zaterdag 16 juli 2016

Mijn hoofdstedentripje in voorbereiding (DCT 2016)

Geen heel mooi shirt maar je kunt
wel goed zien hoe de route loopt
Ik had eigenlijk een heel ander bericht klaar staan maar via Twitter raakte ik geheel in de ban van de Dutch Capitals Tour 2016. Een 1425 ! kilometer lange tocht langs de provinciehoofdsteden van ons land. Geen enkel probleem voor mij, zelfs niet op een rechtopfiets, behalve dan dat die hele afstand binnen 110 uur volbracht moet worden. Een niet geringe prestatie! Je mag dan ook pas mee doen als je aantoonbaar een paar van die zgn. brevetten gereden hebt. En dan nog zijn er aardig wat uitvallers.

Bij het eindpunt Zoetermeer zullen  ze er vanochtend niet echt van opgekeken hebben toen ze verderop in de straat het typische gerommel hoorden van een mooi groene DF velomobiel. Natuurlijk was dit de heer Y.S. die als eerste binnenkwam in een tocht die overigens beslist geen wedstrijd is. Het schijnt dat deze ligfietskrachtpatser daarna ook nog eens gewoon op de fiets terugreed naar huis.

Maar er deden en doen ook andere (lig)fietsers mee. Elmi, Roef, Rob, Arthur, Jaap, Perry, Mark en wellicht nog een paar. Plus de onvermijdelijke racefietsers voor wie ik eigenlijk nóg meer respect heb . Op zo'n fiets, zo'n afstand brrrr... 

Als je de verslagen van de vorige editie leest kom je snel tot de conclusie dat het een uitputtende  activiteit is. Fietsers die van vermoeidheid tegen stoepranden oprijden en beginnen te slingeren over de weg. Het woord 'slaapaanval' komt in deze verhalen nogal eens voorbij. Je vraagt je af in hoeverre deelnemers dan nog verantwoord bezig zijn. Je bent tenslotte niet de enige op de weg. Er wordt dan ook tijdens deze tocht vaak geslapen in bushokjes, bij benzinepompen of zelfs in hangmattentjes in de struiken.

Bij mij kwam de vraag op of ik zelf zo'n tocht uit zou kunnen rijden. Niet met het doel om als eerste of tweede binnen te komen (dan moet ik eerst een groene DF kopen ;-) maar om het hele rondje met minimale inspanning nét binnen te tijd te ronden. Zou ik dat kunnen? Ik fietste o.a. al eens een Rondje IJsselmeer met LOL (365 km) en een rondje Drenthe en Duitsland  (325 km). In beide gevallen sprong ik nog redelijk 'fris' uit de fiets ;-).  Maar de volgende dag...tja.

Geheel in de traditie van het bekende wetenschappelijk bureau Mooi Geel besloot ik het uit te rekenen. Als ik het op papier rond zou kunnen krijgen dan zou het in de realiteit hééél misschien ook kunnen lukken?

Ik ging uit van een gemiddelde snelheid van 25 km p/u op de eerste dag en zo'n 20 km p/u op alle volgende dagen. Er van uitgaande dat ik dan al wel een beetje moe zal zijn geworden. En ik plande vaste rust- en slaapuren in. Dat rusten zou ik dan niet bij de officiële stopplekken doen maar heel comfortabel in een hotel, b&b of zoiets. Met een aangenaam zacht bed, een hete douche en een copieuze maaltijd erbij en Anja om mijn benen te masseren. En raad eens, ik heb het rond gekregen!

Anders dan de heer Y.S. rol ik met Strada 94 in het laatste uur voor sluiting in Zoetermeer moe maar voldaan over de streep. Waarschijnlijk in de mooie tijd van 109 uur en 47 minuten en 53 seconden.

Is dit mooi gele luchtfietserij of gewoon slim fietsen?

De geheel wetenschappelijke en zeer theoretische planning voor mijn Hoofdstedentripje van 1425 km
In het zachrgeel de fietsuren met (bewogen) gemiddelde snelheid. De R staat voor Rust.
Harder fietsen betekent meer rusttijd. De praktijk is ongetwijfeld weerbarstiger.
Variant met meer rust en een iets hogere snelheid. N.a.v. opmerking van Kees hieronder

8 opmerkingen:

  1. Leuk zo dat uitrekenen, maar met een fiets als die van jou is 20 km/h bewogen gemiddelde erg inefficient. Je gaat langzaam trappen, moet toch de hele tijd opletten en krijgt doorligklachten. Ik zou de tempo's wat omhoog zetten en wat langere rust inplannen. Niet 7 uur achter elkaar a 20 km/h, maar liever een uurtje later op weg, 5 1/2 uur 25 a 26 rijden en dan anderhalf uur pauze voor je je middag in gaat. Per 24 uur niet zo'n verschil, maar veel beter haalbaar.

    Mocht je het eens gaan proberen: succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees, ik heb er natuurlijk geen ervaring mee ;-). Ik heb jouw opmerkingen verwerkt en een snellere variant toegevoegd....

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  2. Hallo Paul. als je aan zoiets begint moet je eerst kijken welke gem. snelheid haal je met een hartslag van rond de 120. dit is de hartslag waar ik altijd mee rijdt, hiermee jaag je jezelf niet over de kop. en je rijdt ook niet te langzaam, want te langzaam rijden ga je ook kapot aan. Als je weet welke snelheid je kunt halen in verschillende omstandigheden dan weet je ook of je zo'n tocht aan kunt. Daarnaast is het geestelijke verhaal. Ook dat kun je trainen. Ik reken altijd met 5 uur per 100 km, en dat kwam aardig uit in 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En inmiddels zijn alle overgebleven rijders binnen. van de 40 starters hebben er 26 de rit helemaal uitgereden, 14 rijders zijn onderweg gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gemiddeld nog geen 20 km/h gereden. Elke nacht wat geslapen en was om 16.50 binnen. Dus in 102.50 uur. Dan moet het voor jou toch een peulenschilletje zijn Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat heb ik inmiddels gezien. Goed gepland zou ik zeggen! Gefeliciteerd met deze toch wel bijzondere prestatie. Maar een peulenschilletje? Hmmm, ik weet het niet ;-)

      Verwijderen
    2. Misschien niet nee. Maar ik denk wel dat je het kan met de juiste insteek. Zoals Peter hieronder schrijft. Ik zie wel hoever ik kom, werkt bij mij ook heel goed. Uitrijden zit vooral tussen je oren. :-). Succes met de voorbereidingen voor DCT 2020 :-D.

      Verwijderen
  5. Een Peulenschilletje is het niet, maar het genot en het besef dat je zoiets gedaan hebt, dat is onbetaalbaar. Na de eerste 1000 km tocht in 2006, heb ik maaaaanden nagenoten van het gebeuren. Voor de start was het voor mij nog ondenkbaar dat ik het kon uitrijden, zie wel hoever ik kom, en dan sta je 2 dagen later aan de finisch en ben je weer thuis. Grensverleggend.

    BeantwoordenVerwijderen