dinsdag 19 juli 2016

Bij warmte binnenblijven, tenzij...

Het wordt warm en dus gaat Nederland weer in paniekstand. Theo, de Nationaal Coördinator Hittebestrijding, geeft net als vorig jaar het advies om binnen te blijven. Voor velomobielrijders, die eigenwijs toch op pad gaan, is Code Oranje van toepassing. De massaal aanwezige politie zal de wettelijke verplichting voor deze groep verkeersdeelnemers om een gevulde plantenspuit bij zich te hebben actief gaan handhaven. Die aanpassing van het RVV is net voor de zomer nog door de Tweede Kamer gekomen. Gelukkig is er een ontsnappingsparagraaf in dit 'Plantenspuitbesluit' opgenomen.
"Velomobielrijders die aantoonbaar in eigen koeling én schaduw voorzien kunnen worden vrijgesteld van bepaalde in lid 4 paragraaf 6a."
"Ha!", dacht ik.,"laat ik eens slim zijn." Als ik nu eens permanent in de schaduw ga fietsen. In mijn velomobielonderdelendepot ligt nog zo'n vrijwel ongebruikte Sinner toerkap. Zou die voldoende koeling (want schaduw) geven? En zou die schaduw dan koel genoeg zijn om dat warme kapgevoel te compenseren? Ik wist het niet en besloot het eerst maar eens onder de hashtag #durftevragen  op Twitter te gooien.


Dat leverde niet direct wat op. De tweeps leken op vakantie en het ging daar vooral over opblaasbootjes en kamperen. Marloes meende dat het beter zou zijn een pet op te zetten en van Klaas Piet en Hans moest ik het aan Harry vragen.

Aangezien het kort dag was besloot ik het heft in eigen hand te nemen. Ik zocht en vond uiteindelijk een echte coole oplossing. "Wat in een auto kan, kan ook in een trapauto", dacht ik en na koortsachtig overleg met de bekende velomobiel- en -onderdelenleveranciers kan ik met gepaste trots de Velo-Airco presenteren.


Een auto zonder airco koop je eigenlijk niet meer.
Dus zal dit ooit ook voor HPV voertuigjes een vanzelfsprekendheid worden


Bovenstaand apparaat voldoet aan alle eisen: compact, vrijwel geluidloos, geeft acht uur lang sublieme verkoeling en is moeiteloos in te bouwen (net voor de wielkasten) in elk type velomobiel. Het mooiste is natuurlijk het kleine prijsje (exclusief inbouw)! In combinatie met de bekende typen velomobielkappen voldoe je hiermee volledig aan de vrijstellingsbepaling voor lid 4 paragraaf 6a van het zogenaamde 'Plantenspuitbesluit'. O.a. in Dronten hebben ze in- en ombouwsetjes al klaar liggen. En alleen in juli: de temperatuur is je kortingspercentage!

Naschrift
Harry (@Twilwel) reageert met de opmerking dat hij ook met warm weer altijd met kap met gesloten vizier en met gesloten voetengaten rijdt (minder weerstand = minder energie nodig = minder warmte) en in de dan essentiële goede ventilatie voorziet middels een NACA duct. Maar dat werkt dus alleen goed als je knetterhard kunt fietsen. En bij warm weer gaat hij nooit zonder plantenspuit op pad. Voor notoire OLF'ers zoals ondergetekende gaat het fietsen met een kap bij warm weer zelfs vies tegenvallen, volgens Harry. Dan is een Flevo-dakje een beter idee, of een petje natuurlijk.  Weer wat geleerd :-).

En al in 2007 wordt er in de Google Groups Ligfietsen over airco gesproken.


En verder ik wens iedereen een schitterende zomer.
Ik fiets en blog de komende weken gewoon door....



16 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, het venijn zit 'em in de kleine lettertjes.
      'Werkt met de meegeleverde 230V-netstekker of 12V autoadapter.'
      Ik zou 'em lekker thuis laten (scheelt ook weer gewicht) en van terras naar terras olfen.

      Verwijderen
  2. Flink zonnepaneel boven je Strada, zelf in de schaduw en stroom voor de koeling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb gisteren met een zonneklep (petje zonder bovenkant en met doorzichtig zonwerende klep) en daaronder een campinghanddoekje die over mn oren en mn nek ging gereden op het warmst van de dag. Dat ging perfect. Geen echte last van de warmte gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handdoekje zat dan dus ook over mn hoofd onder de zonneklep vast geklemd :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh... ;-).Ik heb wel vorige zomer gemerkt dat mijn Abus Stadthelm (https://www.rosebikes.nl/artikel/abus-stadthelm-bocholt/aid:634878) koeler is dan een petje. Voornamelijk vanwege de betere ventilatie tijdens het fietsen.

