zondag 22 juli 2018

Das Fahrrad of de Strada?

Ik was pas nog in Dronten geweest en eigenlijk zou ik gezien mijn drukke agenda er niet weer een dag aan moeten besteden. Aan een retourtje van 160 kilometer terwijl ik er niks te zoeken heb. Maar toen Wim mij bij de Mooi Twente tocht vertelde dat hij 'binnenkort' naar de velomobielpolder zou rijden zei ik toch ja. Met z'n tweeën wordt het namelijk een gezellig mini schoolreisje. Wat het hele ritje voor mij ook bijzonder maakte is dat we niet naar De Vliet 6 zouden fietsen maar naar de Koperweg 3. Logisch want Wim heeft een DF en hád een loszittend voorwiel.

Bij ICB
Nu was ik wel eerder bij Intercitybike geweest, ten tijde van de Oliebollentocht. Maar toch voelde het deze keer anders aan. Ik leek wel wat gespannen. Bij Intercitybike wemelt het werkelijk van de DF'en. Grote en kleine maar verrasssend weinig gele. Die kleur schijnt honderd euro meer te kosten. Waarschijnlijk is dat actief ontmoedigingsbeleid. De leverancier van de DF wil met alles uitstralen dat dit géén dertien in een dozijn obese glasvezelklomp is. Want die waren vroeger altijd geel.
Vroeger: toen de gulden nog van hout was, de Batavieren met z'n vijven waren en velomobielen nog geel waren!
Om een lang verhaal kort te maken: ineens zat ik in een DF. Serieus! Met ingeklikte schoenen en de neus stond al richting uitgang. Ze moeten wat in m'n koffie gedaan hebben want helemaal vrijwillig waag ik me niet in zo'n fietsbolide. Voor je het weet val je ten prooi aan het bekende euforie-effect en fiets je met een leuke tweedehands DF naar huis.

Ymte schroefde het deksel nog snel dicht en vertelde me dat deze fiets dus anders was dan die andere DF'en. Dit was er nog eentje die door Der Meister zelf in elkaar was gezet. Wat veel mensen overigens niet weten is dat DF dus niet staat voor Daniel Fenn maar gewoon voor De Fiets, of beter in dit verband: Das Farhrrad! Simpel toch?

"En Paul..., zei Ymte, "...let goed op: het stoeltje is net zoals bij alle velomobielen een 'injection seat'. Zodra je rijdt injecteert deze zitting lekker veel endorfine. Dat gevoel ken je al wel. Maar deze DF heeft ook een 'ejection seat'. Het komt namelijk nogal eens voor dat bij nieuwe rijders het gevoel van euforie en acceleratie zo sterk is dat er een paniekknop nodig is. Druk op de rode knop rechts en je staat in seconden weer naast je fiets. En verder veel fietsplezier."

Een heel gedoe, ik ben blij dat ik 'm niet nodig had (Bron: Wikimedia)
En weg was ik. Wat een onzin, dacht ik. En ik gaf een paar flinke meppen op de pedalen. Nou toen merkte ik het toch wel. Superstrak fietsje hoor. Ik kwam weliswaar met m'n hakken tegen de bodem (geen voetengaten) maar ik voelde die veelgeroemde acceleratie wel degelijk. Elke trap was raak. Niet zo gek als je uit een zes jaar oude glasvezel Strada komt. Zo'n brede gele waggel met pantserbanden. Als je dan nog geen verschil voelt.;-).

Met rokende banden nam ik een paar bochten en voor ik twee  keer met m'n ogen had geknipperd passeerde ik de oprit van ICB alweer. Nou, dan nog maar een rondje, en nog één.  Toen had ik er genoeg van want ik had zin in nog een kop koffie. "Hier binnen niet op die knop drukken!", riep Ymte toen ik de hal in rolde.  Ik moest gewoon uitstappen en daarbij ging het dus bijna mis. Mijn rechterschoen wilde absoluut niet meer los. "Waarschijnlijk versleten SPD plaatjes", zei Ymte en schroefde het neusdeksel open. Na veel wrikken en trekken liet mijn Specialized MTB schoen eindelijk los en kon ik met Wim weer naar huis vertrekken. In mijn heerlijke brede gele glasvezel waggel met pantserbanden.

En het vervolg? Ik denk dat ik het nog even laat bezinken. ;-). Volgens Wim fietste ik zonder te verblikken of te verblozen met die DF weg.

13 opmerkingen:

  1. Zelfs de fiets vond dat je nog even moest blijven zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan een DF vast wel een paar dagen huren. Met Marathon Plus voor een eerlijke vergelijking.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is gewoon Paul zijn manier mee te delen dat hij een DF heeft gekocht :-))

    Weer een verhaal over verschroeiend snelle acceleratie zonder cijfers ! Ik zal niet anders kunnen dan zelf ook eens zo'n DF proberen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad Quezzzt doe het gewoon! Een ervaring op zich, dat kan ik je wel zeggen...........

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond het een vreselijke rammelbak die DF. Ja op glad asfalt rijdt het prima. Maar helaas is niet elke weg in nederland zo strak geasfalteerd ;-). Maar als je plusjes gewend bent dan is jou fiets niet veel anders dan een vreselijke rammelbak Paul ;-). Die F lites proberen zou ook wonderen doen :-P. Maar ik begrijp dat dat echt een stap te ver is :-P.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pauls "waggel" kan ook nog verlaagd en straffer geveerd worden met andere veerelementen in zijn veerpoten. Kwestie van tientjes. Dat waggelt ie echt niet meer zo. "Waggel" kan zelfs nog spanten nagelamineerd krijgen zodat ie minder tordeert - als ie dat al niet had. En ja veel lichtere en snellere bandjes.

      Maar dan heb je een strak sturende Strada.....dat is niet hetzelfde als een uiterse gelikte DF snelheidsmachine :-))


      Ik denk dat het enige puntje van spijt zal zijn als je ff wat lading erin wilt gooien die je van een Strada of Quest gewend bent.....dat zal niet gaan.


      Verwijderen
  6. Dat accelereren is waarvoor menigeen naar het zware middel van de elektrische ondersteuning grijpt. Dan grijp IK liever naar de lichtere DF!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of gewoon langzamer accelereren natuurlijk ;-). Ik accepteer gewoon dat ik trager ben. Maar daarentegen heb ik een heel comfortabele fiets ;-).

      Verwijderen
    2. Ik vind in 30 seconden 50 km/u snel zat :-)) Wielrenners rijden binnen enkele tientallen meters al achteruit na een staande start. Eigenlijk wordt ik nooit gepasseert op het fietspad, en passeer zelf alles. Spiegels zijn feitelijk overbodig. ( ik rij niet op autowegen )

      DF's zullen mij achteruit zien rijden, maar alas, die kom ik nooit tegen :-))) "Das Fahrad" is ook geen velomobiel voor fietspaden. Daar heb je een lange soepele veerweg en soepele brede ballonbanden voor nodig :-)

      Verwijderen
    3. Dan zijn een XS en een Milan ook niet geschikt voor het fietspad.

      Mijn DF is net zo comfortabel als dat mijn XS was. Je kunt er prima mee op fietspaden rijden hoor.

      Voor buitenstaanders maakt de DF wel meer geluid. In de fiets zit er niet veel verschil tussen de XS en de DF. Ik rijd toch met oordoppen, dat maakt mij dus verder niet zoveel uit.

      Verwijderen
    4. @Quezzzt23 juli 2018 om 15:52;

      Je rijdt dus 50 buiten de bebouwde kom? Anders komen er toch echt heel wat gele plaat brommertjes voorbij.

      Spiegels heb je alsnog nodig om afslaand autoverkeer aan te zien komen.

      Verwijderen