tag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post4767296187282560942..comments2023-10-29T11:31:27.139+01:00Comments on Mooi Geel Is Niet Lelijk - onderweg met velomobiel Strada 94: Human powered vs. ligfietsen?Paul van Roekelhttp://www.blogger.com/profile/00938015355059727045noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-6413561320879002252015-06-08T12:27:40.007+02:002015-06-08T12:27:40.007+02:00Bij de ALV is diverse malen aangegeven dat CV ook ...Bij de ALV is diverse malen aangegeven dat CV ook aansluiting moet zoeken bij andere HPV-verenigingen. Dat is dit jaar opgepakt - en hoe! Tja, moet ik dan als bestuurslid klagen dat het niet goed gaat?<br />Ik ben ook benieuwd naar hoe de verhoudingen gaan zijn. En ik hoop van alles. Maar laten we beginnen met een discussie zoals hierboven en lekker veel doen. Zie ik iedereen op CV?KruidigMeisjehttps://www.blogger.com/profile/13107816808016462178noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-66674424204442625022015-06-04T18:58:02.294+02:002015-06-04T18:58:02.294+02:00Is dat een variatie op in een 2 wiel aangedreven e...Is dat een variatie op in een 2 wiel aangedreven enorme maat SUV rijden ? :-))))Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-49501238669845692942015-06-03T22:09:01.003+02:002015-06-03T22:09:01.003+02:00Soms zie je op een e-bike mensen in volwaardig wie...Soms zie je op een e-bike mensen in volwaardig wielrentenue, en dat laatste zou verboden moeten worden ..tetetetelacoursehttps://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-65750013978163904672015-06-03T14:17:19.050+02:002015-06-03T14:17:19.050+02:00De ligfiets kun je wel promoten op een event als c...De ligfiets kun je wel promoten op een event als cyclevision maar het zal alleen mensen aantrekken die al fietsen, en al geinteresseerd waren in ligfietsen of dat al deden. <br /><br />Dat is een beperkte groep. Kennelijk net genoeg voor kleine productiebedrijfjes maar de concurrentie wordt nu wel groter en de soep dus dunner. <br /><br />Ook stoppen er mensen met ligfietsen ( zelf in het recente verleden 2 ervan gekocht en weer verkocht ) en stoppen met velomobielrijden ( ken er al 3 bloggende ) dus buiten de aanwas raak je een aantal ook weer kwijt die geen nieuwe ligfiets of velomobiel meer zullen bestellen. <br /><br />Het blijft een kleine markt - zeker zonder naar buiten gerichte massa reclame - en je moet zelfs oppassen dat er geen marktverzadiging optreed ( denk aan tomtom kastjes ) in die kleine doelgroep waar je actief bent. Een nieuw model zorgt wel voor nieuwe verkopen, maar ten koste van oudere modellen. Welliswaar gaan in absolute zin meer mensen velomobiel rijden omdat iemand die oude koopt en gaat gebruiken maar die zien ze vaak in Dronten nooit meer terug. Doen zelf onderhoud of laten dat een fietsenmaker doen. Zakelijk is dat oninteressant, anders dan dat er weer ruimte wordt gemaakt voor oudere rijders geld uit te geven aan een nieuw model. <br /><br />Maar je kunt op je klompen aanvoelen dat er nu generaties aankomen die in het algemeen over minder geld beschikken en met wat ze hebben andere keuzes maken. Ze willen nu niet alleen extravagante lease-SUV's meer ( worden massal gedumpt tegen afbraakprijzen ) ze zullen ook wel niet in de rij staan voor velomobielen met steeds hogere prijzen ( nu al tot 10k ) <br /><br />Paralel zie je inderdaad dat de e-bike markt volwassener, kwalitatief veel beter en enorm breed is geworden. MTB's, city bikes, bakfietsen...allemaal hip en voor jongeren. En nog geen fractie van de prijs van een velomobiel. Vaak veel makkelijker wendbaar in de stad. En met enig rommelen wellicht in praktijk gemiddeld net zo snel ( zeker in stedelijke omgeving ) <br /><br />Die kwalitatief steeds betere e-bikes, met die trend kun je dan ook beter meegaan als ligfiets, trike en velomobielfabrikant. Al lijkt het in conflict te zijn met je idee van sportiviteit. De meeste mensen willen woon-werk oplossingen waarbij ze een beetje moeten bewegen. Niet hevig gaan transpireren. Transpireren en werk gaan niet samen, veruit de meeste bedrijven hebben geen douche !Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-83955291214042455562015-06-03T09:26:30.082+02:002015-06-03T09:26:30.082+02:00Zoals ik hier boven al opmerkte: "De vraag of...Zoals ik hier boven al opmerkte: "De vraag of je met een breed fietsevenement de ligfiets nog beter kunt promoten moet maar na afloop van de Cycle Vision beantwoord worden." Paul van Roekelhttps://www.blogger.com/profile/00938015355059727045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-41619680377871210732015-06-02T22:40:05.137+02:002015-06-02T22:40:05.137+02:00Door een ander publiek binnen de poorten te krijge...Door een ander publiek binnen de poorten te krijgen creëer je in ieder geval meer kansen om het fenomeen 'Ligfiets' te promoten, dan wanneer je alleen maar gaat 'preken voor eigen parochie'.<br /><br />Op de FB-pagina heb ik ook gereageerd en ik denk dat we het eerst maar eens moeten gaan ervaren.<br /><br />Dat er nu links en rechts wat negatieve geluiden beginnen door te klinken vind ik wel een beetje jammer. <br /><br />Gewoon met z'n allen gaan om aan iedereen te laten hoe mooi een ligfiets is en hoe ongelooflijk leuk en LOLlig de berijders zijn.Wimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-45899804646107026062015-06-02T17:53:52.288+02:002015-06-02T17:53:52.288+02:00^^^ En ik bedoelde met "gewoon" op stati...^^^ En ik bedoelde met "gewoon" op stations reclame borden gebruiken natuurlijk op een positieve manier, met nadruk op de positieve kanten. <br /><br />Zonder mensen bang te maken. Dat is de agressieve marketingmanier die sommige geldindustrie managers maken. al dan niet met hun "challenges"Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-60930077890140100092015-06-02T17:41:20.755+02:002015-06-02T17:41:20.755+02:00^^ Overigens leidt onbeheerste groei of capaciteit...^^ Overigens leidt onbeheerste groei of capaciteitsuitbreiding niet zelden tot de val van een bedrijf. Het is niet gek als kleine bedrijfjes die relatief goed lopen huiverig zijn voor een grote aanwas van klanten. <br /><br />Ook kun je natuurlijk dure reclame maken die helemaal niet aanslaat om een overwachte reden, of niet opbrengt wat het heeft gekost. Ook dat is weer een gok voor een klein bedrijfje, of een kleine bedrijfstak. <br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-85962934250434094842015-06-02T17:35:40.194+02:002015-06-02T17:35:40.194+02:00Hoe je verstokte automobilisten op de (lig)fiets k...Hoe je verstokte automobilisten op de (lig)fiets krijgt ? Ymte vroeg zich dat ook af. Al denk ik dat mijn antwoord veel te radicaal voor hem was :-)))<br /><br />Wat doen die vervelende campagnes op enorme reclameborden tegen ( meestal ongeneeslijke) ziektes ? Ze maken je voornamelijk bang. Hopen dat je daarom gul geeft, opdat als jij het krijgt er mogelijk genezing is. Op zijn minst confronteren ze je met iets waar je je eigenlijk niet druk om zou moeten maken als je gezond bent. Dan moet je leven en onbezorgd zijn. Het doel van zulke acties is niet zelden opgezet als een inkomensmodel voor een aantal slimme mensen. Er gaat wel een (klein) deel van zulk geld naar een goed doel, maar de overhead is meestal aanzienlijk. Verwerpelijk of noodzakelijk...wie zal het zeggen ? <br /><br />Maar het geeft wel aan waar mensen gevoelig voor zijn : je bedreigt ze ( lomp gezegd ) met ziekte en dood op grote reclame borden en je hebt hun aandacht. <br /><br />Obesitas en diabetes, hart en vaatziekten en een verscheidenheid aan kankersoorten bedreigen de mens die niet genoeg beweegt. Iedereen weet dat, de meesten met drukke kantoorbanen doen het niet, en je hoeft alleen hun aandacht te trekken en de gewenste oplossing erbij te presenteren : bijvoorbeeld een (lig)fiets of velomobiel. Op diezelfde grote reclameborden. <br /><br />Nog een paar trefwoorden erbij "snel. comfortabel, droog, geen wegenbelasting of dure benzine/diesel" noem eens iets en de boodschap is duidelijk : zo kun je OOK naar werk en dan heb je minder kans op die nare dingen. Dat moet je gewoon overbrengen op HEEL VEEL mensen van de juiste doelgroep. Forenzen. <br /><br />Op de doelgroep te maximaliseren hang je die borden in de buurt van reizigersstromen zoals stations en snelwegen. <br /><br />Als mensen gewaar worden dat er speciale comfortabele fietsen zijn en dat ze nare gezondheids dingen (gedeeltelijk) kunnen afwenden of uitstellen willen ze wel. Ook al is het niet goedkoop in het geval van velomobielen. <br /><br />Onbekend maakt onbemind, immers....<br /><br />Minder radicaal is gewoon reclame maken op de reclameborden op alle stations. Daar staan je potentiele klanten. Misschien wel klaar met treinreizen vanwege de ongemakken maar autorijden te duur, mag/kan niet of principieel tegen. <br /><br />Feit is dat (lig)fiets en velomobiefabrikanten een maatje groter moeten gaan denken als ze veel meer klanten willen aanboren. Maar ze waarschijnlijk de kosten van zulke reclame niet kunnen bekostigen, en als ze dat wel kunnen misschien zoveel bestellingen krijgen dat er een wachtlijst van 20 jaar ontstaat....<br /><br /><br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-70061345345118323982015-06-02T15:12:00.120+02:002015-06-02T15:12:00.120+02:00Ik heb geen probleem met e-bikes, maar vind wel da...Ik heb geen probleem met e-bikes, maar vind wel dat een vlaggetje verplicht zou moeten zijn.<br />Dan kun je als automobilist op een kruising makkelijker zien dat ze snel uit een groep fietsers naar voren kunnen schieten, en hoef je je als ligfietser minder te ergeren als je langzaam inloopt op die rechtop fiets in de verte ;-)Pieter Janhttps://www.blogger.com/profile/04950495955824207786noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-68229816372634134412015-06-02T13:37:44.760+02:002015-06-02T13:37:44.760+02:00Ook een interessante invalshoek! Dank voor je reac...Ook een interessante invalshoek! Dank voor je reactie.Paul van Roekelhttps://www.blogger.com/profile/00938015355059727045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-70566823011429378982015-06-02T13:35:02.168+02:002015-06-02T13:35:02.168+02:00Voor mij is de NVHPV vooral een club die vrijdenke...Voor mij is de NVHPV vooral een club die vrijdenkend het fietsen promoot. Met vrijdenkend bedoel ik dat ze het concept fiets creatief en niet dogmatisch benaderen. Omdat er al meerdere promo-clubs zijn die fiets wel dogmatisch benaderen, promoot de NVHPV daarom in praktijk de niet-gangbare fiets. Vroeger was dat vooral de ligfiets, nu steeds meer de velomobiel en over een aantal jaar hebben de creatieve geesten vast wel weer iets verzonnen. Laten we vooral niet dogmatisch zijn: fietsen is fantastisch of het nu een ligfiets is of niet... who cares? Dat laat onverlet dat ik in veel gevallen (maar niet altijd) voorkeur geef aan ligfiets of velomobiel.rvhttps://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-30945211400811195042015-06-02T12:26:33.977+02:002015-06-02T12:26:33.977+02:00Volgens de hier gegeven gedachtengang behoor ik to...Volgens de hier gegeven gedachtengang behoor ik tot de rekkelijken. Al had ik 3-4 jaar geleden niet kunnen denken dat ik nu liefst twee pedelec-ligfietsen zou hebben, een trike en een 2-wieler, allebei met een BionX naafmotor. Dit als gevolg van de pech van 'n vroegtijdig aftakelend lichaam.<br /><br />Vooral op heuvelachtig/bergachtig terrein is e-ondersteuning letterlijk en figuurlijk een verademing voor toerfietsers of mensen die de fiets in stad of dorp gebruiken voor verplaatsing. Ook zware fietsen -bakfietsen en cargobikes- kunnen eigenlijk niet zonder e-ondersteuning, zelfs niet in een vlak land als onze rivierendelta. Bruggetjes, viaducten, en stoplichten kunnen anders heel veel eisen van knieën en dergelijke.<br /><br />Maar speed-pedelecs zijn voor mij net een brug te ver. Dat heeft niks meer met fietsen te maken en lijkt mij zonder motorhelm en -bekleding een tamelijk riskante manier van verplaatsing!Wijnandthttps://www.blogger.com/profile/07343783872023362815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-73473932553374683992015-06-02T12:13:21.440+02:002015-06-02T12:13:21.440+02:00Hoi Belle,
