vrijdag 24 februari 2017

Vier sterren bij een spookhuis

Nu ik niet meer een paar dagen per week forens kan ik gaan en fietsen waar ik wil. Ik heb mijzelf als doel gesteld om 200 kilometer per week weg te trappen. Daardoor ben ik uren buiten én lekker in beweging!  Langs het kanaal fiets ik nog altijd wel eens, maar meestal vertrek ik zonder vast routeplan. Op mijn fietstochtjes laat ik mij vooral leiden door het toeval. Staat het stoplicht voor rechtdoor op rood dan sla ik rechtsaf. Is het fietspad even versperd door een hijskraan? Ik pas gelijk mijn route aan en kom zo telkens op allerlei verrassende weggetjes. 

Vandaag fietste ik bijvoorbeeld Rare Kronkels langs de IJssel. 'T had zo een LOL tochtje kunnen zijn maar dat was het niet. Ik ben namelijk nergens gestopt voor appelgebak met slagroom en koffie.



Waar ik wel speciaal voor stopte was Kasteel Reuversweerd. Als je ergens in Nederland nog de rauwe sporen van de Tweede Wereldoorlog wil zien, dan moet je eens van Brummen naar Zutphen fietsen, over een nieuw dijkfietspad door het buurtschap Cortenoever. De muren van de achtergevel tonen nog de talloze kogelgaten van de Canadese Browning M1919 machinegeweren. Sinds die bloedige gevechten staat het leeg, en het schijnt er te spoken. Een stopje waard dus.

De gehavende achtergevel toont nog de sporen van de gevechten tussen Canadezen en de Duitsers die het pand gebruikten als radiopeilstation. Het is een rijksmonument maar door de boerderij er vlak naast schijnt er niets mee gedaan te kunnen worden.
Ik maakte een foto en keek nog maar eens naar mijn kilometerteller. Een belangrijk moment kondigde zich daar aan: de teller stond op 39.999 kilometers en jullie weten hoe belangrijk dat is. De glorieuze vierde ster lag binnen handbereik! 

Maar laat ik eerlijk zijn, die 40.000 kilometer is eigenlijk alleen maar van belang omdat ik dan een foto van mijn kilometerteller kan ( of moet?) maken en er vervolgens weer een stukje over kan schrijven. Maar een schouderklopje heb ik daarmee toch wel verdiend?

Soms moet je jezelf een schouderklopje geven
Bewijs het maar eens! Nou deze foto! Ach jij was toch zo handig met Photoshop?


20 opmerkingen:

  1. Nu nog maar 75 km tot de "ik ben één keer om de aarde gefietst langs de evenaar"-sticker geplakt mag worden!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben jij nog niet ten prooi gevallen aan planned obscelecence Paul ? Je hebt je Strada al zo lang ;-)

    Moet je je inhouden niet mee te gaan met de almaar wisselende nieuwigheden als XS, DF en QV als je veel in groepen rijdt ?

    Of vindt je welgemeend dat er niets beters is dan de Strada ( afgezien van een carbon Strada dan ) ?

    Het valt mij op, en men zegt dat een tevreden mens is een rijk mens is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou de XS toch geen wisselende nieuwigheid willen noemen.

      Het is simpelweg een nieuw ontwerp voor mensen die te klein zijn om in zo'n grote Quest/Strada te passen. Bedoeld voor mensen van 1.60 tot 1.80m. Al is op dit blog te zien, dat die 1.80m toch niet helemaal klopt ;-) Ik ben 1.76m en pas er net in, eigenlijk net niet. De XS voelt voor mij echt als een maatkostuum.

      Verwijderen
    2. Maar voordat de DF er was, was de ( carbon ) XS een tijdje de snelste velomobiel.....iedereen die erin paste en zo snel mogelijk wilde rijden kocht er eentje. Na die massale omruil volgde de DF. En nu met de QV zijn die inruilers waarschijnlijk vooral Quest en Strada rijders maar de bestellijst spreekt voor zich : een flink succes maar verdringt de Quest en Strada totaal waarvan er eigenlijk geen meer nieuw worden gebouwd.

