Getuige de statistieken op sommige vm blogs schijnt het er bij te horen: de regelmatige terugkerende lekke band. Maar ik heb daar géén zin in.
Afgelopen zaterdag rolde ik de Strada uit de garage voor een woon-werk ritje naar Apeldoorn. Althans dat was ik van plan. Maar Strada was nukkig en liet zich maar stroefjes naar de garagedeur duwen. Wat is er aan de hand? Te weinig aandacht gehad deze week? Me dunkt, we zijn al wel vier keer op en neer geweest naar Apeldoorn, da's toch heel mooi? Oh, ik zie het al, de linkervoorband is helemaal leeg.
475 is té weinig, te vroeg
En de teller voor staat nog maar op 475 kilometer! Ik hoopte dat die Perfect Moirees wat lekbestendiger zouden zijn. Gelukkig heeft Velomobiel.nl bij levering een reserve binnenband voor voor én achter verstrekt. Het moet iets heel kleins geweest zijn want in de buitenband was niets onaangenaams meer te bespeuren.
Het is wel even wringen en duwen om die buitenband weer op z'n plekje te duwen. Kon ik toch nog op tijd vertrekken. De eerste kilometers fiets na een lekke band fiets ik altijd op eieren. Ik gluur vaak naar de band en bij het stoplicht knijp ik er nog maar eens in. Gelukkig, hij blijft op spanning.
Als ik weer thuis ben ga ik van die onplatbare Marathon Plus banden bestellen. Maar voorlopig blijf ik wel met de Perfect Moirees rijden. Als het te erg gaat worden heb ik in dan elk geval de Marathon Plussers al in huis.
Next Generation VM rijders
In Apeldoorn de fiets in de stalling geschoven en vandaag helemaal afgesloten inclusief parkeerrem, geactiveerd alarm en dekseltje. Vandaag is namelijk de open dag waarop collega's hun partner, kinderen, ouders, vrienden etc. het nieuwe kantoor kunnen laten zien. En je kunt er gif op innemen dat er dan kids aan je fiets gaan morrelen ;-)
Loop ik aan het eind van de ochtend even naar buiten (om de voorband te checken) hoor ik het alarm al afgaan. Een hele familie staat om de fiets en papa roept: "Niet aankomen Joris, er zit een alarm op!". Een prima moment voor een stukje VM-promotie. "Ja het eerste wat ie wilde zien waren die grote graafmachine en deze fiets...", vertelt de vader me.
Mooi, dat is dan de next generation velomobielrijder!
Afgelopen zaterdag rolde ik de Strada uit de garage voor een woon-werk ritje naar Apeldoorn. Althans dat was ik van plan. Maar Strada was nukkig en liet zich maar stroefjes naar de garagedeur duwen. Wat is er aan de hand? Te weinig aandacht gehad deze week? Me dunkt, we zijn al wel vier keer op en neer geweest naar Apeldoorn, da's toch heel mooi? Oh, ik zie het al, de linkervoorband is helemaal leeg.
475 is té weinig, te vroeg
En de teller voor staat nog maar op 475 kilometer! Ik hoopte dat die Perfect Moirees wat lekbestendiger zouden zijn. Gelukkig heeft Velomobiel.nl bij levering een reserve binnenband voor voor én achter verstrekt. Het moet iets heel kleins geweest zijn want in de buitenband was niets onaangenaams meer te bespeuren.
Het is wel even wringen en duwen om die buitenband weer op z'n plekje te duwen. Kon ik toch nog op tijd vertrekken. De eerste kilometers fiets na een lekke band fiets ik altijd op eieren. Ik gluur vaak naar de band en bij het stoplicht knijp ik er nog maar eens in. Gelukkig, hij blijft op spanning.
Als ik weer thuis ben ga ik van die onplatbare Marathon Plus banden bestellen. Maar voorlopig blijf ik wel met de Perfect Moirees rijden. Als het te erg gaat worden heb ik in dan elk geval de Marathon Plussers al in huis.
