zaterdag 11 februari 2012

Velomobiel sneller en goedkoper dan auto?

In het Volkskrant Magazine van zaterdag 11 februari 2012 staat een interview met 'fotodetective' Hans Aarsman. Hans is vooral bekend door zijn verregaande analyse van persfoto's.

Het interview gaat dan ook grotendeels daarover, maar in de garage van Hans staat een Daimler geparkeerd (die niet van hem is).

Hans merkt daarbij het volgende op:  
"...als je de uren die je moet werken om een auto te bekostigen optelt bij de uren die je erin rijdt, ben je met de fiets altijd sneller."

Dit is het soort bewering waarvan je eerst denkt: "da's slim gezien!", en even later gaat zitten peinzen of dit allemaal niet erg makkelijk beweerd wordt.

We rekenen het na
Rekenen is niet m'n sterkste kant ;-) maar ik doe een poging. De cijfers komen o.a. van het CBS en diverse andere 'betrouwbare' sites.

Ik ga  uit van een gemiddeld bruto uurloon van 22 euro (CBS) en van een gemiddelde woon-werk afstand (auto) van 22  kilometer enkele reis (CBS).  In een volledige werkmaand worden dus 44 km per dag x 20 dagen = 880 km afgelegd.

Voor de auto hanteer ik een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Voor de VM gemiddeld 25 km per uur. In onderstaande vergelijking ga ik ook uit van een gelijke woon-werk afstand. Voor een vm-rijder is 22 km geen uitzondering, denk ik. De fietskosten komen van de Fietsersbond maar lijken niet erg recent. Voor een VM liggen ze mogelijk iets anders.



Auto Velomobiel
prijs per kilometer 40 cent 10 cent
kosten per maand bij 880 km 352 euro
88 euro
werkuren à 22 euro nodig om een maand
woon werk verkeer van 880 km
te financieren
16 uur4 uur
Uren onderweg 18 uur 36 uur
Uren Totaal per maand 34 uur 40 uur


Tja op basis van deze toch wat natte vinger berekening is de auto all-in toch iets sneller. Maar het gaat om nog geen 10 minuten winst per enkele reis. Hierbij niet meegerekend, zoals in de reactie hieronder terecht opgemerkt, al die verloren autotijd in de files.

Op de fiets en velomobiel ben je langer onderweg maar het kost wel minder. Overigens zal dit sterk afhankelijk zijn van de route.

En dan hebben we het nog niet eens over het plezier van het velomobielen dat elke argument van sneller of zelfs goedkoper ruimschoots overschaduwt!

De bewering van Hans Aarsman lijkt in elk geval, in deze zéér gemiddelde situatie niet te kloppen. Wat mij betreft was het dan ook beter geweest als hij was geëindigd met "...ben je met de fiets altijd gezonder uit.". Want dat klopt natuurlijk altijd.




Zie ook:

3 opmerkingen:

  1. Als het over die Daimler gaat, dan klopt de opmerking van Hans weer wel......;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vergeet de uren in de file erbij te tellen bij de auto :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Paul,

    Mooie losse pols berekening. Ik zit liever meer uren in de Quest, genietend van het rijden op zich en alles om me heen, dan dat ik 12 uur meer moet werken om die auto te bekostigen.

    BeantwoordenVerwijderen