      Quo Vadis? denk ik dan....en Paul is kennelijk niet zo van de vervangingsmarkt, gezien zijn kilomterstand en zijn verwachting die nog veel hoger te maken :-))) Ik ben echt nieuwsgierig of hij echt niet worstelt met iets anders bestellen omdat "iedereen" dat doet. Maar het kan best, hij was ook niet van de ( om de 3 jaar een nieuwe ) lease auto('s)

      Verwijderen
    3. Als ik mijn Strada uit 2011 echt heel voordelig zou kunnen inruilen voor bijvoorbeeld een nieuwe carbon Strada dan wil ik daar wel eens over nadenken. Maar ik voel geen urgentie om dat te doen. Eigenlijk ben ik best tevreden met wat ik heb :-).

      Verwijderen
    4. En dan Quezzzt? Wat wil je hiermee zeggen? Dat het een verkeerde ontwikkeling is om een nieuwe velomobiel te kopen? Misschien krijg ik door een vrij goedkope Strada op de gebruikte markt te plaatsen is de kans vrij groot dat er weer een velomobilist bij komt, en dat er weer iemand vaker gaat fietsen, en zodoende de auto meer laat staan. Lijkt mij een goede ontwikkeling...
      En wat dat vervangen betreft, ik had al voor de Strada aangeschaft werd bepaald dat die fiets voor een tijd van circa 5 jaar gebruikt zou worden, en dan vervangen. Die keuze is nu op een QV gevallen, als die niet tevreden gesteld had tijdens de proefrit was het een carbon Strada geworden. De redenen daarvoor zijn op mijn blog beschreven.
      Niets nieuws onder de zon, zo heb ik het altijd gedaan, en met mijn "afdankertjes" zijn vaak mensen blij geweest, en hebben nog jaren genoten van "mijn" oude fiets.
      Zo zijn we allemaal tevreden, mooi toch?

      Verwijderen
    5. Helemaal mee eens Adri! Er is niets mis mee om eens in de zoveel jaren een nieuwe velomobiel te kopen. En ook niet om een velomobiel helemaal af te rijden. En Quezzzt, een optimale Quest (zoals die van mij), rijdt echt heel goed en snel, en is zeker niet achterhaald. Overigens worden er nog steeds nieuwe Questen en Strada's verkocht. In 2016: 26x Quest, 18x Quest XS en 22x Strada.

      Verwijderen
    6. @Quezzzt: Misschien moet je toch ook iets meer tijd gaan besteden aan fact-checking.

      "Maar voordat de DF er was, was de ( carbon ) XS een tijdje de snelste velomobiel.....iedereen die erin paste en zo snel mogelijk wilde rijden kocht er eentje." Noem mij eens namen van rijders die deze stap gezet hebben. De enige waarvan ik weet dat hij om die reden een XS heeft gekocht is JosH (voormalig werknemer van velomobiel.nl). Alle XS-rijders die ik ken, hebben een XS gekocht omdat de Quest/Strada (veel) te groot voor hen is. In wedstrijduitslagen komt ook eigenlijk nooit een XS voor, dat geeft al aan dat sterke rijders niet in een XS rijden of er zijn gewoon geen kleine sterke rijders :-)

      "Na die massale omruil volgde de DF."
      Over welke massale omruil had je het nou eigenlijk?
      Dat er met de komst van de DF rijders hun Quest hebben ingeruild, klopt volgens mij wel. Dit is waarschijnlijk wel een feit. De DF kreeg de naam snel te zijn en als sterke rijders dat dan bevestigen, dan komt dat de populariteit ten goede.
      De DF was zeker een modernere vm, technisch hoogstaander dan de oude Quest.
      Bij velomobiel.nl zitten ze echter ook niet stil en hun huidige generatie vm-en zijn niet meer te vergelijken met de oudere versies. Logisch dat mensen dan een keer een vm gaan inruilen voor een nieuwe, maar vooral (ver)betere(de) versie. Daar is niets mis mee en dat zorgt voor meer betaalbare tweedehands vm-en.

      "En nu met de QV zijn die inruilers waarschijnlijk vooral Quest en Strada rijders maar de bestellijst spreekt voor zich : een flink succes maar verdringt de Quest en Strada totaal waarvan er eigenlijk geen meer nieuw worden gebouwd."
      Dit is echt totale nonsens en dat heeft Piet hierboven al met cijfers aangetoond.
      Dat er na de komst van de DF wel sprake was van een flinke daling verkochte vm-en bij velomobiel.nl is een feit. Ze vissen namelijk in dezelfde vijver.
      Dat er rijders zijn die hun Quest of Strada inruilen op een QV, zal vast ook wel kloppen.
      In 2014: 86 Q/Str/XS = 86
      In 2015: 85 Q/Str/XS + 1 QV = 86
      In 2016: 66 Q/Str/XS + 16 QV = 82
      Dit lijkt toch echter niet op een totale verdringing van de Quest en Strada.

