Toen ik de eerste (en wat mij betreft de laatste keer) kantelde dacht ik dat ik vanaf dat moment wel als een échte velomobielrijder geaccepteerd zou worden. Getuige de reacties toen, bleek je daar meer voor in huis te moeten hebben. Heel veel kilometers maken bijvoorbeeld, en niet omslaan natuurlijk. Dat bleek toch niet zo stoer te zijn als ik toen dacht.
En nu, wat vinden jullie? Is 't wat? Ik bedoel tienduizend kilometers wegtrappen in het woonwerk verkeer? Ik ben er best trots op. 'T ging eigenlijk vanzelf.
De Marathon Plus banden rondom beginnen nu wel enige tekenen van slijtage te vertonen. Waarschijnlijk (dat hoop ik dan maar) door de schuine stand van de Strada voorwielen, zijn ze aan een binnenzijde van de band kaler dan aan de buitenzijde. Een paar dagen geleden heb ik ze gewisseld. Nog eens 10.000 zou moeten lukken.
Het traditionele kilometerteller-shot. Wel even gestopt, want veiligheid voor alles en ik hou van scherpe foto's |
En wat doe je bij het bereiken van zo'n mijlpaal? Je slaat 'm stevig in de grond en gaat er eens lekker op zitten. Een geriefelijke zetel om eens terug te blikken.
Na één jaar forensen blikte ik al eens terug vanuit mijn fiets van zes miljoen. Al die opmerkingen zijn nog steeds van toepassing. Maar één ding moet me, zo na de hittegolf, wel van 't hart. Na zo'n zomers ritje van 30 km in redelijk tempo kan ik mijn fietskleding wel uitwringen. En dan ben ik geen notoire hardfietser én een hard core dekselmijder. De ventilatie, of liever gezegd het ontbreken ervan, is en blijft een nadeel. Kunnen er geen beter ventilerende stoeltjes in die Strada's en Quest's? Dat zou al veel schelen. En bijvoorbeeld luchthappers die open en dicht kunnen? Airco inbouwen? Ik noem maar wat. Ennuh... in de winter wil ik dat natuurlijk allemaal weer niet.
Ach, wat zeur ik, ik doe het er gewoon mee, ik blijf lekker doorfietsen. En zo omstreeks februari 2028 moet ik dan de fabuleuze 100.000 grens doorbreken. Als ik tenminste in dit tempo door blijf gaan ;-)
Proficiat met je mijlpaal, en ook met het vooruitzicht naar de volgende ;-).
BeantwoordenVerwijderenEn wat het zweten betreft, Ik zweet altijd als ik fiets. Een open (lig)fiets bij -5 graden, nauwelijks genoeg gekleed na 5 kilometer, zelfs dan zweet ik. Terwijl een ander bij nul graden over 18 kilometer bij een hogere snelheid dan ik niet weet wat zweten is ...
Gefeliciteerd Paul !
BeantwoordenVerwijderenGezien alle draaiende onderdelen van zo'n velomobiel relatief goedkoop kunnen worden vervangen is er geen nadeel aan veel kilometers maken.
Of luchthappers nuttig effectief zijn ( onder de voetengaten ) om meer luchtstroom door de velomobiel te verkrijgen bij hoge buitentemperaturen zal ik zeker ook naar kijken. Dat mag uiteraard tot iets snelheidsverlies leiden, zo hard wil je toch niet rijden bij hitte.
6/12 volt ventilators is misschien een stap 2.
Gefeliciteerd met de mijlpaal , op naar de volgende
BeantwoordenVerwijderenProficiat Paul,
BeantwoordenVerwijderenEen gedenkwaardige dag! En zweten, ja dat doe ik net als liggende fietser ook zelfs nog bij -10 graden in de Strada. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om met een droge rug uit te stappen.....
Groeten, Adri.
Proficiat hoor. Wat mij betreft heb je de velomobiel forenzenbrevet met vlag en wimpel gehaald. (allang eigenlijk)
BeantwoordenVerwijderenWat nu een echte velomobilist maakt? Ik zou het niet weten.
Ik zit dik over de 150.000 velomobiel kilometers en leer nog steeds bij. Dingen veranderen ook. De fietsen veranderen, het verkeer veranderd, de mensen, maar ook de velonauten zelf. Ik verander lekker mee.
Altijd in beweging blijven. ;-)
Die warmte? Wat is daarmee?
Net als een berg, gewoon ontkennen dat het er is en de situatie accepteren.
Laat maar stromen die bergbeek. Geen aandacht aanbesteden. Wel op tijd en genoeg vocht bijvullen.