Next Generation VM rijders
In Apeldoorn de fiets in de stalling geschoven en vandaag helemaal afgesloten inclusief parkeerrem, geactiveerd alarm en dekseltje. Vandaag is namelijk de open dag waarop collega's hun partner, kinderen, ouders, vrienden etc. het nieuwe kantoor kunnen laten zien. En je kunt er gif op innemen dat er dan kids aan je fiets gaan morrelen ;-)
Zoiets moois trekt natuurlijk de aandacht.... |
Loop ik aan het eind van de ochtend even naar buiten (om de voorband te checken) hoor ik het alarm al afgaan. Een hele familie staat om de fiets en papa roept: "Niet aankomen Joris, er zit een alarm op!". Een prima moment voor een stukje VM-promotie. "Ja het eerste wat ie wilde zien waren die grote graafmachine en deze fiets...", vertelt de vader me.
Mooi, dat is dan de next generation velomobielrijder!
Weet je het zeker: Marathon Plus banden........?
BeantwoordenVerwijderenIk heb er toentertijd één week op rond gereden met de Mango.
Nou ben ik geen sterke fietser, maar mijn toenmalige kruissnelheid zakte van 35km/u naar 28km/u....dat vond ik niet echt leuk. Daarna heb ik er Kojaks opgegooid en die zijn er ook nooit meer afgegaan.
Op mijn Rans' rijd ik nu ook al weer meer dan 5000km met de Kojaks. Ik geloof dat ik tot nu toe 2 lekke banden heb gehad......of 1.
Ik ga het gewoon proberen, ze kunnen er altijd weer af ;-)
VerwijderenVoor woon werk vind ik lekbestendigheid wel erg belangrijk...
Nog vergeten:
BeantwoordenVerwijderenVandaag sprak ik bij LOL (waar was je trouwens?) iemand die elke dag ww Zutphen-Zwolle rijdt met een Strada. Hij vond het geen gezicht (te dun), maar anders had hij onder de Strada ook weer Kojaks gedaan. Nu reed hij rond met de F-Lites, maar daar kun je maar 3000km mee rijden en daarna rijden ze snel lek.
Wie het weet mag het zeggen.
Toch maar gewoon uitproberen dus......;)
Hoi Paul, ik heb mijn Strada vanaf maart 2011, ik had ook snel lekke banden met de perfect moirees, het bleek, dat het rubberen velglint te dun is. Je kan beter hogedruk velgenlint gebruiken. Met de F-Lites rij je in de Strada het beste. Lek gaan valt wel mee. In 2000km slechts 1x lek. De perfect moirees gingen bij mij vaker lek. Achter heb ik nu een 26" Swalbe Kojak slick van 50 breed. Ook irritant vond ik het "zoemen" van de perfect moirees. Daar ben je met de F-Lites en de Kojak meteen vanaf. Lekker rustig forensen.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Ton
Hoi Paul,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb net als jij geen zin om bij nacht en ontij banden te staan plakken.
Had als eerste band de Kojak liggen, maar vond dat die wel heel snel lek raakte.
Daarna over naar de PM, maar die hebben als nadeel in de Quest dat ze de stuur uitslag nogal beperken.
Heb toen de keuze gemaakt voor de Durano's op 9 bar!!
Bevalt mij prima. Na ongeveer 4000 km zijn ze aan vervanging toe.
Gr
Rob
Vergeet ik nog te melden, maar kijk even op het blog van Wim Schermer en je begrijpt waarom niemand eigenlijk met die Marathon's wil rijden.
BeantwoordenVerwijderenDie kosten te veel snelheid.
Gr
Rob
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenDe Marathon's kosten idd, snelheid maar ik heb geen zin om winterdag s'ochtends vroeg en s'avonds laat in het donker steeds banden te wisselen omdat ik zonodig 3-5 km/uur sneller wil rijden bovendien is het een goede training.
Ter informatie, ik heb nu 6000 km met de winterbanden gereden, de Furieus Fred is kaal en de Marathon's+ zijn nog 95% dus die gaan er volgend jaar weer om en niet één lekke band: doelstelling behaald.
Heb vanmiddag de F-Lites weer voor gezet en de Geax tattoo achter en we zoeven weer op race-snelheid
Hallo Paul,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb een allergie voor lekrijden, ik rij met Marathon plus rondom op mijn Strada en wil eigenlijk niet anders meer. Mijn ervaring beperkt zich naast de M+ tot de PM en het snelheidsverschil is niet groot (Ik zet de M+'en op 5 bar) Bij beter omstandigheden wil ik nog wel de F-lites proberen, maar volgens mij slijten die dingen nog als je stilstaat....
Groet, Jurren