Op 15 juli 2011 is de vonk echt in de pan geslagen. Dat was namelijk de dag waarop ik voor het eerst kennismaakte met het velomobielrijden. Ik had er over gelezen en talloze filmpjes op Youtube bekeken. Maar ja, the proof of the pudding is in the eating...
Afspeellijst met velomobielvideo's die ik leuk en/of informatief vind...
Maanden daarvoor had ik met 200 collega's te horen gekregen dat het nieuwe kantoor in Apeldoorn zou staan. Voor velen was die locatie slecht nieuws want het betekende voor hen een sterk toegenomen reistijd. Voor mij betekende het dat de woon-werk afstand enkele reis van 60 naar ruim 25 kilometer zou gaan. En dat bood kansen.
Ja, op de fiets langs het Apeldoorns Kanaal is een hele mooie route. Zou een ligfiets misschien wat voor mij zijn (sneller en comfortabeler)? Hé, er bestaat zoiets als een ligfiets met een bakje eromheen. Een velomobiel, heet dat. Niet alleen snel maar ook nog comfortabel in weer en wind en in de zomer én hartje winter.
Je laat het een tijdje rusten en dan begint het toch te kriebelen. Een proefrit moest uitkomst brengen. Is het wel te doen? Ook mijn vrouw was geïnteresseerd want de 20 kilometer naar Doetinchem zou je zo ook heel relaxed kunnen fietsen.
En toen was het dus juli 2011. Op naar Dronten, alwaar mij een Quest werd aangemeten en zij zich in een Strada liet zakken. Wat onwennig en onzeker draaiden we onze rondjes over het industrieterrein om daarna toch de echte weg op te gaan. En het beviel. Zelfs bij een stugge tegenwind haalde ik op een rechte polderweg 30 km per uur. Het sturen ging heel relaxed en het uitzicht op de weg een soort van panoramisch. Anja kreeg er niet voldoende vaart in, ze bleef steken bij 25 met wind mee, meer zat er niet in. Zij schafte uiteindelijk een e-bike aan.
Thuis plakte ik wat foto's en een film-clipje aan elkaar want vrienden en familie wilden er al snel meer van weten. Je bedoelt zo'n banaan? Zo'n geel ding? Is dat niet héél gevaarlijk? Ga je dan niet veel te snel? Nou kijk zelf maar...zei ik.
15 juli 2011 - de historische beelden
Hoe het verder ging
Na de vakantie zijn we in oktober 2011 nog eens teruggegaan. Ik wist intussen vrijwel zeker dat het een Strada moest worden. Maar met een Sunrider wil ik ook wel eens rijden. Bij Alligt hebben we toen een Sunrider en een Alleweder A6 geprobeerd. Tja ik miste toch het velomobiel gevoel van de eerste rit. Wel heel mooi afgewerkt zo'n Sunrider.
Nog diezelfde ochtend bij Velomobiel met een Strada nog eens de polder ingetrokken, En ja, dit was het helemaal. Gelijk besteld en zo'n twee maanden later opgehaald.
In dit hele proces was het proefrijden natuurlijk heel belangrijk, maar veel heb ik ook gehad aan het weblog van Wim Schermer, de nieuwsgroep op Google en het bekijken van de rijkunsten van andere velonauten op Youtube. Ook heb ik de nodige tijd besteed aan het verkennen van de vm-geschiktheid van mijn nieuwe woon-werkroute. Het blijft tenslotte een hele uitgave en die wil je weloverwogen doen.
En hoe het verder is gegaan kun je in alle berichten op dit weblog lezen.
Afspeellijst met velomobielvideo's die ik leuk en/of informatief vind...
Maanden daarvoor had ik met 200 collega's te horen gekregen dat het nieuwe kantoor in Apeldoorn zou staan. Voor velen was die locatie slecht nieuws want het betekende voor hen een sterk toegenomen reistijd. Voor mij betekende het dat de woon-werk afstand enkele reis van 60 naar ruim 25 kilometer zou gaan. En dat bood kansen.
Ja, op de fiets langs het Apeldoorns Kanaal is een hele mooie route. Zou een ligfiets misschien wat voor mij zijn (sneller en comfortabeler)? Hé, er bestaat zoiets als een ligfiets met een bakje eromheen. Een velomobiel, heet dat. Niet alleen snel maar ook nog comfortabel in weer en wind en in de zomer én hartje winter.
Je laat het een tijdje rusten en dan begint het toch te kriebelen. Een proefrit moest uitkomst brengen. Is het wel te doen? Ook mijn vrouw was geïnteresseerd want de 20 kilometer naar Doetinchem zou je zo ook heel relaxed kunnen fietsen.
En toen was het dus juli 2011. Op naar Dronten, alwaar mij een Quest werd aangemeten en zij zich in een Strada liet zakken. Wat onwennig en onzeker draaiden we onze rondjes over het industrieterrein om daarna toch de echte weg op te gaan. En het beviel. Zelfs bij een stugge tegenwind haalde ik op een rechte polderweg 30 km per uur. Het sturen ging heel relaxed en het uitzicht op de weg een soort van panoramisch. Anja kreeg er niet voldoende vaart in, ze bleef steken bij 25 met wind mee, meer zat er niet in. Zij schafte uiteindelijk een e-bike aan.
Thuis plakte ik wat foto's en een film-clipje aan elkaar want vrienden en familie wilden er al snel meer van weten. Je bedoelt zo'n banaan? Zo'n geel ding? Is dat niet héél gevaarlijk? Ga je dan niet veel te snel? Nou kijk zelf maar...zei ik.
15 juli 2011 - de historische beelden
Hoe het verder ging
Na de vakantie zijn we in oktober 2011 nog eens teruggegaan. Ik wist intussen vrijwel zeker dat het een Strada moest worden. Maar met een Sunrider wil ik ook wel eens rijden. Bij Alligt hebben we toen een Sunrider en een Alleweder A6 geprobeerd. Tja ik miste toch het velomobiel gevoel van de eerste rit. Wel heel mooi afgewerkt zo'n Sunrider.
Nog diezelfde ochtend bij Velomobiel met een Strada nog eens de polder ingetrokken, En ja, dit was het helemaal. Gelijk besteld en zo'n twee maanden later opgehaald.
In dit hele proces was het proefrijden natuurlijk heel belangrijk, maar veel heb ik ook gehad aan het weblog van Wim Schermer, de nieuwsgroep op Google en het bekijken van de rijkunsten van andere velonauten op Youtube. Ook heb ik de nodige tijd besteed aan het verkennen van de vm-geschiktheid van mijn nieuwe woon-werkroute. Het blijft tenslotte een hele uitgave en die wil je weloverwogen doen.
En hoe het verder is gegaan kun je in alle berichten op dit weblog lezen.
Je bent duidelijk niet over één nacht ijs gegaan.
BeantwoordenVerwijderenToen na bijna een jaar roetsen op de Thys Rowingbike 222 bleek dat er toch wel het één en ander aan reparaties aan zaten te komen, heb ik de volgende dag al besloten dat ik de 209 zou gaan kopen.
Qua prijs scheelt het niet echt heel veel met een VM.......:(........ach ja, je hebt een hobby of je hebt het niet.
Ik was iets impulsiever met mijn aanschaf, scheelt wel dat mijn mango 2e hands was en dus ook ruim de helft goedkoper maar toch... ik ben letterlijk over 1 nacht ijs gegaan. Zag de mango te koop staan en de dag erna heb ik hem opgehaald. Maar ik had voor mezelf al ruim daarvoor besloten dat ik ooit een velomobiel wilde, dat scheelt wel.
BeantwoordenVerwijderen