woensdag 13 juni 2018

Mooi Wit aan de wilgen

Ruim een week geleden, ik weet het nog goed, het was de zevende juni, zei Anja ineens bij het otbijt: "Je moet Mooi Wit nu maar op ligfiets.net zetten...." Even viel er een stilte, maar ik was natuurlijk niet héél erg verrast. Het was die dag exact een jaar geleden dat Anja haar witte Quest XS in Dronten ophaalde en sinds die dag had ze er precies negen keer mee gereden.  Dus, ja ik zag dit al een tijdje aankomen.



Tijd voor een terugblik

Om met het goede nieuws te beginnen: die negen veloritjes die Anja samen met mij maakte (alleen was wat eng en zeker minder plezierig) waren echt wel leuk. Maar niet leuk genoeg om het vaker te doen. Waar ikzelf probeer elke week kilometers te maken (voor de beweging en de buitenlucht) zag Anja dat fietsen zonder bestemming niet zo zitten. Dan ging ze liever Nordic Walken in het bos of iets anders actiefs doen.

De witte XS werd vooral ook aangeschaft om in de winter leuke tochtjes te kunnen maken. Daar kwam het dus niet zo van. Misschien ook wel omdat het dan vaak "...koud was in dat ding..." Ik had haar vaak verteld over mijn knuswarme veloritjes terwijl het 'buiten' vroor dat het kraakte. Daar hoorde dan wel een bepaald inspanningsniveua bij en Anja denkt dat ze dat niet haalde. "Ik heb trouwens helemaal geen zin in zo'n bezwete rug....", meldde ze toen ik haar aan de tand voelde voor deze blogpost.

Proefrijden in Dronten met de demo XS
"Ja, ik vond het fietsen met de velomobiel leuk, maar niet leuk genoeg. Dat kan ik op een gewone fiets ook!"

Als zo'n toch wel dure fiets dan 356 dagen per jaar stil staat komt vanzelf het moment dat het besluit dat ie weg moet. Te weinig meerwaarde. Zeker gezien het feit dat er nu in het voor- en najaar drie tot vier maanden met de Santos word gefietst.

"En viel de snelheid je nog tegen?", vroeg ik haar. In het begin had Anja gedacht  dat het langzamerhand wel steeds sneller zou gaan. Maar uiteindelijk bleven we meestal op een kruissnelheid net geen 25 kilometer per uur steken en dat was wat haar betreft wel prima. Ik ontdekte al snel dat ik bij duoritjes op een koude dag echt iets extra's moest aantrekken ;-).

Negen keer rolde het mooie wit van deze Quest XS door Dieren en ommelanden. In totaal werden er 475 kilometers mee afgelegd en nu is ie te koop. En mevrouw Mooi Wit heet weer gewoon Anja.

IJsje halen in Hoenderlo. Eén van die negen ritjes

Te koop 

Deze prima witte glasvezel Quest XS nummer 46 heeft op dit moment zo'n 14.000 km op de teller staan. De fiets is bij velomobiel.nl gekocht en was daarvoor van een Belgische dame die (ook al) stopte met velomobielrijden. De body is in goede staat maar heeft zoals te verwachten wat krassen, kraakjes en craquelé.

De fiets is technisch in zeer goede staat en vorig jaar dus nog in Dronten nagekeken. Voorzien van dubbele koplampen maar géén knipperlichten, 6V accu + oplader, tilbeugel, dubbele spiegels, nekrol (nieuw), Ventisitzitting (nieuw) en minivizier (nieuw). Voorzien van Schwalbe Greenguards waar nog vele kilometers mee gereden kan worden.

De nieuwe eigenaar kan er een paar Northwave Katana 2 fietsschoenen maat 40 (door Anja haar 'Orca's' genoemd) voor niks bijkrijgen. Negen keer gedragen dus. Ook al in goede staat.

Wij vragen voor deze fiets 3200 euro (een vergelijkbare nieuwe kost op dit moment bijna 6700 euro ;-). Proefrijden en bekijken kan in Dieren. Over een week komt deze fiets ook te koop op ligfiets.net en Marktplaats, dus de lezers van dit blog hebben de eerste keus ;-). Mijn contactgegevens vind je hier

Foto's














9 opmerkingen:

  1. Ik weet wel iemand die zou willen, maar die heeft helaas niet genoeg centjes....

    Succes met de verkoop!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En geen problemen met het snelheidsverschil op de gewone fietsen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar speelt dat ook wel maar bij de fietsreizen die wij maken is snelheid geen belangrijke factor. Standaard fiets ik dan wel altijd achter Anja omdat ik anders te snel uitloop ;-).

      Verwijderen
  3. Een herkenbaar verhaal, alleen fiets Grytsje vaker met haar Quest, dan Anja.
    Die bezwete rug heeft ze ook een hekel aan. En in de winter trek ik warme kleren aan, anders wordt het wel koud in de fiets:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar. Als je de verhoogde snelheid ( >35 km/u kruissnelheid ) tov een gewone fiets niet echt nodig hebt zijn het lompe ondingen tov een gewone fiets.

    - Niet waterdicht
    - Niet wind dicht
    - Te weinig koellucht ( benauwd + zweten )
    - veel meer massa dan gewone fiets accelereren/klimmen
    - Springt er niet even op en rijd weg…...voorbereidingen en instapprocedure
    - neemt veel ruimte in beslag bij ongebruik
    - Zweten in de winter is zeer onaangenaam als je uitstapt ( en het waait )


    Maar het viel me gisteravond wel op bij een uitzending over fietssnelwegen dat een velo ontbrak, en juist daar verschil had kunnen maken. Bij de "wedstrijd" tussen auto en fiets tussen Arnhem en Nijmegen in de spits had een velomobiel waarschijnlijk wel de waarde van een fietssnelweg kunnen bewijzen, ipv die 25 km/u e-bike.

    Als de velomobiel makers slim zijn, verbinden ze de snelheid van velomobielen aan de opkomst van fietssnelwegen. Dat is DE infrastructuur die zo'n fiets nodig heeft.( verkoop argument Paul : DE snelle fiets voor fietssnelwegen :-))



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom verkoop je 'm niet via Velomobiel.nl? Die weten een goede inschatting te maken van de restwaarde, maken de fiets op maat voor de nieuwe eigenaar en vragen daar maar een kleine vergoeding voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen