zaterdag 1 augustus 2015

Elke afwisseling is welkom (oorlog in 't Hooiland)

Op 9 mei schreef ik  dat de dagelijkse woonwerkrit wel heel erg routine is geworden maar dat het mooie daarvan weer is dat elke kleine verandering langs je woonwerkroute je onmiddellijk opvalt.

Toen ging het om de borden die de actiegroep Actiebiogas.nl tegen de komst van een vieze mestvergister in het buitengebied van Apeldoorn langs de weg plaatste. Ik maakte een paar foto's van die borden en vermeldde als onderschrift "Het zal er niet gezelliger op worden aan de Kleinedijk in Klarenbeek..."

Nou, dat lijkt wel te kloppen. Toen ik begin deze week dit gebied weer doorkruiste waren letterlijk alle borden beklad. Veel leesbaar stond er niet meer op en omdat te compenseren hadden de kladderaars op elke bord wat eigen overpeinzingen achtergelaten. Helaas beperkte zich dat tot de woorden "Homo" en "Lul". Er waren hier en daar ook wat gestileerde vruchtbaarheidssymbolen achtergelaten.

Let ook op het naar primitieve kunstvormen gemodelleerde vruchtbaarheidssymbool boven de letter H
Ik ben benieuwd wie deze bordenwedloop gaat winnen

Heeft de strijd in het Hooiland zich nu echt verhard?  Is dit het werk van de duistere handlangers van Meneer Mestvergister of is het niet meer dan het zinloze vermaak van de verveelde bontkraagjes, nozems, hangjongeren of -ouderen of wie dan ook uit de nabijgelegen woonwijk de Maten?

Het moet in elk geval een flinke klus geweest zijn want alle ongeveer tien grote borden hebben dezelfde behandeling gekregen. Uw mooi gele verslaggever ter plekke blijft de ontwikkelingen op het gebied van duurzame groene energie op het Apeldoornse platteland volgen. Al was het alleen maar omdat het de 'sleur' van het dagelijkse forensen onderbreekt.

2 opmerkingen:

  1. Tja, het bied inderdaad wat afwisseling onderweg, en is in die zin aardig om mee te volgen.........
    De fantasie van de graffiti "kunstenaar(s)" is wel wat beperkt zo te zien, daar heb je gelijk in.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een aantal malen, vaak s'nachts, zo'n "nozem" aangetroffen tijdens zijn werkzaamheden op rangeerterreinen. Soms helemaal opgaand in hun "werk". Puur voor de lol ( ik ben immers geen beveiliger ) heb ik ze beslopen en als ik de indruk had dat ze me zouden gaan horen in de ballast een maximale eindsprint ingezet. 1 keertje kwamen mijn grijpgrage handen zelfs tot spreekwoordelijke haar lengte van zo'n gewezen nozem.

    Maar een warschijnlijk inmense adrenaline stoot geeft ze vleugels. Samen met dat ze jonger, lichter en dus sneller zijn. Ik heb er nooit eentje te pakken gekregen. Wel hun tas met spuitbussen als "troffee" :-))))

    Wat het nou zo leuk maakte is de horror - uitdrukking op hun gezicht als je bijna bij ze bent. Wat dat betreft waren degenen die ik aantrof helemaal niet zo gevaarlijk.

    Ook interessant was de houding van de ( toen nog spoor)politie. Die wilde de tas niet eens onderzoeken of ook maar een aangifte in behandeling nemen. Waarom ik eigenlijk had geprobeerd zo'n gast te pakken ? Daarna heb ben ik nooit meer naar de politie gegaan.

    Tegenwoordig hebben we hondenbewaking met "woef" en de nozems blijven weg. Wel af en toe rare "passagiers" die op het rangeerterrein terecht komen. Verreweg de meesten zijn gelukkig nette reizigers waarvoor uiteraard inspanning wordt geleverd ze snel weer naar de juiste reisbestemming te krijgen. Maar er zijn ook verbazend regelmatig agressieve figuren bij waarvoor uiteindelijk de politie moet verschijnen, en wat dat betreft waren graffiti spuiters echt een veel minder kwalijk type mensen, hoewel ze de werkgever natuurlijk wel heel wat geld kosten :-))))

    BeantwoordenVerwijderen