Heb ik toen mijn warme wintervelomobielpet nog opgehad? Nee! Heb ik toen de spijkerbanden nog uit het bandendepot moeten halen? Nee! Heb ik het eigenlijk toen wel kou gehad? Nee! Ik kan me zelfs geen sneeuwdag herinneren.
Dat moet komende winter dus echt helemaal anders. Ik heb een paar kaarsjes aangestoken voor de weergoden. Met een vriendelijk doch zeer dringend schietgebedje dit jaar alsjeblief voor écht winterweer te zorgen. Met van die dagen waarop een nerveuze nieuwslezer aankondigt dat De Autoriteiten iedereen waarschuwen middels een dikke Code Rood. Met centimeters mooie maagdelijke sneeuw op mijn fietspad. Met ijzige ochtenden waarbij het vriest dat het kraakt. Met een vrijwel leeg kantoor in Apeldoorn omdat de meeste collega´s de reis niet aandurven.
Maar als je dat soort verzoeken hemelwaarts afvuurt moet je er wel op voorbereid zijn als ze verhoort worden. En dan hebben we het over Het Grote Winterklaar maken.
Niet winterklaar dus. Tja, dan overleef je het als fiets niet! |
Nieuw schoeisel onder de fiets
Na mijn allereerste lekke band na 21.000 km forensen bestelde ik vorige week gelijk een nieuwe set Marathon Plusjes. Over een tijdje worden die gemonteerd. De voorbanden zijn aardig glad aan het worden, de achterband zou nog even mee kunnen.
Maar met een horrorwinter voor de deur zorg ik er dus voor dat ook S94 met winterklaar schoeisel aan het seizoen kan beginnen. Ik hoop eigenlijk dat ik ook die heerlijke Marathon Winterband die jaar weer eens kan gebruiken. Het geknisper van die spijkertjes op het ijzige fietspad. Oh, wat een fantastisch winters geluid is dat toch.
En mocht het voorjaar ook ijzig worden. Ook voor die periode heeft Schwalbe een geschikte band |
Nieuwe helm
Tijdens de afgelopen vakantie ben ik een essentieel onderdeel van mijn fietshelm verloren. Het wieltje achterop waarmee je de helm passend voor jouw hoofd maakt. Met een tierap kon ik het geïmproviseerd oplossen maar echt lekker zit ie niet meer. Hetzelfde model is niet meer te koop dus werd het een Abus Bocholt Stadthelm die ik via Rose bestelde. Weer wit, want dat sluit alvast mooi aan bij al die sneeuw die straks gaat vallen.Winterlicht
De winter brengt ook duisternis. Nu al fiets ik de hele route heen in het absolute duister. De vorig jaar aangeschafte Fibre Flare MVP zit inmiddels weer op de fiets en doet z´n werk.Fibre Flare MVP in actie |
Winterse geluiden?
Ik mag dan wel lyrisch doen over knisperende spijkerbanden op ijzige wegen, de kans is groot dat ik er niet veel van ga horen. Vorig jaar schreef ik uitgebreid over de decibels die een de oren van een velonaut kunnen teisteren en besloot later om een setje oordopjes aan te schaffen. Dat bevalt nog steeds goed.
Maar inmiddels beginnen de dopjes wat slap en vormloos te worden. De oordopjesmakers van Alpine mailden me al dat ik 10% korting kon krijgen op mijn nieuw Motosafe setje van 25 euro. Maar ik ben véél slimmer.
Ik fietste naar de Dierense apotheek waar ze óók oordopjes verkopen. Ook van Alpine naar dan de 'Partyplug' variant. De dopjes zijn identiek alleen de filtertjes erin zijn anders. Die 'partyplugs' kosten maar 11 euro en de groene filtertjes haal ik uit mijn oude dopjes.
We zijn wel een beetje Velodebielen he? Verlangen naar een 'echte' winter. Tsss!!
BeantwoordenVerwijderenKort van memorie worden we ook. Al die wind op je oren blaast je hoofd leeg. (advies: mond gesloten houden)
2012-13 was nog een horrorwinter. Nu al weer vergeten? Kwam geen einde aan. Stuifduinen tot aan de dakgoot en vorst beneden vrieskist niveau.
Even een reminder hoe zat we het waren........