      Verwijderen
    2. Op mijn rangeer werklocatie hebben ze ooit eens een mobiele water-lucht koeler geplaatst ipv een mobiele airco unit.

      Die water-lucht koeler werkt veel minder goed, maar hij koelt wel degelijk iets - paar graden maar dat kan net het verschil maken tussen ondragelijk en dragelijk - en natuurlijk ook veel zuiniger met energie.

      Heikel punt is natuurlijk de temperatuur van het water waarlangs geblazen en warmte gewisseld wordt...hoe koeler dat is, hoe beter het werkt. En hoe groter het reservoir is hoe langer het koeleffect aanhoudt....

      Natuurlijk kun je in dat voorbeeldapparaat geen ijswater erin gieten en verwachten dat het 8 uur werkt lol. Dat kleine kannetje is waarschijnlijk binnen een half uur al warm.

      Maar toch...als je om het half uur ijs of koel water erin gooit kan het een velomomobiel een paar graden koelen.

      Ik zou zelf een ventilator achter het gat in mijn velo neus plaatsen. Mag niet tijdens een CV wedstrijd las ik - geforceerde ventilatie - maar het kan wel makkelijker op 12 V draaien....uuuuuren lang. Met een stroom verse droge lucht kan je huid makkelijker traspiratievocht verdampen....net als je op een open fiets zit. En beter beschermd tegen de zon.

      Het kan allemaal als je de wens naar limietloos jakkeren laat varen....want iedere luxe toevoeging aan een spartaanse skelter zorgt voor gewicht en minder snelheid...

      Verwijderen
    3. Vandaag geen last van de warmte gehad. Naja, gesmolten asfalt tegen gekomen. Dat fietst iets zwaarder. Heb wel altijd een Buff in de fiets liggen. Vorig jaar gebruikt bij oververhitting. Even stoppen langs het kanaal, buff in het water en lekker op je hoofd zetten. Heerlijk fris. Maar vandaag niet nodig gehad.

      Verwijderen
  5. Toch weer jammer he? Code oranje. Kleur discriminatie!
    Wel mooi geel, maar code oranje als het even wat tegen zit. ;-)
    Ik fiets altijd met code ROOD. Zonder hitteplan....of het moet dat minime wit zon-kerend inspektie luikje zijn. Die kan er overigens vrij simpel uit en fungeerd dan als super nacaduct haha!
    Maar ik ben van nature een moeker. I love the smell if fresh producted onest sweat.
    Zo leuk als er een plasje zweet ontstaat op de bodem van mijn fiets. Een tastbaar bewijs van mijn inspanning zonder er veel moeite voor te hoeven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, vandaar dat ik geen last heb van de warmte in Kanjer. Het is gewoon code oranje.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  6. Vanavond mijn 30 km trainingsrondje gemaakt. Temperatuur bij vertrek 28 gr. C. Gemiddelde snelheid 49,3 km/u met hartslag 143. Met racekap op en niet te warm gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fietsen, ook in de velomobiel, vind ik 1 van de beste dingen die je met hitte nog goed kan doen. Vandaag ook weer goed gemerkt, op het moment dat je stopt wordt de warmte pas vervelend (net als een automotor: rijden is koelen) Wél je viziertje en alle andere belemmerende zaken weghalen en misschien een petje tegen zon, ook al is het helaas belemmerend in de verntilatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij mij is het altijd code geel: fietsen maar in die gele Q. Warm heb ik het niet in de zomer, als ik maar niet stil ga staan. Koud ook niet in de winter, je raadt het al, als ik maar niet stil ga staan.
    overheidsbetutteling door een meer dan voor de helft uit liberalen bestaand kabinet. Hoe is het mogelijk..........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat ik een leesfout maakte...er staat levensduur.

      Het apparaat, zover het al echt is Paul gevolg hebbende, is dus na 8 uren kapot..

      Verwijderen
    2. Ik verzin zulke dingen niet ;-). Het is een knipsel uit ongewenst reclamedrukwerk dat bij mij in de brievenbus viel. Oftewel het bestaat echt.

      Verwijderen