Vanboven, maar ook van opzij.
Je zou een een plantenspuit mee kunnen nemen. (geen gein)
Verdampend water voert je lichaams warmte af dus verkoeld.
Uiteraard een DIKKE Ventisitmat. Een Mashgaas span stoeltje is nog beter, maar die zit niet in een Strada.
Soort kleding maakt nog uit. Geen kleding is het beste, maar dan krijg je verbaasde blikken.
Onder een kap kan dat nog.......
Ik gebruik Aldi Coolmax shirts.
Marinowol is nu net iets te warm, maar neemt ook makkelijk lichaamsvocht op. Maar zit nu snel aan zijn verzadigings punt.
Sommige rijder zweren bij grof mazige zweetshirts met daarover en tricot met rits aan de voorkant. Kan je de opening zelf regelen. Op forenstocht lijkt me dat weinig toevoegen. Meer voor langere trektochten met afwisseling in temperatuur en snelheden.
Ik heb vaak een lichte sporthanddoek rond mijn nek. Multifunktioneel. Tegen zon in je nek. Natgemaakt als nekkoeler, Over je hoofd als bandana of sjeik dracht tegen zon. En om gewoon af en toe je handen of gezicht mee af te deppen.
Ook om zweetlekken (of regen) op je borst op te vangen. Of als warme das bij een frisse afdaling...
Kijk dat zijn dingen die je leert als je wat meer km-maakt onder diverse omstandigheden behalve alleen forensen op een vaste route.
Waarom accepteren ? Ik accepteer pas als blijkt dat het echt niet anders kan.
VerwijderenEen Quest is een zeer goed doordacht ontwerp maar met opzet eenvoudig gehouden. Dat is prijstechnisch en onderhoudsgevoelig een goede keus. Een Quest of Strada komt zelfs altijd zonder harde kap over je hoofd.
Maar je weet dat er zoveel meer kan...
De evo-R had een bodemventilator ( waarschijnlijk noodgedwongen met al dat ruitoppervlak ) dus je weet dat dat kan. Plaats zoiets onder je stoel en perforeer je zetel en je hebt rugkoeling. Er rijden mensen rond met kappen met ruitenwissers dus je weet dat dat kan, je zou het zelfs uit kunnen breiden met een continue luchtstroom op de ruit van een ventilator. De voetengaten genereren nu een zwakke luchtstroom, maar kunnen met luchthappers ook luchtstroom afbuigen vanonder de velomobiel ten koste van wat snelheid en een aanzienlijke luchteveplaatsing genereren in de velomobiel. Veel concurrenten hebben ook een ventilatiegat in de neus, die geen snelheidsverlies oplevert. Zoiets zou evenwel de Strada/Quest ontsieren vanwege een andere vorm. Ook is het mogelijk de voetengaten dicht te maken met stroomlijnkappen wat veel lekkerer is in heel koude periodes. Mijn geplande versie voorziet evenwel in afsluitbare luchtinlaten.
Er valt nog veel te verbeteren aan de basis velomobielen. Vooral omdat de modellen niet ieder jaar wisselen kan een succesvolle aanpassing veel rijders blij maken.
Jammer genoeg ben ik meestal flink bezig met bedenken van mogelijke verbeteringetjes ( wat moet je anders in een prikkelarme werkomgeving, lol ) maar slecht in het omzetten naar tastbare modellen ervan. Ik heb al weken een flinke rol glasvezel en epoxy/verharder maar het komt er toch maar niet van....
het idee van eenvoudig te plaatsen luchthappers in de voetengaten spreekt mij wel aan. Zelf ook wel eens aan gedacht, maar ja, twee linkerhanden dus dat wordt dan niks ;-(
VerwijderenIn mijn ogen ben je een gerespecteerde velomobieler als je er een hebt en deze met regelmaat gebruikt. Veel of weinig kilometers maakt niet uit.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de ventilatie kan ik toevoegen dat wordt geadviseerd je koplamp eruit te halen in de periode dat je toch niet in het donker rijdt.
Gefeliciteerd! Als omslaan met de velomobiel een voorwaarde is om een échte velomobilist te zijn dan ben ik vorig jaar goed begonnen... na aankoop, op weg naar huis, na 20km, te snel, te weinig ervaring... 1100 € schade... Daar is het gelukkig wel bij gebleven en inmiddels ben ik alweer 13000 km verder.
BeantwoordenVerwijderenMaar: 10000km met een set voorbanden? Dat is wel veel, mijn hoogste aantal kms met een set PMs is 6000km.