Het was zondagmiddag om een uur of twee dus vast niet heel erg druk, voor Amsterdamse begrippen dan. Maar omdat we met een hele sliert waren was het toch nog een heel gedoe. We worstelden ons straat voor straat, rotonde voor rotonde, door de Amsterdam, Amstelveen en nog een heleboel andere stukken randstad.
Na drie minuten stadsfietsen heeft onderstaande video gelukkig wel een happy end!
Ik had het al, maar kreeg nog meer respect voor velonauten die in deze regio in het dagelijkse woonwerkverkeer al dit stedelijke gekrioel moeten doorkuisen.
OK, we waren met zeven Questen dus scherpe bochtjes die wij Stradisten moeiteloos ;-) konden nemen waren voor deze zeven een kwestie van steken en nog eens steken. Oh ja, en dan waren er ook nog eens de 267 stoplichten tussen Sportpark Sloten en de brug bij Muiden. Die stoplichten haalden we bijna nooit in één keer. En heel soms in twee keer ;-).
Ik had dus heel veel tijd om na te denken. Over de ideale stadsfiets. In mijn geval de ideale stadsvelomobiel. Zou je die al kunnen kopen of moet die nog gemaakt worden? Ik denk het laatste want gezien de lengte van mijn programma van eisen hieronder is de perfecte CityVelo (CV) alleen nog maar bedacht.
Een werkelijk minimale draaicirkel. Elk zigzag hekje en haakse bocht kun je maken zonder uit te stappen of te flintstonen. De meesturende achteras maakt dit mogelijk. | De body is onverwoestbaar. Door een combinatie van carbon, kevlar en high tech klikokunststof is een aanrijdinkje geen enkel probleem meer. | Je CityVelo is met een degelijk slot volledig af te sluiten. Geen nieuw idee maar bij de CV 100% hufterproof uitgevoerd |
Twee gehard stalen ogen voor het muurvast vastleggen van je dure CV aan elke brugleuning of lantaarnpaal. Een alarminstallatie wordt standaard meegeleverd. | De CV is onverwacht licht van gewicht en met optionele e-ondersteuning ben je razendsnel op snelheid na het zoveelste stoplicht. |
De CityVelo is superstabiel. Zéér waarschijnlijk heeft ie 4 wielen zodat tramrails en ander ongemak zonder risico genomen kan worden. |
De CV is geen laag cabrio sporttrapautootje zoals de Quest, Strada of DF. Je zit koninklijk hoog als in een Velayo. Geparkeerde auto's zijn geen enkel probleem. Je ziet alles en iedereen ziet jou. | Er kan véél bagage mee in de CV. Een kratje bier en een volle tas boodschappen! Misschien zit er zelfs een bagagedrager op de achterkant. Je kind, partner of wie dan ook kan dan met zo'n zwierig hupje achter op springen en meerijden. De trekhaak is standaard. | De dikke 50 mm ballonbanden zorgen voor een comfortabele rit op elk klinkerstraatje. Natuurlijk zijn alle wielen onafhankelijk geveerd en gedempt. |
Uit- en instappen kan zonder het risico op een schouder- of armblessure. Het instapcomfort van een eOrca maar dan nog veel beter. Natuurlijk zit je droog bij regen. Je hebt de door velen vurig gewenste ruintenwissers. | De grondspeling is meer dan voldoende om zelfs de steilste drempels zonder schrapende geluiden te kunnen nemen. De hightech drempeldetector geeft de ideale snelheid aan om een drempel te passeren. | Helaas is deze fiets dus niet geschikt om met 40 per uur door de polder te scheuren. Dan moet je misschien toch maar in je Quest, Strada, DF of andere sporttrapauto blijven rijden. |
Heb ik nog een essentieel punt gemist? Ik hoor het graag. De titel is geïnspireerd door dit bericht van Belle. De ideale fiets voor Dave komt verrassend genoeg voor een deel ;-) overeen met deze gedroomde stadsfiets.
Leuk stuk Paul, de ideale fiets zal voor zowel stad als platteland nog niet bestaan, het blijft altijd wel ergens een compromis.
BeantwoordenVerwijderenBandenkeuze is zo'n puntje, daardoor viel de DF voor mij af als mogelijke opvolger van de Strada.
Groeten, Adri.
Ik denk dat de E-Orca net een vlaggetje en mogelijk een soort piroscoopsyssteem voor extreme gevallen heeldicht in de buurt komt. Oh, en 10 gehardstalen sloten natuurlijk! :-)
BeantwoordenVerwijderenMaar je hebt nooit gelezen dat ik hele blogs volschreef over precies dat, een stadsvelomobiel ? Of neem je er een loopje mee want die pantserwagen als factor heb je niet van Belle :-))
BeantwoordenVerwijderenHoe dan ook een "pantser" variant zal snel genoeg rondrijden maar jullie zullen dat niet zien tenzij je me ergens tegenkomt, mijn blog heb ik gestopt. Ik merk dat ik in een andere richting ben gaan denken die door andere velomobielrijders als raar wordt gezien. Alhoewel meerdere mensen beginnen toch (ook over een wens naar een velomobiel die er wellicht nog niet is ( niet perse stadsvariant ) Allert zei dat hij nu meer tijd heeft voor ontwerpen omdat productie minder van zijn tijd is gaan vergen Wellicht komt er ooit wel een geschikt model voor heel andere type rijders van zijn hand...wie weet.
Ik laat mij graag door anderen inspireren ;-)! En...een iets andere kijk op velomobielrijden vind ik niet snel raar hoor.
VerwijderenDus wat mij betreft jammer dat je blog geheel :-( verdwenen is.
Quezzzt, stoppen met je blog is wel heel rigoureus. Een blog is per definitie persoonlijk, het is dus niet zo interessant wat anderen daarvan vinden. Juist al die verschillende meningen en ideeën vind ik zo fascinerend aan het hele 'bloggersfestijn'.
VerwijderenDat mensen op je gaan reageren als je een uitgesproken mening hebt, is meestal wel een gegeven. Hoe daarmee om te gaan is soms wel een uitdaging.
Beste Quezzzt, als velomobielrijder ben je sowieso al 'raar' in de ogen van andere weggebruikers, dus 'What's new ?'. Jammer dat je met jou blog gestopt bent, ik vond het altijd wel een interessante afwisseling.
VerwijderenEen aantal jaren heb ik mijn voormalige Greenmachine als stadsfiets gebruikt in de stad Groningen, dat ging prima. Ik denk dat de Greenmachine een van de meest geschikte ligfietsen is voor stadsverkeer, o.a. door de rechte zit, versnellingsnaaf (schakelen in stilstand) en afgesloten ketting, zodat je in gewone kleren kan fietsen. Echter, de Greenmachine hoofdzakelijk als stadsfiets, daar was hij mij toch te duur voor. Het afgelopen jaar op een Koga Terra Liner gereden, maar deze net verkocht, omdat een open ketting en derailleur rampzalig is als je het hele jaar doorrijdt. De nieuwste aanwinst komt eind deze week: een Batavus Dinsdag X-Light, een stadsfiets van 16 kg met afgesloten ketting en Nexus 8 premium naaf. Sorry, een velomobiel zie ik niet zitten in de stad, maar ik weet dat daar anders over gedacht wordt soms.
BeantwoordenVerwijderenOp mijn velomobiel woonwerkroute vermijd ik al jaren Apeldoorn stad. Zou ik alleen maar stadsritten maken dan vind ik een velomobiel inderdaad ongeschikt. Maar ja, gelukkig kan ik ook om Apeldoorn rijden :-).
VerwijderenHoewel die niet aan alle criteria voldoet is een oude Alleweder nu misschien wel de best beschikbare stadsvelomobiel, imho.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat Paul - hoewel ie het lollig brengt - best de mix van eigenschappen voor een stadsvelomobiel goed heeft samengevat.
