zaterdag 13 mei 2017

Fietsen als een trein door Andalusië...

Sinds afgelopen donderdag kun je me weer tegenkomen in mijn gele Strada. Donderdag keerden wij namelijk terug van een mooie, bijna vier weken durende, fietstocht door het Spaanse Andalusië.

Geheel in Mooi Geel traditie is er hier dus een bericht met vooral veel foto's. De nadruk in deze blogpost ligt op de fietservaring. Wil je meer toeristische- en route-details weten kan kun je de posts lezen op ons fietsreisblog waarin we  onderweg regelmatig verslag deden van deze reis in tekst en beeld.

De fietstocht begon in Malaga. Een grote stad en ik had dan ook het nodige voorwerk gedaan om een rustige fietsroute de stad uit te vinden. Achteraf bleek dat niet echt nodig: het was namelijk 1e Paasdag en iedereen zat 's ochtends nog thuis, of  of was bij de bekende Paasprocessies in het centrum. Het was superrustig.

Wij houden van de kleine weggetjes. Maar op dit deel van de route  waren de weggetjes wel erg klein. We volgenden een stuk van de zgn. Transandalus, een 2000 km lange MBT route door heel Andalusië. Nogal ruig fietswerk voor ons maar het was te doen.  En GPS track is een vereiste om deze route te kunnen rijden.
Op dag drie reden we  big city Granada al binnen. Leuke fietsroute langs een kanaal met uitzicht op de Sierra Nevada in de verte. In het centrum zijn we  uiteindelijk maar gaan lopen: door het vele verkeer en door het feit dat bijna elke weg eenrichtingsverkeer is kom je te voet sneller op je bestemming.
Dit is wel zo'n typisch Spaans uitzicht zoals we dat elke dag hadden. Piepkleine witte dorpjes ergens diep onder je (of boven je) en heel veel olijfbomen. Oh ja, en een heerlijk zonnetje dat zorgde voor temperaturen van 25 tot 30 graden,
Een paar keer hebben we  wild gekampeerd. De alom tegenwoordige olijfboomgaarden zijn daar heel geschikt voor. Waterzak vullen bij de laatste benzinepomp en je bent van alle gemakken ;-) voorzien
Een kijkje in de Mooi Geel fietsvakantiekeuken. Als fietsers houden wij van een stevig ontbijt. Met thee, koffie, brood en een uitgebreide keuze aan beleg. En we  hadden er die keer ook een hardgekookt eitje bij. Lekker he?
Olijfbomen, olijfbomen, olijfbomen. Uit de provincie Jaen komt 15% van de wereldproductie van olijfolie. Er staan volgens de kenners 70 miljoen olijfbomen.
En we  rijden op de Via Verde de Aceite. De oude olijfoliespoorweg die omgebouwd is tot fietsroute, wel 120 kilometers lang. Geen verkeer en schitterende uitzichten. Wel jammer van die maximum snelheid van 10 km per uur ;-) en zeker extra opletten op de subtiel in het wegdek verwerkte paaltjes.
Die oude spoorlijn komt ook langs allerlei pittoreske stadjes zoals hier Zuheros.
Met miljoenen Europese subsidie is het laatste stuk van die fietsroute vorig jaar nog geheel opgeknapt. Inclusief een gloednieuwe gravelweg ernaast. Op deze foto een representatief deel van die opgeknapte fietsroute. Je kunt de paaltjes nog net zien staan. Twee  keer raden waar wij fietsten.
We zijn in de buurt van Sevilla. Niks olijfbomen meer, vooral graan, oceanen van graan. En alhoewel het vlak lijkt moesten we hier toch een stukje lopen.
Bij het begin van de Via Verde de la Sierra (jawel alweer zo'n ex spoorlijn) staan knusse witte bungalowtjes waar je als fietser uitstekend kunt overnachten. Een aanrader.
Droste in Andalusië. Die Via Verde de la Sierra is 36 kilometer lang maar telt niet minder dan 30 tunnels.
Wij gaan al heel lang met de fiets op vakantie maar echte pech hadden we nog niet veel. Tot 10 kilometer voor het stadje Ronda. Ik voel bij het remmen dat er iets niet goed zat aan mijn achterwiel. En ja hoor, een scheur van formaat. Met nog maar twee fietsdagen voor de boeg vond ik het erg goed getimed ;-). We besloten het laatste stuk met de trein af te leggen.
De Spaanse spoorwegen nemen je fiets voor niks mee. Helaas niet in alle treinen en het maximum voor deze trein (een zgn. Media Distancia) was drie stuks.  Wij reisden zo in twee etappes naar eindpunt Malaga,
Over de boulevard van Malaga loopt kilometers lang een prima fietspad. Overigens waren er in alle steden die we bezochten fietspadennetwerken. In Granada in Cordoba en Malaga maar het meest uitgebreid toch wel in Sevilla. Daar fietsten we van de rand van de stad tot in het oude centrum over best wel goede echte fietspaden.
In het najaar gaan we weer met de fiets op pad. En in de tussentijd ga ik proberen nog wat kilometers met de Strada te maken én daar dan een stukkie over te schrijven.

1. Hoi Paul,
    Leuk verslag. Mazzel dat je je velg pas aan het eind van de vakantie doorgesleten had.

Groet
    Erwin en Tante Lies

2. Wat fantastisch, mooie plaatjes gelukkig geen ongelukken door de doorgesleten velg.

3. Mooi verslag. Wordt er daar niet veel gefietst, dat er zelfs planten op het fietspad groeien?