maandag 24 juni 2013

Met die benen of met die handen?

'T moet ergens vorige week geweest zijn. Ik was nog maar net op weg naar huis en stopte bij het eerste verkeerslicht op mijn route. Gezien de wachttijden op deze kruising heeft de Gemeente Apeldoorn hier meer voor ogen dan wat simpele gekleurde lampjes om je veilig naar de overkant te helpen.

De wachttijden hier zijn zo substantieel dat er eigenlijk meer sprake is van een verkeersontmoetingspunt, zo je wenst, een fietsershangplek. Als ik ergens op mijn route in gesprek raak met medeverkeersdeelnemers, dan is het in 99,9% van de gevallen hier.

Hangplek in een andere gemeente - minder gezellig (foto Roel Wijnants)

Bij dat kruispunt dus, stond ik te wachten ;-) Achter mij stopten twee fietsers, vader met zoon. Hun roots lagen zo te zien in het Verre Oosten.

Het bleef even stil maar toen hoorde ik de eerste vraag al opborrelen. "Die fiets, is met die benen of met die handen?".  Ik antwoordde dat het een 'gewone' fiets was en demonstratief liet ik de trappers even soepel achteruit draaien. Zodat ze konden zien dat ik mijn benen écht kon bewegen.

"Oh papa, wat een coole fiets!", riep het jochie enthousiast, "Die wil ik ook!".

'T bleef even stil, papa's antwoord was kort maar krachtig: "Ies duur...". Toen sprong het licht op groen. Ach ja, de tijd vliegt als je een goed gesprek hebt.

Gemeente Apeldoorn, hartelijk dank voor het dagelijks faciliteren van de promotie van velomobielrijden in uw gemeente! Misschien is het wat te veel gevraagd, maar kan er nog één minuutje bij, op dit kruispunt? Ik heb altijd zoveel te vertellen!


5 opmerkingen:

  1. Vind ik ook altijd weer leuk, die korte gesprekjes tijdens het wachten op het groene licht.

    Ik heb gelukkig nog een brug die open kan staan en dan is er echt wel tijd voor een goed gesprek ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmh, de boer is stroef hier...in Delden lukt het nog wel voor de spoorbomen, maar in de buitengebieden groeten zelfs liggers me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom echt bijna nooit Liggers tegen.

      Echt heel soms en dan zwaaien we uitgebreid naar elkaar :)

      Verwijderen
    2. ik kom ook af en toe altijd dezelfde liggers tegen op mijn vaste route. Een trike in Apeldoorn en ook heel soms een andere ligger langs het kanaal. Er wordt altijd wel even gezwaaid ;-)

      Verwijderen
  3. Sambal bij. Ik herken de gesprekjes ook, ik ga nl via een pont. Meestal is het leuk, gisteren was er iemand die heel overdreven over een m5 begon te kletsen om aan te geven dat hij veel van ligfietsen wist. En hoe geweldig hij was, irritant. Maar ook iemand die graag meer wilde weten. Maar uiteindelijk was het ook wel weer grappig. Ik ben uiteindelijk ook maar gewoon een fietser, wel met een speciale fiets.

    BeantwoordenVerwijderen