VerwijderenIk was gefixeerd op het beperken van botsschade maar dat komt alleen maar omdat een velomobiel domweg te laag is voor een stadse omgeving en daarmee het risico op botsingen veel hoger wordt. Mensen zeggen niet dat ze je niet zien aankomen als kontverhaal, HET IS VAAK OOK ECHT ZO ! En dat geldt overigens ook in veel situaties buiten een stad. Hoog gras ( ook blog Paul ) is al zo'n voorbeeld.
Dus een stadsvelomobiel moet HOGER zijn. Als hij hoger dan heggen, hekken en muurtjes is zien andere fietsers en weggebruikers je gewoon aankomen, en hoef je geen hard/taai composietpantser te hebben om botsschade te beperken. Bovendien hoef je dan ook niet preventief alle snelheid eruit te remmen als jij achter een heg zit en niets kan zien. Als je hoog bent als een goewone fietser kun je makkelijker doorfietsen en bent veel sneller dan gangbare stroomlijntorpedo velomobielen in die omgeving.
Ik durf te stellen dat velomobielrijders steden vrezen OMDAT ze te laag zijn en niet veel kunnen zien. Dat is een terechte vrees.
Daarom betoogde Allert waarschijnlijk ook dat ik eens naar een ouder model Leitra moest kijken. Die man is ook veel slimmer dan ik :-)))
Eerst dacht ik waarom ? Zo'n achterhaald model. Maar langzaam begin ik in te zien dat zo'n Leitra veel beter voldoet dan welke velomobiel ook als je Paul's grappige maar terechte lijst erbij pakt.
Velomobiel.nl zet echter bij het ontwerp van de Leitra wel een kanttekening : een succesvolle velomobiel moet smaller zijn dan een (schuur)deuropening. Omdat trotse eigenaren hun dure en mooie velomobiel vooral BINNEN willen zetten en dat moet dus mogelijk zijn, anders zien velen af van de aanschaf. De orginele Leitra was een meter breed ( of iets dergelijks meen ik me ter herinneren wat Allert of Theo zei )
Dus wellicht is het wel slim velomobielontwerp aan velomobielontwerpers over te laten. Dan ook weer, je mag best laten weten wat je wensen zijn als de bestaande velomobielen dat niet bieden. Het kan de basis zijn voor een nieuw model als genoeg andere mensen dat ook willen.
Beste Quezzzt,
VerwijderenIk vind prima hoor, dat je je blogactiviteiten hier gewoon voortzet. ;-) Uitgebreide reacties zijn en blijven altijd welkom!
groet,
Paul
Oké dan, een wat smallere Leitra met een body van gepopt aluminium :-)
VerwijderenDe Podride gaat ook wel een heel eind in de goede richting, lijkt me.
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.indiegogo.com/projects/podride-a-practical-and-fun-bicycle-car#/ Alleen dat pantseraspect, daar heeft de ontwerper geen oog voor gehad.
Ja Jan dat is een van de ontwerpen waarop Allert me ook attent maakte met een e-mail met links.
VerwijderenDat pantser aspect kan belachelijk klinken, maar smartphone kijkende fietsers zijn iets wat de laatste tijd sterk is opgekomen. Zij verhogen het botsrisico met lage velomobielen flink want als ze je zien schrikken ze zich een hoedje omdat ze ook nog plotseling wat raars zien en reageren onvoorspelbaar. Als jij naar rechts uitwijkt doen zij dat mogelijk ook...boem !
Als je het nieuws volgt zijn pokemon go jagende voetgangers en fietsers daar nog bij gekomen....ze hebben die al van de 140 km/u spoorbaan geplukt en hebben de krant daarmee gehaald...voor je velomobiel lopen zal de krant niet eens halen.
Sinds een kreukelzone constructie voor ons niet erg zinvol is ( we rijden daarvoor niet hard genoeg en de massa van ons voertuigje is ook niet zo hoog ) is het misschien wel zo nuttig een erg harde of taaie of een combinatie daarvan neus te hebben die maximale weerstand bied aan vervorming en schade.
