Al in januari was het duidelijk dat 2017 een héél ander jaar zou worden dan alle voorgaande jaren. Zevenduizend kilometers forenzen vielen in één klap weg en ga er dan maar eens aanstaan om dat gat dicht te rijden. Daar had ik het dan in het begin ook wel wat moeilijk mee. Maar langzaam pakte ik de draad van het geregeld fietsen wel op. Om mezelf een beetje uit te dagen stelde ik als doel dat ik in 2017 10.000 kilometers moest fietsen. In de Strada of op één van de andere fietsen. Dat zou dan ongeveer net zoveel zijn als de totaalscore van de afgelopen jaren en dus ruim voldoende.
Ik fietste in 2017 regelmatig leuke rondjes in de omgeving en vanzelfsprekend nog steeds regelmatig langs dat Apeldoornse Kanaal. Daarnaast maakte ik extra kilometers door van en naar de Cycle Vision te fietsen, een keer naar Dronten te rijden en op bezoek te gaan bij oud-collega's in Amersfoort en Leusden. De langste rit was een tropisch rondje Kinderdijk met LOL, goed voor bijna 290 kilometers.
Al in den beginne werd het bovendien duidelijk dat de gebruikelijke 8000- 9000 velomobielkilometers niet gehaald zouden worden. Gestimuleerd door zeeën van tijd fietsten Anja en ik één maand door Andalusië en zelfs drie maanden door Argentinië en Paraguay. Door beide reizen tikte de teller 4000 rechtop-kilometers verder.
![]() |
Ochtendsfeer |
![]() |
29 december 2017: laatste rit van het jaar |
Uiteindelijk rolde Strada 94 op de 29ste december na het allerlaatste ritje van het jaar om kwart voor twaalf de garage in. De jaarstand kwam daarmee op precies 9800 km. Mijn kilometerdoel heb ik dus wel gehaald (vind ik ;-) maar de verhoudingen liggen in 2017 dus totaal anders dan vorige jaren.
![]() |
In het voorjaar en najaar maakten we Spanje en Argentinië onveilig. De Strada bleef in de garage staan. |
![]() |
Velomobiel vs. rechtopfiets: 46,5% vs. 53,5% |