woensdag 24 oktober 2012

Als in een vertraagde film...

Als in een vertraagde film zag ik mijn linker voorwiel langzaam hoog boven mij uitrijzen. Hé, dacht ik, het lijkt er op dat ik voor het eerst in mijn velomobielcarrière om ga slaan. Eén keer eerder lukte me het al bijna, maar nu begon het er toch echt op te lijken.

Het linkervoorwiel bleef gestaag doorstijgen en ja hoor, met een zachte plof en bescheiden schurende geluiden, lag ik ineens op mijn rechterzijde. Ik was eigenlijk helemaal niet geschrokken, zo in "slow motion" ging het allemaal. Een achteropkomende fietser liep al naar me toe en greep me onder de armen om me uit mijn karretje trekken. "Ik heb niks hoor...", zei ik, "ik kom er zelf wel uit. Dank voor je hulp."

Behalve een schaafwondje aan mijn  hand en een beurse plek op mijn rechterbeen had ik ook inderdaad niks. Mijn snelheid op het moment suprême was gering. Ook de fiets stond zo weer overeind, en ik kon weer verder fietsen. Alles werkte nog.

Mooi is het niet...

Mooie korte schuiver, zo te zien.

Bij het oprijden van het fietspad ging het dus mis... (overigens staat er  in de huidige situatie wel een paaltje bij)
Tja, ik had 'm dus even niet gezien. Die verhoogde middengeleider die de oprit naar het fietspad versperd. Ik werd afgeleid door een zwalkende dame die maar links bleef rijden terwijl ik haar juist voorbij wilde. In combinatie met de alomtegenwoordige duisternis kreeg ik te veel indrukken, en toen ging het mis.

Jammer van die schaafplekken op de fiets, maar verder was het een leerzame ervaring, een omslagpunt in mijn fietsloopbaan. Ik ben nu een échte velomobielrijder, want ik ben een keer omgeslagen!

Vraag aan de lezers
Kun je die krassen nog een beetje wegpoetsen? En zo ja, waarmee doe je dat?




18 opmerkingen:

  1. been there, done that.
    Trage snelheden geven zijn gevaarlijk als het achterwiel een kleine oneffenheid tegenkomt.

    De fiets in de wax zetten zal het al goed verbergen. Best in gele wax als je die kan vinden. Of was heeft je fiets van een ander kleur? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst even flink poetsen met autocleaner voor verweerde lak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier helaas ook een ervaringsdeskinge. Als de krassen niet te diep zijn kan je een scratch remover voor de auto proberen. Bij mij waren ze helaas niet weg te poetsen omdat ze te diep waren.
    Ik had pas ook weer bijna een omsla moment toen ik een stoepje meepakte die ik niet gezien had met het linkerwiel. Gelukkig kon ik die nog op tijd corrigeren.
    Niet prettig! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ai... heb je ook een foto van de situatie? Ben wel benieuwd hoe het precies ging. Afleidingen en obstakels gaan niet echt samen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. schermafdruk van Google Streetview toegevoegd, ter lering ende vermaeck...

      Verwijderen
  5. Jammer Paul, maar de eerste keer komt toch een keer.
    Iedere Velomobielrijder bereikt een keer z'n 'omslagpunt'.
    Ik vond mijn eerste keer eerlijk gezegd ook een leerzame ervaring.
    De tweede keer was met 5 km/u op een modderig bospaadje op m'n rechterkant in een modderplas. Was toen niet leuk, maar achteraf toch wel grappig. Ik had dat toen van afstand wel een willen zien gebeuren. Dan had ik waarschijnlijk echt hard moeten lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al ik dit zo lees zal ik me moeten afmelden als velomobielrijder. Ik ben in meer dan 100.000 km Quest en Mango rijden nog niet omgeslagen. Dat zal, als het even meezit, met de VeloTilt nog minder makkelijk gebeuren :).

    Mag ik toch nog even in de Quest blijven rijden?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sluit me hierbij aan Wim.
      Met anderhalve ton wil ik er ook maar niet aan.
      Ik heb een rode fiets maar blijf een groentje op dat gebied.
      Ik wordt er wel steeds benauwder voor.
      Je komt steeds makkelijker in zo'n wankele situatie door de toenemende drukte op de fietspaden.

      Verwijderen
    2. Jouw duik in het riet Wim is denk ik wel geldig als vervanger voor een omslag dus mag je blijven rijden.

      Verwijderen
    3. Nee Gerrit, je doet pas mee als velomobielrijder als je schade rijdt. En dat had ik niet. Ik heb dus niks om trots op te zijn :)
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    4. Hoi Wim, in Krommenie, een meter voor me zat je er niet ver naast op een freesril in het asfalt

      Verwijderen
  7. Ik hoop dat ik nog lang een groentje mag blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi Paul, kom ff met de fiets bij me langs, kan ik je helpen om de krassen waar mogelijk weg te poetsen.... Lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je heel graag, als je daar de spullen al voor hebt. Wanneer komt het je het beste uit?

      Verwijderen
  9. De situatie zoals geschetst is erg gevaarlijk.
    Die heuveltjes zijn ook voor gewone fietsers niet zonder gevaar. Je trapper Kan er makkelijk op terecht komen. Wat is de zin van dat ding? Het weren van auto's het fietspad te nemen. Of is het een tweerichtings fietspad?

    Nu met de winter voor de deur nemen gemeentes maatregelen paaltjes weg te halen om strooi- en borstelwagens vrije doorgang te geven.
    Vaak blijft er een gat achter, of een kleine scherpe metalen verhoging.
    Of zoals in dit geval een heuvel die normaal gesproken gemarkeerd wordt met een gekleurde paal. Nu die weg is, blijft er een nauwelijks opvallend gevaarlijk obstakel over.
    Melding van maken bij de wegbeheerder en zorgen dat je een officieel schade rapport hebt voor het geval dat er een kas is de schade te kleamen.
    Vinden ze misschien niet fijn, maar zo moeten ze het maar voelen dan.
    Onnadenkend en onverantwoord beheer.
    Locale Fietsersbond al ingeschakeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben vaak geschrokken van rollen in een te snelle/te krap genomen bocht met een wiel omhoog van de Strada maar onmiddelijk tegensturen was altijd nog afdoende hem weer op de wielen te krijgen.

    Maar daar was nooit een trottoirband of middeneilandje bij betrokken, waarschijnlijk krijg je dan gewoon zo'n plotselinge zet dat er niets meer aan te doen valt.

    Vreselijk vervelend zulke schade omdat het je mooie VM ontsiert. Maar ja omslaan is een risico van VM rijden en misschien komen we dan niet allemaal aan de beurt, de meesten toch wel als je zo eens rondkijkt bij een bezoek aan de werkplaats van vm.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Och, ik ben na > 30 jaar op voornamelijk racefietsen en in de winter ATB. op elke knie, heup, elleboog, schouderen hoofd getekend door schade veroorzaakt door risico, zwaartekracht en anderen. Heb er alleen mijn rugzak met ervaringen mee gevuld en had het voor geen goud willen missen. Nu met de Quest valt het allemaal wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen