donderdag 12 december 2013

12 december: twee kaarsjes...

2 jaar:  12.630 km
Het is een beetje een vreemde dag. Uitgerekend op 12 december, de dag dat S94 de tweede verjaardag viert, zit ik in die andere gele raket: de NS trein van Dieren naar Apeldoorn. Vanmiddag moet ik vanwege werkverplichtingen elders in het land zijn, en een terugreis per velomobiel is dan niet handig.

De teller stond gistermiddag op 12.630 kilometers. Die kilometers heb ik zonder zorgen en problemen afgelegd. Een van de reden waarom ik twee jaar geleden besloot per velomobiel te gaan forensen was de veronderstelde onderhoudsarmheid. Was die veronderstelling een juiste?

Een terugblik op twee jaar intensief sleutelen!

  • ketting gesmeerd (een week of wat geleden voor het eerst na 12.000 km! Dat was wel nodig. Het fietst met veel minder lawaai.)
  • versnelling (achter) bijgesteld. 2 x waarvan een keer in Dronten
  • de remmen bijgesteld. 2 x waarvan een keer uitgebreid in Dronten
  • knipperlichten vervangen (onder garantie in Dronten)
  • diverse reparaties aan de accu en losse bedrading (2 x, waarvan een keer uitgebreid in Dronten)
  • twee lekke banden plakken (al na 500 km heb ik de Marathon Plus gemonteerd; sindsdien fiets ik lekvrij)
  • af en toe een drupje olie in de voorste schokdempers
  • defecte claxon vervangen
  • een paar weken geleden de kettingrol vervangen
  • buitenkant schoongemaakt met een emmertje sop (elke 3 a 4 weken ;-)

Twee keer was in na mijn maiden trip in Dronten: de eerste keer na precies een jaar, de tweede keer een paar maanden later voor het laten vervangen van mijn knipperlichtjes. Begin volgend jaar ga ik weer eens een keer op en neer.

Het klopt dus wat ze zeggen: met een beetje geluk heb je geen omkijken naar zo'n velomobiel. Voor iemand zoals ik is dat ideaal. Als ik de komende twee jaar het onderhoud opnieuw kan beperken tot het bovenstaande lijstje (exclusief die 2 lekke banden ;-) ben ik een tevreden mens.



8 opmerkingen:

  1. Proficiat.
    Je doet er mij aan denken dat ik op 16 december 2 jaar geleden mijn trike (Sprint 26) kon gaan afhalen. Die heeft een pak minder kilometers, maar het is dan ook niet mijn meest gebruikte fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1 van de redenen voor mij om over te stappen naar de quest was ook minder onderhoud, en als ik het lijstje hierboven dan zo bekijken dan geeft dat toch vertrouwen voor de toekomst.
    Heb na 3 maanden al wel een keer de ketting gesmeerd, en ook 2 X de spaken gecontroleerd ( veel problemen mee gehad met de vorige fiets ) als ook 3 keer de banden gecontroleerd op rommel en druk.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Paul,

    Dat is erg minimalistisch met onderhoud! Ik zit nu net boven de 12.000 km, dus ben vergelijkbaar met jouw.
    - Ketting smeren gebeurd ongeveer elke 1500 km, zo gauw er extra geratel komt is het schoonwrijven en smeren;
    - Versnelling achter heb ik ook 2x bijgesteld, zelf gedaan uiteraard;
    - Remmen bijgesteld, ook 2x zelf gedaan;
    - Reparaties aan bedrading en verlichting: na 3 maanden stekkers vervangen door een ander soort, en tevens de lengte van de draden aangepast, daarna nog 1x een losse draad gehad, eigenlijk enkel de eerste 3 maanden veel ergernis met de stekkers, na vervangen door Tamiya connectors geen noemenswaardige problemen meer;
    - Lekke banden; 1x lek gehad, de fiets stond thuis dus dat was ook nog een meevaller ( linksvoor);
    - Olie in de schokdempers, ongeveer 3x keer tot nu toe:
    - Claxon vervangen, kreeg er een nieuwe onder garantie toegestuurd van velomobiel.nl;
    - Kettingrollen ben ik al aan mijn 3de bezig, en toch vervang ik met regelmaat mijn O-ringen, dus daar ligt het niet aan;
    - Schoonmaken af en toe uiteraard;
    - Reparaties steenslagschades 2x, zelf gedaan;
    - Reparatie diverse scheuren en diepe krassen na een crash onlangs, zelf gedaan.

    In Dronten ben ik nog niet terug geweest, ligt ook iets meer uit de route voor mij. Maar om nou te zeggen dat er weinig omkijken naar is? Als je kijkt naar het aantal km dat ermee gereden word valt het onderhoud inderdaad mee, maar ik ben er toch regelmatig mee bezig vind ik, toegegeven, ik doe ook veel aanpassingen e.d. zelf, daar gaat ook wel wat tijd inzitten. Leuk werk, ook het onderhoud, dat scheelt dan weer en hoort ook bij de hobby vind ik.
    Ondanks deze lijst ben ook ik nog steeds een tevreden mens!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Jouw overzicht lijkt wel veel op het mijne. Ja die ketting had ik al veeeel eerder moeten smeren. Maar ja ik ben zo iemand die denkt: och die is nog wel wat vettig het hoeft niet, dat trekt toch alleen maar vuil aan. Maar nu merk ik dat het wel lichter fietst en veel minder lawaai maakt. Over de bedrading etc. ben ik niet zo tevreden: ergens binnenin moeten nu weer losse contacten zitten want niet alles doet het altijd. Daar moeten ze in Dronten nog maar eens goed naar kijken.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  4. Die kettingrol gaat natuurlijk zo hard bij jou Adri omdat je veel moet klimmen en er dan veel kettingspanning op de rol komt....klimmen of flink accelereren is bij mij het enige moment dat ik de rol zowiezo hoor....rrr....rrr...rrrr..rrr Had de Strada ook.

    Ik probeer ook minder afhankelijk te worden van onderhoud door derden, maar vaak mis ik de fietstechnische kennis nog. Maar als het gaat om gangbare fietstechniek is youtube en google zoeken vaak verrekte handig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Of het daaraan ligt? De eerste was ik gewoon te laat met O-ringen wisselen, als er een keer een beschadiging op de tanden komt is de rol zo versleten, nieuwe ringen helpen dan niet meer. De ringen vervang ik om de 2500 km ongeveer, dan gaat de rol een heel stuk langer mee! Ik was nog vergeten de spoorbreedte controle te vermelden, ook dat gebeurd regelmatig, gaat nu al heel lang goed, in het begin moest ik veel vaker bijstellen. Onderhoud deed ik tijdens mijn wedstrijdperiode al grotendeels zelf, gewoon om minder afhankelijk te zijn van openingsuren, en omdat ik het leuk werk vind.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Bij velomobiel.nl vertelden ze me ooit dat ik maar zo lang mogelijk door moest rijden op mijn kettingrol. Pas na 12.000 km waren die beruchte o-ringen alle twee verdwenen. Nu heb ik zo'n nieuwe met metalen tandwiel en dikkere o-ringen. Heb wel de indruk dat die iets meer ratelt.

      Verwijderen
    3. Had ik nog niet eerder gehoord, weer iets geleerd dus! De nieuwe schijnen inderdaad iets luidruchtiger te zijn.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen