maandag 20 januari 2014

Dodehoektest met velomobiel Strada

Toen ik een tijdje geleden op het randje hing, met rechts van mij de gapende afgrond van een sloot, realiseerde ik me later dat dit niet zo verwonderlijk was. Niet alleen was het ter plekke aardedonker, ook is het blikveld vanuit je comfortabele zitje niet wat je noemt alles overziend.

Je hebt in een velomobiel weliswaar een onovertroffen panoramisch blikveld, maar zodra er iets voor of onder je fiets zit, zie je het niet meer. Je hebt namelijk nogal een behoorlijke dode hoek.

En? Kun je die dode hoek ook zichtbaar maken? Jazeker!

Men neme één Strada velomobiel én fietse daarmee naar het uitgestrekte Mooi Geel testterrein in Dieren West. Hulpmiddelen: een doos krijtjes, een meetlint en een camera. Om het nog professioneler aan te kunnen pakken had ik mijn vaste productie-assistente Anja meegenomen.

Ik parkeerde de Strada midden op het lege terrein en bleef rustig zitten. Anja gaf ik de krijtjes en liet haar, voortdurend aanwijzingen gevend, een krijtlijn nét aan de rand van mijn blikveld trekken; op de grens tussen Strada en asfalt. Mijn hoofd bewoog ik zo weinig mogelijk. Zo ontstond een lange gebogen lijn van de voorkant tot aan de zijkanten.

Het resultaat was verrassend: vanaf mijn hoofd gemeten liep mijn dode hoek tot ongeveer 7,5 meter vooruit. Dat was veel meer dan ik verwacht had. En ik zit niet eens zo bijzonder laag in de fiets.

Vanaf zo'n 7,5 meter zie ik alles...

Ik besloot nog een experiment te doen. Waar begint mijn blikveld als mijn mini-vizier geheel beslagen of door regen nauwelijks doorzichtig is? Ik kan er dan nét overheen kijken. Die lijn trok Anja nog eens een extra 12 meter verderop!

De foto's spreken verder voor zich:

Dodehoektest met velomobiel Strada 94. Linksonder de 'beslagen mini-vizier' dode hoek. Let op: door de groothoeklens van de Powershot G10 lijken sommige afstanden op de foto´s groter dan in werkelijkheid.



8 opmerkingen:

  1. Al eens gecontroleerd wat je blinde hoek achteraan is?
    Ik ben daarvan geschrokken met de Grasshopper, toen een handbiker (met grote vlag) plots onzichtbaar werd in mijn spiegels als die echt dicht achter mij kwam hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch maar eens een achteruitrij camera in de Strada bouwen, voor in zou dan ook geen kwaad kunnen

      groeten, andre

      Verwijderen
  2. Leuke test Paul! Klopt inderdaad precies, dat maken alle VM-ers dagelijks mee denk ik. Ronny heeft ook gelijk, achteraan is het net zo erg, met dodehoekspiegeltjes kan je een deel daarmee oplossen, maar niet alles.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt in theorie natuurlijk als een bus. In de praktijk beweeg ik toch echt wel eens mijn hoofd of ik ga even iets rechterop zitten om beter te kunnen kijken. Op die manier verklein je de dode hoek enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je je hoofd naar links en rechts beweegt wordt die dode doek opzij inderdaad een stuk minder. Maar als je rechtop gaat zitten weet ik nog zo net niet of dat veel scheelt. De krijtstrepen staan vast nog op straat, ik zal het eens nameten...

      Verwijderen
  4. 7,5 meter is ongeveer drie kwart seconden rijden. Tot de haaientanden dan. Een hoop zaken zijn hoger, zoals bijvoorbeeld de vos die ik van de week voor me uit zag springen op veel minder dan 7,5 meter. En Wim heeft gelijk, je beweegt je hoofd, maar een kap beperkt dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, de dode hoek is klein veraf en wordt (snel) groter naarmate je dichterbij de fiets komt. Gelukkig maar... ;-) Vandaar de schuine lijn op de bovenste foto.

      Verwijderen
  5. Ik kijk standaard net wel over het vizier heen. Ben op zich wel benieuwd hoe ver ik kan kijken. Vanavond thuis eens kijken hoe ver ik voor de schuur stil sta als ik de stoep net niet meer zie. (als ik er dan nog aan denk tenminste :) )

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen