zaterdag 12 juli 2014

Het schuurt, het slijt en het sneuvelt

Een tijdje geleden toen ik weer eens in Dronten was geweest merkte ik het toen ik de bult bij 't Harde afzeilde. Ik kneep even krachtig in de remmen en S94 trok onmiddellijk naar links. "Hmm...", dacht ik, "als ik thuis ben de rechtervoorrem maar wat aandraaien...". En zo gebeurde het.

Ik besteedde hier verder geen aandacht aan en normaal gesproken moet ik op mijn normale woonwerkroute zelden krachtig remmen. Ik probeer juist zo slim te fietsen dat remmen zoveel mogelijk vermeden wordt.

Maar na een tijdje was het euvel van het scheeftrekken toch weer merkbaar. Ik had een helder moment, en besloot de buitenkabel maar eens te volgen; van begin tot einde. En toen zag ik het: daar waar de stuurstang scharniert was een aanzienlijk deel van die buitenkabel weggesleten. Geen wonder dat ik rechts als een spons remde...  De kabel bleek té dicht langs de stuurstang te lopen. En bij elke verticale beweging tegen een scherpe metalen rand te schuren. 

Ik ga het mooi niet zelf oplossen. In Dronten zitten daarvoor specialisten die zoiets in een vloek en een zucht kunnen vervangen terwijl het mij vooral veel vloeken en zuchten gaat kosten. En tien keer zoveel tijd. In die tijd kan ik net zo goed 'even' op en neer fietsen.

Maar dat was nog niet alles aan mijn onderhoudsarme velomobiel ;-) Vorige week viel ineens de kilometerteller uit. Ik fietste zeker 35 maar de teller gaf ineens een mooie ronde nul aan. Toen ik later thuis op zoek ging, bleek ook hier geschuurd en gesleten te zijn. Het gestaag bewegen langs de linkerveerpoot had die dikke Cateye Enduro kabel keurig afgesleten; tot op het draad. En toen was het voorbij.

Keurig plat afgesleten

Je knipt er centimeters vanaf om weer kilometers te kunnen zien
En dat is is iets wat ik wel weer zelf kan. De twee dagen eerder aangeschafte kabelstriptang kwam nu heel goed van pas. Kwestie van knippen, strippen, testen, solderen, testen en afplakken met tape. Als het toch weer losgaat of niet goed werkt moet er maar een nieuwe kabel komen.

Ja, ja, zo ik wordt elk jaar dat ik een velomobiel heb een heel klein beetje handiger....

8 opmerkingen:

  1. Maar 'Dronten' is toch ook gebarsten, verbrokkeld en versnipperd nu? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel gaaf, ik ken vijf Velomobiel-bouwers in Nederland: één in Stadskanaal en vier in Dronten :P de bakermat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ducht tape eromheen wikkelen, wel voordat het gaat slijten natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb met mijn Strada precies met het zelfde probleem in Dronten gestaan. Ook de remkabel doorgesleten bij het scharnierpunt van het stuur :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zodra de nieuwe kabel er in zit ga ik beschermend materiaal aanbrengen...

      Verwijderen
  5. Voor een remkabel bescherming benzineslang verkrijgbaar bij de automaterialenzaak.
    En voor de electra kabel voor het solderen eerst krimpkous over de draad schuiven, dan draden solderen krimpkous over het gesoldeerde heenschuiven warm maken en het is een goede bescherming. Geen tape dat door veroudering loslaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na alle gepruts met kabels en draadloze computertjes, nu overgestapt op draadloos via het ANT+ protocol, geen gedoe meer en het grote voordeel is dat veel apparaatjes (over merken heen) onderling uitwisselbaar zijn. (http://www.thisisant.com/directory/) voor meer info.

    BeantwoordenVerwijderen