedeur open. Mijn doel was duidelijk: het zoals gebruikelijk onaangemeld meerijden met de maandelijkse toertocht van LOL in Zutphen. Nu weten jullie gelijk waar die O voor staat.

Aan het eind van de uitrit kwan ik de buurvrouw tegen. "Nou Paul, je hebt een hele week door Noord Nederland gefietst en nu ga je alweer fietsen?"  Tja voor niet ligfietsers is het moeilijk uit te leggen dat het genoegen van een LOL tochtje groter is dan dat van een paar uur uitslapen. Nou ja meestal wel ;-).

Toen ik een paar minuten later Dieren uitreed en in de verte een mooi ballet van mistslierten boven de IJssel zag hangen, realiseerde ik me dat ik de buurvrouw een belangrijke andere reden om juist nu naar Zutphen te rijden, niet verteld had. Namelijk dat dit mijn allerlaatste LOL-tochtje van 2017 zou worden. En misschien wel mijn allerlaatste velomobielkilometers vóór de Oliebollentocht.

Mistslierten dansen een ballet langs de IJssel
Ja het is echt waar, het is ongelogen! Regelmatige lezers van dit blog voelen 'm nu al aankomen: "Ah, Paul gaat op vakantie...?", zal er gemompeld worden. Maar voor iedereen die wat extra toelichting nodig heeft  volgt hieronder de uitleg.

Begin volgende week vertrekken Anja en ik voor een fietsreis van drie maanden door (met name het noordwesten van) Argentinië en een deel van Paraguay. Omdat we  nu eenmaal de tijd hebben, besloten we begin dit jaar maar eens langer dan de vaste vier weken op pad te gaan.

Dat heeft nogal wat gevolgen voor het bloggen op MGINL. Dat zal grotendeels tot stilstand komen. Simpelweg omdat ik op een Santos Travel Lite fiets en niet in de mooi gele Strada zit. Mogelijk komt er één keer per maand een fotoverslag zoals ik dat al vaker maakte. En het kan ook nog eens zo zijn dat op het moment dat we een paar dagen vakantie nemen van al dat fietsen, en ik met een goed glas Argentijnse wijn net zo'n enorme Argentijnse biefstuk zit te verteren, ik een idee krijg en er een blogpost over schrijf. Maar daar reken ik niet op. De tijd zal het leren.



Gelukkig is er de komende maanden een heel leuk ;-) alternatief. Tijdens onze reis zullen Anja en ik zeer geregeld nieuwe berichten plaatsen op ons reisblog. Op onze website Cyclingaroundtheworld.nl.  Met een spannend verhaal, veel foto's en regelmatig een videoclipje.

Dat reisblog is te vinden op www.cyclingaroundtheworld.nl/heimweenaardehorizon. Voor iedereen die geen tijd heeft om daar geregeld te gaan kijken is er ook nog eens een heel handige emailattendering in te stellen.  Ben je  meer een Facebookmens? Prima, nieuwe blogposts zullen voor vrienden en volgers ook daar vermeld worden.

Update: Boven de bekende lijst van ligfietsblogs heb ik een blokje met het laatste bericht over onze Argentiniëreis ingevoegd. Dit wordt automatisch bijgewerkt.

Tot later!



zondag 3 september 2017

Mijn vierde derdewereldtank

De Schwalbe Almotions zongen een lied over glad asfalt en wind mee. Van Hollandse luchten met heel in de verte een dreigende bui met van die regenslierten. Het ging ons voor de wind. We zaten comfortabel op onze gloednieuwe vakantiefietsen en genoten van het mooie Friese land. Met van die eindeloze vergezichten waardoor je elke bui al op kilometers afstand kunt zien aankomen.

Maar dit was niet zomaar een fietstochtje. Absoluut niet! Het was niets minder dan de generale repetitie voor onze grote najaarsreis. En dat wordt een tocht waarvoor je een extra degelijke vakantiefiets nodig hebt.

Wil je ook dit uitzicht? Ga dan naar Camping de Swetteblom bij Bears...
De week ervoor hadden we onze nieuwe Santos Travel Lite vakantiefietsen opgehaald. En omdat we die natuurlijk direct wilden uitproberen fietsten we een rondje door Noord Nederland. Vaste lezers van dit blog weten dat deze fietsen onze vierde vakantiefietsen zijn. Een Santos Travel Lite met Rohloff naaf en riemaandrijving, voorzien van solide bagagedragers en andere handige accesoires lijkt op dit moment de ideale vakantiefiets.

Dit soort voorzieningen moeten het onderhoud onderweg en thuis beperken ;-)
"Maar Paul", zullen er zijn die vragen, "omdat jij nu al jaren ter kerke gaat in de ligfietskerk: waarom hebben jullie geen vakantieligfiets aangeschaft?"  Da's natuurlijk een heel goeie vraag. Ik zou heel flauw ;-) kunnen antwoorden dat ik mezelf met een velomobiel niet over de altiplano van Bolivia zie rijden. Alsof er geen andere ligfietsen zijn; natuurlijk weet ik dat wel.

Ik ben ook niet zo iemand die de peperdure Idworxen en  Santossen heilig verklaart, maar ik ben nu eenmaal al meer dan dertig jaar ingesteld op rechtopvakantiefietsen. Zo'n nogal zwaar uitgevoerde Santos wordt op het bekende blog Fietsers Afstappen terecht een derdewereldtank genoemd. Tja, als die Rohloffnaaf het begeeft dan hebben we inderdaad een enorm probleem. Maar daar maak ik me geen zorgen over want anderen hebben op 'onze' fietsen al tienduizenden derdewereldkilometers afgelegd zonder majeure pech.

Ook met een ligfiets (waarschijnlijk één met grote wielen en dikke banden) kán ik vrijwel elke tocht maken die ik in de afgelopen dertig jaar gemaakt heb. Maar zoals gezegd,ik heb al een velomobiel en ben niet van plan een échte ligfietser te worden met  n+1 fietsen in de schuur, waarbij 'n' meestal >5 is ;-). Het comfort van een stoeltje met Ventisit ten opzichte van een zadel, ja dat zou ik af en toe wel eens kunnen missen. De extra kilometers die ik met een ligfiets zou kunnen maken? Ach dat  boeit me niet zo, tenslotte heb ik een zee van tijd en die kun je met élke fiets oversteken.

Dat tochtje door het wijdse Friese land was dan ook vooral ook bedoeld om de nieuwe fietsen nog even fijntjes af te regelen voor ze héél binnenkort samen met mij en Anja lang op reis gaan. Maar dat is een andere verhaal dat in een volgende blogpost thuishoort.

Uitrusten van het oversteken per trekpond. Ook met een ligfiets gaat zo'n trekpont niet lichter hoor...
Stug duw ik mijn derdewereldtank door het Friese land
Heel toevallig ;-) kruisten vier fietsers van LOL op hun rondje IJsselmeer bij Ossenzijl ons pad! Zij zouden die dag 370 kilometers of meer rijden. Wij hielden het na 105 kilometers voor gezien. Verschil moet er zijn!