dinsdag 9 juli 2013

Hoe snel reageer jij?

Vorige week was het op donderdagmiddag prima fietsweer en ik besloot mijn route iets aan te passen. Ik fietste wat verder langs het Apeldoorns Kanaal dan ik normaal gesproken doe. Voordeel: je rijdt over een uitstekend fietspad door een groene omgeving. Nadeel: je moet uiteindelijk dwars door Dieren, over een niet zo erg geweldige weg met veel kruisingen. Alles heeft een prijs.

Het was op die kruisingsrijke weg dat ik iets meemaakte dat me aan het denken én rekenen zetten. Ik ken alle kruisingen op dit deel van de route en fiets dus alert op kruisend verkeer, niet té snel en zoveel mogelijk links op de rijbaan.

Vlak voor één van die kruisingen stond een geparkeerd busje rechts langs de weg het uitzicht te blokkeren. Ik hield de benen al stil en keek naar rechts. Toch kwam die auto van rechts zelfs toen nog wat onverwachts. Er was niks aan de hand, ik kneep krachtig in de remmen en stond ruim op tijd stil. De betreffende automobiliste was blijkbaar ook wat verrast en was ook tot stilstand gekomen, alhoewel ze voorrang had.

Situaties zoals elke verkeersdeelnemer vast wel vaker meemaakt?


De 13 in een dozijn splitsing waar ik toch ondanks mijn oplettendheid tóch nog onverwacht moest remmen voor verkeer van rechts...

Later thuis zette dit voorvalletje me aan het denken. Hoeveel meters per seconde legde ik wel niet af en hoe snel was mijn reactievermogen. Oftewel hoeveel meter zou ik nodig hebben om bij een gemiddelde snelheid plotseling tot stilstand te komen?

Het reactietijd van een verkeersdeelnemer is ongeveer 1 seconde. Dat kan korter, tot wel 0,2 seconde, als je op scherp staat voor iets dat elk moment kan gebeuren. Mijn snelheid op die Dierense kruising was waarschijnlijk niet meer dan 25 km per uur. Je legt dan nog steeds bijna 7 meter per seconde af.

Was ik compleet verrast geweest dan was ik 7 meter + de remweg bij die snelheid verder geweest. Door alert te fietsen heb ik die 7 meter waarschijnlijk méér dan gehalveerd. Bovendien reed ik vér naar links, waardoor ik kruisend verkeer al eerder kon zien.



En nu de moraal van dit verhaal

Als het in het verkeer (of waar dan ook) een keer goed fout is gaat is dat vaak het gevolg van gestapelde factoren. Bijvoorbeeld als ik die middag 40 km per uur had gereden (= 11 m/sec), uiterst rechts had gehouden en mij niet bewust geweest was van die afslag (door dat geparkeerde busje). Ja, dan was de kans op kreukels in de fiets ineens veel groter geworden.

Maar dan natuurlijk alleen nog maar als er precies op dát moment ook een auto van rechts was gekomen. Voeg in zo'n scenario nog duisternis, spitsuur en stromende regen toe en de kans op brokken neemt nog sneller toe.  Het is dus zaak er vooral alert op te zijn dat er zich geen factoren gaan opstapelen.

Quezzzt wilde het na.v. dit bericht weer eens precies weten, en deed wetenschappelijk onderzoek naar de remweg van een Quest bij 40 km per uur. Later deed een WAW rijder dit nog eens dunnetjes over

Reacties zijn overigens ook nu weer welkom. Ik ben benieuwd naar jullie reactiesnelheid ;-)







10 opmerkingen:

  1. Ik maak ook regelmatig gebruik van bijvoorbeeld winkelruiten om "om de hoek" te kijken. Op die manier kun je nog eerder de situatie inschatten. Verder ben ik het niet helemaal mee eens dat te laat reageren een aanrijding tot gevolg. Bij een noodremming wijk ik ook altijd uit, meestal in de tegengestelde richting van waaruit het andere object komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robert-Jan,

      Gelukkig gaat het bijna altijd goed. Ik beweer overigens alleen maar dat de kansen op kreukels toenemen, niet dat je ervan verzekert bent, als je 'te laat' (wat is dan te laat?) reageert. Mij gaat het meer om het feit dat er alleen maar iets mis gaat als er meerdere factoren in het spel zijn. En hoe minder dat er zijn hoe kleiner de kans...

