maandag 9 december 2013

De Fiets die stof doet opwolken

Even rommelde en trilde de grond, en er wolkte een enorme stofwolk op. "Hé, wat was dat nou weer?", vroeg Anja me. We zaten rustig in de woonkamer, zij las de krant en ik bladerde op mijn tablet door wat velomobielblogs.

"Nou", sprak ik, "...ik lees hier net, heet van de naald, over de nieuwe Strada DF van velomobiel.nl. En zoals je kunt verwachten doet die mededeling nogal wat stof opwolken!".

Daar komt zo'n Strada DF aan!  (foto door cobalt123)
Met alle die eigenwijze velonauten op het World Wide Web waren de meningen, opvattingen en commentaren niet van de lucht. Vandaar al dat stof ;-)  Ik had het blogbericht van Velomobiel.nl natuurlijk ook goed gelezen en haalde opgelucht adem. Ik ben 1.89 m en pas dus niet in deze nieuwe fiets. Ook in de toekomst geen keuzestress! Bovendien ben ik een zeer tevreden Strada XL-rijder.

Toen las ik in één van de vele commentaren bij Onderweg met de Fiets dat ik in een grote obese lompe zware zeppelin rijd. Ik vond die vergelijking vooral grappig en creatief. Dat zeppelin-gevoel, dat herken ik wel. Heerlijk comfortabel zweven langs 's heren wegen. Logisch dat mijn landzeppelin wat groot en lomp is. Ik moet er met mijn 189 cm lengte goed in passen.  'T is bovendien mijn rijdende huisje waarin ik ook 's winters warm en met een knus binnenlampje aan, heen en weer wil forenzen. En wie woont er nu niet graag een beetje ruim? 

"En..", vroeg Anja die middag, "kun je je 'm al kopen dan? Die DF". "Ja en nee, vanaf volgend jaar  januari kun je proefrijden in Dronten", antwoordde ik. Pas dán weten we écht of die Strada DF een supersnelle alleskunner is geworden of een redelijk wendbare rechtdoorraket.

Tot dat moment zien we door al dat opdwarrelende stof het allemaal niet zo helder.

Naschrift
In februari was het stof voldoende neergedaald en kon ik de DF duidelijk zien

5 opmerkingen:

  1. Wat een titel!
    Deze die het Gentseliggers forum bezoeken hebben misschien al gelezen dat ik (vanaf komend voorjaar) wil starten om een reeks "bites" te maken, vooral over velomobielen.
    Met bites bedoel ik zaken zoals: http://youtu.be/3x9GYLoxAmg of http://youtu.be/pcI-IjEkZyk
    En kom jij nu net met een fantastisch idee af: een velomobiel uit de stofwolk laten te voorschijn komen met dan als tekst jouw titel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak er gerust gebruik van.... Ik had ook nog wat anders kunnen bedenken: Dé Fiets die iedereen in vuur en vlam zet.. (in combi met een rookmachine..en rondsproeiende vonken ;-)

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  2. Hoi Paul,

    De Strada DF is - net als de Evo R, Evo K en Evo Ks - vooral een Duitse ontwikkeling. Op het Duitse velomobilforum.de heeft de schepper (met kleine s ;) een kritische schare 'fans' die al maandenlang zijn Strada DF topic volgt en erop reageert. Leuk om af en toe te volgen, zo lees je bijvoorbeeld dat deze fiets 66 à 69 cm breed gaat worden, en zie je af en toe weer nieuwe foto's voorbijkomen. Ik besloot eind vorige week die foto's maar eens te bundelen en vm.nl besloot daarop een blogbericht aan hun nieuwe Strada te wagen.

    De Evo R, K en Ks zijn er gekomen, en zijn relatief succesvol geweest voor Beyss, en dat valt bij de Strada DF ook te verwachten - voor velomobiel.nl dan :) Waarschijnlijk relatief minder succesvol in Nederland, maar de wereld(markt) is een stuk groter dan dat, kijk maar naar de velomobielverspreiding (circa 55% NL, 45% rest van de wereld).

    De Strada DF vult volgens mij functioneel en qua prijs/kwaliteit heel mooi het gat op tussen de K/Ks aan de ene kant en de Quest/XS/Strada aan de andere kant. Maar het blijft speculeren tot de fase van de praktijktesten, en allereerst de Rolltest op 28-12 in Elfershausen.

    Groet,
    Velove

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het te prijzen dat VM.nl een eigenzinnige maar talentvolle bouwer als Daniël Fenn de ruimte gunt. Je kunt op een gegeven moment natuurlijk ook kruiwagens elektrisch gaan aandrijven... Maar vergeet niet dat er te weinig delfstoffen zijn als rodium en iridium om iedereen per batterij te verplaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen