donderdag 9 april 2015

De Grote Gele Afslankpil

Het zal nu zeker een jaar of zes, zeven geleden zijn. Mijn einde-van-de-werkdag-routine zag er toen héél anders uit. Ik sprong in Leusden op een oude afgetrapte stationsfiets, fietste naar Amersfoort NS en begon daar aan de minimaal 1 uur durende treinreis naar station Dieren. Tussen dat tochtje op die ouwe damesfiets en die treinreis zat mijn dagelijkse snackmomentje.

Ik liep dan op mijn gemak naar spoor 2 waar de Intercity richting Apeldoorn zou vertrekken en onderweg stopte ik bij de AH2GO of bij de Stationskiosk. Meestal scoorde ik twee zakjes vettige chips of iets vergelijkbaars. Voor de trein binnenkwam had ik die meestal alweer op. De combi van zittend werk én openbaar vervoer én regelmatig snoepen bleek niet een heel goede. Op enig moment in die periode ging ik op de weegschaal staan. De cijfers sprongen op 93 hele kilo's. Daar schrok ik toen wel van. Paul was een beetje te zwaar geworden. Door met dat snoepen te stoppen liepen die kilo's toen gelukkig weer iets terug.

Amersfoort NS. Daar stond ik dan bij met m'n zakjes chips of m'n dikbelegde broodje Zogenaamd Gezond  (Foto Antoon Kuper)
En toen! Toen werd het februari 2012 en ging ik in Apeldoorn werken en kwam Strada 94 in beeld. Na enige tijd merkte ik dat ik kilo's lichter geworden was. Mijn ligfietsspierbundels waren in gewicht toegenomen maar het luie vet was ongetwijfeld aan het wegsmelten. De broekriem moest letterlijk worden aangehaald bij bijna alle broeken die ik had.

En zolang ik bleef fietsen, bleef dat gewicht laag. Maar laatst zat ik twee weken thuis met griep. Niks gedaan maar wél gewoon gegeten en gelijk weer kilo's aangekomen. "Hoe werkt dat precies?", vroeg ik mij af. "Wat is nou exact de invloed van 180 km velomobielen per week op mijn gewicht? En kon ik dat zichtbaar maken, anders dan door de gaatjes van mijn broekriem te tellen?" Ik heb ook nog eens een bijzonder efficiënte rijstijl, inmiddels al op andere blogs geroemd ;-), die vooral op gericht is op vooruitkomen en niet draait om het verbranden van grote hoeveelheden calorieën. Plasjes zweet onder mijn stoeltje zijn bij mij een onbekend verschijnsel.

Het revolutionaire afslankmiddel S94 heeft als werkzame bestanddelen carbon, glasvezel en veel kilometers...
Oftewel het is weer eens tijd voor één van die geruchtmakende onderzoekjes van het Wetenschappelijk Bureau Mooi Geel. Meten is Weten, roepen ze daar altijd en aldus geschiedde. Twee weken lang, twee keer per dag ('s ochtends na het ontbijt en 's middags na thuiskomst) woog ik mezelf. Op niet-werkdagen hield ik dezelfde tijden aan. De resultaten verwerkte ik tot een grafiek.

Volgens de Kreuzotter calculator verbrand ik per enkele reis van 30 km ongeveer 500 Kcal (maar dat kan ook anders) Ik fietste 3 keer per week naar Apeldoorn en terug. Op de laatste meetdag maakte ik een 108 km lange tocht met LOL.

Wat ik al vermoedde zag ik nu duidelijk voor mij. Zodra ik begin met fietsen verdwijnen de grammen in een stevig tempo. Zolang ik blijf fietsen zal ik dus slank en gespierd blijven ;-). Stopt het fietsen dan start de gewichtstoename onmiddellijk. En dat patroon herhaalt zich op alle werk- en fietsdagen.

De gewichtsverschillen die ik optekende lijken relatief klein (?) maar er zijn personen in mijn omgeving die hiervoor een moord zouden doen. Niet doen, zeg ik dan, ga gewoon een stukje fietsen. ;-)

Zie hier de voordelen van het velomobielforenzen. Niet alleen ben ik sneller dan het OV en kan ik mijn reiskostenvergoeding gebruiken om mij velomobiel af te schrijven. Daarnaast ben ik nog eens twee uur per dag actief in de buitenlucht én kan ik me dus dat zakje chips of flesje bier na een forenzenritje weer permitteren zonder daarvan een BMI-complex te krijgen.

Hoera voor de Grote Gele Afslankpil. De enige die écht werkt en uitsluitend gunstige bijwerkingen heeft. Zou dit misschien wel eens het beste promotie-idee voor ligfietsen in Nederland kunnen worden? Ideetje voor een speciale stand op Cyclevision van de Human Powered Weight Watchers?


9 opmerkingen:

  1. Hoi Paul,

    Zat er ergens een Paas- of ander feestweekeinde tussen? Ik krijg het anders echt niet voor elkaar om 3 kilo gewichtstoename in zo korte tijd te scoren.

    En de VM is een afslankpil waar jij in verdwijnt, in plaats van andersom!
    Ik zou ook niet graag een Strada-vormige (zet-)pil tot me nemen, met die akelig uitstekende spiegeltjes... ;-)

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hoogste piek meette ik na lekker etentje bij een Indiaas restaurant. Dat kan voor een afwijking naar boven hebben gezorgd. Maar voor de rest heb ik geen gekke dingen gedaan ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk en herkenbaar! Maar beter niet wegen te snel na het fietsen, veel gewichtsverlies is vochtverlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Velomobiel rijden in combinatie met geen suiker ( wel gewoon andere koolhydraten, doe niets extreems ) proberen te eten/drinken laat mijn gewicht nu wel een beetje zakken. Niet bij de kilo's, eerder tientallen grammen per week.

    Ik kan enorm slingeren in gewicht door vochtverlies : na een heet bad ( ik vind 44 graden prettig :-)) ben ik zo 3 kg lichter ! Bij in de velomobiel snel rijden merk ik dat ook wel maar meestal in de richting van 1 kg. ( of eerder 1 liter )

    Andersom heb ik gelezen dat ook gewichtsvermeerdering ook niet bij de kilo's tegelijk per dag kan......als je je volpropt heeft dat enkel tot gevolg dat je ingewanden tijdelijk meer gevuld zijn, maar dat gaat er ook weer uit. Wetenschaps technisch zijn je ingewanden zelfs "buiten het lichaam" ( alhoewel ze er toch echt in liggen, lol ) en gaat pas iets wat de darmwand passeert en door het bloed wordt meegenomen deel uitmaken van je lichaam.

    Wist je dat je die kilo's vet kwijtraakt door ze als koolstofdioxide ( restproduct van vetverbranding samen met water ) uit te ademen ?

    Maar juist als je rustig ( matig intensief ) beweegt verbrand je vet en zuurstof. Fietsen is daar juist perfect voor, net als wandelen. Alleen moet je dat langer doen dan 30 minuten voor merkbaar effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar.......na de ROAM was ik van 70kg naar 60kg gezakt.
    Mijn vrouw schrok ervan !
    Inmiddels zit ik weer op 70kg.
    blijkbaar heeft iedereen een soort standaardgewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Overigens in verdediging van het op de eerste foto afgebeelde voertuig kun je daarmee in veel gevallen ook heel efficient reizen en daar gezondheideffecten aan toevoegen : met een vouwfiets of tegenwoordig vouw step ( zo eentje met een grotere wielen ) Bij afstanden van 1-5 km naar/van een station is dat heel tijd-efficient en concurrerend met elke vorm van vervoer.

    Gisteren reed ik ( niet tot mijn genoegen ) met de oudste, rammelende en krijsende stoptrein die er is van Rotterdam naar Amsterdam. De gemiddelde snelheid was ondanks 15 stops nog altijd 60 km/u ! Daar kun je toch niet tegenaan velomobielen.

    Velomobielrijden is dus meer een liefhebberij met praktisch nut, dan louter praktisch nut wat de verkoopaantallen ook wel weergeven.

    Voor mij is de trein tegenwoordig helemaal gratis, en dan nog pak ik mijn velomobiel op ~20-30 km. En ik weet toch wel zeker dat ik bijvoorbeeld eerder met vouwfiets-stoptrein van mijn woonplaats in Lelystad in Dronten zou staan en ik toch ook gezonde lichamelijke beweging zou hebben gehad.....maar velomobiel rijden geeft meer voldoening :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ^^ Er zijn wel meer rare dingen. De snelste manier in Lelystad om van een woonwijk naar het station te komen is de bus en die is zelfs met een auto op de altijd vrije 4 baans 70 km/u dreven tot aan het centrum niet te verslaan. ( je moet immers parkeren in het centrum en een bus stap je zo uit voor het station )

      Toch rijden die bussen vrijwel de hele dag vrijwel LEEG rond !

      Waarmee reizen al die mensen dan ? De letterlijk honderden scooters die in het centrum overal staan geparkeerd ( = overlast ) geven vermoedelijk het antwoord wel. Kennelijk zoeken mensen in praktijk de oplossingen zoals gangbaar in grote steden in Italie. En mocht de benzineverslaving om een of andere reden tot een geforceerd einde komen zijn de scooters waarschijnlijk in no time electrisch.....

      En kennelijk kopen mensen dus liever een scooter van 3000 euro dan een velomobiel vanaf 6000 euro......





      Verwijderen
    2. In mijn geval is de combi trein + vouwfiets ongeveer net zo snel als de velomobiel. Maar wel meer dan de helft minder aangenaam. En de beweging die ik daardoor krijg is te verwaarlozen.

      Verwijderen
    3. Dan moet je gewoon een kleinere step kopen ! :-)))

      Verwijderen