Geharnast ten strijd
tegen elementen hard en fel
doen je verlangen naar betere tijd
Het vizier toe en beslagen
striemende kou
smachten naar het lengen der dagen.
Stevig trap je voort
glibberend over beijste wegen
waar blijft toch die lentepoort?
Ogen priemen in het duister
geholpen door een vleugje magie
markeren schaduwen je pad
Beentjes malen slag naar slag
energie verloren in weerbarstig koud rubber
visioenen warme zonovergoten dag.
Licht gloort aan de kim
besneeuwde wegen neem je verbeten
begint vastberaden aan de laatste klim
Elementen overwonnen
Kou warmer
IJs smelt
Inspanning beloond
Verlangen, smachten, uitzien, visioenen,
troost.
Stil fluisteren mensen
gek ding met een debiel
maar wensen zich stiekem ook zo'n fijne velomobiel
Vraag maar aan Adri hoe het velomobielen is in een echte winter.....;-)
Ik koester juist die winter, als een heerlijke ijskoude herinnering waar ik warm van word. Och en die ongemakken (welke?) die neem ik op de koop toe. Want wat kun je je in zo'n tijd beter wensen van zo'n fijne velomobiel ;-)
VerwijderenMet alvast winterse groet,
Paul
Tja beetje gestoord zijn mag wel. Wat sfeerplaatjes van de Noordelijke velomobieltocht 2010. This must be heaven. Hoe verzint ie 't :-)
Verwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=_mWxNhaDrQU
Dus wat let je om daarheen koers te zetten voor wat avontuur? (Hou de agenda van Ligfiets.net in de gaten van januari) De oliebollentocht kan ook een uitdaging zijn (Tilburg 1e versie)
https://www.youtube.com/watch?v=pBGIWj5mbeE
Om even wat sfeer te snuiven.
Ik heb daar overigens gekampeerd die nacht.
Hoi Paul,
BeantwoordenVerwijderenIk ben klaar als de winter komt, alles is in huis om weer een winter door te komen. En ja, het heeft zijn charme en speciale momenten, maar na een maand of drie door sneeuw en ijs fietsen begin je toch wel echt naar het voorjaar en de warmte uit te kijken!
En als jullie weer geen echte winter krijgen zal ik weer wel een paar ijzige foto's plaatsen waarschijnlijk..........
Groeten, Adri.
Na een maand of drie sneeuw en ijs kan ik me dat ook wel voorstellen. Maar zo'n druilige natte regenwinter is natuurlijk helemaal niks. Bij de winter hoort sneeuw en ijs maar daarna wil ik zsm naar zo'n heerlijke warme zomer ;-)
VerwijderenVorig jaar was inderdaad geen echte winter, maar dat jaar ervoor naar mijn herinnering wel. Ik ben nog maar iets van 3 jaar ( vrijwillig ) veranderd van functie en een van die jaren werden simpele wandelingetjes op het 1,5 km lange rangeerterrein door wel 20-30 cm sneeuw wel een "tikje" inspannender en langzamer terwijl tijdschema's daar geen enkele rekening mee houden.....( zo begint een trein dus al met vertraging, bovenop wat er daarna allemaal nog gebeurd )
BeantwoordenVerwijderenMeer dan een paar centimer sneeuw zal velomobielen ook wel snel afstoppen, met 3 wielen erdoorheen ploegen is immers veel zwaarder dan met 2 en verlies je zeker je tijd-efficientie van de velomobiel. Tenzij je Adri heet of Jan ( e aandrijving zal die grens wel wat oprekken )
Ik herinner me van twee jaar geleden enkele dagen dat er geen doorkomen aan was (toen nog met eFAW): teveel sneeuw, waardoor de VM in een sneeuwploeg veranderde en niet geschikt bleek voor die taak. Ik herinner me temperaturen van lager dan -10° C, waarbij de interface tussen kabels en NuVinci N360 bevroor en Jan in het kleinste verzet huiswaarts moest fietsen... Maar ook dagen met een laagje suiker op het jaagpad, waarbij eFAW drie kaarsrechte sporen door het maagdelijk wit trok. Tweewielers waagden zich er niet door. De dag erop glibberde ik over verijsde sporen, goed ingepakt en genietend van het winters uitzicht.
BeantwoordenVerwijderenDe voorbereidingen voor kouder weer volgen bij mij ook binnenkort.