      Verwijderen
  2. Defensief (dus ruim om obstakels heen en zichtbaar zijn) en alert (verwacht dat er altijd iets aan kan komen) scheelt al zo veel (niet alleen met fietsen, maar ook met autorijden, hardlopen et cetera. Ik heb ook wel een paar keer gehad dat ik verrast werd door een automobilist (zie dit http://www.youtube.com/watch?v=QZ8axexroJk filmpje), maar gelukkig komen dit soort situaties niet vaak voor. Meestal probeer ik in de stad gewoon de rijbaan te pakken. Veel veiliger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wilfred, je youtube video is een voorbeeld van wat ik bedoel. Na het passeren van het stoplicht lopen er een paar voetgangers op het fietspad die je aandacht even 'afleiden'. Onmiddellijk daarna ontmoet je de oplettende autorijder. Zonder voetgangers had jij die auto misschien (?) wel op tijd opgemerkt.

      Verwijderen
  3. Daarom rijd ik in de stad ook helemaal niet sneller dan 18-25 km/u, dus nauwelijks sneller dan een gewone fietser.

    Buiten de bebouwde kom ligt het gewoon aan het soort weg/fietspad. Als dat stukken kruisingsvrij is wil ik graag vaart maken.

    Ik vind overigens de remmen van mijn Quest oogbolploppend sterk. Alleen de grip van de banden lijkt de grens aan te geven van de remvertraging. De Marathon Greenguards waren beter dan de F-lites die gaan slippen bij al teveel remkracht.

    Je berekende remafstanden zullen goed kloppen...maar voor mij lijkt het altijd eerder maar 3 meter en een fantastisch korte remweg. Maar goed, ik heb ook nog nergens bovenop gezeten, wellicht denk ik er dan heel anders over....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De daadwerkelijk remweg (niet de reactietijd) heb ik alleen maar symbolisch weergegeven. Ik heb geen idee hoe snel je met een Strada of Quest stil kunt staan bij een bepaalde snelheid. Heeft iemand dat ooit eens getest?

      Verwijderen
    2. Ik zal er eens naar kijken...niet te extreem, want F-lites zijn niet zo goedkoop ;-))

      Verwijderen
    3. Ik heb met mijn Mango een keer een grove test gedaan: met 40 km/uur bij een paaltje vol in de remmen en dan kijken hoe ver ik voorbij het paaltje stil sta. Ik schatte mijn remweg op 8 meter. Dat komt overeen met een remweg van 32 meter bij 80 km/uur die ik me herinner van auto tests op tv. Bij blokkerende wielen wordt de remweg alleen bepaald door de wrijvingscoefficient van het rubber op de weg, dus het maakt niet uit of je 2 of 3 wielen hebt en hoe zwaar het geheel is.

      Kees

      Verwijderen
  4. Ik weet het niet.
    Je geeft zelf al aan wat je kan doen om de impact te voorkomen. Technisch en met verkeersgedrag.
    De automobilist heeft in dit geval ook gereageerd. Waarop? Misschien omdat hij je tijdig zag omdat je links aanhield? Wie zal het zeggen. Dat de auto ook tijdig stil stond hierdoor scheelt natuurlijk ook.
    Al zou je een snelle reactietijd en korte remweg gehad hebben. Al zou je maar 50 cm in de baan van de auto gekomen zijn dan was het alsnog misgegaan.

    Wat je ook doet om een ongeval te voorkomen echt voorkomen kan je het nooit. Veel hangt ook af van wat de ander doet. Ik hoop dan altijd maar dat andere voor mij net zo alert zijn als ik voor hun.
    Ik zie ook wel eens iets over het hoofd of schat de situatie verkeerd in. Dan hoop ik maar weer dat ik de ander niet te veel heb laten schrikken en ze mijn fout het me vergeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Wat is snelheid. Vaak verwisselt men snelheid met inzicht. Als ik eerder begin te lopen dan een ander, lijk ik sneller"
    -citaat JC-

    BeantwoordenVerwijderen