dinsdag 6 maart 2018

Een velomobiel op het trikeplein

Ik weet niet hoeveel jaren het geleden was dat ik de Fiets- en Wandelbeurs bezocht maar het moet in een grijs verleden zijn geweest. Volgens mij was het toen nog in de RAI. Waar vroeger ;-) nog een bezoek veel nieuwe informatie op kon leveren is het nu toch meer een dagje uit. De meeste informatie over  reizen en fietsen haal ik nu van het internet.

Anja's ongepoetste fiets met eigen foto als achtergrond....
Maar dit jaar was het anders. Omdat onze fietsavonturen in het buitenland ook op de website van Santos worden gepubliceerd kregen we een tijd geleden een telefoontje. Of Anja's fiets op de beurs mocht staan? Bij voorkeur in nog niet schoongemaakte toestand met veel authentiek Argentijns stof erop. Nou, dat vonden we geen probleem. Dat was dus reden één om naar Utrecht af te reizen. Om Anja's fiets te zien ;-).

Daarnaast wilden we  nog een lezing meepikken over fietsen in Georgië, als inspiratie en informatie voor een mogelijke najaarse fietsbestemming. En wat informatie verzamelen bij een zeer beperkt aantal regiostands. Dat was dus reden twee.

"En het Ligfietsplein dan Paul?" Klopt dat was dus een hele mooie derde reden. Ik was benieuwd hoe de NVHPV en drie ligfietswinkels zich zouden presenteren. De informatie over wat daar te doen zou zijn was overigens wel heel sumier. De Ligfietspleinpagina op de FWB website was op z'n minst gezegd beperkt. Als kopfoto een onscherpe foto ("...dat is scherptediepte Paul!") van een rode fietsschoen en de aankondiging dat de Strada DF er te zien zou zijn. de Strada DF..?.  Da's toch de fiets die nooit in de handel is gekomen ;-) ?

Op zaterdag waren Anja en ik mooi op tijd in Utrecht. Met onze e-tickets konden we zo doorlopen. Echt héél druk vond ik het eigenlijk nergens. 'Het publiek was in meerderheid ongeveer net zo grijs als ik.

Over reden één en twee voor ons bezoek ga ik het niet uitgebreid hebben. Behalve dat wij het 'best wel cool' vonden om zo in de Santos stand te staan. De lezing over Georgië was ook interessant: de fietsreizigers bleken hun reis voortijdig te hebben afgebroken vanwege hellingen van 20%, temperaturen van boven de 40 graden en bloedstollend verkeer. Wie weet gaan we toch nog. Verder maakten we een rondje langs een aantal regiostands waarbij je ervoor moest oppassen niet ongemerkt een paar kilo folders te verzamelen. ;-)

Op het Ligfietsplein, dat vrijwel naast de Santos stand lag, was het rustig maar zeker niet stil. Vier partijen: de NVHPV, ACE, Elan en Maia promootten daar het ligfietsen. De drie winkeliers bleken het hele plein volgeparkeerd te hebben met vooral trikes. Nadat het jaren een beetje een vreemde eend in de Nederlandse ligfietsbijt was, voor mensen die niet om wilden vallen, lijkt deze blote driewieler ineens salonfähig te worden. Bij ligfietsclub LOL zie ik tot mijn verbazing het aantal trikes gestaag groeien. Ze fietsen zelfs mee bij reguliere LOL-toertochten!

In 2016 schreef ik al eens over trikes en waarom die in Nederland veel minder populair zijn dan in het buitenland

Medewerkers van de winkels liepen rond en beantwoordden vragen van bezoekers. En je kon dus ook proefrijden (op zo'n trike). En dan was er dus ook nog de NVHPV zelf. De vereniging had geloof ik wel vier vrijwilligers per beursdag weten te strikken. Die liepen in duidelijk herkenbare truien met NVHPV logo rond. En als klapper had de vereniging een heuse velomobiel weten te regelen. Dat bleek geen Strada DF te zijn maar een gewone DF. Het was de fiets van één van de Sijbrandijs, vertelde voorzitter Roel van Dijk me. Ze waren maar wat blij dat ze die fiets hadden kunnen organiseren.

Aan de kop van de stand stonden manshoge lichtbakken met professionele foto's van HP Velotechniek. Inderdaad met trikes erop. De eerlijkheid gebied mij wel te melden dat er ook wel een paar 'gewone' ligfietsen te zien waren.

Het was goed dat de ligfietsvereniging en drie ligfietswinkels de handen ineen geslagen hadden. Samen sta je sterker, da's wel duidelijk. Die ene velomobiel, waar je alleen maar naar mocht kijken, vond ik wel wat mager. En ik stel me zo voor dat je als ligfietsgeïnteresseerde ook wel wat andere modellen  (ook die op twee wielen) had willen zien.  Of de deelname van de NVHPV aan deze beurs zinvol of zelfs succesvol te noemen was, is (voor iedereen )heel moeilijk te beoordelen.  Dat ligfietsen wel wat promotie kan gebruiken is wel duidelijk en dit was in elk geval een goed moment daarvoor.

Tot slot: wil je een écht uitgebreid verslag van deze beurs? Lees dan de twee blogposts van Belle op Kampeerwijzer.com.