Een gedachtewisseling op de Facebookpa...Hoi Belle,<br /><br />Een gedachtewisseling op de Facebookpagina van de CV inspireerde mij in elk geval tot bovenstaande bespiegelingen. Een NVHPV voor alle fietsers lijkt mij geen goed idee, daarvoor hebben we o.a. de Fietsersbond al. En andere fietsorganisaties zoals de KNWU. Wat mij betreft draait het dus om ligfietsen, naar keuze met en zonder `e`. Daar doe ik niet moeilijk over ;-). <br /><br />De vraag of je met een breed fietsevenement de ligfiets nog beter kunt promoten moet maar na afloop van de Cycle Vision beantwoord worden. Als het goed is worden er daarna meer ligfietsen verkocht en neemt het aantal leden van de Ligfietsvereniging NVHPV ook meer toe dan na eerdere CV's. Zo'n 'rendement' zou ik in elk geval wel willen zien. <br /><br />groet,<br />Paul<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Paul van Roekelhttps://www.blogger.com/profile/00938015355059727045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-39203271660344479102015-06-02T12:03:03.370+02:002015-06-02T12:03:03.370+02:00Als we het even wat breder bekijken: ook buiten Ne...Als we het even wat breder bekijken: ook buiten Nederland wordt met ligfietsen en velomobielen gereden. Het grootste deel van de wereld is minder vlak dan de Lage Landen. Daarvoor moet je echt niet ver gaan. Om daar mensen op de (lig-)fiets te krijgen, mag het niet te lastig worden. Dan is die ondersteuning bijna noodzakelijk. Er wordt nu al vaak beweerd dat je met een ligfiets onmogelijk hellingen op raakt (uiteraard beweringen van mensen die het nooit in het echt probeerden). Met een ondersteuning kun je meer mensen naar het goede kamp doen overstappen.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-75913637390319796272015-06-02T11:51:01.693+02:002015-06-02T11:51:01.693+02:00Ik neem aan dat er bij de NVHPV ook leden zitten m...Ik neem aan dat er bij de NVHPV ook leden zitten met een eOrca of eWAW. Maar gaat deze discussie er niet meer om dat op Cycle Vision, georganiseerd door LIGFIETSvereniging NVHPV, opeens allerlei andere hippe fietsen worden toegelaten? Ik heb op mijn blog daar al een kritisch stukje over in de week staan (nog niet gepubliceerd). Proberen we daarmee MTB-geïntereseerden richting de ligfiets te lokken? Kwamen er niet genoeg ligfietsers naar het evenement om het kostendekkend te laten zijn? Met andere woorden: is deze koerswijziging ingegeven door door financiële redenen? Wordt de NVHPV een vereniging voor bezitters van alle human powered vehicles, inclusief bukfietsen? Op de site van Cycle Vision vind je geen enkele duiding hier over.Bellehttps://www.blogger.com/profile/18088190574998060171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-77179121434802254602015-06-02T11:23:59.838+02:002015-06-02T11:23:59.838+02:00Hoi Paul,
Ik ben het met Erwin eens, e-ondersteun...Hoi Paul,<br /><br />Ik ben het met Erwin eens, e-ondersteuning is beter dan fossiele aandrijving. We kunnen wel een kanttekening plaatsen bij de ontwikkeling van de speedpedelecs, dat zijn vaak constructies waarbij je met ondersteuning tot 45 km/h kunt halen, en ook zonder bijtrappen "gas" kan geven tot 25 km/h.<br />Dan is het in mijn ogen geen HPV meer, maar een elektrische snorfiets.<br />Dus alles wat e-support heeft en er moet toch getrapt worden om vooruit te komen is een HPV.<br />Voor mij hoeft een e-support ook nog niet, zelf fietsen vind ik nog steeds "echter", hoewel dat ook weer een uitspraak is waar sommingen het niet mee eens zullen zijn..........<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3720719905195711528.post-71340283673368642412015-06-02T09:33:23.139+02:002015-06-02T09:33:23.139+02:00Hoi Paul,
Ik hoef zelf niet zo nodig aan de elect...Hoi Paul,<br /><br />Ik hoef zelf niet zo nodig aan de electrische ondersteuning, maar ik kom altijd nog liever een electrisch ondersteunde (lig-)fiets tegen dan een stinkbrommer. En als iemand met electrische ondersteuning wel door kan fietsen terwijl dat zonder niet meer lukt, dan vind ik het verre te prefereren boven nog meer auto's op de weg.<br /><br />Groet<br /><br />Erwin en Tante LiesErwinhttps://www.blogger.com/profile/13050008059194931813noreply@blogger.com