woensdag 29 februari 2012

De woonwerkroute is hogere wetenschap

Alweer een ritje van Dieren naar Apeldoorn achter de rug. De route door de stad is op zich in orde maar de speurende geest van de ware velonaut is altijd op zoek naar de optimale route.

Een route die alleen maar rechtdoor gaat, met perfect asfalt en als er dan kruisingen zijn, staat daar het stoplicht altijd op groen. Die route bestaat niet maar dat zul je nooit toegeven. Altijd is er het zoeken naar de optimale lijn van huis naar werk en v.v.

Ook ik speur nog naar die ideale lijn. Als ik nou eens hier linksaf ga kom ik verderop op een mooi doorgaand fietspad en vermijd ik ook nog eens een druk stuk over een saai industrieterrein. Je bestudeert de details met Google Earth en Google Street View en besluit het de volgende ochtend te proberen.

The proof of the pudding is in the eating
Het eerste deel van de "nieuwe" route is bestraat met stevige klinkers en er zit een hele serie verkeersdrempels in. Ik stuiter als een pingpong bal in mijn bakje heen en weer en de drempels dragen ook al niet bij tot een snelle soepele rit.  De kruising met de Zutphensestraat/Deventerstraat verschijnt al snel in het minivizier. Lijkt geen probleem tot ik het eerste deel van de kruising oversteek. Daarna moet ik wel heel scherp naar links, te veel voor de Strada die een poging doet om de betonnen rand langs het fietspad te beklimmen. Ik moet helaas achteruitsteken. Bah, ik haat Flintstonen. Ik wil gewoon fietsen.


De straat over en dan scherp linksaf....

Geen succes dus, alhoewel de rest van de route tot kantoor wel weer aangenaam wegtrapt. OK, ik geef me zelf nog één kans op deze kruising en probeer het morgenochtend weer. Wordt het dan weer Flintstonen dan valt ie definitief af.

Eigenlijk maakt het niet uit of dit nu de ultieme woon-werk route is of niet. Je blijft zoeken of het sneller, leuker, aangenamer, rustiger of anderszins beter kan. Net als in de wetenschap worden de beste resultaten behaald door toevallige ontdekkingen en vooral door het inslaan van ongebaande wegen. Er ligt dus nog een wereld voor me open...





4 opmerkingen:

  1. Paul, geen idee waar je precies naar toe moet, maar waarom ga je niet bij de busremise rechtdoor (stoplichten)en dan na de bouwplaats de eerste rechtsaf (Welgelegenweg)je komt dan ook op de Deventerstraat uit. Nadeel is wel dat het wegdek rechtdoor minder is. Ik ben native dus laat maar horen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter dank voor je reactie. Ik moet aan de Steenbokstraat zijn. Ik rijd meestal via de Burg van Uffordlaan, l.a. Deventerstraat, r.a. Noordlaan en dan via de Sleutelbloemstraat steeds maar rechtdoor.... Op zich een goede vm route maar zoals gezegd zoek je altijd naar verbeteringen... Tipz zijn van harte welkom...

      Verwijderen
  2. Herkenbaar. Ik blijf, zeker met de velomobiel, altijd zoeken naar de meest optimale route en ben erachter gekomen dat er maar 1 manier ideaal is qua weg en dat is door met de auto te gaan over de snelweg. Prachtig rechtuit, glad asfalt, geen rare bochten etc maarja dan moet je met het blik op weg....
    Fietsers mogen het over het algemeen maar uitzoeken met slecht onderhouden fietspaden, haakse bochten, altijd een extra keer oversteken (en dus een extra stoplicht) bij kruispunten , paaltjes en andere rare zaken. Maar met goed zoeken kun je over het algemeen best een redelijk rechtoe rechtaan route vinden met redelijk wegdek.
    Succes met zoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lid worden van de fietsersbond, klachten indienen tot er wat aan gedaan wordt. Ik weet dat Apeldoorn een behoorlijk actieve afdeling heeft. Onlangs heb ik een overleg meegemaakt over de snelfietsroute Deventer-Apeldoorn. Er wordt door de gemeente wel naar geluisterd. Lange adem is dan uiteraard nodig, maar als je iets wil bereiken, moet je investeren.

    BeantwoordenVerwijderen