 Ligfietsplein
Ligfietsplein
Onder andere hiermee kon je het probeerparcours op. Dat parcours grensde direct aan het Ligfietsplein. 
Goed geregeld: duidelijk herkenbare vrijwilligers. Ik vind dit logo nog steeds erg geslaagd.
De DF van de zoon van Ymte. De onbewuste boodschap hierbij: zo'n gestroomlijnde ligfiets ziet er 'cool' uit maar is dus bijzonder kwetsbaar. En dit is dus dezelfde fiets die je van Daniel Fenn met een stuk hout af mag rossen? 
Niet schrikken! ik heb er alleen maar opgezeten. Het is wel een levensloopbestendig model met opstaphulp, dus dat past wel bij mij ;-)
Proefrijden kon ook met deze 'Ik wil ligfietsen maar mijn man niet'  fiets. De Hase Pino.
E-bike merk Brinckers bouwt mee aan de snelste fiets te wereld? Dat zou die enorme snelheden wel verklaren...
Hier gaat iets helemaal verkeerd. "Nooit meer zadelpijn"? Dan moet je toch echt op het Ligfietsplein zijn! 
Anja legt aan een bezoekster van de Santosstand uit dat dat beslist geen roest op haar fiets is, maar écht Argentijns stof
Behalve Frank van Rijn werden er in de Stantostand ook veel minder bekende fietsers ;-) uitgelicht.

11 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat "Alleen kijken, Kwetsbaar" geen onbedoelde anti reclame ?

      Een geinteresseerde die niets van velomobielen weet kan dan weleens de conclusie trekken dat een velomobiel niet alleen heel duur maar ook enorm kwetsbaar is. Die 2 factoren staan natuurlijk niet in goede verhouding tot elkaar, en moedigen niet aan tot een eventuele aankoop. Natuurlijk is er een nuance, maar die moet je later in het beslisproces aanbrengen. Niet bij de eerste indruk.....

      "Alleen kijken" was beter geweest.

      Verwijderen
  2. Als ik dat geweten had was ik zondag toch even bij Santos langs gelopen om Anja's fiets te bewonderen, niet de hele tijd braaf bij de ligfietsen blijven staan.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als wij hadden geweten dat je laatst in de buurt in een B&B logeerde hadden we je op de koffie uitgenodigd :)

      Verwijderen
  3. Leuk om te horen dat trikes in opmars zijn. De reden is natuurlijk stabiliteit, niet meer vallen op 3 wielen. De prijs die je betaalt is iets langzamer rijden. En trikes kunnen opgevouwen ook mee in het vliegtuig naar verre bestemmingen. Het merendeel van de trikes kunnen opgevouwen worden, zonder gereedschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Paul, wat een heerlijk stukje, gniffel gniffel. En zeker vanuit communicatieoogpunt zijn er dingen te verbeteren. Sowieso leek de hele beurs inclusief site, plattegrond en dergelijke een kopie van de vorige beurs. Vorig jaar gaf de eigenaar van de rode fietsschoen nog een lezing over fietsen naar de Noordkaap op een ligfiets.

    In je vorige stukje waar je naar linkt deed je nog een oproep of je een keer op een trike mocht rijden. Maar nu heb je er alleen maar opgezeten? Dat is heel jammer want als velomobielrijder met een trike rijden op die testbaan op de Fiets- en Wandelbeurs is een hele openbaring. Je schrikt je eerst dood van die U-bocht die er in het parcours zit en dan blijkt opeens dat je daar in één keer zonder steken doorheen kunt.

    Jammer dat we niet gezien hebben dat Anja's fiets en jullie verhaal te zien waren op de Santos-stand!!! Ben ik thuisgekomen met een foto van de fiets van Frank van Rijn. Heel goed hebben we die stand ook niet bekeken op de 4.29 na. Overigens stond de TU Delft nog op BikeMotion, met een tweewielige velomobiel, dus dat bracht het aantal velomobielen op deze beurs dan toch nog naar twee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een e-trike zou een velomobielrijder kunnen bevallen....maar ik weet zeker dan een gewone trike een te grote stap terug is, ondanks de enorm veel betere bochtstabiliteit en betere koeling van het lichaam bij aangenaam weer.

      Ik denk dat een velomobiel rijder zich al snel ergert aan waarom ~30 km de topsnelheid is ipv een heel rustige kruissnelheid.....

      Verwijderen
    2. Ik zou niet weten waarom je je zou ergeren aan een topsnelheid van 30 km/u? Net alsof een velomobiel enkel dient om zo snel mogelijk te rijden. Een trike heeft andere voordelen: veel stiller, prima ventilatie, ongehinderd zicht en hetzelfde zitcomfort als een velomobiel. Het zijn gewoon heel verschillende voertuigen. Je moet maar eens een ICE VTX of Velomo proberen. Zeg dan nog maar eens dat die ondersteuning nodig is ;-)

      Verwijderen
    3. @Jan Goddemaer11 maart 2018 om 08:52;

      Stiller volgt natuurlijk uit 'langzamer'. Ik draag in de VM zo'n onthoofde muts; gewoon als gehoorbescherming, maar dat deed ik ook al op de gewone fiets als het tempo er goed in zat.

      Verwijderen
  5. Er zijn mensen, en daar ben ik een van, die 25 km/uur snel genoeg vinden. M'n nieuwe trike komt morgen, 9 maart, en die is ook ondersteund tot 25 km/uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nooit meer zere voeten > Ecco Track II gezien ;)

    BeantwoordenVerwijderen