"Zou je die al kunnen kopen of moet die nog gemaakt worden? " hmm, lijkt dat ik je hier eens moet uitnodigen voor een rondje langs de kaaien en terug via het ringfietspad met E-Mango. Verkeerslichten, korte bochtjes, geen probleem. Als jullie bij de u-turn op 00.20 gewoon rechtdoor waren gereden, waren jullie met een obstakel minder bij de opgebroken brug uitgekomen.
VerwijderenIdee: als optie een bull-bar op zo'n podride en je bent er. Of nog: vorige maand kwam een fietser van achter een bus, die ik rechts passeerde, en hij knalde tegen de zijkant van de Orca. Hij zal er een blauwe plek aan overgehouden hebben, ik vond het niet leuk. That's it. Die Twintex onderkant heeft ook wel iets pantserachtigs.
VerwijderenIedereen prijst zijn eigen waren aan als universeel ideaal product. Op een paardenshow zag ik dat ook gebeuren. Elk ras werdt steevast als breedinzetbaar en bestempeld door de betreffende fokker of ras-verreniging.
BeantwoordenVerwijderenEen mini-shetlander als rijpaard? Een IJslander als menpaard?
ELKE fiets is een goede stadsfiets! We kennen alleen slecht ontworpen infra in steden. Niet alleen door ontwerpfouten, maar omdat het primair ontworpen is voor auto's die al helemaal niet thuis in een woon/leefstad, wat een stad toch eigenlijk is. Geen parkeerplaats en millieutechnisch onprettige plek waar je wilt vertoeven.
Als al die ruimte merendeel beschikbaar zou zijn voor voetgangers en fietsers, die ze procentueel toekomt als gebruiker van de stad dan zouden alle voorwaarde die in deze blogpost naar voren zijn gebracht door Paul niet noodzakelijk zijn.
Het enige wat dan nog ontbreekt is een vrijwel gelijkwaardige fietssnelheid aan die van de voetganger en je hebt niet eens verkeersregels nodig. Mits voldoende ruimte kun je dan 'swarmen' zoals Spreeuwen zonder overlast of elkaar te raken. Iedereen heeft wel eens zo'n prachtig schouwspel van deze dieren aanschouwd. Wat zou dat mooi zijn als verkeer per fiets of te voet in een stad zonder auto's ertussen :-)
Iedereen prijst zijn eigen waren aan als universeel ideaal product. Op een paardenshow zag ik dat ook gebeuren. Elk ras werdt steevast als breedinzetbaar en bestempeld door de betreffende fokker of ras-verreniging.
BeantwoordenVerwijderenEen mini-shetlander als rijpaard? Een IJslander als menpaard?
ELKE fiets is een goede stadsfiets! We kennen alleen slecht ontworpen infra in steden. Niet alleen door ontwerpfouten, maar omdat het primair ontworpen is voor auto's die al helemaal niet thuis in een woon/leefstad, wat een stad toch eigenlijk is. Geen parkeerplaats en millieutechnisch onprettige plek waar je wilt vertoeven.
Als al die ruimte merendeel beschikbaar zou zijn voor voetgangers en fietsers, die ze procentueel toekomt als gebruiker van de stad dan zouden alle voorwaarde die in deze blogpost naar voren zijn gebracht door Paul niet noodzakelijk zijn.
Het enige wat dan nog ontbreekt is een vrijwel gelijkwaardige fietssnelheid aan die van de voetganger en je hebt niet eens verkeersregels nodig. Mits voldoende ruimte kun je dan 'swarmen' zoals Spreeuwen zonder overlast of elkaar te raken. Iedereen heeft wel eens zo'n prachtig schouwspel van deze dieren aanschouwd. Wat zou dat mooi zijn als verkeer per fiets of te voet in een stad zonder auto's ertussen :-)