dinsdag 17 juli 2018

F#$@k the system

Ik ben in het algemeen een rustig persoon. Niet zo iemand die in gezelschap het hoogste woord voert en alle aandacht naar zich toe trekt. Ook als ik in een vertrouwde ongeving ben hou ik me meestal wat op de achtergrond. Behalve dan op dit blog, daar ga ik geregeld helemaal los  ;-). Af en toe moet ik namelijk even toegeven aan mij Dark Side.

Zo'n typisch vertrouwd sociaal moment is bijvoorbeeld de koffiestop met de ligfietsers van LOL. Er wordt daar echt over van alles gesproken. Maar als je zo'n groepje bijelkaar zet treedt onvermijdelijk de wet van Schwalbe in werking. Dat is net zoiets als de Wet van Godwin maar dan exclusief voor ligfietsers.
De Wet van Schwalbe: "Als een discussie maar lang genoeg duurt, begint een van de deelnemers geheid een keer over de kwaliteiten van een bepaald type band."
Jullie hebben dat allemaal wel een keer meegemaakt. De een heeft net die geheel vernieuwde F-Lites aangeschaft. Die met dat unieke laminaire luchtstroomprofiel, door een bekende webshop rechtstreeks uit Taiwan geïmporteerd. Banden die een efficiencyvoordeel garanderen van 0,045% op asfalt. De ander zweert bij Schredda's of Scorchers. "Wat een heerlijke bandjes, en dat dagelijkse lek neem ik gewoon op de koop toe..."

Ik zit daar vaak wat stilletjes op de achtergrond naar te luisteren terwijl ik mijn appelgebakje weglepel. "Niks zeggen Paul...",denk ik , "...want dan gaan ze me vragen stellen!" En dat wil ik niet. De reden daarvan is bekend, ik ben namelijk een Plus adept. Die sterke verhalen over snelheidswinst geloof ik echt wel maar het boeit me niet. En ja, voor er iemand hieronder begint te mekkeren: ze kunnen inderdaad lek.

Maar, en dat is een serieuze ontboezeming, toen ik stopte met forensen sloeg de twijfel toe. "Weet je wat", dacht ik, "ik ga straks gewoon eens F-Lites proberen of op z'n minst Greenguards. Dat wil ik dan wel eens meemaken. En dan schrijf ik een blogpost over mijn ervaringen en dat ik er zogenaamd helemaal niks van merkte. Groot voordeeel: daarna kan ik eindelijk eens volwaardig meepraten met andere ligfietsers. Maar ik ga eerst m'n oude setje Plusjes oprijden."

Een paar weken geleden was het zover. De Plusjes waren op (na meer dan 23.000 km) en nee, ik ga geen foto plaatsen van het bandenprofiel. De laatste keer dat ik dat deed waren er allerlei milieufreaks die opmerkten dat ik er a) nog langer mee  kon doen en b) ik ze daarna moest laten recyclen tot schoenen voor kindertjes in Afrika of op z'n minst tot stuitertegels voor speelveldjes. Ik deed of mijn neus bloedde en mieterde ze in de kliko. Lekker puh!

Fuck the system - Bron: GIPHY

Alhoewel ik dus een hele rustige rijder ben vind ik het toch wel eens lekker om keihard 'Fuck the system!' te roepen en bij velomobiel.nl zonder enige gevoel van schaamte voor de tweede keer in mijn velomobiele leventje drie gloednieuwe Marathon Plus bandjes aan te schaffen. En voor de milieufreaks: de achterband was eigenlijk nog lang niet versleten ;-). Ik ga me helemaal niks aantrekken van die ligfietsende bandenmaffia met hun profielloze praatjes. Dan praat ik maar niet mee!

Dat luchtte lekker op...

Het gaat nu wel behoorlijk wat jaren duren voor ik weer aan een nieuw setje toe ben: in het huidige tempo zijn ze over zes jaar versleten. De volgende post waarin ik opnieuw uit mijn dak zal gaan over banden kunnen jullie dus in 2024 verwachten.


17 opmerkingen:

  1. Om van Plusjes over te stappen op GreenGuards zou echt te gewaagd zijn geweest Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de GG die ik onder de XS had heb ik overigens ruim 13.000km gereden, nooit lek ;-)

      Oh ja, ze zijn ook nog lang niet versleten. Ze hangen hier op jou te wachten. Ik zie je in 2024 :-)

      Verwijderen
  2. Wát? Maar weet je dan niet dat houten wielen helemáál niet lek kunnen? Nog veel beter dus dan de M+. De Assyriërs hadden al houten wielen onder hun strijdwagens, en niet voor niks!

    Nee, geef mij de Schwalbe Oak++ maar!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn snelle ritje met een woedende amateur wielrenner over zijn stuur liggend achter me aan was op Marathons (!) hehe....

    Volgens mij vallen bij temepraturen boven de 25 graden de rolweerstanden relatief aan andere bandjes best mee, zeker als ze netjes op druk zijn. Laat ik het zo stellen : ik ben nu weer over op 50 mm Shredda's en een kolossale 60 mm SuperMoto maar sneller rijden doe ik er echt niet mee.


    Theo (van Andel) heeft een keer een betoog gehouden over "tussen de oren" en hoeveel effect dat heeft. Je velomobiel "sneller" maken met snuisterijen haalt amper wat uit. Maar als je tussen de oren DENKT dat je velomobiel sneller is zal dat ook zo zijn.

    Niets mis met Marathons, zeker niet als banden verwisselen/plakken niet je hobby is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is wel een puntje die niet tussen de oren zit : M+ zijn behoorlijk zwaar. Qua snelheid zal dat niet uitmaken, maar je zult tienden van seconden verliezen bij iedere acceleratie. Nu heb je zeker wel spijt he ? :-))))))

      Verwijderen
  4. Het is niet alleen de snelheid maar ook zijn die nog dikkere banden soepeler en comfortabeler . Je zou het is moeten proberen voordat je je inderdaad in de discussie kunt mengen 😉. Maar als jij blij blijft met je plusjes is daar niets mis mee hoor ! Elke band heeft zo zijn voor en nadelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Godwin draait zich om in zijn graf, mocht hij al overleden zijn. En ja, Hitler en de Nazi's zeiden het ook al: Fuck the system. Maar dan op zijn Duits en dat was niet te verstaan...……..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. “Fuck the system” is volgens mij toe te wijzen aan punkers. Nazi’s waten juist heel erg vóór een system.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar zou je ons alsjeblieft punx (of punks) kunnen noemen Belle? 'Punkers' is meer een determinatie van de gechoqueerde burgerij!
      Zo wou de geest van Edgar Allen Poe in Southpark ook geen "Edgar" worden genoemd door de gothics, noch de vampires en...
      Mg Mick

      Verwijderen
    2. "Punk" zijn toch diegenen aan de andere kant van de loop van de
      .44 van Dirty Harry ? :-))))

      https://youtu.be/8Xjr2hnOHiM?t=2m3s

      Verwijderen
  7. Oooh, onverwachte wending. Ik had verwacht dat je op dunne bandjes was overgegaan en na een week weer terug omdat de bandenplak op was.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vindt u het niet een beetje egocentrisch om met het maken van lange vliegreizen en milieu-vijandige standpunten de wereld slechter achter te gaan laten dan waarvan u zelf heeft kunnen genieten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geachte heer Mick, v.w.b. die lange vliegreizen heeft u een punt. Maar het in de kliko werpen van een versleten band maakt mij toch geen milieuterrorist? En laten we voortaan gewoon je en jij zeggen :-). Verder een woord van advies: de lezer neme deze schrijfsels tot zich met een behoorlijke korrel zout.

      Verwijderen
    2. Daar ben ik dan weer blij om Paul!
      Ik vind niet dat milieu bewuste mensen het tot nog toe bij het verkeerde eind blijken te hebben gehad...Helaas.

      Verwijderen
    3. https://www.washingtontimes.com/news/2018/may/7/climate-skeptics-more-eco-friendly-global-warming-/

      Verwijderen
    4. Veel alarmisten vergeten dat je zou doodvallen als je de atmosfeer inademde toen er nog dino's rondliepen. Het klimaat veranderd altijd sinds het ontstaan van de planeet, zal waarschijnlijk ook altijd blijven veranderen.

      Maar uitstoot van giffen waar mensen en andere levende wezens direct schade van ondervinden, dat lijkt me niet nodig. Dus ik ben ook zo'n niet-vliegende en niet-dieselende skepticus. Veel auto km maak ik ook niet.

      Ik weet dat er genoeg velo bloggers zijn die wat dat betreft boter op het hoofd hebben, als ze beweren zo 'groen' bezig te zijn. En hun vlieg CO2 compensatie acties zijn nog erger, er worden (welliswaar illigale) dorpen platgebrand en bewoners verjaagd ( en zelfs gedood als ze zich verzetten ) voor het aanplanten van bossen. Ik wil zoiets niet eens op mijn geweten hebben !

      De ergste consequenties zijn het gevolg van de beste intenties. Hebzucht wint het vaak van idealisme.

      Verwijderen
    5. Veel rechtse ballen denken nog dat hun standpunt "stoerder" is. Ik vind het persoonlijk zelfs van meer lef getuigen te proberen overtollig opgestapelde Ligfiets& als wc papier te gebruiken.
      Helaas, je kunt de glossy bladen niet alleen niet recyclen maar er ook nog eens geen lekker water-absorberende proppen van maken!

      Verwijderen