Maar dit was niet zomaar een fietstochtje. Absoluut niet! Het was niets minder dan de generale repetitie voor onze grote najaarsreis. En dat wordt een tocht waarvoor je een extra degelijke vakantiefiets nodig hebt.
Wil je ook dit uitzicht? Ga dan naar Camping de Swetteblom bij Bears... |
Dit soort voorzieningen moeten het onderhoud onderweg en thuis beperken ;-) |
Ik ben ook niet zo iemand die de peperdure Idworxen en Santossen heilig verklaart, maar ik ben nu eenmaal al meer dan dertig jaar ingesteld op rechtopvakantiefietsen. Zo'n nogal zwaar uitgevoerde Santos wordt op het bekende blog Fietsers Afstappen terecht een derdewereldtank genoemd. Tja, als die Rohloffnaaf het begeeft dan hebben we inderdaad een enorm probleem. Maar daar maak ik me geen zorgen over want anderen hebben op 'onze' fietsen al tienduizenden derdewereldkilometers afgelegd zonder majeure pech.
Ook met een ligfiets (waarschijnlijk één met grote wielen en dikke banden) kán ik vrijwel elke tocht maken die ik in de afgelopen dertig jaar gemaakt heb. Maar zoals gezegd,ik heb al een velomobiel en ben niet van plan een échte ligfietser te worden met n+1 fietsen in de schuur, waarbij 'n' meestal >5 is ;-). Het comfort van een stoeltje met Ventisit ten opzichte van een zadel, ja dat zou ik af en toe wel eens kunnen missen. De extra kilometers die ik met een ligfiets zou kunnen maken? Ach dat boeit me niet zo, tenslotte heb ik een zee van tijd en die kun je met élke fiets oversteken.
Dat tochtje door het wijdse Friese land was dan ook vooral ook bedoeld om de nieuwe fietsen nog even fijntjes af te regelen voor ze héél binnenkort samen met mij en Anja lang op reis gaan. Maar dat is een andere verhaal dat in een volgende blogpost thuishoort.
Uitrusten van het oversteken per trekpond. Ook met een ligfiets gaat zo'n trekpont niet lichter hoor... |
Stug duw ik mijn derdewereldtank door het Friese land |
Het zijn en blijven toch mooie fietsen, die Santos maakt. Heb er op internet ook wel eens naar gekeken, je kan ze zelfs als racefiets bestellen. Of nog moderner en veelzijdiger, als gravelfiets.
BeantwoordenVerwijderenGoede keuze gemaakt volgens mij!
Mooi hoor Paul. Ik heb zelf al even gegoogled over die riemaandrijving, dat vind ik wel apart. Bijna alleen maar voordelen inderdaad. En ook heeft men het over een verzwaard frame/kooi die de naaf en riem op de plaats houd en op jouw foto is het inderdaad indrukwekkend....en het lijkt ook niet moeilijk die riem te vervangen.
BeantwoordenVerwijderenIk vraag me alleen af : de distributieriem van auto's is ook sterk en gaat lang mee maar draait wel onder beschermkappen. Hebben de tanden van die riemen in praktijk geen last van (modder)zand of steentjes ?
Of is het meenemen van 1 reserve exemplaar voor jullie 2 fietsen wel nodig ? ( men heeft wel overal fietskettingen, maar riemen ? )
En...waarom hebben onze velomobielen dat nog niet ?? Al dat geratel en geritsel....:-)))))
Er gaat een reserveriem mee. Is heel licht en opgerold in een doosje. Vervangen kan simpel door een deel van het frame te verwijderen. Stenen en modder schijnt geen probleem te zijn.
VerwijderenEen riemaandrijving is (nog) niet verenigbaar met derailleurversnellingen.
VerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Het is dat ik niet wil bukfietsen met mijn lange lijf, anders kocht ik ook een Santos. Mijn ideale toer/vakantiefiets bestaat nog niet: 2 x 28 inch, brede banden, voorwielaandrijving met Rohlof en riem, zoals de Cruzbike, natuurlijk zonder smerige ketting.
BeantwoordenVerwijderen