      Verwijderen
    7. Ja heel goed, altijd 'fact checken' ;-). In mei 2014 schreef ik als eens dat Nederland vol zou zijn. https://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2014/05/nederland-is-vol.html Wie maakt het vervolg op dit bericht?

      Verwijderen
    8. Een feitje: 27 van de 48 bestellers van de QV op de orderlijst van vm.nl is nu in het bezit van een Quest of Strada. Die komen straks allemaal 2e hands op de markt.

      Verwijderen
    9. Maar men is pas net QV gaan leveren....hoeveel Questen zal men leveren in 2017 ? Geen totale onzin.

      Maar ik heb helemaal geen probleem met nieuwe modellen, hoe meer hoe beter. Em fabrikanten gaan daar alleen in investeren als ze het ook terugverdienen.

      Ik merkte enkel op dat ik ook bewonder als iemand tevreden kan zijn met zijn vertrouwde voertuigje zonder het steeds te moeten omruilen voor wat nieuws.

      Verwijderen
    10. De omschrijving 'vertrouwde voertuigje' spreekt mij erg aan :-)

      Verwijderen
    11. Ik sta onder voorbehoud op de orderlijst voor een QV. Als de verhoogde top klaar is kan ik gaan proefrijden. Als een QV net zo snel en makkelijk rijdt als mijn carbon Quest dan overheersen de voordelen zoals comfort, veiligheid en bagageruimte. Aan de andere kant ben ik super tevreden met mijn Quest. Helemaal nu ik een hoogwaardige door Daniël Fenn ontworpen kap heb en met F-Lites ben gaan rijden. Ik zal niet over een nacht ijs gaan en de kans dat ik met mijn Quest doorrijd is behoorlijk groot. Wat ik zowel een nadeel vind van de QV als de DF is de beperkte bandenkeus. Bij de QV zit je vast aan het aanbod in 20 inch en bij de DF door de beperkte breedte.

      Verwijderen
  4. volgens mij ging dit vooral over het genieten in een velomobiel en dat je er zomaar 40.000 kilometer mee kan rijden.

    Goed gedaan Paul en is nu de rote voor 5 maart al klaar? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zou iemand met een oranje ! Strada die maken ;-).

      Verwijderen
  5. Hoi Paul, ten eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd met het behalen van je 4e ster. Dat je er nog maar veel tevreden kilometers mee mag rijden. Uit eigen ervaring kan ik je bevestigen dat het een heerlijke fiets is, waar je ook zonder problemen een 5-sterren status mee kunt behalen (nou ja, nog 200k te gaan).
    Ik vind het onzin om altijd maar meteen maar weer iets nieuws te kopen als je er tevreden mee bent. Natuurlijk kijk ik ook wel eens rond. Net als Adri had ik mezelf voorgehouden er een bepaalde tijd mee te rijden, alhoewel, hij had 5 jaar gepland, ik 50.000 kilometer, maar daar zit niet veel verschil tussen.
    Ik heb de Quattrovelo geprobeerd, maar die vind ik te groot. Zo'n 4-wiel DF lijkt mij wel wat, maar die duurt nog even. Jammer, maar het heeft geen haast, want ik rij hier ook plezierig mee. Misschien wat saai, maar nog steeds steken verwonderde mensen hun koppies naar binnen, dus zo saai zal het ook wel niet zijn.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik ervaar nog bijna dagelijks hetzelfde Wilco, verbazing en mensen die soms de gekste capriolen uithalen om "dat rare ding" op de weg op foto of film te krijgen....
      Dus saai zal de Strada nog lang niet zijn, en fijn rijden blijft hij ook nog wel een hele tijd doen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Grappige foto trouwens Paul, je complimenterende schaduw :-))

    Laatst kwam een vrij nieuwe collega naar me toe en zei "is het normaal dat je tegen jezelf praat in de cabine ?" Ik kijk verbaasd een andere collega aan die naast me zit maar we herstellen ons en met uitgestreken gezicht antwoorden we allebei "nee hoor, dat is doodnormaal"

    Die foto van jou herinnert me daaraan :-)))

    BeantwoordenVerwijderen